Rank - Block - TOT

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Rank - Block - TOT

Post by turftreken »

Blabert wrote: 4. Japp, så är det. Mitt bästa argument från i våras också. Visst skulle sänkt blocktid hjälpa här, men inte på lång sikt. Förutsatt att Turf fortsätter växa måste det till andra lösningar, som tex olika ligor/divisioner som diskuterats i tidigare trådar. Anta att antalet turfare fyrdubblas, kan man då lösa problemet med trängsel genom sänkt blocktid och fler zoner i tex Västerås? Det är väldigt tveksamt tror jag.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Hade tänkt att hålla mig utanför men kunde inte låta bli när du lägger upp den till smash ;-) Just det du säger, dvs att sänkningen av blocktid inte hjälper om antalet turfare fyrdubblas var ett av mina tyngsta argument för att inte sänkningen skulle genomföras, dvs att det endast ger andrum och botar symptom och inte orsak.. Damn, ni lurade in mig i debatten igen ;-)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Rank - Block - TOT

Post by Blabert »

turftreken wrote:
Blabert wrote: 4. Japp, så är det. Mitt bästa argument från i våras också. Visst skulle sänkt blocktid hjälpa här, men inte på lång sikt. Förutsatt att Turf fortsätter växa måste det till andra lösningar, som tex olika ligor/divisioner som diskuterats i tidigare trådar. Anta att antalet turfare fyrdubblas, kan man då lösa problemet med trängsel genom sänkt blocktid och fler zoner i tex Västerås? Det är väldigt tveksamt tror jag.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Hade tänkt att hålla mig utanför men kunde inte låta bli när du lägger upp den till smash ;-) Just det du säger, dvs att sänkningen av blocktid inte hjälper om antalet turfare fyrdubblas var ett av mina tyngsta argument för att inte sänkningen skulle genomföras, dvs att det endast ger andrum och botar symptom och inte orsak.. Damn, ni lurade in mig i debatten igen ;-)
Hehe!

Klart jag tar till dina argument ;-)

Med facit i hand var det nog tur att det blev som det blev i våras med tanke på swedroidartikeln. Ibland är nog inte konstgjord andning så dumt, skillnaden då mot nu är väl att med 30 minuter block finns det taktiska fördelar kvar i spelupplevelsen. Att nollställa blocktiden skulle leda till bonanza minst hela första veckan på varje omgång, vilket i vilket fall inte jag skulle palla med ;-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Rank - Block - TOT

Post by turftreken »

Blabert wrote:
Hehe!

Klart jag tar till dina argument ;-)

Med facit i hand var det nog tur att det blev som det blev i våras med tanke på swedroidartikeln. Ibland är nog inte konstgjord andning så dumt, skillnaden då mot nu är väl att med 30 minuter block finns det taktiska fördelar kvar i spelupplevelsen. Att nollställa blocktiden skulle leda till bonanza minst hela första veckan på varje omgång, vilket i vilket fall inte jag skulle palla med ;-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Haha...

Måste faktiskt erkänna att det finns perioder då det har varit rätt så bra med 30 minuters block (den där satt hårt inne) ;-) Men som du säger, det måste till nått framöver ifall turf fortsätter att växa. Att minska den ännu mer är nog inte så lyckat.

I övrigt, hann knappt mer än säga hej på bonanzan senast. Var alldeles för sliten (hade jobbat väldigt mycket innan jag kom ned till västerås) men vi får väll ta en turföl en annan gång och lösa alla världens turfbekymmer... :-D
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Rank - Block - TOT

Post by Jimo »

Att det blir Bonanza style när omgången startar är väl kul? Nu ser vi lite sånt i Västerås när folk vill ta Neutralizer. Fler och fler kommer att få den maximala blocken och det kommer bli ett problem. Min lösning att starta om vid varje omgång innebär tex att inaktiva spelare inte ska leva på sina urgamla meriter och gå ut och blocka en eller ett par zoner i närområdet på rent kiv. Blabert; klart du orkar att vara en aktiv surfare! :-) Din höga rank hjälper dig att komma upp i blocktid betydligt snabbare än de stackars blåbären. När den nollställs varje omgång kan jag tänka mig att den maximala blocktiden blir en timme igen. Det blir få förunnat eftersom det kommer innebära mycket jobb, vilket minimerar problemet att hela stan blir blockad för andra turfare.

