Ändring av Takeover och PPH

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by mortuus »

Precis systemet som det är nu uppmuntrar att man ska åka till döda regioner och plocka poäng.. jag tycker det är galet och inte åt det hållet turf ska gå, den som är aktiv ska egentligen tjäna på det, något annat är konstigt enligt mig kan tänka mig man tappar lite motivationen när spelare med betydligt färre zontagningar ändå drar ifrån på TP och pph..

Det enda jag tycker borde göras och det är nog lätt fixat är att zoner som man håller i flera dagar och till slut över en vecka ska sjunka drastiskt i poäng, helst ända ner till 1 poäng och sen ökar dom ju oftare dom tas osv.. ett sådant system hade varit rätt så rättvisst och ingen kan förlita sig på massa zoner eftersom dom skulle tappa poäng med tiden.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
Leffman
Donator
Posts: 282
Joined: 16 Apr 2011 18:24

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Leffman »

OskarC wrote:Denna enkla uträkning visar att på mina 1466 tagningar har jag ändå fått 700 tp mindre än Kingenin som tagit 468 zoner färre.
Beror på hur mycket tid man lägger på att ta zonerna med som är viktigt och inte bara hur snappt man cyklar runt sin intränade runda och plockar massor av zoner på ren rutin.

Troligen har Kingenin fått jobba hårdare och lägga ner mer tid på att ta färre zoner än dig.

Kingenin har rört på sig väldigt mycket. "Hon" var i Borås i söndags och la ner massor av tid på att bara hitta zoner här. Åka till nya platser och ta nya zoner är ingen lätt sak, väldigt tidskrävande och dyrt.

Håller med om att fairyn borde ändras oftare. Jag har verkligen dragit nytta av den tröga fairyn den här månaden tack vare att jag har lyckats jobba upp den dom andra månaderna :)
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Dacop »

Velocipedryttaren och Mortuus, läs gärna om OscarCs inlägg. Jag uppfattar det som att det är olika nivåer av takepoäng som han vill diskutera - inte PPH.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
OskarC
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2012 22:49
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by OskarC »

Precis som föregående skribent nämnde så vill jag ha en bättre reglering av takepoints eftersom det verkar som att den stora skillnaden är i just takepoints. Om nu tp:n höjs på de flesta zoner så sjunker pph:n givetvis.

Det är bara ett förslag av hur problemet kan lösas, kom gärna med andra förslag, jag är idel öra.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Ändring av Takeover och PPH

Post by Blabert »

Måste bara flika in att siffrorna inte är särskilt orättvisa i mitt tycke. Kingenin har zoner från Köpenhamn till Umeå, skapligt större prestation än att ta samma zoner hemma om och om igen... Vad jag tycker annars i ämnet går ju att läsa tidigare i tråden ;-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Image
User avatar
Helan
Posts: 89
Joined: 22 May 2012 22:15
Country: Sweden

Sv: Ändring av Takeover och PPH

Post by Helan »

Blabert wrote:Måste bara flika in att siffrorna inte är särskilt orättvisa i mitt tycke. Kingenin har zoner från Köpenhamn till Umeå, skapligt större prestation än att ta samma zoner hemma om och om igen... Vad jag tycker annars i ämnet går ju att läsa tidigare i tråden ;-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Håller med om detta. Kingenin håller till i min hemstad Kalmar och turfar. Dock är hon väldigt ofta ute på rundor, både långa och korta, för att ta både gamla och unika zoner. Tillexempel var hon i Sundsvall häromdagen och i början av rundan åkte hon tur/retur till Skåne och Bornholm. Jag förstår att det känns orättvist när du tar fler zoner men inte får lika mycket poäng. Men du, gissar jag, håller till i samma stad och tar samma zoner om och om igen, medans kingenin åker tiotalet mil för att plocka och får också behålla dom.

Jag tycker att det är bra som det är nu, turf handlar mycket om takikturfande samtidigt som man måste ha tur med att ingen tar ens zoner.
Image
OskarC
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2012 22:49
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by OskarC »

Nu är det faktiskt så att jag har besökt 10 olika regioner denna omgång också, jag har turfat från Umeå i norr till Oskarshamn/Gotland i söder.
Jag respekterar att kingenin är och plockar zoner i hela Sverige och självklart ska man belönas för det, men poängen i mitt första inlägg är inte det. Poängen är att takepoints i Umeå är skrämmande låg och att man får åka till utkanten av stan för att få över 100 poäng i tp.

