Tips på cykelvård

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

youthless
Posts: 38
Joined: 24 Jun 2012 14:54
Country: Sweden

Tips på cykelvård

Post by youthless »

Tjena

Jag skulel vilja ha tips på vettiga produkter för cykelvård, olja, rengöringsmedel osv och hur det skall gå till och hur ofta osv ;)
Jag kör inte min MTB i ren lera eller så utan det blir ju allra mest asfalt iaf över 90% av tiden.
Jag kör en scott scale 29 team så kasta fram lite do's and dont's please ;)
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Tips på cykelvård

Post by Velocipedryttaren »

Tvätta cyklen gör jag med Yes handdiskmedel och vatten, biltemas tryckspruta 45578 fungerar utmärkt tillsammans med en diskborste att få rent. Blandar vatten och diskmedel i trycksprutan och sprayar på och gör rent med diskborsten, skölj av med rent vatten. Vill man ha det lätt tvättat så ta och lägg på lite vanligt bilwax så fastnar inget så hårt.
CRC bikeoil använder jag till kedja och växlar, lite tjockare olja som man får torka bort överflöd som blir när man sprayar på den. Men den sitter kvar även när man är ute i regnväder och cyklar. Tunnare teflonoljaor rinner överflöd bort själv, naktdelen är att dom sköljs bort rätt lätt i regnväder.
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 372
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Tips på cykelvård

Post by Westeras »

Jag har kört hittills med Shimanos Wetlube för kedjan.
Med tanke på vädret denna sommar så verkar det vara rätt val :mrgreen:

http://www.cykloteket.se/shimano-wetlub ... tikel.html
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Tips på cykelvård

Post by Nattkryp »

Mina hetaste tips är:

1) Vattenslang. Själv bor jag i en etta på markplan, så jag har köpt en 20m slang och adapter till duschkranen. Då kan jag hyffsat enkelt spola av hela cykeln ute på allmänna gräsmattan, vilket underlättar otroligt jämfört att stå och palta med en hink eller två.

2) Köp en "snabblänk" till kedjan. Det är en länk som man med hjälp av en tång/polygrip helt enkelt delar, och på så vis kan ta bort hela kedjan. Underlättar både rengöring av cykeln och kedjan var för sig.

3) Efter att jag plockat bort kedjan lägger jag den i en burk med tändvätska. Rör om lite då och då medan du rengör resten av cykeln. Skiten formligen flyter av. För att få bort det sista kan man spola kedjan under vatten. Viktigt är dock att olja in kedjan ordentligt efteråt - gärna efter att ha värmt upp kedjan mha t.ex. en hårtork/värmepistol. Då flyter oljan lättare in i alla små skrymslen. Torka av överflödig olja med luddfri trasa innan du monterar den på cykeln igen :).
Last edited by Nattkryp on 08 Aug 2012 09:24, edited 1 time in total.
NewDawn
Posts: 44
Joined: 05 Nov 2011 21:00
Country: Sweden

Re: Tips på cykelvård

Post by NewDawn »

Den här meningen gillar jag:
Nattkryp wrote:Då flyter kedjan lättare in i alla små skrymslen.
Jag skulle gärna vilja se hur det går till... :D
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Tips på cykelvård

Post by Nattkryp »

NewDawn wrote:Den här meningen gillar jag:
Nattkryp wrote:Då flyter kedjan lättare in i alla små skrymslen.
Jag skulle gärna vilja se hur det går till... :D
Måste vara en riktigt grym hårtork om inte annat!
Fixade till det som jag kan skylla på sen timme :)
youthless
Posts: 38
Joined: 24 Jun 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Tips på cykelvård

Post by youthless »

Velocipedryttaren wrote:Tvätta cyklen gör jag med Yes handdiskmedel och vatten, biltemas tryckspruta 45578 fungerar utmärkt tillsammans med en diskborste att få rent. Blandar vatten och diskmedel i trycksprutan och sprayar på och gör rent med diskborsten, skölj av med rent vatten. Vill man ha det lätt tvättat så ta och lägg på lite vanligt bilwax så fastnar inget så hårt.
CRC bikeoil använder jag till kedja och växlar, lite tjockare olja som man får torka bort överflöd som blir när man sprayar på den. Men den sitter kvar även när man är ute i regnväder och cyklar. Tunnare teflonoljaor rinner överflöd bort själv, naktdelen är att dom sköljs bort rätt lätt i regnväder.
men vad tvättar du tex kedja och kasset osv med?
en del säger yes powerspray men samtidigt är det jävligt starkt.
jag vill ju köpa nåt som funkar men alla dessa fancy sprayer och grejer man kan köpa på cykelbutiker känns inte som dom eg skulle vara nödvändiga. rengäöringsmedel för cykel kör jag yes det funkar till det mesta men funkar det att tvätta kasset och kedja osv med?

olja kommer jag nog köra på nån teflon då jag ändå inte cyklar när det regnar, just nu iaf ;)
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Tips på cykelvård

Post by Isengrim »

Jag brukar köra på ljummet vatten med såpa. Kör sen med vitt litium fett för smörjningen.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Tips på cykelvård

Post by Velocipedryttaren »

youthless wrote:
Velocipedryttaren wrote:Tvätta cyklen gör jag med Yes handdiskmedel och vatten, biltemas tryckspruta 45578 fungerar utmärkt tillsammans med en diskborste att få rent. Blandar vatten och diskmedel i trycksprutan och sprayar på och gör rent med diskborsten, skölj av med rent vatten. Vill man ha det lätt tvättat så ta och lägg på lite vanligt bilwax så fastnar inget så hårt.
CRC bikeoil använder jag till kedja och växlar, lite tjockare olja som man får torka bort överflöd som blir när man sprayar på den. Men den sitter kvar även när man är ute i regnväder och cyklar. Tunnare teflonoljaor rinner överflöd bort själv, naktdelen är att dom sköljs bort rätt lätt i regnväder.
men vad tvättar du tex kedja och kasset osv med?
en del säger yes powerspray men samtidigt är det jävligt starkt.
jag vill ju köpa nåt som funkar men alla dessa fancy sprayer och grejer man kan köpa på cykelbutiker känns inte som dom eg skulle vara nödvändiga. rengäöringsmedel för cykel kör jag yes det funkar till det mesta men funkar det att tvätta kasset och kedja osv med?

olja kommer jag nog köra på nån teflon då jag ändå inte cyklar när det regnar, just nu iaf ;)
Kedja och kasset går bra att tvätta med vanlig avfettning till bilar.
youthless
Posts: 38
Joined: 24 Jun 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Tips på cykelvård

Post by youthless »

brukar du plocka av kasseten innan du rengör eller låter du hojen stå som den är och bara river på och gnuggaR? På en del forum snackas det mycket om att slita upp nav i förtid osv osv osv.. men om det skulle vara så fantastiskt livsfarligt så undrar jag varför man inte verkar vara direkt livrädd för det i cykelbutikerna? ;)
Post Reply

Return to “Allmänt”