Rank - Block - TOT

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Rank - Block - TOT

Post by Isengrim »

jimarild wrote:
Isengrim wrote: Då är det enbart de som är mest aktiva i början på varje omgång som är med i matchen och det blir enahanda och hur kul blir det för en ny turfare som hoppar in när det är en vecka kvar på en omgång och "alla" andra har maxtid?
I Västerås har en betydande mängd spelare 30 min block. Flera av dessa är numera inte speciellt aktiva. Hur kul är det för en nybörjare att få en zon blockad i 30 min av en gammal spelare med lägre omgångspoäng? Om blocken nollställs vid ny omgång blir man "tvungen" att vara aktiv hela omgången, men det är väl uppmuntransvärt?

Jag har numera 30 min men skulle uppskatta att kunna göra snabbare rundor istället för att blocka andra stackare.
Spelet skall väl ändå vara lekfullt och inte en massa tvång... Med tanke på antalet zoner och hur tätt dom ligger i Västerås ser jag faktiskt inte problemet. Allt kan inte ha 30min block samtidigt. Gör som jag får göra. Cykla 20-30 min för att komma till en zon att ta... Jag skulle hellre se som en del varit inne på att det skall ta längre tid att komma upp till max samtidigt som man gott kan höja max, kanske inte till en timme som innan men 40-45 min vore najs.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Rank - Block - TOT

Post by Isengrim »

turftreken wrote:Nej, nått måste finnas som en morot för att öka i rank. Däremot så skulle jag vilja ha samma takeovertid vid tagning av t.ex. vässlan, dvs att du aktivt måste starta ett sådan "mission".. Just nu så måste du ha sjukt hög rank för att ha den bästa vässlan.

T.ex. Snabbaste Vässlan 8:27 rank 31? med krona?

Min snabbaste 9:43 (togs utan krona) rank 30. Med krona och rank 31 skulle ha gett en totaltid på 8:40 och då hade jag nog varit mer taggad att pressa tiden.
Där är ju så stor skillnad på hur zonerna ligger i olika regioner. Det går aldrig att jämföra mer än med exakt samma sträckning. Kolla på warded hur det ser ut i olika regioner. Ingen i Sthlm är i närheten av 10 min tex. En som ligger på höga 11 och sen är det över 12.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Rank - Block - TOT

Post by Blabert »

turftreken wrote:<br />Nej, nått måste finnas som en morot för att öka i rank. Däremot så skulle jag vilja ha samma takeovertid vid tagning av t.ex. vässlan, dvs att du aktivt måste starta ett sådan "mission".. Just nu så måste du ha sjukt hög rank för att ha den bästa vässlan.<br /><br />T.ex. Snabbaste Vässlan 8:27 rank 31? med krona?<br /><br />Min snabbaste 9:43 (togs utan krona) rank 30. Med krona och rank 31 skulle ha gett en totaltid på 8:40 och då hade jag nog varit mer taggad att pressa tiden.
<br /><br />Där är ju så stor skillnad på hur zonerna ligger i olika regioner. Det går aldrig att jämföra mer än med exakt samma sträckning. Kolla på warded hur det ser ut i olika regioner. Ingen i Sthlm är i närheten av 10 min tex. En som ligger på höga 11 och sen är det över 12.
Får väl inflika att med krona och inget strul går det nog att pressa ner under 10 minuter i Stockholm, i alla fall med den rutten jag använde. Men ja, skillnaden geografiskt kommer ju vara kvar så länge man inte jämnar ut alla backar osv.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Rank - Block - TOT

Post by Isengrim »

Blabert wrote:
turftreken wrote:<br />Nej, nått måste finnas som en morot för att öka i rank. Däremot så skulle jag vilja ha samma takeovertid vid tagning av t.ex. vässlan, dvs att du aktivt måste starta ett sådan "mission".. Just nu så måste du ha sjukt hög rank för att ha den bästa vässlan.<br /><br />T.ex. Snabbaste Vässlan 8:27 rank 31? med krona?<br /><br />Min snabbaste 9:43 (togs utan krona) rank 30. Med krona och rank 31 skulle ha gett en totaltid på 8:40 och då hade jag nog varit mer taggad att pressa tiden.
<br /><br />Där är ju så stor skillnad på hur zonerna ligger i olika regioner. Det går aldrig att jämföra mer än med exakt samma sträckning. Kolla på warded hur det ser ut i olika regioner. Ingen i Sthlm är i närheten av 10 min tex. En som ligger på höga 11 och sen är det över 12.
Får väl inflika att med krona och inget strul går det nog att pressa ner under 10 minuter i Stockholm, i alla fall med den rutten jag använde. Men ja, skillnaden geografiskt kommer ju vara kvar så länge man inte jämnar ut alla backar osv.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Skall vara om man kör den på natten och ingen annan är ute. Men jag är tveksam till under 10.
MickeW
Posts: 29
Joined: 23 Aug 2012 15:05
Country: Sweden

Re: Rank - Block - TOT

Post by MickeW »

Jag har inget bra förslag som löser alla problem, men det är nog bättre att prova på en lösning och se resultatet än att spekulera, att köra en omgång med nya varianter för att prova kan väl inte vara hela världen? Det är ju ändå BETA fortfarande ;)

Sen håller jag med om att det skulle vara värt att kunna jobba för bättre Take Over Tid, för det ser jag om en större morot för att få flyt, att inte behöva stå och vänta så länge. Blocktiden bryr jag mig inte så mycket om, man är van efter att ha varit med en omgång att man blir av med zonerna omgående här i stan. Dock med en jämnare fördelning av blocktiden ökar ju möjligheten att återta, vilket ökar aktiviteten.

