Motivation och andras bilkörning

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
pobe
Posts: 59
Joined: 24 Jul 2012 21:39
Country: Sweden

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by pobe »

Med risk för att vara lite tråkig. Blev lite förbryllad och tyckte attityden tog en kostig inriktning, kanske är jag snett ute.

Jag tror all innerst inne vet vad som är inom normerna.

För vissa verksamheter och utövningar så är det så de inte praktiseras i harmoni med ideal, regler (och lagar). Mindre eller större "lämplighetesövertramp" sker, det sitter liksom i väggarna. Jag tror alla förstår vad jag menar. Vi har politiker och representatition, alkohol och sjön, dopping inom idrotten, bonusar inom finansbranschen etc. Ja listan kan göras lång.

Att ha regler och ideal innebär inte att verksamheten kommer att formas och följa dessa. Att mer eller mindre sälja in ideal och syfte ökar chansen att uppnå de övergrippade målen på ett sätt som man önskar :roll:

Bara det faktum att denna tråd starta tycker jag var bra. Det är en del av turfingens attityd och kulturutveckling.

Jag är tämligen övertygad om att turfingen kommer att utvecklas och bli så som företrädare och högprofilanvändare "säljer in den" och utövar den. Frågan är hur man vill att aktivitenten ska bli och uppfattas?

Personligen skulle tycka det var tråkigt om det jag tyckte var kul och syssla med förknippades med dålig renome.

Men visst har jag skrattat en hel del åt en del dråpliga inlägg i detta forum som balanserat på lämplighetens rand. Säger som Peps Persson Alldels lagom

pobe

p.s Inom landsvägcykeln har man utmanningen att samsas med övriga traffikanter i synnerhet vid grupptränningar i tättbegyggt område. Personligen tycker jag cykelklubben Valhall gjort ett strålande arbete med att fram en "dogma" som klubben faller tillbaka på i tid och otid ;)
Mobil: Samsung Galaxy S6 (Active)
Stad: Stockholm (Västerort)
Färdsätt: Cykel (Cross Cressent Zapto, MTB Scott 930 )
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Motivation och andras bilkörning

Post by Blabert »

pobe wrote:Med risk för att vara lite tråkig. Blev lite förbryllad och tyckte attityden tog en kostig inriktning, kanske är jag snett ute.

Jag tror all innerst inne vet vad som är inom normerna.

För vissa verksamheter och utövningar så är det så de inte praktiseras i harmoni med ideal, regler (och lagar). Mindre eller större "lämplighetesövertramp" sker, det sitter liksom i väggarna. Jag tror alla förstår vad jag menar. Vi har politiker och representatition, alkohol och sjön, dopping inom idrotten, bonusar inom finansbranschen etc. Ja listan kan göras lång.

Att ha regler och ideal innebär inte att verksamheten kommer att formas och följa dessa. Att mer eller mindre sälja in ideal och syfte ökar chansen att uppnå de övergrippade målen på ett sätt som man önskar :roll:

Bara det faktum att denna tråd starta tycker jag var bra. Det är en del av turfingens attityd och kulturutveckling.

Jag är tämligen övertygad om att turfingen kommer att utvecklas och bli så som företrädare och högprofilanvändare "säljer in den" och utövar den. Frågan är hur man vill att aktivitenten ska bli och uppfattas?

Personligen skulle tycka det var tråkigt om det jag tyckte var kul och syssla med förknippades med dålig renome.

Men visst har jag skrattat en hel del åt en del dråpliga inlägg i detta forum som balanserat på lämplighetens rand. Säger som Peps Persson Alldels lagom

pobe

p.s Inom landsvägcykeln har man utmanningen att samsas med övriga traffikanter i synnerhet vid grupptränningar i tättbegyggt område. Personligen tycker jag cykelklubben Valhall gjort ett strålande arbete med att fram en "dogma" som klubben faller tillbaka på i tid och otid ;)
Jag tror också som du att de "fixstjärnor" eller stora personligheter som finns i sport, politik eller turf är de som sätter standarden. Man brukar ju säga att barn gör inte som man säger till dom, utan de gör som deras föräldrar gör, och de stämmer ganska bra in även i vuxenvärlden.

Eftersom jag har varit med ett ganska långt tag i Turfvärlden så kan jag se rätt så tydligt åt vart det barkar med trender och hur turfarna utvecklas. I början var det inte alls så många som cyklade, utan många tog promenader och en del rackare bilturfade redan då.. I början på förra året kunde fortfarande gåturfare vinna en omgång, vilket självklart är helt otänkbart idag.

