Turfs framtid

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
beowulf
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2012 09:18
Country: Sweden
Location: Söderhamn
Contact:

Re: Turfs framtid

Post by beowulf »

Zoner behöver egentligen inte ha den fysiska begränsningen som idag. Jag tänker mig länkade zoner mellan olika områden. Alltså zoner som sitter ihop fast de befinner sig i t.ex. olika städer. När man tar zonen i en stad, så tar man samtidigt zonen i den andra.

De kan utmärkas genom att namnet kanske slutar på LZ (linked zone) eller något sådant. Sen bör de kanske får en något lägre TP eftersom de går att ta på två olika ställen men kunna få högre PPH än 9 eftersom det blir turfare i två områden som slåss om poängen.

Det skulle kunna finnas "derby" zoner t.ex. UppsalaVsSthlmTZ för att verkligen skapa en kamp om zonerna men även mer avlägsna varianter. Man kan även tänka sig fler zoner som sitter ihop där t.ex. den som senast tagit en av zon-delarna blir av med zonen eller andra varianter.

Poängen med länkade zoner är att mindre städer skulle kunna få många fler zoner utan att de blir för enkla att få behålla. Mindre aktiva zoner skulle kunna länkas till andra med låga aktivitet för att få fart på båda zonerna. Dessutom blir det en rolig grej som för turfare i olika områden närmare varandra.
Image
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Turfs framtid

Post by TBIT »

Riktigt häftig idé beowulf! Skulle kunna kallas "warp zones" kanske?
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Turfs framtid

Post by Drassen »

En av grundprinciperna för turf är att zonerna ska "finnas på riktigt". Dvs man ska kunna lära sig vad de heter, veta var de ligger osv. Om man gör mer komplicerade sätt att länka zoner osv. så missar man en stor del av detta då det förskjuts lite åt det virtuella/imaginära hållet. Sedan har vi det där med enkelheten också..."vem tog min zon och hur?"

MEN väldigt kreativ idé som verkligen är nytänkande och intressant!
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
kaninmage
Zonemaker
Posts: 216
Joined: 30 Jun 2012 11:11
Country: Sweden
Location: Malmoe

Re: Turfs framtid

Post by kaninmage »

+1 på beowulfs förslag.

Förslaget löser faktiskt även de problem som Turf har med ”PPH-rundor” till andra länder/regioner med ingen eller väldigt liten aktivitet.

Para ihop alla ”inaktiva zoner” (A) med tvillingzoner i aktiva Sverige (B) så finns det ingen som lägger ner energi eller pengar på att ta sig (längre sträckor) till dessa zoner (i alla fall inte i PPH-syfte, bara ”unika”-syfte i så fall).

När A är redo att stå på ”egna ben” (att den kanske tagits 3-4ggr under en runda) så kan ”tvillingbandet” kapas och B blir redo att stötta någon annan nyetablerad zon någonstans i världen.

Många zoner i Sydkorea, Norge, USA och Danmark hade behövt tvillingar.

Vad gäller tävlingar orter emellan (mer permanenta tvilling-, trilling- eller fyrlingzoner) så skulle det i alla fall ge mig (och antagligen många fler) lite mer motivation att turfa mer. Om tvillingzoner skulle dyka upp i Malmö (vs ett antal andra städer) så tror jag att vi skulle se en enorm ökning av aktivitet här nere, lokalpatriotiska som vi är. ;)

/Kaninmage
beowulf
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2012 09:18
Country: Sweden
Location: Söderhamn
Contact:

Re: Turfs framtid

Post by beowulf »

I flera andra trådar har det nämnts att Turf saknar ett tydligt mål för hur man vill att spelet ska utvecklas och vad som ska premieras. Alltså handlar det om att ta många zoner, hålla ett område, uppleva nya platser, möta personer, få träning, eller något annat? Alla delar finns i spelet men nu är det en övervikt mot att just ta så många zoner som möjligt.

Ska man fortsätta ha det som huvudspår anser jag att spelet bör förändras för att göra det mer rättvist mellan olika städer. Zontätheten och antalet zoner inom rimligt avstånd är idag väldigt avgörande tillsammans med beroendet av antalet turfare i närheten samt hur aktiviteten varit omgångarna tidigare.

Fick jag råda skulle zoner läggas till och tas bort automatiskt beroende på aktivitet i området. En stor mängd zoner läggs till en början ut dolda. Först när en redan synlig zon fått tillräckligt hög aktivitet t.ex. tagits 30 gånger på max 3 dygn dyker en dold zoner upp. Slumpmässigt vald bland de närmaste dolda zonerna. Varje zon kan max väcka två nya zoner.

