Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by knegge »

Tja, skummade igenom forumet och hittade ingen tråd som riktigt passade, så jag skapar en ny.

Det jag har funderat lite på den tid jag turfat är hur cykeln är det naturliga transportsättet, säkert det effektivaste både pga zonplaceringar och även smidigheten.
Men, det är ju ibland en del gnäll på att vissa "fuskar" med elcykel eller tillochmed bil. Ibland på den nivå att man har svårt att förså vad motiveringen bakom gnället är. Så jag har funderat på en del olika transportmedel och dess plats i spelet. Vi kan köra igång med en lista:

Gå/jogga
Negativa: inte snabbt, andra turfare störs på att man inte blir klar nån gång
Positiva: kostar inget, man får röra på sig, kan turfa om man inte har cykel i just den staden

Cykel
Negativa: man (kanske) kommer undan med att bryta mot lagen, man kan relativt lätt ta över mindre städer
Positiva: snabbt och smidigt, kostar i stort sett inget, rejält med motion, man är som alla andra och slipper gnäll.

Elcykel (gäller ej olagliga)
Negativa: kanske inte så mkt motion, andra tycker man fuskar.
Positiva: lättare att motivera sig att fara ut, man tar sig längre sträckor eller fler rundor, i stort sett gratis

Moped/MC
Negativa: bränna fossila och dyra bränslen, andra turfare tycker att man fuskar och är lat, man får inte köra överallt
Positiva: man tar sig till avlägsna platser man annars inte skulle ta sig till (t.ex unika takes)

Elmoped
Negativa: man är i princip lika dålig som bil/moped/mc-turfare pga "fusk", dålig räckvidd, man får inte köra överallt
Positiva: inga fossila bränslen, man tar sig till avlägsna platser, det kostar väldigt lite, snabbt på glesa områden, man väsnas inte som bensindrivna

Bil
Negativa: man är alltid skurk som bilist, hög kostnad i fossila bränslen (om inte el eller gengas :P ), det kanske mest hatade sättet av turfning ?
Positiva: ta sig till andra städer eller väldigt avlägsna zoner, passa på när man ändå reser någonstans

Helikopter och andra obskyra sätt avhandlar jag nog inte :D

Utöver dessa finns det nog ett behov av en kategori som egentligen är oberoende transportmedel, men kanske är dominerande av vissa.
Svinturfning; köra bil in i lekparker och på gräsmattor, cykla som ett svin där det är förbjudet eller olämpligt, gena över andras tomter osv.
Man skulle nästan kunna påstå att en som kör bil till en by med 3 zoner för att gå runt och ta dom till fots; inte är en bilturfare. Men däremot en som kör omkring på sitt område med bil och far in på lekplatser osv för att dom skiter i lagarna; snarare är svinturfare.
Dessa svinturfare skadar i längden hela spelet, så dom ska såklart tillrättavisas för att stävja det beteendet.

Personligen så har jag provat de flesta av transportsätten och majoriteten av mina zontagningar är nog gjorda med elcykeln sen vanlig cykel, alla har sin plats och det är ganska självreglerande vad som går att göra och man har lust med. Men ändå så kommer glirningar och gnäll i chatten om hur dåliga de som inte använder vanlig cykel är, precis som att spelet bara skulle vara till för elitcyklister som turfar 150 zoner och 80km per dag, varje dag. De är de enda värdiga och alla andra bara är lata eller fuskare ? Är jag mer true för att jag cyklar i regnet en lördagkväll, eller om jag tar en promenad en solig söndag ?

Det är just denna detalj som jag tror farligheten ligger i, att vissa skrämmer bort andra med sin attityd om att alla inte är värdiga några zoner för att vissa minsann jobbar arslet av sig för att dominera/vinna. Det kanske tillochmed uppmuntrar skuggturfning (gps av) för att man inte vill bli uppsökt av vissa andra. Vilket, om det skulle vara sant, vore ruskigt synd då jag tycker det är synnerligen roligt att stöta på andra turfare lite nu och då, nya som gamla, för en liten pratstund.

Så, det jag skulle vilja uppmuntra är att vi inte dömer ut andra t.ex att dom nån gång setts åka/köra bil med turfappen igång. Men ändå hålla koll på sådant som skadar ryktet för turfandet eller bryter mot lagar, sen i slutändan arbeta för att få bukt med detta.

Har du läst ända hit ? (: Ser gärna att det blir en diskussion om detta, så tveka inte att svara! Jag kan ju vara helt dum i huvudet, ovärdig, ha för lite poäng eller vad som helst och bjäbbar om detta (;
Image
blodyx
Posts: 19
Joined: 26 Sep 2012 13:02
Country: Sweden

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by blodyx »

Bra inlägg!

Jag har ett antal fordon i min flotta och jag alla har sin plats.

Barnvagnen måste ut ibland utmärkt tillfälle till lite Turf
Cykeln är ett bra sätt att motionera på Turf är motivation
Elcykeln pendlar jag med, finfin att titta på nya zoner med
Bilen använder jag sällan man i bland reser man någon stanns och vem vet det kanske finns turfzoner där med?

