Ändring av Takeover och PPH

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Zontjuven »

Jag fattar inte heller vad som är kärnpunkten?
Känns som att alla är överens om att förhållandet tp och pph borde jämnas ut genom att uppdatera fairy oftare än en gång i månaden.

Att tp gynnar spelare där det finns många och tätt med zoner.
Att pph gynnar spelare som tar zoner där det är dött och man får behålla dem.

Denna diskussion verkar mer och mer glida in på orättvisor Stockholm kontra mindre städer.
Senaste fem omgångarna (sedan fairy justerades) har endast en vinst gått till Stockholm...

Titta på Thunell i Linköping, han har flest takes och mest poäng i 10 topplistan, 6 topp tre placeringar varav 2 guld, tre silver och ett brons.. Han har knappt satt sin turf-fot i Stockholm...

Det jag tror man blir frustrerad över i en mindre stad är att zonerna "tar slut" efter en motsvarande 4 timmarsrunda och att i tex Stockholm kan man fortsätta i oänlighet med så många zoner. Så må det vara, men man får inte behålla dem särskilt länge, så hög pph kan man numer glömma...
Det krävs inte fler än två turfare i en stad för att spelet ska bli dynamiskt, man tar varandras zoner och får poäng, den som tar flest zoner och innehar dem längst vinner. Roligare kan det inte vara.

Med vilka algoritmer som fairy jobbar med vet jag inte. Vet inte heller varför den bara uppdateras en gång i månaden?
Men alla här verkar överens om att turf är ett flexibelt spel, även poängen måste vara så...
Last edited by Zontjuven on 13 Apr 2012 09:48, edited 1 time in total.
Fd världsmästare i TURF
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Blabert »

Jag tycker att bra tänk föds ur diskussioner mycket lättare än om man sitter och håller med varandra :-)

Jag låter också ganska hård och provocerande kanske och det blir lätt så i ett skrivet forum, ni som träffat mig vet att jag är snäll egentligen ;-)

Vad gäller ämnet är det ju ganska klart vad vi tycker, men jag har inte sett några nytänkande och samtidigt enkla förslag till lösning på problemet. Det är lite ditåt jag skulle vilja se såna här diskussioner röra sig, att man stöter och blöter, förkastar och prisar nya idéer tex :-)

Jag tycker tex att man kan leka med tanken på att fairy går dagligen, baserat på de 2-3 senaste dagarnas aktivitet där den översta niondelen av zonerna blir +9 osv. Eller varför inte fundera på att göra pph-intervallet större, säg i 15 steg? Med en justerad takepoint då såklart.

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
Image
beowulf
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2012 09:18
Country: Sweden
Location: Söderhamn
Contact:

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by beowulf »

Zontjuven wrote: ...
Det jag tror man blir frustrerad över i en mindre stad är att zonerna "tar slut" efter en motsvarande 4 timmarsrunda och att i tex Stockholm kan man fortsätta i oänlighet med så många zoner. Så må det vara, men man får inte behålla dem särskilt länge, så hög pph kan man numer glömma...
Det krävs inte fler än två turfare i en stad för att spelet ska bli dynamiskt, man tar varandras zoner och får poäng, den som tar flest zoner och innehar dem längst vinner. Roligare kan det inte vara.
En 4 timmarsrunda vore en dröm för oss i ännu mindre städer. På cykel tar man alla zoner i Söderhamn på under 2 timmar trots att vi fått fler zoner den senaste tiden. Att hålla zonerna ger strax över 60 pph vilket inte räcker långt. Fairyn har gjort att ödezonerna runtomkring ger 1 PPH och 185 TP vilket knappast motiverar 1 timmes bilfärd för att ta zonen.

Jag skulle vilja se en bonus på zoner som är svåra eller jobbiga att ta. Ge bonus till zoner som ligger långt ifrån andra zoner, ligger i vatten, långt från bilväg, eller på bergstoppar. Fairyns max på 185 TP och 1 PPH räcker inte för att motivera omvägen som jag ser det. I alla fall för de zoner som ligger långt ifrån andra zoner för på något sätt tycker jag att poängen ska motsvara insatsen som krävs för att ta en zon.

En intressant indikator är Beaver history på statistiksajten. Man kan se att många tar zoner snabbt i t.ex. Lindköping och Sundvall. Det kan bero på att ni är snabba och aktiva men tyder även på att det är lätt att turfa i dessa områden. Sen kan det förståss vara hård konkurrens men det tar fairyn hänsyn till.

Men som jag sagt tidigare tror jag det är svårt att få till en rättvisa på större områden och hoppas att man siktar på mer regionala tävlingar t.ex. vem som varit region lord längst under en omgång. Samt tar fram andra saker som motiverar t.ex. quests.

