Motivation och andras bilkörning

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by StarDust »

Då ska jag börja manipulera min pph. :D
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by Nattkryp »

Det är sällan jag stör mig på bilturfare. Det är väl vid de tillfällen som tidigare nämnts kanske. T.ex. när man varit ute på en långrunda på ett par timmar, och sedan förlorar man zonerna på någon timme. Men samtidigt så är det sällan det händer, då gävle i princip bara har cykelturfare som ändå annars skulle ha gett sig ut och snott tillbaks dom.

Sedan tycker jag att bland det roligaste är att småjävlas med andra. T.ex. så kan jag få världens motivation att genskjuta någon och trampa en mil i högsta möjliga hastighet för att få se snopenheten hos personen när han kommer cyklandes, tar fram luren och ser att zonen håller på att tas.

Visst, jag kämpar säkert mer än den personen, men det är kul och jag får trampa längre sträckor vilket inte kan skada.
mumsmonster
Posts: 2
Joined: 13 Feb 2012 10:47
Country: Sweden

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by mumsmonster »

Har turfat ungefär en månad nu och funderar på om det över huvudtaget är något för mig. Jag tycker idén är rolig och det passar mig bättre än t.ex. geocaching eftersom jag är så dålig på att hitta små saker. Det som gör att jag tvekar är att det känns som om det mest är upplagt för att man ska bo i en större stad för att t.ex. ha chans till några utmärkelser.

Jag är bilturfare, ja, jag erkänner det. Där jag bor finns inga zoner (jag vet att jag kan be om zoner här, ska göra det om jag fortsätter), åker jag 1,5 mil åt ena hållet kan jag få tre zoner, åker jag i motsatt riktning kan jag få fyra. Dubblar jag sträckan åt vardera hållet kan jag få lite drygt lika många till. Åker jag fyra mil har jag en större stad, men med tanke på att det tar tid att köra, kostar bensin och slitage (både på bil och miljö) gäller det att tänka taktiskt och passa på i samband med andra ärenden: ta zoner i ytterområdena (och lägga på ytterligare mil) med åtminstone en liten chans att behålla zonerna någon dag eller ta en promenad i de centrala delarna där zonerna ligger tätare men med vetskapen att jag inte kan räkna med några pph eftersom de zonerna strax tas över av andra.

Min avsikt är inte att gnälla, vill bara visa att förutsättningarna är väldigt olika.
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by Dacop »

mumsmonster wrote:Har turfat ungefär en månad nu och funderar på om det över huvudtaget är något för mig. Jag tycker idén är rolig och det passar mig bättre än t.ex. geocaching eftersom jag är så dålig på att hitta små saker. Det som gör att jag tvekar är att det känns som om det mest är upplagt för att man ska bo i en större stad för att t.ex. ha chans till några utmärkelser.

Jag är bilturfare, ja, jag erkänner det. Där jag bor finns inga zoner (jag vet att jag kan be om zoner här, ska göra det om jag fortsätter), åker jag 1,5 mil åt ena hållet kan jag få tre zoner, åker jag i motsatt riktning kan jag få fyra. Dubblar jag sträckan åt vardera hållet kan jag få lite drygt lika många till. Åker jag fyra mil har jag en större stad, men med tanke på att det tar tid att köra, kostar bensin och slitage (både på bil och miljö) gäller det att tänka taktiskt och passa på i samband med andra ärenden: ta zoner i ytterområdena (och lägga på ytterligare mil) med åtminstone en liten chans att behålla zonerna någon dag eller ta en promenad i de centrala delarna där zonerna ligger tätare men med vetskapen att jag inte kan räkna med några pph eftersom de zonerna strax tas över av andra.

