Ändring av Takeover och PPH

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
User avatar
Vaktarn
Posts: 100
Joined: 31 Mar 2011 00:02

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Vaktarn »

klart det var mig jag menade. oftast dålig ide att tala för andra.

det roliga är i att det finns en betydelse i att planera sina erövringar. var drabbar det värsta konkurrenten hårdast, vilka zoner kan jag räkna med att hålla, osv, och inte lika värt att bara ta vanliga intränade rundan genom city till skolan/jobbet lite slentrianmässigt.
under min och paknottets strid var en stor del av tjusningen just tvånget att snabbt vara ute och ta tillbaka zonerna, oavsett hällregn eller solsken, för att inte tappa ledningen. med mindre vikt vid pph finns inte den kampen, man kan ta det när det passar där det passar.

med en snabb fairy tror jag inte jag sitter och skrattar så högt åt mina +1 zoner heller, i den händelsen att alla andra uppsalaturfare skulle lägga av.
telefon: hero | vaktar: Uppsala
gurubashi
Posts: 256
Joined: 14 Apr 2011 06:44
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by gurubashi »

Precis som Vaktarn tycker jag att det är superkul att behöva planera och använda taktik för när man ska ta en zon, tex se till att man är sist på kvällen för att få behålla under natten...

Om problemet är att folk "parkerar" på 250pph så beror det på att zoner har för hög pph trots att de är inaktiva. Om man kan hålla en zon orörd i flera dagar, då ska pph vara väldigt lågt. Hög pph på zoner är inget problem så länge de är aktiva, eftersom du då per definition inte får behålla dem någon längre tid. Återigen, Fairy...

(Eller ett nytt system med tex halverad pph varje 24h för zoner som inte bytt ägare, eller något annat automagiskt)


Edit:
För att förtydliga... jag tycker att den relativa balansen tp/pph i aktiva zoner är ok. Samtidigt som jag på alla sätt och vis håller med om att pph idag spelar en för stor roll beträffande inaktiva zoner. Att rakt av höja tp förändrar problemet mer än löser det. Bättre vora att ordentligt sänka pph för inaktiva zoner, alternativt höja tp för alla och samtidigt även pph för aktiva zoner.
Image
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Thunell »

gurubashi wrote:Precis som Vaktarn tycker jag att det är superkul att behöva planera och använda taktik för när man ska ta en zon, tex se till att man är sist på kvällen för att få behålla under natten...

Om problemet är att folk "parkerar" på 250pph så beror det på att zoner har för hög pph trots att de är inaktiva. Om man kan hålla en zon orörd i flera dagar, då ska pph vara väldigt lågt. Hög pph på zoner är inget problem så länge de är aktiva, eftersom du då per definition inte får behålla dem någon längre tid. Återigen, Fairy...

(Eller ett nytt system med tex halverad pph varje 24h för zoner som inte bytt ägare, eller något annat automagiskt)


Edit:
För att förtydliga... jag tycker att den relativa balansen tp/pph i aktiva zoner är ok. Samtidigt som jag på alla sätt och vis håller med om att pph idag spelar en för stor roll beträffande inaktiva zoner. Att rakt av höja tp förändrar problemet mer än löser det. Bättre vora att ordentligt sänka pph för inaktiva zoner, alternativt höja tp för alla och samtidigt även pph för aktiva zoner.
Tycker ni vrider på det för mycket...Det handlar ju inte om antingen PPH eller TP, det handlar om att få en bra och rättvis balans mellan dem. Jag tycker också det är GANSKA okej i dagsläget men jag tror det kan bli bättre genom LITE högre TP(+50 på dagens tp ungefär och att tpn blir beroende av zontätheten, då kan t.ex. vattenzoner och zoner ute i ingenstans få 300-400tp också).

Och en fråga till er då: OM ni satsar på att ta en guldemedalj och tar 50-60z/dag, tycker ni det är kul att turfa om någon annan tar en sväng runt länet dag 1 och vinner pga. att han tickar pph? Jag ser inte det roliga i det....

Edit: du nämner fairy med, handlar inte fairy om TP och PPH(samma sak som den här tråden..)?
gurubashi
Posts: 256
Joined: 14 Apr 2011 06:44
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by gurubashi »

Thunell wrote:Det handlar ju inte om antingen PPH eller TP, det handlar om att få en bra och rättvis balans mellan dem.
Nä, just de extremerna var mest för att rama in problemet och belysa precis just det faktum att vi söker en balans där emellan. Jag tänker högt i skrift ibland, det blir lätt rörigt, och det ber jag om ursäkt för. :D
Thunell wrote:OM ni satsar på att ta en guldemedalj och tar 50-60z/dag, tycker ni det är kul att turfa om någon annan tar en sväng runt länet dag 1 och vinner pga. att han tickar pph?
Det finns flera sätt att justera oss bort ifrån det problemet, där ett är att rakt av höja tp. Ett annat är att sänka pph, tex med en mer aktiv Fairy. Jag kan absolut tänka mig en kombination av båda.

