Förslag - Ändra hur takeovertime fungerar för mindre dötid

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Sleepwalker
Posts: 32
Joined: 20 Mar 2012 15:41
Country: Sweden

Förslag - Ändra hur takeovertime fungerar för mindre dötid

Post by Sleepwalker »

Det här är säkert ett kontroversiellt ämne men jag är inte alls särskilt förtjust i den dötid som uppstår när man tar över en zon. Jag är ute för att vara aktiv. Men jag förstår att ni har gjort på detta sätt för att det ska gå att bli bättre när man går upp i nivå och allt sådant.

Mitt förslag är att det räcker att "tagga" en zon genom att passera in i den. Sedan räknas ens takeovertid ner tills dess att zoner är din, men med skillnaden att du inte längre behöver vara fysiskt närvarande i zonen för att detta ska fungera. Om det skulle komma in en annan spelare i zonen du har taggat under denna tid och den spelarens takeovertid är lägre än den tid som återstår för att zonen skulle ha blivit din på riktigt så börjar tiden istället räknas ned för den spelaren. På det här viset behåller ni fördelarna med att gå upp i nivå samtidigt som dötiden elimineras och det blir mer aktion och bättre träningsrundor för alla.

Det är mitt förslag. Allt övrigt kan förbli som det fungerar nu. Det är den oaktiva delen av tiden jag inte gillar och det är något som har fått ett flertal av mina vänner att förkasta spelet. De har helt enkelt ingen lust att stå och stirra på telefonen i en halv till en minut under en runda fast de gärna vill kriga om poäng och visa att de är bäst.
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Förslag - Ändra hur takeovertime fungerar för mindre döt

Post by Zontjuven »

Inte alls tokigt.

Personligen skiljer jag nog ganska mycket på aktivitet kontra mål. Är jag ute på en turfrunda så är motionen på köpet och stoppen är inte så farligt irriterande,
själv passar jag på att kolla chatten, kolla mina motståndare, eventuellt lägga om min rutt, dricka vatten, torka svetten mm mm

Skulle jag vara ute på en dedikerad jogging/cykelrunda däremot så håller jag med att det skulle vara 100% irriterande.

Dom 15 sekunder som man sparar in på att gå upp i rank är dock ganska mycket när man väl står där och väntar, så keep on jogging ;)
Fd världsmästare i TURF
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Förslag - Ändra hur takeovertime fungerar för mindre döt

Post by TBIT »

Men om zonerna ligger tätt så hinner man kanske till nästa zon innan man "tagit klart" den förra. Vad ska hända då?
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Förslag - Ändra hur takeovertime fungerar för mindre döt

Post by Blabert »

Vad olika man är! Själv tycker jag tiden är snudd på för kort om man har gps-bonus och region lord kronan, då jag kör som en galning mellan zonerna behöver jag pusta ut lite mellan.. ;-)

Tror att väntetiden inte kommer ändras dock, anledningen till att den finns är väl att man ska stanna till och uppskatta den förhoppningsvis fina omgivningen i zonen. Annars kan man ju lägga zoner på nån bakgata med utsikt över LIDL.. Turf är ju inte enbart en träningsapp utan även en upplevelseapp :-)

Som Zontjuven sa, ganska snart är man nere under halvminuten och då går det ganska fort över :-)

Gesendet von meinem Galaxy Nexus mit Tapatalk 2 Beta 5
Image
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Förslag - Ändra hur takeovertime fungerar för mindre döt

Post by Dacop »

Jag gillar inte förslaget då det eliminerar ett av dom bästa/värsta momenten med Turf, nämligen det pinsamma, märkliga stillaståendet på en udda plats. Det som skiljer en turfare från en vanlig människa, det som gör att man ibland kan hitta en likasinnad där ute. 8-)

Lägg därtill att det ändrar spelupplevelsen drastiskt, precis som Blabert säger så handlar det inte om att ta sig snabbast genom kontrollerna utan att upplvea sin omgivning samtidigt som man tävlar lite.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Förslag - Ändra hur takeovertime fungerar för mindre dötid

Post by turftreken »