Min avsikt är inte att gnälla, vill bara visa att förutsättningarna är väldigt olika.
Tyvärr är det så det ser ut för oss som inte bor i nån stad värd namnet, men jag tycker allt att du ska försöka skaffa några zoner till din ort, oavsett hur obetydlig den är. Ett par vettiga förslag i appen och en liten tråd på forumet är allt som krävs för att en zonutläggare ska överväga det.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by StarDust »

Problemet ligger inte helt i att du inte bor i en större ort, problemet är specifikt att det inte finns Turfare just där du bor. Zonbyggare undviker att bygga alltför många zoner i mindre orter för att undvika turistturfandet som har uppstått runt städer med många zoner i närområdet. Då har en person fått en alldeles för stor fördel. Om du bor i en ort med några tusen invånare och en stadskärna värd att nämna så tror jag att du nog kan få några zoner att leka med till att börja med. Övertala dina kompisar att spela mot dig och jag lovar att det kommer att dyka upp fler zoner. Skriv ut lappar om Turf och släng upp dem lite här och där och engagera andra människor så kanske du ser en liten ort med många zoner inom kort!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Sleepwalker
Posts: 32
Joined: 20 Mar 2012 15:41
Country: Sweden

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by Sleepwalker »

Jag kan inte säga att jag tycker att bilturfande är något som väcker några som helst sympatikänslor från min sida men det är självklart upp till var och en. Vill man åka runt och elda upp pengar och begränsade resurser, försämra miljön allmänt och i sitt närområde samt slippa komma ut och få frisk luft och motion så finns det ingen som förbjuder detta. Men är det så givande? Däremot hade det varit trevligt om det gick att särskilja de som använder sig av detta sätt i denna "tävling" så att det var tydligt vilka man faktiskt tävlade mot "på riktigt". Oavsett om det är mer optimalt att cykla och betydligt mindre optimalt att springa så känns det inte särskilt intressant att jämföra sin egen prestation i rankingen mot de som deltar i tävlingen på detta sätt. Om någon t.ex. har väldigt mycket tid över så bör det rimligtvis vara betydligt mindre ansträngningskrävande att susa runt med bilen och äta zoner över lång tid än att göra samma sak på cykel eller till fots.

Jag har hört förslag på olika klasser tidigare men renodlade bilturfzoner låter som en trafikfara i vardande. Då börjar vi närma oss illegala race om användarna bestämmer sig för att ta det hela på lite för stort allvar. Däremot samma zoner och en helt egen klient, där de som tävlar i denna klass kan ta dessa oberoende av om den andra klassen kämpar om samma zoner, helt egna leaderboards etc. Eller något så enkelt som en bilikon på dessa turfare så att det är tydligt i toplistor etc.

Jag skulle gärna se en separat "tillfots" klass också för att öka motivationen för renodlad löpträning i samband med Turf. Möjligheterna är så många!

Min tanke med det här inlägget är endast att belysa något som jag ser som ett problem och göra min röst hörd. Absolut går det att själv hålla isär vilka som turfar på vilket sätt etc. Men det skulle vara intressant med en vidareutveckling av applikationen nu när användarantalet växer.
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by tomtebloss »

Då skulle appen få "känna" av när man turfar gåendes/springandes, åkte bil eller cyklade. Då alla inte rör sig lika fort eller, framför allt, med samma färdmedel jämt. Vissa kanske åker en timma tidigare med bil på morgonen till jobbet och tar zoner "på vägen". Men sedan tar cykel i närområdet på kvällen. Eller åker tunnelbana eller tåg till en annat område. Hur klassar man dem? Gårturfare med yttre färdmedelsbehjälpning? Moppe finns också...

Jag ser en hel del problematik med det här. Men kul att du belyser det hela som många, många med dig gjort tidigare.

Sen har appen turf ingen speciell inriktning heller utan folk har väl satt sin egna stämpel på att det är cykel som gäller. Man får turfa precis hur man vill. Sen går det verkligen inte fortare att turfa med bil om zonerna ligger någorlunda tätt. Men att ta sig mellan städer går givetvis fortare. Att ställa in själv hur man turfar för stunden är inte så bra heller. Antingen skiter man i den inställningen eller så kan man välja något annat. Man kan helt enkelt inte styra hur folk tar zoner.

