Bonanza Västerås 2012, uppföljning.

Det fjärde Turf-eventet i historien. Tog plats i Västerås 1 september 2012.

Moderator: SunYour

User avatar
SEALen
Donator
Posts: 116
Joined: 15 Sep 2011 15:21
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Bonanza Västerås 2012, uppföljning.

Post by SEALen »

Ja men jag tar väl till och börjar med lite uppföljning av Bonanzan. Fyll gärna på med er egna uppföljningar för att förbättra för alla i kommande Bonanzor.

Vad var bra?
Zonläggningen var rätt så "spot on" förutom kanske nån zon som låg lite "fuskigt" till för Västeråsbor. De som vet att det ligger ett berg där man bara kommer upp från ena sidan eller att man måste ta den där bron 500 meter bort för att nå en zon på andra sidan motorvägen. Men förutom just de fåtalet zoner så tyckte jag att de zoner jag tog låg bra placerade.

Att ni lyckades få bra sponsring på priserna var ju roligt och bra.


Vad kunde förbättras?
Jag börjar med en liten pettitess. Tycker crew kan vara på plats lite tidigare. 2,5 timme typ. Man dyker gärna upp en bra stund innan för att träffa folk liksom.

Skaffa en PA-anläggning med mik. så alla hör vad som sägs av crew innan start. Viktigt om antalet deltagare ökar ännu mer.

Valet av restaurang var både bra och mindre bra. Läget var ju kungligt men maten var kanske inte så grejt. Sen får man ju undra varför de aldrig kom ut till oss och tog beställningar under hela kvällen. De tappade nog ett antal tusen där. Och att restaurangen stängde klockan 22:00 var en riktig miss i mina ögon eftersom alla mer eller mindre åkte hem till sitt då. Lite väl tidigt.... Vi åkte i alla fall vidare till mAx och fick oss en ordentlig burgare i alla fall :-)


Att diskutera:
Jag undrar om det inte hade varit bättre med kanske 130 - 150 zoner på 65 deltagare? Det blev lite väl mycket "köbildning" tyckte jag. Det var verkligen annorlunda "känsla" mot Sundsvalls Bonanzan där man i alla fall kunde hitta nån ledig zon inom 2 km. Det kanske är tänkt att vara så här iofs men personligen hade jag tyckt det varit bättre med lite fler zoner... vad tycker ni?


Summa summarum:
Jag tyckte det var skoj att vara med och på det hela taget är jag nöjd med min helg även om jag bara kom in på en 29:e plats på mina 2,3 mil cyklade (äkta sträcka enligt trippmätaren inte enligt appen :-)
Image
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Bonanza Västerås 2012, uppföljning.

Post by Optimus »

Drassen hade med PA-högtalare men glömde nog använda micken...

Vad gäller restaurang så blev vi erbjudna en meny i samband med att vi pratade med de som upplät plats för "Basecamp" och hade cykeluthyrning, kiosk m.m. Det "bara blev så" och kändes bra. Jag tycker maten var helt OK, och hade vi ätit på andra sidan viken (där 2 andra restauranger finns) hade det blivit markant dyrare för alla.

De kanske inte ville störa med att ta upp extrabeställningar eftersom vi "höll låda" hela tiden. Dock hade vi nog ingen tanke på hur dags de stängde... Men frågan är hur dags alternativen stängde också. Jag hade som krav att det skulle vara ett "lugnt" ställe så vi kunde prata utan att överrösta högljud musik. Och de ställena kanske stänger 22 allihopa ? Restauranger som har öppet längre är nog oftast pubar och nattklubb också...

Mer zoner hade vart bra. Undratro om man skulle kunna hitta på någon finurlig formel för lämpligt antal...
ImageImage
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Bonanza Västerås 2012, uppföljning.

Post by Zontjuven »

Mitt betyg blir MVG.

Gällande antal zoner så tycker jag att det räckte, det är ju en del av spelet att välja rätt väg utan att få köbildning. Lite långtframtänk så att säga.

Sedan har jag full förståelse för åsikter om att 22.00 är lite tidigt om man bor över natten, för min del som skulle hem 10 mil var det perfekt avrundning.

Maten är ju alltid en chansning, tycker ändå att restaurangen skötte sig bra, man kan ju alltid gå till baren och beställa mer.
Fd världsmästare i TURF
User avatar
SEALen
Donator
Posts: 116
Joined: 15 Sep 2011 15:21
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Sv: Bonanza Västerås 2012, uppföljning.

