Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Moderator: Zonemakers

User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Post by knegge »

Tja, tänker sondera terrängen lite angående exakt placering av zoner.

De flesta zoner jag tagit har en god placering och är väl genomtänkta, faktiskt en väldigt stor majoritet, ser bra ut på kartan och även i verkligheten. Men så kommer man till vissa zoner och undrar hur det egentligen är tänkt. När man grubblar lite på detta så kommer man fram till några argument och problem som borde tas upp.
Jag har hört att vissa zoner "ska vara lite svårare", men det käns inte som en rimlig förklaring överallt heller.

Första exemplet, tätbebyggt område med en gräsplätt inne i ett kvarter och en cykelbana som går genom denna (t.ex Longzone). Man skulle ju spontant kunna tänka sig att zonen var på gräsplätten men sträcker sig över cykelbanan. Oftast är det ju så, men då det inte är så då börjar man undra vad som egentligen är tänkt. På sommaren är det ju inga problem att ta den, om man nu räknar skapandet av stigar på gräsmattan som accepterbar konsekvens.
Sen har vi här uppe 1m snö flera månader om året och en sådan zon riskerar att bli ignorerad då man måste plumsa de sista 15 metrarna, vilket väl inte är önskvärt ? Detta hamnar lite i "det ska inte va för lätt"-argumentet, men det blir ju helt knasigt då fairyn aldrig kommer att hinna med och justera denna för sommar/vinter, den kommer ju att vara helt ovärd just då snön kommer och sen när det väl tinar så har den aphög poäng. På något vis så måste den väl vara ungefär lika svår sommar som vinter, om det går ?

En annan typ av skum placering är då det är hur lätt som helst att ta sig till zonen då den är mitt i stan, men väl på plats så inser man att den består av en gigantisk och ogenomtränglig buske (t.ex umestation). Denna blir mest irriterande då man står dikt an mot buskaget och hör en kontinuerlig vals av "taking zone, leaving zone". Man börjar gå runt och försöka hitta en bättre approach och denna dag så gick den bäst att ta norrifrån, återigen ståendes på en gräsmatta med en tillhörande ny stig.

Båda dessa har problemet med att vi sabbar odlad och underhållen gräsmatta, vilket i långa loppet kommer att dra till sig dålig PR.

Ett snarlikt problem finner man ibland på de mer avsides zonerna (t.ex Tjärnära) som i sig inte är svårare att ta sig till än de andra i närheten. Men som av någon anledning består zonen av snårskog. Här kommer ibland bilargumentet in, att man inte ska kunna ta den med drive-by. Detta argument är dock ett problem som alltid drabbar alla, för att den ska bli omöjlig att ta med bil så blir den ofta omöjlig att ta med cykel. Sen att bil skulle vara ett problem på en smal cykelbana en bra bit från någon väg är nog en överdrift, så även om det är fysiskt möjligt och att någon någonsin har tagit den med bil (och därmed svinturfat) borde inte vara en faktor.

Sist har man zoner som ser bra ut på kartan men som i verkligheten beter sig på ett annat sätt (t.ex grubbebeach). Där man på kartan ser att zonen är just vid vägkanten och det är bara att stega ut nån meter så är saken biff. Verkligheten och omständigheterna (slänt och skog intill) gör dock att gps'en inte är riktigt överens med vart man är. Detta resulterar i att man måste ända ut i vattenkanten för att ens ha en chans att ta den. Onödigt blöta skor är inte en önskvärd effekt av en turfingrunda så sådana zoner riskerar att ignoreras för att dom är för dryga.

Tillbaka lite på snöproblemet. Nu är det ju inte lika skoj att cykla 40km på vintern som det är på sommaren och skulle det utöver detta innebära att man bara kan ta 25% av zonerna så lär det ju bli ännu färre rundor. Färre som bråkar om zonerna gör det svårt att få TP, samt fler som bara tickar PPH. Så om det går så långt att de zoner man väl kan ta bara får 50% av TP pga retake, så blir det nog avsevärt färre turfrundor och man i princip lägger ner det under vinterperioden.

Tack för ordet!
Image
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Post by Byggaren »

Numera så har crew börjat omvärdera zoner som ligger intill väg så att vägen inkluderas. Det innevär att om vi felanmäler zoner som ligger intill så blir dom justerade så att vägen inkluderas. Det är många zoner med detta "fel" åtminstonde i min hemstad uppsala. Så det är en del jobb för zonläggarna att ändra alla zoner.
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Post by Skuggvarg »

Jag har själv haft tankar kring detta, för reglerna säger att zonerna ska vara på fina eller speciella platser, men många zoner ligger på helt random ställen, såsom en bit av en cykelväg längs en vanlig väg. Jaha, liksom? På vilket vis var den zonen fin eller speciell?

