Norrut är alltid överst på skärmen

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Norrut är alltid överst på skärmen

Post by GuteLappen »

Hej.

Kartan pekar som alla vet norrut -alltid.
Detta försvårar spelet, enligt mig, särskilt då man aldrig varit vid zonen man är på jakt efter.
När man väl varit på zonen så är det inga problem, då slår man av kartan och kör på polygonerna (zoninramningen).


Ett förslag är att överdelen av skärmen är tracken framför dig (dit du är på väg).

När jag började att Turfa så kändes detta som en tröskel som gjorde att spelet kändes onödigt svårt.
Visst, man lär sig ganska snabbt där man har varit, men tar man nya vägar i ett område man inte brukar vara i och hittar i, så får man stanna många gånger för att lista ut var vägar går.

Det kanske är bökigt och krävande av telefonen och appen att snurra kartan, men i pro läget utan kartan borde det inte vara något problem.

Det kanske bara är jag, men min dotter upplevde samma sak.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Norrut är alltid överst på skärmen

Post by Blabert »

"Passa kartan!" sa alltid min kapten i lumpen.. Snabbfix är väl att vända på mobilen.. ;-) Eller lära sig läsa kartan på fel håll, lite utmaningar ska man väl ha?

Inget illa menat mot dig eller din dotter nu, men jag bara väntar på att någon kommer och kräver att Turf ska ha inbyggd navigation, självklart med röstvägledning, för att det ska bli lättare att hitta... :O


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Norrut är alltid överst på skärmen

Post by GuteLappen »

Blabert wrote:"Passa kartan!" sa alltid min kapten i lumpen.. Snabbfix är väl att vända på mobilen.. ;-) Eller lära sig läsa kartan på fel håll, lite utmaningar ska man väl ha?

Inget illa menat mot dig eller din dotter nu, men jag bara väntar på att någon kommer och kräver att Turf ska ha inbyggd navigation, självklart med röstvägledning, för att det ska bli lättare att hitta... :O


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
No ofrence taken.

Är väl bortskämd med GPSer och movingmap jag har till iPaden när jag flyger kanske, jag upplever det som en standard med dagens teknik.

Som sagt, tror att detta kan vara droppen som får bägaren att rinna över om man tycker att det är svårt att hitta i största allmänhet om man står i valet och kvalet att fortsätta Turfa, detta gäller särskilt nybörjare såklart och det är väl det vi vill, ha fler spelare och zoner?
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Norrut är alltid överst på skärmen

Post by SaLa »

En kompass vore nice! Jag lär inte vara den enda som råkat gått åt fel håll i jakt på nya zoner :)
Attachments
screenshot_2012-06-04_2229kompass.jpg
screenshot_2012-06-04_2229kompass.jpg (218.79 KiB) Viewed 3412 times
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Norrut är alltid överst på skärmen

Post by farbrorP »

Blabert wrote:Inget illa menat mot dig eller din dotter nu, men jag bara väntar på att någon kommer och kräver att Turf ska ha inbyggd navigation, självklart med röstvägledning, för att det ska bli lättare att hitta... :O
Det där var ju en fruktansvärt bra idé! :D
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Norrut är alltid överst på skärmen

Post by Blabert »

farbrorparbor wrote:
Blabert wrote:Inget illa menat mot dig eller din dotter nu, men jag bara väntar på att någon kommer och kräver att Turf ska ha inbyggd navigation, självklart med röstvägledning, för att det ska bli lättare att hitta... :O
Det där var ju en fruktansvärt bra idé! :D
Gah!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Norrut är alltid överst på skärmen

Post by Blabert »

GuteLappen wrote:
Blabert wrote:"Passa kartan!" sa alltid min kapten i lumpen.. Snabbfix är väl att vända på mobilen.. ;-) Eller lära sig läsa kartan på fel håll, lite utmaningar ska man väl ha?

Inget illa menat mot dig eller din dotter nu, men jag bara väntar på att någon kommer och kräver att Turf ska ha inbyggd navigation, självklart med röstvägledning, för att det ska bli lättare att hitta... :O


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
No ofrence taken.

Är väl bortskämd med GPSer och movingmap jag har till iPaden när jag flyger kanske, jag upplever det som en standard med dagens teknik.

Som sagt, tror att detta kan vara droppen som får bägaren att rinna över om man tycker att det är svårt att hitta i största allmänhet om man står i valet och kvalet att fortsätta Turfa, detta gäller särskilt nybörjare såklart och det är väl det vi vill, ha fler spelare och zoner?
Tror du verkligen att man slutar turfa för en sån sak? Jag vet inte.. De flesta som startar turf första gången gör det väl hemma och/eller i välkända trakter där man rimligtvis hittar till de flesta av iallafall de närmaste zonerna?

Men kanske du har rätt, ju mer folk som spelar, desto större risk för streamlining.. Man kan väl vända på det och säga att istället för att göra det lättare kanske de som har de svårt får lära sig något nytt? Jag har iallafall blivit sjukt mycket bättre på att navigera efter karta sen jag började turfa :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Norrut är alltid överst på skärmen

Post by farbrorP »

Blabert wrote:Man kan väl vända på det och säga att istället för att göra det lättare kanske de som har de svårt får lära sig något nytt? Jag har iallafall blivit sjukt mycket bättre på att navigera efter karta sen jag började turfa :-)

Skojade bara förut. Det är helt självklart bra att lära sig navigera. Jag har själv lite svårt för det ibland
och hamnar lite snett, men det blir bättre och bättre, så man lär så länge man leker.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Norrut är alltid överst på skärmen

Post by StarDust »

Den där kompassen är ju trasig! Jag är helt säker att norr är rätt uppåt i den bilden!!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Norrut är alltid överst på skärmen

Post by SaLa »

StarDust wrote:Den där kompassen är ju trasig! Jag är helt säker att norr är rätt uppåt i den bilden!!
Den blev manipulerad av stjärnan på marken :)
Post Reply

Return to “Allmänt”