Zoner är inte placerade för att vara till fördel för någon. Varken de som åker bil eller cyklar. Sen blir det orehört svårt att jämföra då alla inte har lika tätt med zoner, zonerna ligger på olika altitude och alla har olika förutsättningar fysiskt. Var man bor och ålder.
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by Dacop »

Sleepwalker wrote:Jag kan inte säga att jag tycker att bilturfande är något som väcker några som helst sympatikänslor från min sida men det är självklart upp till var och en. Vill man åka runt och elda upp pengar och begränsade resurser, försämra miljön allmänt och i sitt närområde samt slippa komma ut och få frisk luft och motion så finns det ingen som förbjuder detta. Men är det så givande? Däremot hade det varit trevligt om det gick att särskilja de som använder sig av detta sätt i denna "tävling" så att det var tydligt vilka man faktiskt tävlade mot "på riktigt". Oavsett om det är mer optimalt att cykla och betydligt mindre optimalt att springa så känns det inte särskilt intressant att jämföra sin egen prestation i rankingen mot de som deltar i tävlingen på detta sätt. Om någon t.ex. har väldigt mycket tid över så bör det rimligtvis vara betydligt mindre ansträngningskrävande att susa runt med bilen och äta zoner över lång tid än att göra samma sak på cykel eller till fots.

Jag har hört förslag på olika klasser tidigare men renodlade bilturfzoner låter som en trafikfara i vardande. Då börjar vi närma oss illegala race om användarna bestämmer sig för att ta det hela på lite för stort allvar. Däremot samma zoner och en helt egen klient, där de som tävlar i denna klass kan ta dessa oberoende av om den andra klassen kämpar om samma zoner, helt egna leaderboards etc. Eller något så enkelt som en bilikon på dessa turfare så att det är tydligt i toplistor etc.

Jag skulle gärna se en separat "tillfots" klass också för att öka motivationen för renodlad löpträning i samband med Turf. Möjligheterna är så många!

Min tanke med det här inlägget är endast att belysa något som jag ser som ett problem och göra min röst hörd. Absolut går det att själv hålla isär vilka som turfar på vilket sätt etc. Men det skulle vara intressant med en vidareutveckling av applikationen nu när användarantalet växer.
Du kan vara lugn, en runda bilturf blir aldrig lika effektiv som en runda på cykel. Att det du skriver mest låter som ett försök att klassificera vissa människor som lägre stående, det får väl passera.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
Sleepwalker
Posts: 32
Joined: 20 Mar 2012 15:41
Country: Sweden

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by Sleepwalker »

Jag försöker verkligen inte klassificera människor efter någon värdeskala men kan det anses vara samhällsmässigt och miljömässigt försvarsbart? Det är givetvis upp till var och en! Min huvudpoäng är att jag gärna hade "tävlat" mer inom samma "klass" som jag själv är aktiv inom för att göra prestationer mer mätbara och därmed sporra alla inblandade till större prestationer.

Tomtebloss: Jag förstår att det skulle finnas en del tekniska svårigheter inblandade i att lösa detta... Om det ens behöver lösas, beror självklart på vad ni vill ha för inriktning och prioriterar. Det känns ändå inte mer än fair att jag för fram de synpunkter jag själv har på er skapelse. Något som jag tycker är ett lysande exempel på hur teknik kan användas på ett positivt sätt och extremt underhållande sätt. Att jag väljer att se det som något väldigt positivt kan vara orsaken till att jag grämer mig en del över hur andra väljer att se på Turf.

En evolution jag skulle välkomna är zoner runt t.ex. löpstigar i skogen, skidspår etc. Det skulle kunna bli hur bra som helst. Tack för en grym produkt, förresten :)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by Blabert »

Håller med Tomte och Dacop. Bilturfare har ingen som helst fördel poängmässigt jämfört med en cyklist, dessutom är bilturfning både tråkigare och jämfört med en cykeltur eller promenad ger det inte någon motion direkt :-P

Att dela in turfare i olika grupper beroende på transportmedel är som sagt dessutom omöjligt. Själv har jag använt mig av bil, cykel, buss, tunnelbana, pendeltåg och apostlahästarna bara i denna runda. Sen finns det ju andra sätt att ta sig fram som inlines, skateboard, taxi, båt, helikopter, skidor, skoter, radiostyrd bil etc etc...

Kort sagt, turf är en tävling där den som, tar mest poäng vinner - hur man tar de poängen är valfritt :-)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 Beta-4
Image
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”