Post by SEALen »

Vill bara påpeka att jag inte vill hoppa på någon. Bara påpeka de saker jag tyckte. Maten var okej och hade det varit lunch för 85 kr hade jag inte sagt nått alls men för 200 kr förväntade jag mig lite bättre. Men vi var ju typ 50 pers som fick mat samtidigt. Givetvis var inte allt tillverkat samtidigt i köket. Nån typ av varmhålling fick de nog ta till.

Man kan säga att jag var missnöjd med pris/kvalitet och inte maten som sådan :-)
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Bonanza Västerås 2012, uppföljning.

Post by Blabert »

Jag tycker arrangemanget som helhet var hur bra som helst. Klart mycket kan bli bättre, som käket eller nån zon eller vad det nu kan vara, men det har jag överseende med när alternativet kanske är ingen bonanza alls :-)

Det enda som stack i ögat var detta:

Image

:-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Bonanza Västerås 2012, uppföljning.

Post by turftreken »

Delar in min bonanza uppföljning i flera delar

Personlig betyg U

GPSen strulade redan på vägen ned i bilen. Trots ett tappert försök av sealen så lyckades jag aldrig på en bättre träffbild än 16 meter.. :-( Fick inte heller till det under bonazan och beräknar att jag tappade 15-20 minuter på min TO och det är inte lätt att med min vinnarskalle hamna på en 14 plats. I övrigt så startade det inte så bra, borta vid gräsplanen strax innan start så blev jag översköljd av hot. Allt från att sådan som att jag skulle skjutas till att jag skulle ge mig iväg innan de skulle klappa till mig. Fattar inte att jag råkar ut för allt, jag sa verkligen ingenting.. :/

Arrangemanget VG

Saknas lite smådetaljer som kommer med antalet arrangemang. Håller med Sealen in det mesta (inte så konstigt kanske med tanke på att vi pratade om en hel del i bilen) men även zontjuven och blabert. Det är säkert inte så många som vet men efter winterbonanzan så gjorde vi ett dokument med en massa lessons learned, tycker att vi var riktigt självkritiska. Vi tog också med en hel del bra grejor och tips inför kommande bonanza. Om vi börjar med det som är bra

1. Mycket bra startplats. Gillade den skarpt. Lätt att parkera och bra ytor.
2. Tröjan, Kul att ni tog samma stuk som från förra. Tycker att alla bonanzor framöver borde göra samma sak. Svart tröja med grundtrycket följt av en egen lite touch
3. Trevlig folk och välkomnande! gillas skarpt
4. Sjukt imponerande prisbord!! all heder detta blir oerhört svårt att matcha. Ni gjorde betydligt mer än vad som krävs kring detta. Helt klart det som imponerade på mig mest
5. Kortet, även om det stod plats 14 på min så var det en bra grej!

Att lära:

1. Försäljning, visst det fanns en kiosk men hamburgare och dricka bör nog alltid finnas på menyn och jag handlar hellre av bonazan än kiosken. Ett bra sätt att få in pengar som kan användas till roliga saker i regionen eller som kan lämnas över till kommande bonanzor.

2. Fick en liten känsla av att ni inte var helt sammpratade i allt. En som kommunicerar utåt är nog att föredra.

3. Tyckte att de flesta zonerna som jag tog var bra lagda. Dock bör man inför kommande bonanzor tänka ytterligare ett varv. En sak som vi hade som lessons learned från Sundsvall var att försöka minska fördelen av att vara från stan. Dvs, neutrala zonnamn (bra! :) ) men efter denna bonazan så satt jag och funderade på vilka zoner vi hade lagt ut som var "dåliga". En dålig zon var t.ex. den vid minigolfbanan då jag på kartan såg ut att kunna ta den från många håll men snabbt insåg att jag måste cykla runt allt.

4. Zonerna större, tror att vi hade med det också. Tror att många zoner skulle må bra av att vara markant större. Vi gjorde det misstaget i Sundsvall med.

Bonazakonceptet

1. Max antal tävlande, var alldeles för trångt och blir det ännu fler så är det lika bra att lotta ut vinsten (inte denna gång dock) :-)
2. Kanske två semifinaler och en final för att inte stoppa deltagare?
3. Jag reflekterade över massor av saker som vi gjorde fel i Sundsvall. Jag lärde mig av saker som vi borde ha gjort annorlunda bara genom att vara med i en stad där jag inte hittar. När vi har haft fler bonanzor så tycker att man från turfcrew sida borde ställa som krav att du måste ha varit med på en eller flera bonanzor för att få arrangera.. Det går givetvis inte ännu men bara en personlig reflektion. Sundsvalls bonanzan hade blivit bättre om vi t.ex. hade arrangerat den nu. Men några måste gå som piloter så är det bara.

