Turfs framtid

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
pobe
Posts: 59
Joined: 24 Jul 2012 21:39
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by pobe »

beowulf wrote:Zoner behöver egentligen inte ha den fysiska begränsningen som idag. Jag tänker mig länkade zoner mellan olika områden. Alltså zoner som sitter ihop fast de befinner sig i t.ex. olika städer. När man tar zonen i en stad, så tar man samtidigt zonen i den andra.

De kan utmärkas genom att namnet kanske slutar på LZ (linked zone) eller något sådant. Sen bör de kanske får en något lägre TP eftersom de går att ta på två olika ställen men kunna få högre PPH än 9 eftersom det blir turfare i två områden som slåss om poängen.

Det skulle kunna finnas "derby" zoner t.ex. UppsalaVsSthlmTZ för att verkligen skapa en kamp om zonerna men även mer avlägsna varianter. Man kan även tänka sig fler zoner som sitter ihop där t.ex. den som senast tagit en av zon-delarna blir av med zonen eller andra varianter.

Poängen med länkade zoner är att mindre städer skulle kunna få många fler zoner utan att de blir för enkla att få behålla. Mindre aktiva zoner skulle kunna länkas till andra med låga aktivitet för att få fart på båda zonerna. Dessutom blir det en rolig grej som för turfare i olika områden närmare varandra.
Mycket bra idé, spelar det någon roll att de två olika zonerna troligen har olika fysiska förutsättningar. Antag att det är relativt "lätt" att ta den länkade zonen i stad A medan det är fysiskt "svårare" att ta den länkade zonen i stad B. Har spelare i stad A då en relativ fördel?
Mobil: Samsung Galaxy S6 (Active)
Stad: Stockholm (Västerort)
Färdsätt: Cykel (Cross Cressent Zapto, MTB Scott 930 )
pobe
Posts: 59
Joined: 24 Jul 2012 21:39
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by pobe »

Först ett stort grattis till inslaget i ABC nytt. Tror det gav upphov till ökad aktivitet såg en del nya "gubbar" vilket för mig resulterade i nya spännande situationer. Jag personligen är väl ingen större fan av för mycket "contension" vill liksom beta av dem enligt mönster men har absolut inget emot en och annan improviserad de tour :P

Men jag måste tillstå att jag med spänning ser fram emot den dag då applikationen kommer på Iphone. Det borde resultera i en ökad aktivitet som i förlängningen kommer tvinga folk att ändra sina strategier. Undrar om dagens max blocktid kommer uppfattas som störande?

Av ren nyfikenhet, hur länge skulle du kunna tänka dig att vänta på en zon?

Brukar / har du ändrat färdrikting på din runda om du ser någon som "sveper" ett område?

Ni som sveper i innerstaden under "rush hours" hur ofta händer det att ni stänger ner och beger er hem för att det är för tjockt med turfare?
Mobil: Samsung Galaxy S6 (Active)
Stad: Stockholm (Västerort)
Färdsätt: Cykel (Cross Cressent Zapto, MTB Scott 930 )
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Turfs framtid

Post by Zontjuven »

Jag checkar av "hela tiden" ifall jag måste göra avvikelser på min rutt.
Detta ligger djupt kvar sedan vi hade 60 min blocktid...

Med dagens 30 min har ett tungt spelkort tagits bort (på gott och ont) det är mer drag idag, och troligen skulle 60 min blocktid vara för länge med alla nya spelare.

Jag väntar inte ut en zon, jag tar en annan väg och kommer tillbaka! :-)
Fd världsmästare i TURF
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Turfs framtid

Post by Blabert »

Zontjuven wrote:Jag checkar av "hela tiden" ifall jag måste göra avvikelser på min rutt.
Detta ligger djupt kvar sedan vi hade 60 min blocktid...

Med dagens 30 min har ett tungt spelkort tagits bort (på gott och ont) det är mer drag idag, och troligen skulle 60 min blocktid vara för länge med alla nya spelare.

