Motivation att fortsätta

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

beowulf
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2012 09:18
Country: Sweden
Location: Söderhamn
Contact:

Motivation att fortsätta

Post by beowulf »

Har tagit en paus från det riktigt aktiva turfandet eftersom jag inte riktigt har tid. När jag nu slutade vid förra omgångens utgång insåg jag hur tacksamt det är med omgångarna för att lämna spelet. Det finns inte så mycket som håller ihop spelandet mellan omgångarna förutom medaljerna.

Här kommer därför några förslag på saker som skulle kunna motivera turfandet förutom kampen i själva omgångarna:

* Visa på webben vilken placering man fick i förra omgången och vilken som är den bästa placering man fått i någon omgång
* Sjunkande rankning om man är inaktiv t.ex. att bara poängen i de senaste 12 månaderna räknas
* Tävlingar med annan tidsgräns t.ex. Flest zoner under en vecka, mesta Region Lorden under året

Sen har jag märkt att motivationen går ner en del på slutet av omgångarna eftersom det ofta skiljer så mycket i poäng att det redan är avgjort med flera dagar kvar. Många tävlingar som sträcker sig över en längre tid brukar spetsa till det hela på slutet vilket skulle kunna ske i Turf genom att köra dubbla TP eller neutralisera alla zoner när det är några dagar kvar av omgången.
Last edited by beowulf on 12 Jun 2012 11:41, edited 1 time in total.
Image
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Motivation att fortsätta

Post by mortuus »

Mjo, inte vidare svårt att lista ut vem som vinner denna omgång och vi är knappt halvvägs dit.. lite tråkigt tycker verkligen att zoner man håller i över en vecka ska drastiskt sjunka i poäng eller nåt, det ska ju trots allt uppmuntra till att man är aktiv och inte tar massa regioner 1 gång och håller dom rundan ut.. inte så spelet är väl tänkt att det ska funka.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
beowulf
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2012 09:18
Country: Sweden
Location: Söderhamn
Contact:

Re: Motivation att fortsätta

Post by beowulf »

Jo, postade precis innan att Fairyn inte hanterar snabba förändringar speciellt bra http://forum.turfgame.com/viewtopic.php ... 9&start=10 även om tanken är god.

Hade en punkt till i min lista och det är att:

* nya zoner sätts bara ut när en ny omgång börjar

Tycker det är lite konstigt att förändra spelplanen under tiden som en omgång pågår. Förra omgången gick det till en början ganska bra att hänga på dem i Gävle för oss i Söderhamn men sen fick de 15 nya zoner. Det är mer än hälften av vad vi har totalt och då var det helt kört. Gävle var förtjänta av zonerna med tanke på aktiviteten men det blev fel när det var mitt i omgången.

(ändrade länken som gick till fel tråd)
Image
Witasp
Posts: 12
Joined: 20 Sep 2011 21:40
Country: Sweden

Re: Motivation att fortsätta

Post by Witasp »

Jag har ett förslag för motivationen att fortsätta:
Jag spelar inte spelet som andra. Det skulle vara helt omöjligt för mig att satsa på att vinna. Jag kan omöjligt tävla med folk som åker omkring på moped och samlar zoner hela nätterna. Jag har ett jobb att sköta. Jag ser det istället som typ orientering och det är skitkul. Jag jagar bara unika zoner. Visst, jag plockar också sådana zoner som jag redan har, om jag råkar vara i närheten men... Ni tappar spelarnas engagemang efter varje omgång. Det är här mitt förslag kommer:

Skapa flera topplistor och spara historik, gör det "lönsamt" att ha kvar sitt alias genom att; spara topplistor från tidigare omgångar, skapa nya topplistor med flest unika zoner, flest takes, flest regioner, störst turfdistance osv. Gör inte detta enbart för aktuell omgång utan också för det sammanlagda. Ni har ju enormt mycket statistik ni skulle kunna presentera på turfgame.com, dels i form av listor men också för den enskilda spelaren efter inloggnin, vilket skulle göra det intressant att sitta och klicka på sidan i timmar varje dag. Förslag här: gör det möjligt att se vilka zoner man tagit (som 'show on map'' i appen under Statistics, men på hemsidan), vilka dagar man varit ute och turfat, tid för olika takes, snabbaste tid mellan två takes.

Det finns som sagt massor av saker som kan göras för att det skall bli spännande att fortsätta bygga sin userprofile, och se det som värdefullt att behålla den.

Med vänlig hälsning,
Witasp
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Motivation att fortsätta

Post by tomtebloss »

Du vet väl att http://warded.se/turf finns va?

Om du loggar in på turfgame.com och sedan klickar på länken längst ner till vänster så får du mer personlig info.
Witasp
Posts: 12
Joined: 20 Sep 2011 21:40
Country: Sweden

Re: Motivation att fortsätta

Post by Witasp »

Wow, jag hade ingen aning. Sidan verkar vara nere men jag förstår vad den skall göra. Tack!
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Motivation att fortsätta

Post by TBIT »

Witasp wrote:Wow, jag hade ingen aning. Sidan verkar vara nere men jag förstår vad den skall göra. Tack!
Det kan strula lite med warded eftersom www.warded.se och warded.se (utan www) pekar på olika IP-adresser! (Jag borde kanske påpeka det på bättre ställe i forumet...)
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Motivation att fortsätta

Post by SunYour »

Witasp wrote:Wow, jag hade ingen aning. Sidan verkar vara nere men jag förstår vad den skall göra. Tack!
Wow, då har du många sköna statistikbitartimmar att avverka framöver :)
Det finns en tråd för förslag på förbättringar som du kan besöka och skriva i sedan om det fortfarande är något du saknar.

problemet med (www.)warded.se är känt sedan tidigare, och en lösning kommer nog snart framöver, eller hur Eddy..
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Witasp
Posts: 12
Joined: 20 Sep 2011 21:40
Country: Sweden

Re: Motivation att fortsätta

Post by Witasp »

SunYour wrote: Wow, då har du många sköna statistikbitartimmar att avverka framöver :)
Det finns en tråd för förslag på förbättringar som du kan besöka och skriva i sedan om det fortfarande är något du saknar.
Japp, jag har ägnat ett bra stund där idag :D . Det enda jag saknar är en karta över "Zones taken". Jag letar rätt på rätt tråd för det.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Motivation att fortsätta

Post by SunYour »

Unika zoner du tagit någon gång menar du?
Den kan du se från appen om du går in och tittar på statistik. Finns en knapp Show on map där
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Post Reply

Return to “Allmänt”