Ändring av Takeover och PPH

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Stonecape »

Låt oss ta ett steg i taget. Jag tror de allra flesta är överens om att en snabbare fairy skulle bidra till att göra spelet mer balanserat. Det skulle bli mer dynamiskt och mer roligt tror jag. Hur snabb fairy vi ska ha är nog svårt att säga utan att testa det, men betydligt snabbare i alla fall.
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Zontjuven »

Blabert wrote:Och förresten.. Som alltid när denna diskussion kommer upp så diskuteras det nästan uteslutande från toppturfarens perspektiv. Hur ställer sig vanliga turfare till detta egentligen? Och framför allt, hur hittar man ett koncept som faktiskt fungerar för alla..?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 Beta-5
Än så länge så tror jag mer och mer på regionala divisioner, man tävlar i samma region/stad mot varandra på så rättvisa grunder som möjligt. Att höja den statusen mer med tex regionsmedaljer vore nog bra. I vart fall ha nationella divisioner, tänk hur det blir om tex inaktiva Holland, Danmark eller Sydkorea skulle få några toppspelare som "enkelt" skulle kunna parkera på skyhög pph kring 5-700, då skulle man radera allt motstånd här i Sverige direkt... :shock:

Separera det hela på Nationell och regional nivå. topp 5 eller nåt i varje region kan hamna på en nationell lista. För gemene turfare blir det mer koncentration på den regionala tävlingen och viktigare att placera sig regionalt. Man måste plocka minst 75% av poängen i sin region för att placera sig, enligt Sundsvallsmodellen. Det eliminerar turistturfing a´la Stockholmare som åker till Sälen och plockar tre zoner och därmed vinner i Dalarna...

Jag tror att WWT* tänket i nuläget är för omfattande. Även om det alltid kommer att finnas orättvisor, även på regional nivå, så tror jag att detta kan vara receptet.

* World Wide Turf

En tanke bara...
Fd världsmästare i TURF
pie-or-paj
Posts: 28
Joined: 27 Mar 2012 15:26
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by pie-or-paj »

Jag skulle nog kalla mig en vanlig turfare.
Som jag ser PPH och TP:
TPn är viktigast eftersom den är så mycket
högre än PPH. Däremot är det åtråvärt att ha
zonerna över natten så man får den "gratis
poängen". Att ta en jobbigare zon gör jag mest
för PPH då jag hoppas behålla den en lite
längre stund.

I det stora hela fungerar det nuvarande
systemet bra.

En snabbare fairy skull vara bra. Till att
börja med kanske en gång i veckan skulle
räcka? Sen får vi utvärdera resultatet och se
om det behövs snabbare eller långsammare.

För stora ändringar tror jag skrämmer bort
"Svensson turfare", alltså de som aldrig har
hört talas om detta forum.

Mer inriktning på den lokala vinsten skulle
också vara bra. Som det är nu måste man
själv hålla koll på listen precis innan den
nya omgången för att veta hur man kom.
Image
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by SaLa »

Zontjuven wrote:
Blabert wrote:Och förresten.. Som alltid när denna diskussion kommer upp så diskuteras det nästan uteslutande från toppturfarens perspektiv. Hur ställer sig vanliga turfare till detta egentligen? Och framför allt, hur hittar man ett koncept som faktiskt fungerar för alla..?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 Beta-5
Än så länge så tror jag mer och mer på regionala divisioner, man tävlar i samma region/stad mot varandra på så rättvisa grunder som möjligt. Att höja den statusen mer med tex regionsmedaljer vore nog bra. I vart fall ha nationella divisioner, tänk hur det blir om tex inaktiva Holland, Danmark eller Sydkorea skulle få några toppspelare som "enkelt" skulle kunna parkera på skyhög pph kring 5-700, då skulle man radera allt motstånd här i Sverige direkt... :shock:

Separera det hela på Nationell och regional nivå. topp 5 eller nåt i varje region kan hamna på en nationell lista. För gemene turfare blir det mer koncentration på den regionala tävlingen och viktigare att placera sig regionalt. Man måste plocka minst 75% av poängen i sin region för att placera sig, enligt Sundsvallsmodellen. Det eliminerar turistturfing a´la Stockholmare som åker till Sälen och plockar tre zoner och därmed vinner i Dalarna...