Jag väntar inte ut en zon, jag tar en annan väg och kommer tillbaka! :-)
Det ligger djupt rotat eftersom jag skar av dina rutter ;-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
pobe
Posts: 59
Joined: 24 Jul 2012 21:39
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by pobe »

Zontjuven wrote:Jag checkar av "hela tiden" ifall jag måste göra avvikelser på min rutt.
Detta ligger djupt kvar sedan vi hade 60 min blocktid...

Med dagens 30 min har ett tungt spelkort tagits bort (på gott och ont) det är mer drag idag, och troligen skulle 60 min blocktid vara för länge med alla nya spelare.

Jag väntar inte ut en zon, jag tar en annan väg och kommer tillbaka! :-)
Ska jag tolka dit svar som att du inte accepterar någon vänta på att blockingtiden ska gå ut ;)

Jag tror spelupplevelsen är starkt kopplad till hur enkelt det är att ta en zon, för enkelt eller för svårt är inte bra. Jag gissar att 60 min upplevdes som för begränsande och många ansåg att någon som gjorde ett svep med 60 min block i princip ödelade området och att det avskrevs den rundan.

Undrar om inte ökad aktivitet och hyfsat långa blocktider kommer få samma effekt. Det hela kokar ned till att zoner i aktiva områden kommer få en ökad tid i blocking-mode. Jag tror det finns en risk att folk upplever det för "svårt" att få en zon. Idag kan man som du säger styra om lite och anpassa sin route men ändå få ett flyt. Framtiden med många spelare och hyfsat långa blocktider
kommer i vissa områden under vissa tider resultera i stor osäkerhet om/när det går att ta en zon. Det finns en risk att detta kan upplevas som för begränsande och ge en negativ spelupplevelse. Trots allt är de flesta spelarna aktiva i zontäta områden under rusningstid?!?!?

Ett kul simulering skulle vara att addera på 100 nya virtuella spelare som slumpmässigt tog en zon var 6-10 min i centrala Stockhom mellan kl 16:00-20:00 och se hur detta upplevdes 8-) Vill man vara lite snällare skulle man samla ihop historiska händelseförlopp i Stockholm och simulera dessa med virtuella användare och se hur mycket "blocking-collision" skulle bli.

Som sagt ska bli kul att se vad som händer när Iphone kommer på och allmänintresset för applikationen ökar. Det går som vanligt inte så fort som man tror, vad jag menar med det är är att Iphone inte kommer vända på konceptet på en dag men man vet ju aldrig med nätet.

TP och PPH har och är livligt debatterat och jag tror att det även i framtiden kommer ventileras en hel del :) Tror att problemet med TP och PPH kommer att bli än mer delikat framöver, dels ur poäng hänseende och dels ur frustrationshänseende. Jag gillar idén med TP och PPH men konceptet inbjuder till delikata problemställningar. Idag är TP/PPH en singel modell som passar in överallt. Frågan är om det går att justera modellen så att ger en acceptabel spelupplevelse överallt (eller i stora delar)?
Mobil: Samsung Galaxy S6 (Active)
Stad: Stockholm (Västerort)
Färdsätt: Cykel (Cross Cressent Zapto, MTB Scott 930 )
beowulf
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2012 09:18
Country: Sweden
Location: Söderhamn
Contact:

Re: Turfs framtid

Post by beowulf »

pobe wrote: ...
Ett kul simulering skulle vara att addera på 100 nya virtuella spelare som slumpmässigt tog en zon var 6-10 min i centrala Stockhom mellan kl 16:00-20:00 och se hur detta upplevdes 8-) Vill man vara lite snällare skulle man samla ihop historiska händelseförlopp i Stockholm och simulera dessa med virtuella användare och se hur mycket "blocking-collision" skulle bli.
..
Vad som händer när aktiviteten blir för hög ser man väl redan i Västerås och Umeå. Båda städerna har stora områden med 65/+9 zoner där fairyn spelat ut sin roll då den inte kan ändra TP och PPH mer. Samtidigt ser man av inlägg i den här och andra trådar att man upplever blocktiden som ett problem.

Min uppfattning är att Turf med dagens regler har ett ganska snävt spann mellan områden där det är för många eller för få Turfare.
Image
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Turfs framtid

Post by Isengrim »

Zontjuven wrote:Jag checkar av "hela tiden" ifall jag måste göra avvikelser på min rutt.
Detta ligger djupt kvar sedan vi hade 60 min blocktid...