En zon som inte besöks alls under t.ex. 5 dygn blir grå och besöks den inte trots det inom ett par dygn till försvinner zonen tills en zon i närheten gör den aktiv igen enligt ovan. Revisits kan användas för att hålla zoner vid liv. Vissa udda zoner och t.ex. vattenzoner kan inte försvinna. Det gäller även en eller ett par zoner i varje stad för att det inte ska bli helt öde.

I början på varje omgång får varje turfare välja en plats på kartan. Utifrån den punkten tänds den närmaste dolda zonen. Det gör att nya områden kan väckas till liv.

Med det här upplägget skulle man komma bort från skillnaden mellan olika städer och den godtycklighet som finns hos zonläggarna. Det blir helt upp till turfarna att aktivera zoner och hålla dem vid liv.

Samtidigt skulle jag införa en hel del regler för att minska skillnaden mellan områden med väldigt låg eller hög aktivitet:
- minska tiden för revisits för att ge större möjligheten till områden med få turfare
- möjlighet att få viss TP även för en blockerad zon typ den taggning som föreslagits här tidigare. Förbättrar för de områden där aktiviteten är väldigt hög
- TP baserat på avståndet mellan zoner och inget annat. Tätt mellan zoner betyder lägre TP. Att zoner tagits många gånger under tidigare omgångar ska inte påverka förutsättningarna i den innevarande omgången.
- Fast summa PPH t.ex. 4 för en zon. I och med att antalet zoner är dynamiskt behöver PPH inte variera.
- Istället för +50 bonus för varje neutral zon man tar får man +50 för varje unik zon man besöker under en omgång. Detta för att locka turfare till andra områden.

Det här skulle göra att kartan med zoner ständigt ritas om och man skulle behöva kämpa för att bygga upp och hålla ett område med zoner. Ingen skulle kunna klaga över att det är för få zoner i det egna området.

Spelet blir krångligare med mina förslag men samtidigt känner jag att Turf idag är lätt fånget, lätt förgånget.
Image
windfinder
Posts: 3
Joined: 13 Aug 2012 19:35
Country: Sweden

Sv: Turfs framtid

Post by windfinder »

Gillart
User avatar
Jini
Posts: 39
Joined: 04 Jun 2012 17:02
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Turfs framtid

Post by Jini »

I like the idea of "Grey Zones" and we could get +100 to reactivate them instead of +50 for the yellow ones.

Some peoples also stopped Turf because it was impossible to be on the top of the list for them (work, private life...)
Could it be possible to have the users to create their own groups under the region and invite their friends (for a day or week or night or hours Turf)?
This way they can be in their own top 10 (maybe having a small blue crown for the first one :)) and they will continue to play.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Turfs framtid

Post by Isengrim »

Nått som jag tror kan stärka Turfs framtid är att man kan spela i grupp. Säg att man är 10-15 spelare i en grupp och så kan man tävla i olika konstallationer med dom spelarna. Bästa 3, bästa 7, 10:e spelarens poäng... Det skulle få spelare på företag, organisationer och skolor att spela mot andra företag i närheten eller över hela landet för den delen och med lite olika tävlingsformer som är beskrivna kan ju företag med få och många anställda ändå tävla mot varandra.
jagduvi
Posts: 174
Joined: 13 Jun 2012 14:20
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by jagduvi »

Jini wrote: Some peoples also stopped Turf because it was impossible to be on the top of the list for them (work, private life...)
Could it be possible to have the users to create their own groups under the region and invite their friends (for a day or week or night or hours Turf)?
This way they can be in their own top 10 (maybe having a small blue crown for the first one :)) and they will continue to play.
Hi, I have created a app where you can add your friends and you get I high score list with just the people you have added. And you get a push notification when anyone on your list takes a zone and when you self lose a zone. Here is more info http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=55&t=2416 (The tread is in Swedish). I created it for me and my fiend so we can fight for the top in our own list.

And here could you find the app in Google Play. https://play.google.com/store/apps/deta ... JlbGlzdCJd
Turf Divisions - Spela Turf i seriespel. http://turfdivisions.se/
User avatar
Jini
Posts: 39
Joined: 04 Jun 2012 17:02
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Turfs framtid

Post by Jini »

Already installed jagduvi! :-) Thanks for the app by the way.

I agree Isengrim, the group function would help to keep people playing. Huge psychological effect to be number 5 in a list at few points to the first one instead of being 453 in the Sweden list with no chance to be in the top 20 because the others are turfing 24x7.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”