Just en mer aktiv Fairy verkar vara något som precis alla är överens om vore bra. Vi skulle kunna börja där? Om vi vänder på det, vad finns det för eventuella problem med att köra Fairy varje vecka? Dygn? Finns det några tekniska hinder?

En uppenbar fara med att köra Fairy varje dygn baserat på data ifrån det senaste dygnet är att det blir väldigt snabba ändringar baserat på tillfälligheter. En viss tröghet är nog bra? Varje vecka, med möjlighet att sänka mer än 1 pph (som är begränsningen idag?) varje gång?
Image
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Stonecape »

Det finns ju många sätt att köra Fairy på. Körs det varje dygn ska det nog inte baseras på bara det föregående dygnet, utan kanske på den föregående veckan. Då kanske de flesta zoner förblir oförändrade, men att inaktiva ställen sjunker osv. Man kan ju också vikta det så att dagar längre bak i tiden ger mindre utslag än dagar närmare i tiden tex. Det går ju också att göra så att större förändringar tillåts, då kanske det räcker med en gång per vecka. Det går ju att ställa in lite hur som helst, gäller bara att hitta ett bra läge.
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Wallen »

Jag är för att köra fairy oftare och varför inte en gång per dag om det är tekniskt möjligt. Men som föregående talare nämnde kan man inte bara titta på närmaste dygnet utan måste ta med minst en vecka tillbaka. Vissa zoner tas ju inte mer än 1 gång per vecka och knappt ens det. Finns ju de zoner som blir tagna kanske en gång per omgång så ur den synvinkeln kanske man bör ta med en hel månad bakåt i tiden vilket dessutom kan göra det enklare att hitta gränsdragningarna mellan de olika niverna.

Det viktiga är nog ändå att höja statusen på regionsvinst då det inom regionen är enklare att att få det rättvist. På nationell nivå och internationell nivå kommer vi nog aldrig få en riktigt bra rättvisa även om man naturligtvis strävar efter det. Mao fram med medaljer på regionsnivå så att statusen höjs för regionsvinster.

Vill också lägga mig det någon nämnde om regionstillhörighet. Jag anser att man bör tillhöra den region där man tagit flest poäng alt. zoner. Man kan inte gå på att 75% av poängen måste komma från regionen då det finns rätt många turfare som bor i närheten av regionsgränser och tar de zoner i sin omgivning så hamnar de lätt på 50/50 eller varför inte 34/33/33 eller 25/25/25/25 om man bor i ett regiongränskryss. Skall de inte få vara med och tävla i någon region då?
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by SaLa »

Wallen wrote: Vill också lägga mig det någon nämnde om regionstillhörighet. Jag anser att man bör tillhöra den region där man tagit flest poäng alt. zoner. Man kan inte gå på att 75% av poängen måste komma från regionen då det finns rätt många turfare som bor i närheten av regionsgränser och tar de zoner i sin omgivning så hamnar de lätt på 50/50 eller varför inte 34/33/33 eller 25/25/25/25 om man bor i ett regiongränskryss. Skall de inte få vara med och tävla i någon region då?
Om du nämner det Turftreken pratat om, 75 % av tagningspoängen för att få pris, så kommer ett förtydligande:
Vi har fixat pris, guldmedalj till ettan i Västernorrland. Finns medaljer så det räcker till de som vinner i april-december. Men för att inte folk ska ramla bort för att de åker och besöker en annan region just sista helgen, eller för att nån utsocknes ska komma in och vinna, så tror vi att 75 % är lagom för att vinna i vår region. För att vinna i regionen ska de flesta poängen vara tagna i just regionen.

Sen får vi väl se om nån har kontakter som vill sponsra Västernorrland med fler priser.

Vi är en ganska stor region. Till ytan är vi den sjätte största (enligt wikipedia). Så här ser Västernorrland ut :) Dock finns majoriteten av zonerna i Sundsvall.
Bild snodd från http://www.utbildningsguiden.nu/SE/img/vasternorrland.gif
Bild snodd från http://www.utbildningsguiden.nu/SE/img/vasternorrland.gif
vasternorrland.gif (35.07 KiB) Viewed 4547 times
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Wallen »

Är kanske lite OT egentligen och borde vara en egen tråd men jag svarar ändå. Som sagt flesta poängen håller jag med om men inte 75%. Bor man t.ex. i Ö-vik och regerar där så är man inte i närheten av de som spelar i Sundsvall. Från Ö-vik är det ca lika närma till Umeå som har en hel del zoner som till Sundsvall. Så har man fler ärenden till Umeå än till Sundsvall kanske man hamnar på säg 50% av poängen från Ö-vik, 30% av poängen från Umeå, och 20% från Sundsvall. Då är man inte med och slåss om priserna trots att de flesta poängen kommer från rätt region. Man får då hålla tillgodo med äran om man skulle mäkta med en regionsseger. Jag tycker däremot att det är riktigt bra att ni fixat priser även om det kanske mest är för just Sundsvall.
beowulf
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2012 09:18
Country: Sweden
Location: Söderhamn
Contact:

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by beowulf »

turftreken wrote:
Jag kan inte se rättvisan i att jag eller någon annan i en aktiv stad måste ta ca: 50 zoner varje dygn bara för att hålla jämna steg men en person som har parkerat på en PPH på ca: 250.