Ironiskt nog ryckte jag ifrån kingenin när vi båda befann oss i Umeå.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Ändring av Takeover och PPH

Post by Blabert »

OskarC wrote:Nu är det faktiskt så att jag har besökt 10 olika regioner denna omgång också, jag har turfat från Umeå i norr till Oskarshamn/Gotland i söder.
Jag respekterar att kingenin är och plockar zoner i hela Sverige och självklart ska man belönas för det, men poängen i mitt första inlägg är inte det. Poängen är att takepoints i Umeå är skrämmande låg och att man får åka till utkanten av stan för att få över 100 poäng i tp.

Ironiskt nog ryckte jag ifrån kingenin när vi båda befann oss i Umeå.
Poängen är ju att om man höjer takepoint i tex Umeå blir ju en turfturné inte lika lönsam i jämförelse.. Om det nu var ok med hög tp för att åka runt mycket? Hör ju till saken att det är ganska tätt om zoner i tex Umeå, då blir det ju smått orimligt att höja tp som du vill eftersom det går så snabbt att ta många zoner. För övrigt samma lika i de flesta andra aktiva städer, alltså låg tp. Kompenseras ganska bra av antalet zoner och den mycket större möjligheten att ta zonerna oftare.

Jo, jag vet att du också varit ute och fart runt, men inte alls i samma utsträckning som kingenin som har nästan hälften av sina takes utanför sin hemregion.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Image
OskarC
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2012 22:49
Country: Sweden

Re: Sv: Ändring av Takeover och PPH

Post by OskarC »

Blabert wrote:
OskarC wrote:Nu är det faktiskt så att jag har besökt 10 olika regioner denna omgång också, jag har turfat från Umeå i norr till Oskarshamn/Gotland i söder.
Jag respekterar att kingenin är och plockar zoner i hela Sverige och självklart ska man belönas för det, men poängen i mitt första inlägg är inte det. Poängen är att takepoints i Umeå är skrämmande låg och att man får åka till utkanten av stan för att få över 100 poäng i tp.

Ironiskt nog ryckte jag ifrån kingenin när vi båda befann oss i Umeå.
Poängen är ju att om man höjer takepoint i tex Umeå blir ju en turfturné inte lika lönsam i jämförelse.. Om det nu var ok med hög tp för att åka runt mycket? Hör ju till saken att det är ganska tätt om zoner i tex Umeå, då blir det ju smått orimligt att höja tp som du vill eftersom det går så snabbt att ta många zoner. För övrigt samma lika i de flesta andra aktiva städer, alltså låg tp. Kompenseras ganska bra av antalet zoner och den mycket större möjligheten att ta zonerna oftare.

Jo, jag vet att du också varit ute och fart runt, men inte alls i samma utsträckning som kingenin som har nästan hälften av sina takes utanför sin hemregion.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Nu är detta inte ett personlig angrepp mot någon, jag använde bara kingenin som ett exempel.
Nu är kanske kingenin är en orättvis värdemätare eftersom han/hon varit ute och rest mycket. Men kollar du på antalet poäng per tagen zon så är det jag och bUs som har minst poäng per tagen zon i top 20. Vi är båda från Umeå så det bör vara ett ganska bra argument för högre tp här.

Antalet zoner är jag nöjd med här i Umeå, jag är en av dem som är emot en "zoninflation". Men problemet är att vi är så många användare här i Västerbotten, speciellt i Umeå då. Enligt warded.se/turf så är Umeå den region med fjärde minst zoner per användare efter Gotland, Västmanland och Blekinge.

Nu kanske inte en högre tp är den rätta lösningen men det är den första lösningen som ploppade ut i mitt huvud.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Ändring av Takeover och PPH

Post by Blabert »

Självklart förstår jag att kingenin var ett exempel, ett bra sådant också :-)

Problemet är att jag ser ingen större skillnad på tp i Umeå om man jämför med tex Stockholm eller Västerås. Fullt normal tp för ett sådant aktivt och zontätt ställe.

Däremot när jag jämför med mig själv, ser det bättre ut för er i Umeå.. Jag har lite högre ppt än er, 25p högre per zon än dig dock Oscar, 10-15 än de andra i Umeåtopoen. Skillnaden är att jag i runda slängar har ca hälften av er zonmängd att leka med. Dessutom inte i närheten av er aktivitet, så byta zoner tar längre tid för mig. Rättvist? :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Image
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”