Motivation och andras bilkörning

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by turftreken »

Oj, den här tråden dör aldrig ;-) Precis som ni säger så kommer bilturf aldrig att vara en konkurrent till cykelturf som ofta är den mest effektiva turfsättet. Tror att det finns en skev uppfattning om att bilturf går snabbare än att cykla. Jag bilturfar ibland, ofta när en zon ligger precis där jag passerar på väg till nått annat eller om jag kör en längre sträcka så plockar jag en zon / region jag passerar (om jag inte har regionen). Sällan eller aldrig tar jag någon runda med bil. En av få gånger som de har inträffat var när jag plockade några unika zoner i två nya regioner (dalarna och västmaland). Dock var syftet att plocka unika regioner och inte en massa poäng

Dock så kan jag rätt ofta kombinera bilturf med cykelturf. Dvs jag tar bilen till punkt A. cyklar en runda och plockar 10-15 zoner, bilturfare 2-3 zoner och sedan cykelturfar jag ytterligare ca: 20 zoner och så fortsätter det. Anledningen är att jag bor rätt högt i terrängen och att det är ett sätt att minimera transporttiden till och från zonerna.

Så vitt jag vet så finns det bara en som har bilturfat mycket och vunnit en omgång. Ska du ha titeln så måste du ut och cykla :-)
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by mortuus »

Tja bilturfar du till mindre döda städer och plockar poäng så tjänar man faktiskt på det även om det kostar bensin, tid osv.. men visst går det även om det inte är lika smidigt vs att cykla.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by Arias »

Bilturfaren kan komma en bra bit upp på topplistan, så bilturf är inte värdelöst om ni tror det.
Finns en turfaren som varit på topp rätt många gånger och enbart kört bil, inga namn nämnda..

Personligen så störde jag mig något enormt på bilturfare. Jag gör inte det längre, då jag slutat att turfa aktivt..

Man märker inte hur irriterande bilturfare är förens man verkligen lägger ner möda och besvär på zoner och sen kommer någon med bil och tar de som ingenting.

Tycker att det är väldigt mycket ansvar hos zonutläggarna hur de lägger zoner också, tror tyvärr inte att man som zonutläggare alltid tänker ur de perspektiven och därför lägger ut zoner på t ex parkeringar en bit i utkanten av staden.


Kan väl omöjligt finnas någon som inte blir frustrerad om man har cyklat flera kilometer bara för att ta EN zon och strax efter att blocktiden går ut så åker någon dit med bil som ingenting och plockar zonen utan att knappt behöva gå ur bilen...
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by Blabert »

Arias wrote:Bilturfaren kan komma en bra bit upp på topplistan, så bilturf är inte värdelöst om ni tror det.
Finns en turfaren som varit på topp rätt många gånger och enbart kört bil, inga namn nämnda..

Personligen så störde jag mig något enormt på bilturfare. Jag gör inte det längre, då jag slutat att turfa aktivt..

Man märker inte hur irriterande bilturfare är förens man verkligen lägger ner möda och besvär på zoner och sen kommer någon med bil och tar de som ingenting.

Tycker att det är väldigt mycket ansvar hos zonutläggarna hur de lägger zoner också, tror tyvärr inte att man som zonutläggare alltid tänker ur de perspektiven och därför lägger ut zoner på t ex parkeringar en bit i utkanten av staden.

Kan väl omöjligt finnas någon som inte blir frustrerad om man har cyklat flera kilometer bara för att ta EN zon och strax efter att blocktiden går ut så åker någon dit med bil som ingenting och plockar zonen utan att knappt behöva gå ur bilen...
Klart bilturfare kan hamna högt och vinna, men det kostar nog för mycket för de flesta... I vilket fall så är det fritt fram för dessa motionsskygga individer att göra så :-)

Angående zoner på parkeringar så är det nog inte många nya zoner som hamnar där numera.. Men i vissa lägen är det ett nödvändigt ont, som tex ett torg mitt i någon stad som råkar vara parkering också.

Sen tycker jag personligen att det är frustrerande att bli av med zoner oavsett på vilket sätt det sker.. Som nämnts innan är det ju bara att tänka på all motion man fick själv, samtidigt som bilturfaren fick ett hål i plånboken :-)
Image
Badankan
Posts: 14
Joined: 26 Jul 2012 00:36
Country: Sweden

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by Badankan »

Brod wrote:Jo bilturfare är dom näst lägsta av dom låga.
Dom lägsta är gåturfarna.
Sniglar sig fram genom stan, petar i sig zon efter zon, långsamt långsamt. Det enda jag kan göra är sitta hemma, lyssna på rackarns "zone lost" efter "zone lost" och tugga fradga. För det är inte lönt och ge sig ut med cykeln och ta tillbaka förren människan gått hem igen. Går jag ut och jagar för tidigt hamnar jag bara i en lång blocktime kö.
:lol:
OskarC
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2012 22:49
Country: Sweden

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by OskarC »