Jag tror att WWT* tänket i nuläget är för omfattande. Även om det alltid kommer att finnas orättvisor, även på regional nivå, så tror jag att detta kan vara receptet.

* World Wide Turf

En tanke bara...
Bra skrivet!

Jag tycker också att fairy ska vara snabbare. Hur mycket jobb är det för att köra fairy? Kanske det vore lagom att pröva att köra den varje söndag. Då blir det oftare än nu, men ändå ett mönster som är lätt att komma ihåg och förstå. För de nyaste turfarna som ännu inte hänger här får det inte vara för krångligt att förstå poängsättningen. Jag tycker det är viktigt att kunna veta innan man tar en zon vad den är värd både i tp och pph.

Jag tycker också att högsta och lägsta tp kan höjas till ungefär 300/100, som det skrivits om tidigare.

Det här kanske är lagoma steg att börja med? Så får vi se hur det utvecklar sig.
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by SaLa »

Jag började klura lite på det där med tagningspoäng, hur det ser ut idag och förslag. Tidigare i tråden har det nämnts att höja tp från 65 till 100 och från 185 till 300. Jag räknade på de och två lite lägre förslag.
pph-tp.jpg
pph-tp.jpg (67.82 KiB) Viewed 3926 times
Jag funderar på om exempel 2 är bättre än exempel 3. Men svårt att veta i förväg.

Obs - kan hända att jag räknat fel nånstans. Förkyld och trött i huvudet + räkning kanske inte är det bästa. :)
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Ändring av Takeover och PPH

Post by turftreken »

SaLa wrote:Jag började klura lite på det där med tagningspoäng, hur det ser ut idag och förslag. Tidigare i tråden har det nämnts att höja tp från 65 till 100 och från 185 till 300. Jag räknade på de och två lite lägre förslag.
pph-tp.jpg
Jag funderar på om exempel 2 är bättre än exempel 3. Men svårt att veta i förväg.

Obs - kan hända att jag räknat fel nånstans. Förkyld och trött i huvudet + räkning kanske inte är det bästa. :)
Intressant.. Satt själv och funderade på vad som skulle funka. Ur ett to perspektiv så skulle jag vilja se hur många poäng / timme en runda genererar. Säg tex att en runda i Sundsvall i snitt genererar 1000 p / timme medan en runda i Linköping genererar 1500. Då borde to ändras så att antingen linköping närmare sig Sundsvall eller tvärtom. Jag har reflekterat hur mycket lugnare jag kan turfa här jämfört med hemma.

Blabert givetvis så blir fokus på toppen men även normalturfaren bör gynnas med en mer rättvis poängfördelning. Då kan tex jag jämföra min prestation med orange eller någon annan.

Zontjuven, bra tankar men samtidigt vore det skoj att kunna slåss med er nere i söder :)

Snabbare fairy verkar alla vara överens om vilket är bra.. :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
Vaktarn
Posts: 100
Joined: 31 Mar 2011 00:02

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Vaktarn »

innan det är för sent vill jag inflika att jag är ett (det enda?) stort fan av pph (och jag äger ingen bil). det är pph som för mig är SPELET och det som ger den fantastiska realityRISK-känslan, ett stort grönt imperium ska vara ett tecken på att man är just stor och mäktig.
utan eller med obetydlig pph spelar det ingen roll vilken eller vems zon man tar och så ska man hoppas på att bli av med dem så fort som möjligt. bara att köra samma optimala vesslerunda omochomigen... trist, tycker jag, finns ingen poäng i att zonerna blir gröna!

jag vill alltså inte se pph-biten förminskas (naturliga resultatet av höjt TP) utan snarare förstärkas.

läst ovan och följande är de enda konkreta exempel jag kan hitta som talar emot pph: KP, Danmarksräden och sundsvall kontra Stockholm.

som tidigare sagt om KP så är en ren TP-jämförelse ganska ointressant, det är tiden som borde räknas och KP bör ha lagt ner en hel del tid kan jag tänka.