Restaurangen

Läget MVG+++

Maten (Entrecote) U

Det här ligger inte heller helt på arrangörerns bord då det ofta skiljer sig kring hanteringen av stora sällskap kontra en familj. Sjökrogen kan säkert vara ett bra ställe om man går dit själv. Jag kan heller inte uttala mig och burgaren eller fisken men entrecoten (iallafall den bit jag fick) är jag ytterst osäker på om det överhuvudtaget var entrecote. Först och främst så var den kokt och sedan stekt för att få yta (man kokar inte entrecote). Den var very well done, entrecote ska vara rosa eller lätt rosa (inte blodig eller genomstekt), sedan saknades fettbiten i mitten av biten, dvs den del som faktisk är själva definitionen av entrecote.. Är mest förbannad på mig själv att jag var så typisk svensk och inte skickade tillbaka maten.. Dvs jag har inget agg mot arrangörerna som jag vet har gjort ett jättejobb! Det vi kan lära oss inför kommande bonanzor är att välja ställen som har en vana av att hantera större sällskap

Totalbetyg G- och det som sänker helthetsintrycket är främst min egen insats..

Tack för helgen!
User avatar
Wettis
Posts: 50
Joined: 14 Aug 2012 22:06
Country: Sweden
Contact:

Re: Bonanza Västerås 2012, uppföljning.

Post by Wettis »

Som hyfsat rookieturfande Västeråsare tänkte jag själv lägga en analys inom kort. Kände dock att jag var tvungen att kommentera minigolfzonen direkt. Hade ingen koll heller att den låg mitt i minigolfbaneland, och då är jag typ uppväxt på den minigolfbanan. Däremot fanns det inte en tanke från min sida att cykla runt. Jag hoppade över staketet helt sonika och tänkte inte mer på det. Tycker zonerna ska vara lite svårtagna. Blir roligare så. Hur som helst...analys kommer senare, men redan nu...TACK för ett i mina ögon mätt kanonarrangemang! På återseende...
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Bonanza Västerås 2012, uppföljning.

Post by TBIT »

Ett stort tack till arrangörerna och alla andra vänliga turfare! Jag är jättenöjd med hela Bonanza-helgen. Dock kommer jag nog lägga om strategin lite i tävlingen nästa gång jag får chans att vara med. Mitt enda misslyckande var nog att jag inte hälsade på ens hälften av övriga spelare på plats.

PS. Hamburgaren var helt okej tycker jag.

PPS. Hoppas att Fredrick & friends ordnar en Bonanza i Kalmar nästa år!
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
keasp72
Posts: 35
Joined: 30 Aug 2012 18:27
Country: Sweden

Re: Bonanza Västerås 2012, uppföljning.

Post by keasp72 »

Jag tyckte det var jätteroligt att vara med, men min App strulade en hel del. Hade uppdaterat till senaste versionen på morgonen. Redan vid första zonen blev det strul. Jag var först in, men trots detta tog en medtävlare zonen. Detta upprepades tre gånger till under tävlingen. Efter ett tag reagerade jag på att jag hade min poängsumma från "vanliga" omgången. Inte heller såg jag turf-topplistan.

Märkte efter ca en timme att jag även hade de vanliga zonerna med och att jag hade tagit flera zoner som inte var med i tävlingen :(

Det visade sig att jag även hade min vanliga takeovertid, dvs drygt 40 sek, så det var inte konstigt att jag inte fick zonerna även om jag var strax före en konkurrent in i zonen.

Trots detta vill jag ge en stor eloge till arrangörerna, och tack för en rolig bonanza.
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Bonanza Västerås 2012, uppföljning.

Post by Wallen »

När får vi se en slututvärdering från arrangörerna där man kan få läsa om allt som gjordes, vad som var bra, vad som var dåligt, kunde förbättras, tas bort, göras ytterligare mm
Det jag eftersöker är kanske en liten instruktion "Hur man arrangerar en Turf Bonanza på bästa sätt".
Ni har ju uppenbarligen satt nivån för kommande Bonanzor och då vore det kanske bra om kommande arrangörer kan få så mycket hjälp de kan.
Post Reply

Return to “Turf Bonanza Västerås 2012”