Ännu mer irriterad blir man ju när man själv försöker tänka efter när man lägger förslag på nya zoner, och så föreslår man just fina eller speciella platser, man inga av förslagen blir godkända! :evil:

Fula och helt icke-originella zoner är alltså helt okej, fina och speciella platser godkänns inte. :?
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Post by tomtebloss »

Då kan vi ju ta upp lilla Sveg som exempel. Om det nu är 10-12 aktiva turfare där och de bör ha 3 zoner per spelare. Byn har 2500 invånare(?). Tror inte det finns 30 speciella och fina platser faktiskt om jag ska vara krass. Det blir nog en och annan zon vid ICA och en vid nån cykelväg brevid Lasses tomt. Vi kan heller inte ha fem zoner brevid varandra även om fina platser ligger tätt. De bör ligga spridda runt om i staden/byn. Då kanske det blir en utsiktsplats långt från de andra zonerna mitt i byn. Då ska det placeras zoner mellan dessa platser och då blir det problem. Typ en grillplats mitt i mellan. Sen blir det gnäll på vintern att man inte kan ta sig dit, pga att det inte plogas. På hösten så blir allt förstört för att det är så mycket vatten överallt, sommaren ligger folk och solar och ungar leker bland zonerna.

Det finns massa problem som ni kanske inte tänker på.
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Post by Skuggvarg »

tomtebloss wrote:Då kan vi ju ta upp lilla Sveg som exempel. Om det nu är 10-12 aktiva turfare där och de bör ha 3 zoner per spelare. Byn har 2500 invånare(?). Tror inte det finns 30 speciella och fina platser faktiskt om jag ska vara krass. Det blir nog en och annan zon vid ICA och en vid nån cykelväg brevid Lasses tomt. Vi kan heller inte ha fem zoner brevid varandra även om fina platser ligger tätt. De bör ligga spridda runt om i staden/byn. Då kanske det blir en utsiktsplats långt från de andra zonerna mitt i byn. Då ska det placeras zoner mellan dessa platser och då blir det problem. Typ en grillplats mitt i mellan. Sen blir det gnäll på vintern att man inte kan ta sig dit, pga att det inte plogas. På hösten så blir allt förstört för att det är så mycket vatten överallt, sommaren ligger folk och solar och ungar leker bland zonerna.

Det finns massa problem som ni kanske inte tänker på.
Fast för min del handlade detta inte om Sveg, utan om massiva Västerås, där vissa områden är väldigt zontäta, medan andra är väldigt glesa, och man funderar på vad obalansen beror på. Alltså massor av stora ytor med långa avstånd mellan zonerna men likväl kommer det kanske tre nya zoner per månad och de är alltid i redan zontäta områden.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Post by tomtebloss »

Jaha, det kan jag inte svara på tyvärr. Tidigare har det varit så i Västerås att det har varit överhängande aktivitet på ena sidan vad jag vet. Sen har det väl fyllts på mellan zoner som finns.

Tyvärr är det så att zonutläggning är ett pågående projekt och att vi inte kan pytsa ut 20z i ett svep. Hela storsthlm/förorter var i stort sätt zonlöst land så sent som tidigare i våras. Fanns bara zoner i innerstan. Allt sker på om pö.

Rätt dåliga svar är jag medveten om. Jag har inte haft ansvar över Västerås men hört lite från andra zonutläggare. Du kanske får göra ett inlägg under rätt kategori i zoner-delen av forumet med karta och så och framlägga ditt budskap där. Jag har förstått nu att du är sugen att få zoner till glesa områden i västerås. Det finn säkerligen andra i samma område med samma tankar som kan ge dig lite stöd i din agenda. Lycka till!
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Post by SaLa »

Kanske skriva i den här tråden: http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=89&t=2817
User avatar
popeye
Posts: 79
Joined: 16 Jul 2012 19:30
Country: Sweden

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Post by popeye »

Hej. Jag var i Stockholm och gick mellan MediZone - 110 m - BearZone raka vägen.
Jämför med WestCastle - 122 m - SunYourZone där man måste gå runt ån.
Har fått för mig att det skall vara mist 200m mellan zonerna, vad gäller?
Image
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Post by Dacop »

popeye wrote:Hej. Jag var i Stockholm och gick mellan MediZone - 110 m - BearZone raka vägen.
Jämför med WestCastle - 122 m - SunYourZone där man måste gå runt ån.
Har fått för mig att det skall vara mist 200m mellan zonerna, vad gäller?
Riktlinjerna säger 200 meter för centrala delar av en stad, men undantag finns. Det är svårare att få jämn spridning på zoner i större städer, där det mest handlar om att över huvud taget finna placeringar som fungerar. Om du kollar västerut från Medizone så är det 200 meter prick till nästa zon, sedan drar avstånden iväg ordentligt.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Post by tomtebloss »

200m japp. Gamla placeringar som ligger innan införandet av "regeln". Inga regler utan undantag.
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”