Vad är en dålig zon?

Moderator: Zonemakers

turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Vad är en dålig zon?

Post by turftreken »

Visst, jag bara inga problem med extremzoner. Tex åreskutan eller timmertop som stonecape tar upp i ett exempel. Även svåra normal zoner är att betrakta som ok, de finns det gott om i vår stad. Men det är väll mer som stonecape säger att när en zon känns irriterande så är den fel. Dessa zoner finns oftast i utkanterna av städerna och är knappast föremål för att ge en massa poäng. Vi har tex en zon som ligger mellan en cykelvägen och en större vattenansamling. Den ligger inte långt ifrån cykelvägen men du måste gå ned i den ofta väldigt våta terrängen för att kunna ta zonen.. För mig tillför det ingenting att bli genomblöt om fötterna utan resulterar snarare att jag exkluderar de rutten. Samma sak gäller zoner där jag måste avvika från en stig för och gå in i slyn för att plocka zonen. Det handlar alltså inte om att jag är lat utan att jag inte ser någon poäng i att zonen ligger där den ligger..

Sedan har vi en hel del zoner som jag vackert fick gå förbi då jag insåg att dessa inte gick att ta med barnvagnen in i skogen och jag vägrade lämna dottern ensam i vagnen. Sådant skapar rejäl irritation och det helt i onödan då zonplaceringen inte tillför nått..

Jag vet vill också påpeka att jag tycker att zonfixarna gör ett bra jobb men just detta är nått som jag inte har förstått logiken i..

Blabert kom upp till Sundsvall och ta en runda så kommer du att älska kullar. Vi lovar att vi tar väl hand omdirigering ;)
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Vad är en dålig zon?

Post by StarDust »

turftreken wrote:Sedan har vi en hel del zoner som jag vackert fick gå förbi då jag insåg att dessa inte gick att ta med barnvagnen in i skogen och jag vägrade lämna dottern ensam i vagnen. Sådant skapar rejäl irritation och det helt i onödan då zonplaceringen inte tillför nått..
En zon ska kunna tas till fots om än med en liten möda besvär.
Ett extremfall kan vara detta exempel som är ett exempel på en ypperlig zon:
http://www.youtube.com/watch?v=ULDd3dV6meI
Det finns flera sådana här men denna är den jag tänker genast på.
Jag hoppas inte att du tänker att du kan ta alla zoner med barnvagn?
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
beowulf
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2012 09:18
Country: Sweden
Location: Söderhamn
Contact:

Re: Vad är en dålig zon?

Post by beowulf »

Har nyligen postat en inlägg om zonerna i Söderhamn där jag framför samma synpunkter som turftreken. Misstänker att det är samma zonutläggare i både Sundsvall och Söderhamn för jag tycker det är fler irriterande zoner hos oss än i andra städer som jag jämfört med.

Vi har i Söderhamn ett antal zoner som ligger på olika bergstoppar och det gillar jag skarp. De är ansträngande att ta men är samtidigt naturliga punkter att besöka även för personer som inte turfar.

Sen finns det flera zoner som ligger i skog eller på gräsmatta bara några meter ifrån gång/cykelväg och gör att man känner sig dum i huvudet när man står och väntar på att man ska ta zonen. Flytet i rundan försvinner precis som turftreken skriver utan att det ökar utmaningen.
Image
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Vad är en dålig zon?

Post by Wallen »

Just det där när man står lite off och ser fånig ut i väntan på att take tiden skall rinna ut gillar jag skarpt :)
Sen är det väl + och - med zoner vid sidan av gång/cykelvägar. En blandning är nog bäst som vanligt i landet lagom.
User avatar
Jojje
Posts: 694
Joined: 10 Aug 2010 11:45
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Vad är en dålig zon?

Post by Jojje »

Skulle vilja tillägga en sak.
Jobbiga zoner är zoner som ligger på ställen som är svåråtkomliga. En zon blir inte jobbigare av att den läggs på sidan av t.ex. en gångväg i en skogsdunge, bara mer irriterande när man väl tagit sig dit.
Bara en zon till
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Vad är en dålig zon?

Post by Blabert »

Jojje wrote:Skulle vilja tillägga en sak.
Jobbiga zoner är zoner som ligger på ställen som är svåråtkomliga. En zon blir inte jobbigare av att den läggs på sidan av t.ex. en gångväg i en skogsdunge, bara mer irriterande när man väl tagit sig dit.
Jag tycker att irriterande saker är jobbigare än saker som inte är irriterande... ;-) Men är zonen dålig bara för det?

Jag fick klafsa i lera/vattensjukt gräs/hästskit idag för att ta mig till en zon, bara för att bli av med den 45 minuter senare. Irriterande? Ja. Dålig zon? Nej. :-)

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
Image
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Vad är en dålig zon?

Post by SunYour »

Det är väl inte irriterande med hästskit heller, det är bara drygt, å sånt är skoj :)
Zoner med fina stigar precis bredvid är i alla fall bannlysta från min sida, även om alla regler har undantag (läs: när jag tabbar mig...)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Vad är en dålig zon?

Post by Blabert »

SunYour wrote:Det är väl inte irriterande med hästskit heller, det är bara drygt, å sånt är skoj :)
Zoner med fina stigar precis bredvid är i alla fall bannlysta från min sida, även om alla regler har undantag (läs: när jag tabbar mig...)
*Host host* Love Woods, RosenHill... *host*..

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
Image
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Vad är en dålig zon?

Post by SunYour »

Fina zoner, hör inte hemma i den här tråden :)
Ligger inte RosenHill längs lilla stigen?
LoveWoods är i första hand en citymulle i par med TraneView :)
Hosthost...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Jojje
Posts: 694
Joined: 10 Aug 2010 11:45
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Vad är en dålig zon?

Post by Jojje »

Blabert wrote:
Jojje wrote:Skulle vilja tillägga en sak.
Jobbiga zoner är zoner som ligger på ställen som är svåråtkomliga. En zon blir inte jobbigare av att den läggs på sidan av t.ex. en gångväg i en skogsdunge, bara mer irriterande när man väl tagit sig dit.
Jag tycker att irriterande saker är jobbigare än saker som inte är irriterande... ;-) Men är zonen dålig bara för det?

Jag fick klafsa i lera/vattensjukt gräs/hästskit idag för att ta mig till en zon, bara för att bli av med den 45 minuter senare. Irriterande? Ja. Dålig zon? Nej. :-)

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
Nej det är skillnad på zoner som medvetet ligger på sådana platser och de som ligger längs gång och cykelstråk, men ändå ska ligga strax utanför.
Blanda inte ihop vanliga zoner och såna som ligger på kämpiga ställen.

Typ Timertop är en zon som inte är vanlig. Sundzone är det.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Bara en zon till
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”