Jag tycker att Bonanzan visar hur kul det kan vara med ett jämnt spelfält med samma förutsättningar för alla. Samtidigt vill man ha det som ett Event för variationens skull. Men jag personligen skulle i alla fall inte tappa någon motivation alls om jag bara hade 5min block o 10sek tagningstid, skulle fortfarande vara skitkul att köra som en tok o se vad man får behålla. Blocktiden är i det närmaste ointressant, det finns alltid nån som kan stå och vänta ut o köra samma runda.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Rank - Block - TOT

Post by Blabert »

Isengrim wrote:
Blabert wrote:
<br /><br />Där är ju så stor skillnad på hur zonerna ligger i olika regioner. Det går aldrig att jämföra mer än med exakt samma sträckning. Kolla på warded hur det ser ut i olika regioner. Ingen i Sthlm är i närheten av 10 min tex. En som ligger på höga 11 och sen är det över 12.
Får väl inflika att med krona och inget strul går det nog att pressa ner under 10 minuter i Stockholm, i alla fall med den rutten jag använde. Men ja, skillnaden geografiskt kommer ju vara kvar så länge man inte jämnar ut alla backar osv.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Skall vara om man kör den på natten och ingen annan är ute. Men jag är tveksam till under 10.
För att späda på OT lite, så kan jag garantera att det går att göra under 10, inte mycket kanske, men definitivt under. Att ingen gjort det ännu är förvånande, minst sagt :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Rank - Block - TOT

Post by Isengrim »

Blabert wrote:
För att späda på OT lite, så kan jag garantera att det går att göra under 10, inte mycket kanske, men definitivt under. Att ingen gjort det ännu är förvånande, minst sagt :-)
Känns väl som det är upp till bevis för dig nu ;)

On Topic så kan jag tycka att kortare block kommer ta bort en rejäl dimension av spelet och det är snarast längre som bör eftersträvas, idag så bor man nära en zon och nån annan plockar den så är det inte så lång stund förens man kan plocka den och det räcker med att vänta ut tills den andre är lagom bort att plocka tillbaka. Hade man haft längre hade man som turfare på bortaplan kunnat vänta lite och blocka så det blir för sent för andra att ta tillbaka och då blir det mer strategi inblandat.
MickeW
Posts: 29
Joined: 23 Aug 2012 15:05
Country: Sweden

Re: Rank - Block - TOT

Post by MickeW »

Men en längre blocktid kommer påverka spelet negativt med fler spelare. Om man ponerar att utvecklingen fortsätter explosionsartat och fler spelare är ute och kör hårt så riskerar man att stå inför en situation där det bara är att titta på kartan och konstatera att det bara går att ta några enstaka zoner. Inte så inspirerande direkt, även om det kanske ligger långt fram i tiden innan det blir så.

Jag tycker hela spelet känns mer lockande med större möjligheter att plocka poäng bara genom att flänga runt och plocka zoner snarare än hela försöka hålla zonen för PPH - delen, även om jag för all del gillar dynamiken som viss PPH ger, men för mig är hela poängen att motiveras att ge sig ut. Inte sitta hemma och tanka in poäng.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Rank - Block - TOT

Post by Blabert »

Isengrim wrote:
Blabert wrote:
För att späda på OT lite, så kan jag garantera att det går att göra under 10, inte mycket kanske, men definitivt under. Att ingen gjort det ännu är förvånande, minst sagt :-)
Känns väl som det är upp till bevis för dig nu ;)
Hade jag bott kvar i stan så hade det hänt för länge sen... Jag har ju redan bevisat på min nya hemmaplan att jag är snabbast här också, skryt skryt ;-)

Som sagt, tycker inte att varken längre eller kortare blocktid är bra då längre gör många städer helt blockade och kortare tar bort taktiken med blocktid. Att köra bonanza style hela tiden skulle bli tråkigt tycker jag. Dessutom tror jag att många vill ha kortare blocktid också av anledning för att få möjlighet att göra fler takeovers och ta mer poäng. Lösningen på detta tror jag snarare ligger i en justerad tp, istället för att pilla med blocktiden.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Rank - Block - TOT

Post by Jimo »

Att nollställa blocktiden vid varje omgång skapar möjligheten att vara flexibel och mellan omgångarna ändra i formeln som anger blocktiden. Höjs det röster för att för många får för lång blocktid, ja då kan man justera det inför nästa omgång.

"Vi" som ibland får för oss att ta flera hundra zoner på samma dag och hålla igång uppskattar troligen att kunna trycka ned take over tiden. 30 sekunder * 100 = 50 minuter (till att stå och lulla i zoner). 300 zoner är 2.5 timmes lullande.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”