Jag menar att de flesta "kända" turfarna och de mest framgångsrika historiskt sett är med några få undantag cyklister, även de som bilturfat till sig guldmedaljer är numera cykelburna åtminstone delvis pga av att alla andra är det. Ta exemplet med Bonanzor, där många "fixstjärnor" deltar, det är ju helt otänkbart att någon skulle bilturfa vid ett sådant tillfälle :-)

Sen är det ju en annan fråga om huruvida man cyklar laglydigt eller inte.. Tror nog att de flesta cyklar ungefär som man cyklade innan man började turfa. Självklart finns det nog undantag där man försöker pressa tider eller hinna först till en zon, och här håller jag med dig om att en dogma som du pratar om är en bra idé. Till syvende och sist är det ändå det personliga ansvaret som blir avgörande, då man från turfcrews håll faktiskt bara kan uppmana till sunt förnuft och att inte bryta några lagar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Motivation och andras bilkörning

Post by Blabert »

Dubbelpostat!
Last edited by Blabert on 17 Aug 2012 23:31, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by Isengrim »

BLUES40T5 wrote:Kikade in i tråden här...ser att jag e uppe som diskussion.....

Så här e det...jag har inte kört i planteringar och ej på gräsmattor...sådant tar jag avstånd från

humlegården videon...breda fina grusgångar... kör i anpassad hastighet ingen buskörning,mitt i natten.
Sen som jag har skrivit till Isengrim i pm... så händer det då/då att andra fordon/yrkesgrupper
passerar i/igenom Humlan i div ärenden... ang skattepengar som han oroade sig för
så mig veterligen så finasieras inte privata företag via skattepeng.. ...

Jag kan inte gå in på allt för mycket ang mitt jobb och vart jag åk och varför då jag har tystnadsplikt ang sådant som rör mitt arbete och kunder.

Jag har tagit bort videorna för att inte fler ska bli "arga"..jag står för att jag gjort dessa vidreos.

hoppas vi kan sluta denna diskussion nu och att vi turfar på...
Om erat bolag anlitas av kommun, landsting (SL) eller stat så är det skattepengar som går till din lek.
BLUES40T5
Posts: 62
Joined: 05 Aug 2012 23:29
Country: Sweden

Re: Motivation och andras bilkörning

Post by BLUES40T5 »

Isengrim wrote:
BLUES40T5 wrote:Kikade in i tråden här...ser att jag e uppe som diskussion.....

Så här e det...jag har inte kört i planteringar och ej på gräsmattor...sådant tar jag avstånd från

humlegården videon...breda fina grusgångar... kör i anpassad hastighet ingen buskörning,mitt i natten.
Sen som jag har skrivit till Isengrim i pm... så händer det då/då att andra fordon/yrkesgrupper
passerar i/igenom Humlan i div ärenden... ang skattepengar som han oroade sig för
så mig veterligen så finasieras inte privata företag via skattepeng.. ...

Jag kan inte gå in på allt för mycket ang mitt jobb och vart jag åk och varför då jag har tystnadsplikt ang sådant som rör mitt arbete och kunder.

Jag har tagit bort videorna för att inte fler ska bli "arga"..jag står för att jag gjort dessa vidreos.

hoppas vi kan sluta denna diskussion nu och att vi turfar på...
Om erat bolag anlitas av kommun, landsting (SL) eller stat så är det skattepengar som går till din lek.
Ingen av dem kategorierna som du nämner är ej berörda i mitt turfande,och som sker på "dötid" el då jag är på väg ifrån ngn kund. så enl min syn på detta så drabbas inte du via skatten.

Dem flesta(alla Z) som jag tar passerar jag flera ggr då jag jobbar och då passar jag på att ta dem.
Enda gångerna jag kört bil in i en zon är dem då jag gjorde videoklippen, annars parkerar jag som man ska och går till zonerna...Men får känslan av att du mest e bekymrad över skatten..

Och du behöver ej vara orolig att jag kommer köra bil in i zoner mer,det var bara dessa gånger då jag gjorde videoklippen...

Sen så hänger jag inte i västerort.....ngn enstaka z har det blivit där...och då har jag parkerat och gått...



Men åter igen så i detta fall så berörs inte du av det.

Med detta så avser jag för min del avsluta denna diskussion då jag anser mig ha gett svar..
Om du är av annan uppfattning så får det stå för dig och du får leva med det..

Mvh BLUES40T5
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”