Tutorialen - behöver den förbättras?

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

Post Reply
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Tutorialen - behöver den förbättras?

Post by SaLa »

Jag läste följande i en helt annan tråd och funderade på om nån fler har idéer på hur vi kan förbättra tutorialen, hur ska de som aldrig spelat Turf innan lätt ta till sig den nya infon och spelet?
MickeW wrote:Jag trodde oxå att 24h nedräkningen betydde att jag inte kunde återbesöka zonen på ett visst tag. Kan vara läge att förtydliga det lite i tutorial. ÖHT skulle tutorial behöva fixas till lite och det finnas info om ranker, block o takeover tid tydligare, eftersom det är själva hörnstenarna i spelet.
Sitter du inne med värsta idén, berätta :)

(för att se tutorialen igen går du i appen in under hjälp och tutorial)
User avatar
LoneDog
Posts: 657
Joined: 26 Apr 2012 08:50
Country: Sweden
Location: Short Valley
Contact:

Re: Tutorialen - behöver den förbättras?

Post by LoneDog »

En lugn och skarp röst som berättar hade inte varit fel, exempelvis kvinnan från skypes automatiska telefonsvarare.
Som sen istället berättar om hur du använder turf.
Skickat från min Galaxytab P1000 genom Tapatalk2
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
Tiny
Posts: 36
Joined: 04 Oct 2011 15:51
Country: Sweden

Re: Tutorialen - behöver den förbättras?

Post by Tiny »

Jag gick just igenom tutorial'en, för det var ett tag sedan jag gjorde det sist. Zonen som visas måste ha varit nytagen, för den var blockad. Blev lite konstigt där... kanske visa den som röd oavsett status? Annars är den bra. Att den går till spelarens position efter avslut är bra. Kanske visa vad gul/grön figur innebär, för att undvika att någon försöker ta zonen utan GPS/täckning?

Det jag saknar är färgerna på zonerna, och vad de innebär.

När sedan en spelare går upp till level två vore det trevligt med en kort beskrivning av vad det innebär, med blocktider och takeover-tider, och den gula mätaren. Kanske introducera kronan?

Visa topplistan vid level tre?

Vid första medaljen (gissningsvis 25 TO) kan det förutom den vanliga rutan poppa upp en ruta som informerar om övriga medaljer som går att ta.

Kort sagt: inte all information på en gång, utan sprid ut det en aning. Visa den info som användaren behöver för att gå vidare. Att sedan allt går att läsa under hjälp är en bonus för nyfikna användare.
Tiny
Posts: 36
Joined: 04 Oct 2011 15:51
Country: Sweden

Re: Tutorialen - behöver den förbättras?

Post by Tiny »

Och när jag ändå håller på och önskar mig saker: En grattis-skylt som dyker upp varje gång man kämpat sig upp till ny level, med info om vad det innebär!
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Tutorialen - behöver den förbättras?

Post by SunYour »

Tiny wrote:Och när jag ändå håller på och önskar mig saker: En grattis-skylt som dyker upp varje gång man kämpat sig upp till ny level, med info om vad det innebär!
Grattisskylten är väl återintroducerad igen väl? Dock utan att man får reda på vad man kommit upp i för poäng, och hur många poäng som krävs till nästa level...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Tutorialen - behöver den förbättras?

Post by farbrorP »

SunYour wrote:
Tiny wrote:Och när jag ändå håller på och önskar mig saker: En grattis-skylt som dyker upp varje gång man kämpat sig upp till ny level, med info om vad det innebär!
Grattisskylten är väl återintroducerad igen väl? Dock utan att man får reda på vad man kommit upp i för poäng, och hur många poäng som krävs till nästa level...
Sant. Det skulle vara trevligt med lite info upptill. "New Rank". Ja men tack! :)

Förklaringen under "The status bar" tycker jag också är lite kryptisk, men det har ju mer att göra
med vad den försöker förklara. "The thin bar below the points show how much more you'll need to gain one level". För egen del har jag ungefär 7 mm kvar till level 24. Hur långt är ett snöre? Dvs, hur många poäng motsvarar det?
User avatar
PaltN
Posts: 52
Joined: 06 May 2018 10:36
Country: Sweden

Re: Tutorialen - behöver den förbättras?

Post by PaltN »

Jag tror också på en förbättrad tutorial!

Efter 2.0 har tutorialen uppdaterats tror jag, men jag upplever den fortfarande som lite "klumpig" och svår att ta till sig i början. Det blir lite svårt att smälta allt på en gång, särskilt som Turf-färsking.

Jag har flera idéer på hur vi skulle kunna förbättra tutorialen rejält för nya användare så det blir lättare att värva och "hooka" nya spelare runtom i Sverige, speciellt efter den nya grymma uppdateringen. Jag tror att det skulle vara ett enormt lyft för Turf som spel, för just nu har vi inte ens någon form av "Vad-är-detta?"-funktion, vad gäller olika ikoner, spelarikoner, menysymboler etc.

Jag tror att det har en riktigt stor potential att bli fantastiskt, frågan är bara hur prioriteringarna ligger i nuläget för utvecklarna.

/PaltN
hgaw
Posts: 32
Joined: 12 Jul 2014 13:19
Country: Sweden

Re: Tutorialen - behöver den förbättras?

Post by hgaw »

Har aldrig hört talas om ordet tutorial. Om man slår upp det betyder det tydligen handledning. Om det är så, varför inte skriva det?
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Tutorialen - behöver den förbättras?

Post by Maqqan »

hgaw wrote:Har aldrig hört talas om ordet tutorial. Om man slår upp det betyder det tydligen handledning. Om det är så, varför inte skriva det?
För att appen kör med engelskt språk :)

Det är genomgången man får när man startar appen första gången som avses. Tråden är från 2012 så det har hänt lite sedan dess, tror det uppdaterades när 1.0 släpptes.

Tapatalking with Samsung S8

Kantfnas
Posts: 1
Joined: 21 Apr 2019 15:37
Country: Sweden

Re: Tutorialen - behöver den förbättras?

Post by Kantfnas »

Jag skulle behöva en uppfräschning på vad de olika spelarikonerna symboliserar, inget av de nya omhändertas i wikin.

Mvh
Post Reply

Return to “Allmänt”