Hmm, är otroligt kluven.. Håller med om att en del av spelet är att stå och se fånig ut.. ;) igentligen är det bara en gång som jag faktiskt ha stört mig på blocktiden och det var natten till lördagen mitt i ett industriområde i Linköping. Det stod ett gäng ungdomar ca 100 meter ifrån mig och det kändes som att inte kunde komma bort tillräckligt fort. Var faktiskt rätt obehagligt även om inget hände.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sleepwalker
Posts: 32
Joined: 20 Mar 2012 15:41
Country: Sweden

Re: Förslag - Ändra hur takeovertime fungerar för mindre döt

Post by Sleepwalker »

TurfBlekingeIT wrote:Men om zonerna ligger tätt så hinner man kanske till nästa zon innan man "tagit klart" den förra. Vad ska hända då?
Det spelar ingen roll, då startas enligt mitt förslag endast nedräkningen för att du ska få den zonen. Du "taggar" zonen, men den blir inte din och inga poäng utdelas innan nedräkningen (vilken är baserad på din takeovertid) är slutförd. Det kan fortfarande komma någon susande med kortare takeovertid och stjäla zonen från dig.
Sleepwalker
Posts: 32
Joined: 20 Mar 2012 15:41
Country: Sweden

Re: Förslag - Ändra hur takeovertime fungerar för mindre döt

Post by Sleepwalker »

Ni har bra och intressanta argument för de positiva aspekter som finns med det nuvarande systemet. Men alla zoner ger kanske inte den där "stanna upp och njuta av utsikten" känslan i dagsläget. Sen är det ju så att om du har tagit samma zon 365 ggr. så kan det eventuellt vara så att du är lite mätt på den specifika zonövertagarupplevelsen :)

Kanske det borde ta längre tid att erövra en zon första gången? Eller de första x gångerna? Dvs. att man får levla upp sina zoner till viss del?

Att ta en paus under rundan sköter sig självt då kroppen säger till när den inte pallar mer. Eller att man för den delen inte alltid har lust att kötta järnet.

En eventuell framtida möjlighet antar jag är att ha en version som är mer tävlings/prestationsinriktad där man tävlar med egna zoner mot likasinnade. Men det hade varit kul om det gick att kombinera på ett bättre sätt. Appen erbjuder redan en mängd väldigt bra lösningar och möjligheter men för mig och många andra är det här något som inte känns helt hundra. Vilket självklart handlar om tycke och smak. Det finns säkert många bättre lösningar en det förslag jag skrev med men det var det första jag kunde tänka på som skulle kunna åtgärda "problemet" (i mina ögon) och bevara spelmekaniken.
Sleepwalker
Posts: 32
Joined: 20 Mar 2012 15:41
Country: Sweden

Re: Förslag - Ändra hur takeovertime fungerar för mindre döt

Post by Sleepwalker »

Har det hänt något mer kring det här ämnet sedan sist? Jag skulle fortfarande alla gånger välja ett alternativ till Turf som inte hade taketime, eller i varje fall ingen taketime som kräver att man stannar i zonen under den tiden. Då skulle löpturf kännas roligt på ett helt annat sätt. Att man nu tvingas stanna upp tycker jag tar bort möjligheten att kombinera träning och turf. Har man begränsat med fritid är det ett ganska stort problem.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Förslag - Ändra hur takeovertime fungerar för mindre döt

Post by Velocipedryttaren »

Jag har full förståelse för ditt förslag och det är ett bra förslag, men jag är av annan åsikt ;-)
Turf är så olika beroende hur man är själv och i vilken stad man turfar, som det ser ut i Västerås nu "behöver" jag min paus i zonen för att kunna planera min fortsatta runda. En vanlig dag när jag kliver ut från jobbet blir jag inte det minsta förvånad att det är 17 turfare mellan mig och mitt hem 4,3km bort, vart finns första lediga zon? Så fort sätter det tills jag är hemma 2-3 timmar senare. Lägg där till att jag är stan långsammaste turfare som oftast tar zoner på en cruiser ;-)
Post Reply

Return to “Förslag”