Hur minska dataanvändningen?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by StarDust »

Vad används nu då?
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by knegge »

GPS i grunden är atomklockor i satelliterna och sen hur lång tid signalen tar att komma ner till alla mottagare. Vad jag minns så är själva signalen en tidsangivelse, så allt finns där. Gäller bara att räkna exakt och lyssna noga (:

Hur som helt, gps mottagaren drar ström, en anselig mängd faktiskt. Utöver detta så sänds ju ens position in till turfgame hela tiden och det förhindrar att telefonen går ner nå länge i djupt sömnläge där den inte drar så mycket ström. Men rent datamängd är nog inte så mycket att tala om.
Vad jag sett så laddas inte kartor om inte displayen är på, så om man kör med ljud som indikering och låter bli att slå på displayen så åker det mindre kartdata.
Image
Visom
Posts: 8
Joined: 05 Oct 2012 11:39
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Visom »

StarDust wrote:Vad används nu då?
Trodde också att Dopplereffekten fortfarande var det primära för att räkna ut exakt position. En källa utanför wikipedia hade varit fint.

Angående dataförbrukningen så konsumerar telefonen ingen trafik alls när den räknar ut position baserat på satellitsignaler. Vad den däremot gör är att den käkar en massa batteri för att hela tiden räkna ut nuvarande position. Det som förbrukar data är när man aktiverar GPSen i telefonen, då kan den kommunicera via GSMnät/wifinät för att få en ungefärlig position. Nu vet jag inte detaljerna kring turfimplementationen, men jag gissar/spekulerar att när ni ser molnet i turfappen så är det ungefärlig position baserat på GSM/wifi nät.

Som andra sagt så är kartorna en mycket större bov, skulle gissa att det är åtminstone en faktor 1000, kanske tom 1000000.

Så, går man tillbaka till ursprungsfrågan så minimerar man dataöverföringen genom att ha GPS konstant på och sedan promode.

Angående förslaget att ha något mittemellan googlemap och promode kanske Open Street Map är ett alternativ för Turf? Open source gratis karta som utvecklas av frivilliga.... Har dock aldrig kollat om de kräver ersättning om den ska användas i appar...
http://www.openstreetmap.org/
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by knegge »

Visom wrote: Angående förslaget att ha något mittemellan googlemap och promode kanske Open Street Map är ett alternativ för Turf? Open source gratis karta som utvecklas av frivilliga.... Har dock aldrig kollat om de kräver ersättning om den ska användas i appar...
http://www.openstreetmap.org/
Jo, dom har tillochmed en drop in replacement för gmap api om jag inte minns fel. http://switch2osm.org/ har mer info.
Image
User avatar
turfing
Posts: 122
Joined: 17 Sep 2012 20:58
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by turfing »

Från Nationalencyklopedin:

Mera i detalj sker positionsbestämningen på följande sätt: Satelliterna sänder två mikrovågssignaler med de ungefärliga våglängderna 19 cm respektive 24 cm. Signalerna är modulerade med koder som är unika för varje satellit. En av signalerna moduleras med en kod för civilt bruk samtidigt som den sänder krypterade militära koder. Genom koderna är det möjligt att mäta den tid som åtgår för att en utsänd signal skall nå en mottagare. Denna är försedd med en kristallstyrd oscillator vars eventuella frekvensdrift korrigeras med hjälp av den utsända signalens bärfrekvens. Avståndet till satelliten erhålls genom att jämföra den utsända modulationskoden med en identisk kod genererad i mottagaren, varefter man multiplicerar signalens gångtid med ljushastigheten. Kombination av dessa data från flera satelliter ger mottagarens position i rummet. Se även satellitnavigation.
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Skuggvarg »

knegge wrote:GPS i grunden är atomklockor i satelliterna och sen hur lång tid signalen tar att komma ner till alla mottagare. Vad jag minns så är själva signalen en tidsangivelse, så allt finns där. Gäller bara att räkna exakt och lyssna noga (:

Hur som helt, gps mottagaren drar ström, en anselig mängd faktiskt. Utöver detta så sänds ju ens position in till turfgame hela tiden och det förhindrar att telefonen går ner nå länge i djupt sömnläge där den inte drar så mycket ström. Men rent datamängd är nog inte så mycket att tala om.
Vad jag sett så laddas inte kartor om inte displayen är på, så om man kör med ljud som indikering och låter bli att slå på displayen så åker det mindre kartdata.
Nackdelen med att inte kolla displayen regelbundet är att folk lätt snor zonerna mitt framför näsan på en (har själv råkat bli en sådan zontjuv flera gånger). Jag skulle aldrig turfa "blint".
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Isengrim »

Kör alltid blint. Dels är går det inte hålla koll på mobilen när man cyklar sen måste man ju följa folk för att se åt vilket håll dom är på väg, då tappar man fart. Men inne i stan är det givetvis en annan sak, speciellt om det är när det är många igång.
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by knegge »

Jag kör blint flera zoner, sen kollar jag av läget.. händer ju såklart att det dyker upp nån och man får ändra rutt, men det är ju inte hela världen.

Jag gjorde för övrigt en mätning på min DHD med currentwidgets loggning, konstaterade att det var liten eller ingen skillnad på strömförbrukningen med/utan karta om man körde blint, dvs displayen av. Enda slutsatsen jag drar av det är att den inte sitter och tankar kartor då displayen är av. Fast, jag kan ju ha fel, måste ju göra likadana mätningar med displayen alltid igång osv.

Har mer och mer börjat köra utan kartor och endast plocka fram dom då man blir vilse, är ju något man får träna på.. "men, gps'en sa att jag skulle köra ut i vattnet här" :P
Image
User avatar
chefen
Posts: 16
Joined: 01 Oct 2012 21:45
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by chefen »

knegge wrote: Jag gjorde för övrigt en mätning på min DHD med currentwidgets loggning, konstaterade att det var liten eller ingen skillnad på strömförbrukningen med/utan karta om man körde blint, dvs displayen av. Enda slutsatsen jag drar av det är att den inte sitter och tankar kartor då displayen är av. Fast, jag kan ju ha fel, måste ju göra likadana mätningar med displayen alltid igång osv.
Jag gissar att mest ström förbrukas av renderingen av kartan. Förutom skärmens allmänström så drar grafikdelen massor när man browsar omkring.

Hur som helst, det finns för tillfället inget jag hellre önskar av turf-teamet än en väg ut ur googles gisslan vad gäller kartorna.

Det är ju helt sjukt att du måste ladda om kartan hela tiden fast du bara tittar på samma stadsdel eller stad. Släck ner skärmen mellan två zoner, och när du tar fram den igen så laddas kartan om.

Värst av allt: Browsa kartan till andra sidan stan, och sen tillbaka = den laddar om kartan när du ska tillbaka till ursprungsläget.

Min senaste telefonräkning påstår att jag förbrukat 3.3 gig senaste månadens avläsning. Innan turf så låg jag runt 100 meg per månad....fullständigt sinnesjukt.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by StarDust »

Är du helt säker på att kartan laddas om när man skrollar runt kartan? I vissa fall tror jag att kartan cachas tillfälligt under användning. Däremot tror jag du har rätt om att den laddas om när skärmen stängs av.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”