Rank - Block - TOT

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Rank - Block - TOT

Post by Jimo »

Ta bort kopplingen mellan rank och blocktid! Ranken borde istället ge en kortare take over time (TOT). Då kan du tex förbättra din vessla i och med att du är aktiv och går upp i rank.

Blocktiden anser jag ska återställas vid varje omgång. Faktorer som påverkar blocktiden kan tex vara omgångens poäng men även om man tagit ett visst antal zoner under en dag. På så vis kan även nybörjarna sätta "hårt mot hårt" mot oss gamla rävar.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Rank - Block - TOT

Post by Blabert »

Det här har ju stötts och blötts några gånger vid det här laget, jag tycker inte att det är rätt väg att gå dock. Block och takeovertid tycker jag ska vara kopplad till ranken, däremot för att lätta upp det lite är det nog en bra idé att göra det svårare att ranka upp. Rankerna har redan flyttats uppåt en gång men det var ett bra tag sen och det börjar bli dags igen, som SunYour är inne på i en annan tråd här. Sen ska vi inte glömma att blocktiden faktiskt halverades för mindre än ett halvår sen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Rank - Block - TOT

Post by farbrorP »

Blabert wrote:"däremot för att lätta upp det lite är det nog en bra idé att göra det svårare att ranka upp."
Kan du utveckla resonemanget lite så man fattar varför man ska tycka att det är bra
att det tar längre tid att få lite drägligare turftillvaro? ;-)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Rank - Block - TOT

Post by Blabert »

farbrorparbor wrote:
Blabert wrote:"däremot för att lätta upp det lite är det nog en bra idé att göra det svårare att ranka upp."
Kan du utveckla resonemanget lite så man fattar varför man ska tycka att det är bra
att det tar längre tid att få lite drägligare turftillvaro? ;-)
Mjo, framför allt därför att det idag är väldigt mycket enklare att samla ihop poäng jämfört med när nivåerna för rankerna ändrades förra året. Detta avspeglas inte på rankerna i mitt tycke. Sen är det ju så om det tar längre tid att jobba ihop rank (och högre blocktid) så blir ju fältet lite friare och mindre låst, vilket är väl vad TS efterfrågar.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Rank - Block - TOT

Post by Velocipedryttaren »

Jag tycker nog TS är mer ute efter att nybörjare ska få en bättre chans att komma in i spelet, nu tar det en aktiv omgång innan nybörjaren inte känner sig överkörd hela tiden. Som nybörjare är chansen att få behålla sina zoner väldigt låg just för den kort blocktiden, gamla rävar väntar bara ut ett par minuter och rensar sen nybörjarens zoner.
Jag skulle uppskatta att blocktiden baserades på omgångens poäng istället för den totala, trots att jag har 30min blocktiden sen ett tag nu.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Rank - Block - TOT

Post by Blabert »

Velocipedryttaren wrote:Jag tycker nog TS är mer ute efter att nybörjare ska få en bättre chans att komma in i spelet, nu tar det en aktiv omgång innan nybörjaren inte känner sig överkörd hela tiden. Som nybörjare är chansen att få behålla sina zoner väldigt låg just för den kort blocktiden, gamla rävar väntar bara ut ett par minuter och rensar sen nybörjarens zoner.
Jag skulle uppskatta att blocktiden baserades på omgångens poäng istället för den totala, trots att jag har 30min blocktiden sen ett tag nu.
Ja, så kan man tolka det också. Men effekten blir att fältet blir helt fritt och öppet, särskilt i början av omgångarna då. För att sedan i väldigt aktiva städerska övergå i att bli helt låst med flera spelare som uppnått max blocktid mot slutet av omgången. I mitt tycke skulle dynamiken skifta alltför mycket, med ingen blocktid att tala om i början till att alltför många har hög blocktid på slutet av omgången.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Rank - Block - TOT

Post by Isengrim »

Att nollställa blocktiden skulle innebära rätt mycket kaos i regioner med många turfare och få folk att koncentrera sig mer i områden med mycket zoner och tar bort allt vad taktik heter. Då är det enbart de som är mest aktiva i början på varje omgång som är med i matchen och det blir enahanda och hur kul blir det för en ny turfare som hoppar in när det är en vecka kvar på en omgång och "alla" andra har maxtid?

Sen kommer alltid nya turfare att hamna taskigt till även om dom skulle få maxtid från början, det finns nästan alltid nån aktiv i närheten som städar upp så fort dom kan. Då skulle jag säga att täthet på zoner är ett större problem, visst bor man hyggligt centralt i en mellanstor stad och har zoner varannat kvarter så blir det ju kul. Bor man i en Stockholmsförort så är det inte lika kul. Bor man i en småstad så är risken stor att man tröttnar snabbt.
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Rank - Block - TOT

Post by Jimo »

Isengrim wrote: Då är det enbart de som är mest aktiva i början på varje omgång som är med i matchen och det blir enahanda och hur kul blir det för en ny turfare som hoppar in när det är en vecka kvar på en omgång och "alla" andra har maxtid?
I Västerås har en betydande mängd spelare 30 min block. Flera av dessa är numera inte speciellt aktiva. Hur kul är det för en nybörjare att få en zon blockad i 30 min av en gammal spelare med lägre omgångspoäng? Om blocken nollställs vid ny omgång blir man "tvungen" att vara aktiv hela omgången, men det är väl uppmuntransvärt?

Jag har numera 30 min men skulle uppskatta att kunna göra snabbare rundor istället för att blocka andra stackare.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Rank - Block - TOT

Post by Blabert »

jimarild wrote: I Västerås har en betydande mängd spelare 30 min block. Flera av dessa är numera inte speciellt aktiva. Hur kul är det för en nybörjare att få en zon blockad i 30 min av en gammal spelare med lägre omgångspoäng? Om blocken nollställs vid ny omgång blir man "tvungen" att vara aktiv hela omgången, men det är väl uppmuntransvärt?

Jag har numera 30 min men skulle uppskatta att kunna göra snabbare rundor istället för att blocka andra stackare.
Hur kul är det att ha samlat ihop flera miljoner poäng men ändå ha en blocktid på 5 minuter? :-)
Att vara aktiv är ju självklart värt att uppmuntra förvisso, men hellre på andra sätt isf. Med tanke på hur lätt det är att komma upp i rank, plus den halverade blocktiden, tycker jag inte lika synd om de nya spelarna längre. Man får ha det relativt massiva motståndet till den halverade blocktiden i åtanke också, jag tror att ganska många skulle tycka att det vore ganska rejält surt att bygga upp blocktiden varje omgång...
Image
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Rank - Block - TOT

Post by turftreken »

Nej, nått måste finnas som en morot för att öka i rank. Däremot så skulle jag vilja ha samma takeovertid vid tagning av t.ex. vässlan, dvs att du aktivt måste starta ett sådan "mission".. Just nu så måste du ha sjukt hög rank för att ha den bästa vässlan.

T.ex. Snabbaste Vässlan 8:27 rank 31? med krona?

Min snabbaste 9:43 (togs utan krona) rank 30. Med krona och rank 31 skulle ha gett en totaltid på 8:40 och då hade jag nog varit mer taggad att pressa tiden.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”