För övrigt tycker jag "spelledarna" och zonplacerarna varit väldigt lyhörda. Ni ska ha en stor eloge för det jobb ni gör!
Image
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by turftreken »

Hinner inte svara på allt bara minuter kvar på lunchen men tar några :-)

Beowulf: Paradoxalt är beaverhistoryn i just Sundsvall en indikation på att vi har det svårturfat. Den rutten som jag, stonecape och Jojje har börjar längst uppe i en backe (southally) och ned till florazone så har vi väldigt många fallmeter. Dvs vi har möjligheten att trampa gasen i botten eftersom det är en kraftig nedförsbacke. Som kuriosa så åker vi bla ned för en väg som heter branta vägen och den ger skäl för namnet ;-)

Zontjuven: Nej, det är absolut inte en diskussion mellan stockholm och resten av städerna. Faktum är att det var just det som du uträttade som fick mig att tänka rejält kring fairy och vad som går att göra.

Att jämföra Linköping och Uppsala med Sundsvall går verkligen inte. Jag har tagit strax under 100 unika zoner i Linköping och kan konstatera att det måste vara turfstaden nummer 1. Lätt att cykla, bra infrastruktur, tätt mellan zonerna och väldigt platt alltså en helt underbar stad :-) Uppsala har jag också varit i en del (dock inte turfat) och den är uppbyggd på samma sätt. Sundsvall är det inte.. På kartan kan det se ut som att många zoner ligger väldigt tätt men faktum är att de flesta ligger väldigt högt i terrängen. Centrum i en dal och resten är byggt på två berg. När centrum är blåst så måste du alltså börja klättra. En fyra timmars tur i staden innebär stumma ben och rejält med mjölksyra dessutom ger den mindre zoner än vad jag t.ex. plockade i Linköping.

I övrigt så håller jag med blabert till 100% i hans föregående inlägg (har det hänt förut ;-)) Och jag är också relativt snäll även om det inte alltid låter så ;-)
beowulf
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2012 09:18
Country: Sweden
Location: Söderhamn
Contact:

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by beowulf »

turftreken wrote:Hinner inte svara på allt bara minuter kvar på lunchen men tar några :-)

Beowulf: Paradoxalt är beaverhistoryn i just Sundsvall en indikation på att vi har det svårturfat. Den rutten som jag, stonecape och Jojje har börjar längst uppe i en backe (southally) och ned till florazone så har vi väldigt många fallmeter. Dvs vi har möjligheten att trampa gasen i botten eftersom det är en kraftig nedförsbacke. Som kuriosa så åker vi bla ned för en väg som heter branta vägen och den ger skäl för namnet ;-)
Jo, jag vet väl hur Sundsvall ser ut men det ger en viss indikation på att det finns zoner som ligger relativt tätt. Zonutläggarna kan ju kolla på statistik från längre rundor för att se hur stor insats som krävs för att ta 40-50 zoner för att kanske få en bättre uppfattning om hur svårt/lätt det är att turfa i en stad. Om jag minns rätt ligger dessutom många zoner i Sundsvall inom grönområden precis som i Söderhamn så att man inte bara kan cykla in i dem direkt.

Min fråga blir om du håller med mig om att det borde införas bonus för zoner som ligger svårt till t.ex. på hög höjd?
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Blabert »

Att Linköping är lätt att turfa i är ju ingen nyhet, inte heller att tex Sundsvall är svårt. Ta en titt på Stockholm så ser man att hela jävla stan är full med vatten och många zoner som ser ut att ligga 100-200 m från varandra är i själva verket 4-5 minuters cykling bort. De öar som zonerna ligger på är också väldigt kuperade (tänk söders höjder) om än inte i samma utsträckning som i Sundsvall. Tror jag ska göra en liten fotosamling av alla zoner som ligger högt, blir nog fint :-)
I och med sådana skillnader blir det ju lite orättvist, men å andra sidan finns det inte på kartan att göra en vessla under 10 minuter i Stockholm, så det kanske jämnar ut sig på ett sätt iaf.

Att bygga bort dessa geografiska skillnader är nog väldigt svårt, för att inte säga omöjligt. Tar tacksamt mot tips i detta ämne :-)

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
Image
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by turftreken »

Beowulf: Jag är stor förespråkare för att införa hög TP för extremzoner. Finns några trådar här och där. Kravet är dock att du på inget sätt ska kunna nyttja bilen för att ta den. T.ex. så är slopezone som står längst upp på ett av våra berg inte ett föremål för detta då du kan ta bilen till hotellet och sedan gå och inkassera en massa poäng. Du måste också tagga upp zonen som en specialzon då du t.ex. inte ska kunna ta den flera gånger på en dag. Skulle t.ex. åreskutan ge 3000p så skulle förmodligen en del sitta och käka våfflor och turomvisas att ta zonen.. Annars är jag helt klar för detta.