Personligen stör bilturf mig inte det minsta, i alla fall här i Västerbotten är zonerna lagda på ställen som är otillgängliga för bilister. (En eloge till zonutläggarna) Det går förmodligen snabbare att cykelturfa än att bilturfa, lägg då till att bilturfarna får enorma mängder rövsvett plus att de får betala bensinpengar. Gåturfare kan man blocka väldigt enkelt vilket också är en motivationshöjande sysselsättning :)

Däremot moppeturfare har jag inte mycket till övers för, tipsade en kompis om spelet och plötsligt dök det upp en ny turfare som plocka ALLA mina zoner med en snitthastighet på över 30km/h. Jag vart förstås nyfiken och gömde mig vid en zon, bara för att se att den var just min kompis som var denna mystiske turfare. Lyckligtvis slutade han bara någon dag efter att han började.
Badankan
Posts: 14
Joined: 26 Jul 2012 00:36
Country: Sweden

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by Badankan »

OskarC wrote:Personligen stör bilturf mig inte det minsta, i alla fall här i Västerbotten är zonerna lagda på ställen som är otillgängliga för bilister. (En eloge till zonutläggarna) Det går förmodligen snabbare att cykelturfa än att bilturfa, lägg då till att bilturfarna får enorma mängder rövsvett plus att de får betala bensinpengar. Gåturfare kan man blocka väldigt enkelt vilket också är en motivationshöjande sysselsättning :)

Däremot moppeturfare har jag inte mycket till övers för, tipsade en kompis om spelet och plötsligt dök det upp en ny turfare som plocka ALLA mina zoner med en snitthastighet på över 30km/h. Jag vart förstås nyfiken och gömde mig vid en zon, bara för att se att den var just min kompis som var denna mystiske turfare. Lyckligtvis slutade han bara någon dag efter att han började.
Han insåg nog hur hans bensinkonto skulle snabbt öka, tillsammans med datatrafiken i mobilen ;P
Även om en moppe kanske inte drar så mycket bensin (mellan 0.2-0.5, i vissa fall finns de som drar 1 liter :shock: ), så blir det mycket mer med alla start och stopp.
Men det medför även mer moppeaktivitet eftersom man psykiskt sett kommer att åka ut mycket oftare än vad gå och cykelturfare gör. Jag som är gå och cykelturfare känner redan efter en vecka beroende att plocka zoner och tycker jag börjat åsidosätta klippa gräset och annat i trädgården. Då kan man bara tänka sig hur aktiviteten blir massiv när man använder moped och bil (bil måste innebära att man har bra med cash på kontot eller använder firmans bil).

Gå och cykla, skateboard, inlines och så vidare är däremot ren vinst för kondition, mått runt midjan (ökar chansen hos brudarna och hunksen också troligen på stranden senare ;P ) och hälsomässigt. Men man är mycket mer mobil också än bil och moped. Bil måste vara ett helvete för ryggen. Hoppa in och ur 30-40 ggr om dagen om inte mer kommer göra skada någonstans med all säkerhet. Vet hur min bror som är yrkesförare och levererar varor med lastbil berättar hur det sliter med bara 20-30 om dagen, på med bälte (ger skit i axlarna) och så vidare.

Gäller att inte bara se sig för i trafiken som turfare, utan tänka ergonomiskt också. Kan tänka mig att beroendet lätt kan få en att gå från 0 till 100 och överprestera mer än vad kroppen är van vid.. Det är sådant som skadar.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by Isengrim »

Bor i Sthlm och bilturfare har väl inte direkt nån chans med alla köer och jag kan förstå dom som tar bilen till nån förort för att hoppa på cykeln där. Avstånden är ganska stora ändå. Men det som far runt på moppe, scooter och liknande är sånt som sänker ens motivering att slita runt på fötterna i stan eller på cykel utanför city. Man har kört 3h på cykel och sen kommer nån på moppe eller liknande och sveper ens zoner och lite till på mindre än timmen. Det suger verkligen. Speciellt när man kollar hur dom far fram och inser att dom åker på sträckor där dom faktsikt inte får åka med dylika tingestar.
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by mortuus »

Isengrim wrote:Bor i Sthlm och bilturfare har väl inte direkt nån chans med alla köer och jag kan förstå dom som tar bilen till nån förort för att hoppa på cykeln där. Avstånden är ganska stora ändå. Men det som far runt på moppe, scooter och liknande är sånt som sänker ens motivering att slita runt på fötterna i stan eller på cykel utanför city. Man har kört 3h på cykel och sen kommer nån på moppe eller liknande och sveper ens zoner och lite till på mindre än timmen. Det suger verkligen. Speciellt när man kollar hur dom far fram och inser att dom åker på sträckor där dom faktsikt inte får åka med dylika tingestar.
Man kan skratta att dom får slösa pengar på bensin medans den som cyklar får åtminstone lite motion men visst det är lite drygt, kan tänka mig dom kör lite som galningar där man inte får direkt osv..
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by tomtebloss »

mortuus wrote:..., kan tänka mig dom kör lite som galningar där man inte får direkt osv..
Oj oj oj, ni skulle bara veta... ;)
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”