Så länge turfandet sköts snyggt måste det ju vara ok med alla sätten!
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Dacop »

Har inte mycket att tillägga på dessa inlägg - ni har rätt i det mesta ni skriver.

Det viktigaste är nog det här med svinturfingen, det som har potential att skada Turf och dess spelares rykte. Sen är det oviktigt på vilket sätt man beter sig som en idiot.

Att börja gnälla på någon enbart för att den använder ett specifikt transportmedel är löjligt. Punkt.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Isengrim »

Att ta sig mellan olika områden med bil eller kommunalt och sen gå eller cykelturfa, helt ok i min bok. Bil/moppe, näe, de dödar intresset för andra.
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Optimus »

Det finns inget transportsätt alls som är fusk. Jag tycker t.o.m. att det SKA finnas zoner anpassade för bilturfare (som kanske passerar en stad på sin resa). Till och med att köra telefonen i ett radiostyrt fordon för att kunna ta zonen är helt OK enligt mig.

Men, precis som du skriver, så finns det något som inte är OK. Och det är att göra som man inte ska göra, oavsett färdmedel. Visst finns det gränsfall, som att cykla mot enkelriktat och ta en tur över halvblött gräs i parken, men förstör man för andra eller riskerar att skada andra så ska man hejda sig !
ImageImage
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by farbrorP »

Det är klart att det är tillåtet att ta sig fram på det sätt man behagar.
Det är väl samma sak som att man kan dricka vilket vin som helst om man vill.
Det är bara det att det finns finare och inte lika fina viner.

Att sen kalla lite i grunden välvilliga gliringar för gnäll tycker jag bara är trångsynt. :)
HappyF
Zonemaker
Posts: 293
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by HappyF »

Jag tycker att meningen med Turf är att det ska vara ett nöje att turfa, inte en cykeltävling där främsta målet är att vinna till varje pris. Självklart finns det plats även för de som tycker att det är ett nöje, men vad jag menar är att alla ska få turfa på sina villkor. Ta t.ex. min dotter som turfade i en månad med bil. Hon och några kompisar åkte runt och tog zoner, fick Aquamen-medaljen, körde tillsammans ett dygn för att ta 24-timmars medaljen. De gjorde också turer runt Västra Götaland för att ta nya zoner och fick därmed se nya platser som de kanske inte åkt till annars. Visst kostade det en slant, men om alternativet hade varit att de gått på krogen så är jag inte säker på att det blivit billigare, dessutom höll de sig nyktra så det är ju ett plus :) . Sen kan man ju självklart lägga in miljöaspekten i det men då blir det en hel annan diskussion. Efter en månad var det inte roligt längre eftersom det hon tagit medaljerna hon ville och zoner på de flesta ställen så hon slutade. Min poäng med hela resonemanget är att alla bör få turfa på det sätt som gör turf till en nöje för dem, självklart med respekt för andra och andras egendom.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Isengrim »

Det har ju pratats om olika divisioner. Är det så att man åker moppe eller bil mellan zoner så kanske man skall hamna i en egen kategori. Vill man ha sponsorer till priser så lär det bli knepigt att få dessa med sig om det sen visar sig att vinnarna är moppeturfare och sponsorerna är för uteliv, miljö och hälsa. Men det klart, kan dom få Exxon att sponsra så finns det väl mer deg att hämta...
User avatar
LoneDog
Posts: 657
Joined: 26 Apr 2012 08:50
Country: Sweden
Location: Short Valley
Contact:

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by LoneDog »

Man gör som man vill, vill man cykla eller gå your call.

Vill du bilturfa ändå your call, dock förlorar man i längden på det om man bara gör det.

Men ser jag någon som "svinturfar" så ser jag till att säga till dom så dom kan rätta sig . Gör dom inte det, då gör jag allt för att ta bort dom.

Skickat från min Galaxytab P1000 genom Tapatalk2
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Optimus »

Isengrim wrote:Det har ju pratats om olika divisioner. Är det så att man åker moppe eller bil mellan zoner så kanske man skall hamna i en egen kategori. Vill man ha sponsorer till priser så lär det bli knepigt att få dessa med sig om det sen visar sig att vinnarna är moppeturfare och sponsorerna är för uteliv, miljö och hälsa. Men det klart, kan dom få Exxon att sponsra så finns det väl mer deg att hämta...
Det här med olika kategorier funkar ju inte heller, eftersom de flesta troligtvis Turfar på flera olika sätt och vilken kategori skulle de då hamna i ?

Och nu, efter 2 år med Turf, så vill jag påstå att vi inte haft någon pristagare som till huvuddelen tagit sig fram med annat än cykel. Cykel är nämligen det effektivaste färdmedlet. Endel som tar höga poäng häktar på cykeln på bilen, kör till annan stad och cyklar där. Och det är ju cykel-turf och inget annat.

Men, den som vill Turfa med helikopter, permobil, motorcykel eller rullskidor - var så god !
ImageImage
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”