Blabert: föga förvånande så hag jag en idé på hur detta skulle kunna lösas. Jag redogjorde faktiskt idén för stonecape under en turflunch i veckan. Idén är inte vattentät och kräver en del arbete och sammarbete mellan zonfixaren och de som är "seniora" turfare i staden. Det tar lite tid att förklara men jag skriver ett längre inlägg lite senare. Grunden är dock att delvis (notera delvis) frikoppla TP mot PPHn och att en runda på x antal timmar ska ge ungefär samma poäng vart i landet du kör den. T.ex. om en normalrunda på två timmar i staden x ger 4000 medan en normalrunda i staden y ger 3000p så ska TP skruvas upp i staden y alt. sänkas i staden x. Skruvandet på TPn på en enskild zon får inte så pass omfattande att det påverkar en turfares beteende. När en fungerande rutin finns så kan den automatiseras via en relativt avancerad matematisk algortim som körs en gång / månad. Om min idé funkar så skulle det även ta hänsyn till andra begräsningar som t.ex. vatten som blabert nämnde, dock tar den inte hänsyn till mjölksyratunga lår som lätt fås i kuperad terräng ;-)

Jag tror också att det skulle ta ett antal månader att trimma in systemet men att det sedan skulle funka rätt smidigt och att två initialt borde köras som pilot. Som sagt återkommer med ett mer fylligt inlägg lite senare men fyll på med fårgor..

PS. Ser framemot fotosamlingen... Tänke själv lägga upp lite text och bilder från tagningen av 24:an i linköping ;-)
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Kajowi »

OJ, läste just 70(?) inlägg för att komma ikapp diskussionen från där jag lämnade den. :shock:

Var ska jag börja? Har uppsatslånga argumenationer i nästan alla ämnen. Håller mig kort (försöker).

Kan som förvarning säga att min grundhållning är att inte/ytterst varsamt ändra på system som redan fungerar bra. Vilket jag anser att det nuvarande gör.


Fairy bör uppdateras oftare.
Jo, visst. Men inte dagligen(!), och inte veckovis heller. Låt oss nu inte ta vatten över huvudet, utan ta istället ett litet försiktigt steg.
*Jag tycker även att Fairy ska baseras på längre tid, två månader.
*I och med #SwedroidStormen bör kanske även kraven för att en zon ska få högre pph höjas.

PPH/TP Stora frågan.
1-9 är en tillräcklig bredd på pph/zon, 10+ röstar jag emot.
*Om TP ska höjas, bör den höjas proprotionerligt. Inte höja nuvarande TP med ett visst antal poäng, utan med ett visst antal procent.
Ex. 65+50=115. 110+50=160. 185+50=235.
Ex. 65+50%=97. 110+50%=165. 185+50%=277.

*Vissa utvalda extrema zoner, bör dock ha en lite mer extrem TP-bonus. För att undvika missbruk bör man dock enbart kunna få den en gång per turfare och zon (och omgång?).

Stannar där.
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
OskarC
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2012 22:49
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by OskarC »

Tänkte att det var dags att väcka den här tråden till liv igen.

Först och främst vill jag säga att jag inte har något emot Fairy.
I går morse bestämde jag mig för att rycka ifrån Kingenin för att på så sätt försöka säkra en pallplats. För att verkställa detta drog jag ut på två långa rundor á 60 zontagningar vilket tog cirka 7 timmar med båda rundorna inräknade. När jag sedan kom hem vid ett-tiden såg jag att jag "bara" vara 3000 poäng öre Kingenin. Det kan tyckas mycker men jag tog 60 zoner fler än honom under gårdagen.
Trots en pph på cirka 550 vid 0100 så vaknade jag upp med cirka 250 i pph nästkommande morgon, och märkte att Kingenin var ikapp och förbi med cirka 4000 poäng. För att hämta ikapp det drog jag ut på två till rundor á 65 tagningar för att skaffa mig en ledning.
När jag kom hem och såg på topplistan så var jag trots allt 1800 poäng före honom men ska det verkligen krävas att jag tar dubbla antalet zoner för att hålla jämna steg med någon?

För att bevisa min poäng: (statistik från warded.se/turf, från igår)
3. OskarC - 1466 takes - 253885 poäng - 57% takepoints
4. Kingenin - 998 takes - 250768 poäng - 58% takepoints

253885*0,57 = 144714,45
250768*0,58 = 145445,44

Denna enkla uträkning visar att på mina 1466 tagningar har jag ändå fått 700 tp mindre än Kingenin som tagit 468 zoner färre.
Enligt warded har jag 173 poäng i snitt per tagning medans Kingenin har 251 poäng i snitt per tagning. Och då ställer jag frågan: Är detta rättvist? Nej, inte enligt mig.

Hur kan man lösa det här?
En fast tp skulle underlätta mycket för i nuläget måste man cykla ut till utkanterna av staden för att ens få 100 poäng på en tagning. En fast tp skulle hjälpa väldigt mycket eftersom att statistiken visar att problemet sitter där. Fler zoner är nog inte lösningen eftersom det bara skulle betyda fler zoner med 65tp/9pph som man får behålla 1 timme.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Velocipedryttaren »

Jag åter igen är det en spelare som plockat zoner i "döda" områden det handlar om, jag tycker att spelet ska uppmuntra aktiva spelare och inte dom som sitter hemma och håvar in PPH från zoner dom bara besöker en gång.
PPH borde sjunka med en fjärde del per dag och stanna vid 1/4 efter frya dagar, full PPH får man igen efter revisit. Det skulle ge en bättre balans i spelet än vad det är idag. Nu måste man nästan lägga in en resa till skåne och danmark om man ska vara med och slåss i toppen.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”