Danmarksresan kan väl helt skyllas på att nya zoner i nya regioner fått på tok för hög initial pph. om de haft 1pph (som de borde) istället för 3,4 eller 5 hade poängen för resan förmodligen känts mer rättvis. fairy hade inget med den saken att göra.

i jämförelsen sundsvall/stockholm är problemet detsamma oavsett om man tänker pph eller tp. i stockholm kan du turfa så mycket det behövs om du har lust och tid. medans man är begränsad i nästan alla andra städer. ser inte hur ökad TP kan tillföra något där.

snabbare Fairy låter kanon tycker jag. (då kan vi snart degradera TP till en liten tröstpoäng till de otursförföljda ;) )

edit: måhända är höjd TP svaret för att få det rättvisaste TURF men målet ska väl vara det roligaste?
och orättvisorna med pph tycker jag inte är så stora att de inverkar menligt på roligheten.

så tycker jag och ojoj så sent det kan bli när man kommer ur turfidet
telefon: hero | vaktar: Uppsala
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Thunell »

Du får gärna utveckla hur det blir roligare Vaktarn.

Jag och många andra med mig tycker inte det blir lika roligt om man måste ta dubbelt så många zoner som någon annan och ändå komma 2:a.

Var det kanske för dig det blir roligare när du kan sitta hemma och skratta åt alla som är ute och kämpar utan att egentligen ha en chans???

Som sagt, utveckla hur det blir roligare om det blir mer orättvist...
gurubashi
Posts: 256
Joined: 14 Apr 2011 06:44
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by gurubashi »

Thunell wrote:Jag och många andra med mig tycker inte det blir lika roligt om man måste ta dubbelt så många zoner som någon annan och ändå komma 2:a.
Och många andra tycker inte alls att blir lika roligt om Turf bara handlar om vem som tagit flest zoner, då kan vi lika gärna stryka TP/pph helt och bara räkna takeovers.

Vi har två extremfall
#1 Bara TP/takeovers. Flest takeovers vinner, rakt av. Interaktionen med andra spelare begränsas, den enda påverkan spelare emellan blir blocktiden.
#2 Bara pph. Leder till mer taktik, eller tur, beroende på hur man väljer att se det. Mycket påverkan spelare emellan.

Inget av resonemangen kommer att fungera speciellt bra för Turf, och vi är nog alla överens om att det vi diskuterar här är just balansen mellan dessa lägen. Namnet Turf har för mig alltid symboliserat ett ägande - "My Turf!" och jag tycker att själva ägandeskapet av en zon bör ha väldigt stor inverkan på spelet.

Jag tillhör dem som tycker att Turf är hyggligt bra balanserat idag, beträffande TP/pph. Jag skulle gärna se en större spridning (lägre tp/högre pph i aktiva zoner, tvärtom för inaktiva zoner), och framförallt en mycket mer frekvent uppdatering via Fairy.
Image
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by turftreken »

gurubashi wrote:
Thunell wrote:Jag och många andra med mig tycker inte det blir lika roligt om man måste ta dubbelt så många zoner som någon annan och ändå komma 2:a.
Och många andra tycker inte alls att blir lika roligt om Turf bara handlar om vem som tagit flest zoner, då kan vi lika gärna stryka TP/pph helt och bara räkna takeovers.
Tror nog att du sköt lite på sidan, poängen är väll att du inte ska behöva ha dubbelt så många zoner som tvåan för att vinna.

En zon som har 7,8 eller 9 i PPH ska vara zoner som tas ofta, riktigt ofta. Ifall du tar dem sent på kvällen så kan du ev. få behålla dem till morgonen men inte en sekund längre. Isåfall är PPHn för hög.

Jag kan inte se rättvisan i att jag eller någon annan i en aktiv stad måste ta ca: 50 zoner varje dygn bara för att hålla jämna steg men en person som har parkerat på en PPH på ca: 250.

Ni får gärna komma upp till Sundvall och testa en helg eller några dagar så får vi se om ni byter åsikt. Jag turfade i 8 timmar i sträck, hade drygt 250 PPH när jag slutade och EN timme efter att jag hade slutat var den nere på drygt 100 och detta var inte nått unikt utan detta sker jämt.

Grunden borde vara att hög aktivitet lönar sig och PPH bör ses som en bonus inte som nått du vinner på samt att du ska kunna tävla på lika villkor vilket idag inte är fallet. Poängsystemet är idag sjukt orättvist men ev. så kanske en snabbare fairy är lösning på problemet.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”