Ni får gärna komma upp till Sundvall och testa en helg eller några dagar så får vi se om ni byter åsikt. Jag turfade i 8 timmar i sträck, hade drygt 250 PPH när jag slutade och EN timme efter att jag hade slutat var den nere på drygt 100 och detta var inte nått unikt utan detta sker jämt.

Grunden borde vara att hög aktivitet lönar sig och PPH bör ses som en bonus inte som nått du vinner på samt att du ska kunna tävla på lika villkor vilket idag inte är fallet. Poängsystemet är idag sjukt orättvist men ev. så kanske en snabbare fairy är lösning på problemet.
Åkte igenom Sundsvall häromdagen och kunde se att du var aktiv. Strongt eftersom det inte var speciellt trevligt väder.

Balansen måste vara väldigt olika i olika städer för tar man alla zoner i Söderhamn ger det runt 3500 TO poäng. Sen får man en PPH på runt 60. Det tar alltså över två dygn att få ihop lika många poäng via PPH som man får på en 1-2 timmars runda med aktivt övertagande av zoner. PPH betyder alltså ganska lite för oss här i Söderhamn. Vilket är trist åt andra hållet eftersom det inte går att spela speciellt taktiskt, man får istället hoppas på att någon tar över ens zoner så man kan ta tillbaka dem.

Att få det rättvist på global eller sverigenivå tror jag blir väldigt svårt och därför håller jag med de andra som tycker att det borde premieras mer på lokal nivå. Kanske mäta vem som varit region lord längst i en runda? Man borde även snabbare komma till den lokala topplistan på webben, istället för den globala.

Gillar tanken på spelet RISK och det får mig att fundera på om det inte kunde finnas extra bonus PPH om man håller vissa sammanhängande områden precis som i RISK. De skulle kunna ge ganska många PPH under förutsättning att det är i områden där det finns aktiva spelare. Skulle skapa ett extra taktiskt moment i spelet.

En annan sak som skulle få mig att hänga kvar längre i spelet är om det fanns speciella "quests" att utföra på stads eller länsnivå där man t.ex. ska besöka alla bergstoppar i ett län eller återbesöka alla zoner i ett visst område och därmed får ett föremål som belöning. Dessa föremål ger t.ex. kortare take-over tid, längre blocktid, kortare revisit eller någon annan förbättrande egenskap.
Image
User avatar
Vaktarn
Posts: 100
Joined: 31 Mar 2011 00:02

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Vaktarn »

@beowulf: kul med en likasinnad ;) quests har varit på tal förut, orkar inte hitta och länka till trådar men de finns.

@Thunell: bra fråga, för det första, vem är värdig? antar att du utgår från att det är han med 50-60 TO:s men jag tycker det beror på. vi tar din region som exempel. består de 50-60 zonerna av 20 täta zoner till skolan/jobbet, 20 på väg hem och en liten kvällsrunda i city på 10-20 zoner behöver man inte anstränga sig så mycket. kanske tar 1,5 h ren turftid per dag.

det blir 42 h på en omgång.

att ta alla 212 zoner spridda över östergötland lär man knappast klara på kortare tid än så? så i det extremexemplet tycker jag inte du är värd någon vinst.

är de 50-60 zonerna utspridda över hela linköping är insatsen förstås betydligt större, 4-5 h per dag, vad vet jag, och du är förstås värdig segrare. vilket för oss till det andra...

vem skulle vinna med dagens poängsystem? oavsett vilket av scenarierna ovan man väljer kommer TP-turfaren vinna över PPH-turfaren är min tro. Linköping och kanske Norrköoing ryker garanterat första dagarna och sen är det väl inte så mycket pph kvar? säg att han snittar 100 pph över månaden så drar han in 67 200 pph-poäng plus ca 30 000 TP.

1,5 h/dag-turfaren skulle däremot dra in 154 000 poäng på bara TP (55 z/dag, 100 TP i snitt)

med denna lilla räkneövning vill jag alltså visa att antal TO som värde på värdighet är lite överskattat och att TP redan nu spöar PPH i nästan alla lägen, och med en snabbare fairy kommer detta bli ännu tydligare.
telefon: hero | vaktar: Uppsala
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”