Personligen stör bilturf mig inte det minsta, i alla fall här i Västerbotten är zonerna lagda på ställen som är otillgängliga för bilister. (En eloge till zonutläggarna) Det går förmodligen snabbare att cykelturfa än att bilturfa, lägg då till att bilturfarna får enorma mängder rövsvett plus att de får betala bensinpengar. Gåturfare kan man blocka väldigt enkelt vilket också är en motivationshöjande sysselsättning
Däremot moppeturfare har jag inte mycket till övers för, tipsade en kompis om spelet och plötsligt dök det upp en ny turfare som plocka ALLA mina zoner med en snitthastighet på över 30km/h. Jag vart förstås nyfiken och gömde mig vid en zon, bara för att se att den var just min kompis som var denna mystiske turfare. Lyckligtvis slutade han bara någon dag efter att han började.
Han insåg nog hur hans bensinkonto skulle snabbt öka, tillsammans med datatrafiken i mobilen ;P
Även om en moppe kanske inte drar så mycket bensin (mellan 0.2-0.5, i vissa fall finns de som drar 1 liter

), så blir det mycket mer med alla start och stopp.
Men det medför även mer moppeaktivitet eftersom man psykiskt sett kommer att åka ut mycket oftare än vad gå och cykelturfare gör. Jag som är gå och cykelturfare känner redan efter en vecka beroende att plocka zoner och tycker jag börjat åsidosätta klippa gräset och annat i trädgården. Då kan man bara tänka sig hur aktiviteten blir massiv när man använder moped och bil (bil måste innebära att man har bra med cash på kontot eller använder firmans bil).
Gå och cykla, skateboard, inlines och så vidare är däremot ren vinst för kondition, mått runt midjan (ökar chansen hos brudarna och hunksen också troligen på stranden senare ;P ) och hälsomässigt. Men man är mycket mer mobil också än bil och moped. Bil måste vara ett helvete för ryggen. Hoppa in och ur 30-40 ggr om dagen om inte mer kommer göra skada någonstans med all säkerhet. Vet hur min bror som är yrkesförare och levererar varor med lastbil berättar hur det sliter med bara 20-30 om dagen, på med bälte (ger skit i axlarna) och så vidare.
Gäller att inte bara se sig för i trafiken som turfare, utan tänka ergonomiskt också. Kan tänka mig att beroendet lätt kan få en att gå från 0 till 100 och överprestera mer än vad kroppen är van vid.. Det är sådant som skadar.