Med dagens 30 min har ett tungt spelkort tagits bort (på gott och ont) det är mer drag idag, och troligen skulle 60 min blocktid vara för länge med alla nya spelare.

Jag väntar inte ut en zon, jag tar en annan väg och kommer tillbaka! :-)
Det funkar ju där det finns valmöjligheter. Det är inte alla ställen det är så. Ju längre ut ju mindre valmöjligheter. I stan, en baggis, i förorten... tja, man får vackert vänta eller ge sig av hemmåt.
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Turfs framtid

Post by embeoo »

pobe, lite OT och stockholmscentriskt men eftersom du frågar, jag har vikt av ett par gånger när det varit för tjockt eller när någon stängt valmöjligheterna riktigt snyggt i förorten. Någon minut väntar jag ut block, annars får det vara. Med någon enstaka medspelare kan det vara kul att köra strategi men när de överallt eller om folk kör stealth får det vara, då blir det inget turfande utom om jag råkar passera genom en zon. Seriöst turfande i innerstan har jag i princip bara gjort nattetid, respekt till de som nöter på dagarna, skulle aldrig orka.

Grattis till de 200 förresten, först i sthlm va? Hade varit jag om jag inte fått punka och en massa andra dåliga ursäkter ;-)
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Turfs framtid

Post by Drassen »

Som någon sa för mer än ett år sen så kommer balansering för alltid att vara en av de viktigaste punkterna inom turf.
Och hur gör man i framtiden så att en stad med 50 miljoner innevånare kan tävla med ex. lilla halmstad? Dvs. utan att man i halmstad få enormt många poäng per zon så att miljonstaden känner sig diskriminerade.

Lösningen är kanske som ni nämnt (och vi försökt arbeta en del för tidigare genom diverse åtgärder), att man flyttar fokus från världstävlingen istället för att tro att man kan hitta en lösning som passar alla i världen.

Exempel på detta är som sagt:
-Slopning av världstopplistan? (kontroversiellt jag vet.)
-Slopning av landstopplistan? (lika kontroversiellt:) )
-Priser på regional nivå (något vi försökt få länge men inte hittat sponsorer, hjälp oss gärna!!!)
-Skapande av egna topplistor.
-Dela upp regionerna i ännu mindre sub-regions (vi har gjort tester med detta och än så länge är tekniken ett problem.)

Givetvis kommer diskussionen om tp och hp kvarstå, men den kommer troligtvis att bli ett mindre problem när man slipper jämka mellan mexico city och alingsås.

Kommentarer/åsikter?

Ps. Vi är inte intresserade av att hård-dra inriktningen att "den som tar flest zoner vinner". Om vi hade velat detta så skulle ägande/territorie-tanken i turf vara helt onödig och man skulle bara kunna ha checkpoints utan blocktid som bara gav TP. (Fritt fram att skapa detta spel du som är programmeringskunnig, förslag på namn: check:) )
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Turfs framtid

Post by embeoo »

Tror priser per region kommer vara svårt att hålla uppe, oavsett om det decentraliseras eller inte.

Förslag: Lotta ut vilka regioner som ska få ta del av priserna, varje spelare som varit aktiv under månaden ger en lott åt sin region (premierar att locka in, hjälpa och vara trevliga mot nybörjare). Sedan delas priserna ut efter respektive regional topplista.

Motverkar ju också elitbeteendet att åka till någon gul region och skörda om man främst gör det för att vinna, eftersom en topplacering inte garanterar vinst.

Kort sagt tror jag att det skulle gynna fler turfare än det skadar, framförallt är det väl storturfare i regioner med väldigt få spelare som drabbas negativt. Ni som slåss där i toppen får gärna säga vad ni tycker.

Hursom, för de allra flesta är ju priserna knappt eller inte alls intressanta, inte bara för att att de är ouppnåeliga utan också för att de är (förståeligt) små. Virtuella priser som vinnarzon, fördel eller ledartröja i nästa omgång lockar nog mer.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”