När jag upplevelseturfade i Falun satt jag i en halvtimme på en fin pir och jag beskådade kyrkan vid torget säkert över 2 minuter. Detta trots att min TO var ca 40 sekunder.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Rank - Block - TOT

Post by Isengrim »

Som jag skrivit tidigare så skall Turf vara kul och att tvinga ut folk för att bygga upp sin blocktid i början på varje omgång gagnar inte spelet. Sen har vi det problemet att folk som kommer in nya i spelet sent i en omgång då alla andra som är aktiva redan har max blocktid kommer tycka det är skittrist.

Att folk plockar en zon här eller där får man leva med, jag tycker inte heller det är kul när man blir av med en eller två zoner och det är ett par mil dit och det finns inget på vägen dit eller hem att ta ej heller nån mer zon i området. Det är oxå pin kiv men det får man leva med. Visst är det trevligt att kunna svepa av ett helt område snyggt och prydligt men så fungerar inte spelet och återigen det får man leva med.

Skulle inte han som plockar sina två zoner få ha kvar sin blocktid så är risken att vi tappar honom helt och du vet inte anledningen till att han spelar så just nu, men det är inget han skall bli straffad för att du tycker det är jäkligt att du missar två zoner när han ändå turfat för att komma upp på sin nivå.

Sen kommer det ändå kunna vara så att nån som är aktiv första veckan kan slöturfa resterande fast dom fått maxtid och ändå bara ta två för att jävlas när dom ser dig komma.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Rank - Block - TOT

Post by Blabert »

Jag har väl bara ett argument kvar egentligen och det är att folk gillar att samla på saker som tex blocktid. Att bli av med insamlade saker och få börja om från början igen kommer nog väldigt många ogilla,det finns hur många som helst som slutat turfa för att deras 12 zoner blev gula vid omgångsskiftet.. Hur skulle de ställa sig till att bli av med något som tagit flera omgångar att samla ihop..?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
User avatar
Bombina
Posts: 189
Joined: 05 Mar 2012 11:37
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Rank - Block - TOT

Post by Bombina »

Man jobbade ju som en galning för att komma upp i 1 timmes block som sedan blev 30 min, att börja om från början vid varje omgång säger jag nej till. Man har ju ändå slitit för att komma upp i den ranken, tror nog många lägger ner när man märker att man inte når upp till 20-30 min block. Blir man sjuk så har man ju inte en chans. Tillbaka med 1 timmes blocken i stället ;)
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Rank - Block - TOT

Post by TBIT »

Jag är väldigt nöjd med min 30min block när det kommer andra spelare med 30+ i nivå, men när det kommer nybörjare så känns det inte så kul att blocka dem i 30 minuter...
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Rank - Block - TOT

Post by Jimo »

Det sägs att det var lättare förr. Att komma upp i en timmes block var lättare än att koma upp i en halvtimme nu. Kan det stämma? :-)

Formeln för hur mycket ranken ska påverka hur fort man kommer upp i maximal blocktid kan se olika ut. Kanske ska den skrivas så att 30 rankarna bara behöver ta 20 zoner under omgången för att ha max block medan blåbären får ta 400?

Blocken kommer bli ett hinder för att få många turfare. Snart kommer Iphone...
Jag är inne på att sätta en spärr som gör att du inte kan återta en zon inom en timme från att du tog den senast, oavsett om någon annan snor den direkt efter. Samma sak gäller för den turfaren också då.

TBIT: Jag har blockat många nybörjare och ibland har jag stannat, bett dem att ta zonen före mig, så att även de får lite glädje...
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Rank - Block - TOT

Post by Blabert »

De som säger att det var lättare förr var nog inte med när förr var förr ;-) Bara att ta en titt på poängstatistiken från juni -11 och framåt så kan man ju klart och tydligt se att folk tar snudd på dubbelt så mycket poäng idag på samma tid som då. Alltså mycket enklare att komma upp i rank nu än då.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”