Turfs historia - från dag 1 till oändligheten och vidare

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Turf's historia - från dag 1 till oändligheten och vidar

Post by SaLa »

wanwa wrote:Jag gillar verkligen idén med den här tråden. Ett smart, enkelt och överskådligt sätt att följa Turfs utveckling i form av de milstolpar som har passerats. Men även en mycket bra första fördjupning i Turf för nytillkomna turfare.

Tyvärr funkar denna tråden (som mycket annat här på forumet) inte särskilt väl. Tyvärr - som sagt.
Personligen anser jag att en tråd som denna borde se till att uppdateras åtminstone en gång i månaden. Görs inte det kontinuerligt så skapas ju dessutom bara en stor bank av "göromål" som sedan bara kommer ta mer tid att bli av med när det väl är dags uppdatera.
I slutändan kanske detta leder till att man går miste om en sådan här tråd. Det blir helt enkelt en för stor och jobbig grej att ta tag i.

Jag vet inte hur Turfdev själva gör och hur de ser på det. Kanske är det som så att de själva skriver ner alla datum och händelser av betydelse. Kanske har de en egen loggbok som de kan ta en titt i ner de vill minnas exempelvis när Version 0.9.2 släpptes, eller när Turf lanserades i Norge, eller whatever...
Kanske har de inte en sådan bok. Då kanske de också ser värdet i att ha en fungerande sådan här tråd. Eller, så är det helt enkelt inte jätteviktigt för dem.

Men för oss som anser att det är "viktigt" och värdefullt...
SaLa verkar vara den användaren här på forumet med mest engagemang i tråden och samtidigt bra koll på läget. (Till SaLa: Du får själv rätta mig om jag är fel ute)
Vore det inte aktuellt om man gav SaLa en "liten roll" för detta om han nu själv är intresserad av det? Kan man inte ge SaLa befogenhet att redigera i denna tråden? Jag vet i och för sig inte heller om det är möjligt att göra så. (?) Funkar det så är det ju världens smidigaste lösning på världens minsta "problem" idag och man undviker ju att ett större "problem" uppstår längre fram i tiden.

Funkar det inte att göra så, då vore det kanske aktuellt att du SaLa själv skapar en ny sådan här tråd och fortsätter engagera dig i saken. För det borde vara fler än jag som uppskattar tanken med den. ... ?

Sen till sist. Hur ni än väljer att göra. Lite klister är väl tråden värd?

Tack på förhand och hoppas att ni ser över saken.
Turf är fortfarande helt på ideell basis där utvecklarna och crew lägger ner mycket pengar, tid och energi på att fixa saker. Vissa saker syns inte att det tar tid och fixas, vissa saker syns.

Eftersom att det är Arias som skapat tråden är det Arias eller Drassen som får uppdatera den, vilket sker oregelbundet när någon kommer på något att tillägga. Det kan vara lurigt att veta vilka händelser som ska med i en sån här lista, tas för små händelser med blir listan lätt för lång, svårläst och tråkig. Just förra helgen hände en stor händelse, då vi fick nya ranker. Då kom jag på att det kan vara kul att skriva in datumet i tråden.

Det är för övrigt svårt att hinna ha koll på alla trådar som blir. Jag personligen tycker det har blivit mycket mer aktivitet i forumet sen Turf var med i tv (precis som efter Swedroidartikeln i mars). Arias är jättebra på att fixa saker när han får uppdrag om det, men att hinna läsa exakt allt i forumet varje dag är jättesvårt. Speciellt när vi vill hinna turfa också.

Turfdev har troligen inte en liten bok med viktiga händelser, nej. De lägger tiden på annat. SaLa har bra koll på läget ja, och gillar att leka detektiv. Går ibland igenom facebookfeeden för https://www.facebook.com/Turfthegame och skriver ner grejer av betydelse, eller kollar warded, för att det är kul. Jag gillar tråden ja, för mig spelar det ingen roll om jag får behörighet att redigera eller om Arias fixar. Jag ser inget problem i att den uppdateras sällan, isf vet jag vem jag ska kontakta :). Jag är ansvarig för Turfs facebooksida och är med i turfcrew tillsammans med 20-30 andra turfare. Hade jag mer tid skulle jag även twittra, fixa mer texter där det behövs och mer bilder. Men jag har hört att det är bra att jobba och sova också?!

För övrigt är det smart att kalla okända personer för den eller något annat neutralt ;).

Ja lite klister vore nice :)
User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 527
Joined: 04 Aug 2010 14:51

Re: Turf's historia - från dag 1 till oändligheten och vidar

Post by eddyueue »

Arias wrote:
Turf's Historia
[/b]
  • 2010
    • * 2010-??-??, ??:?? - Turf blir Open Beta - (datum saknas)
      * 2010-07-10, 20:03 - Första spelaren registrerar sig (felixfelox)
      * 2010-07-10, 23:19 - Första zonen blir tagen, av hence
      * 2010-08-01, 12:00 - Tråden på swedroid skapas av Drassen
      * 2010-11-04, 21:10:35 - Hundrade turfaren registreras (Thunell)
wanwa
Posts: 486
Joined: 08 Oct 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Turf's historia - från dag 1 till oändligheten och vidar

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 14:08, edited 2 times in total.
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Turf's historia - från dag 1 till oändligheten och vidar

Post by SaLa »

wanwa wrote:
SaLa wrote: För övrigt är det smart att kalla okända personer för den eller något annat neutralt ;).
Ahhh, I f*cking knew it. :oops:
Det slank igenom en "han" i all hast. Skrev ju SaLa på alla andra ställen va?
Ja en; den, denna eller denne (alt. hon/han) skulle du såklart ha fått varit.
Asså, jag tänkte verkligen på det - ändå misslyckades jag...
Jag ber så mycket om ursäkt.

Jag förstår att de lägger ner massa tid, ork och pengar i detta. Det var därför jag föreslog att du som verkade engagerade i detta kunde avlasta dem (& Arias) med detta. Om de nu ser något värde i det dvs. Det var inte så att jag menade att framföra kritik. Jag menade att komma med förslag på en lösning.

Visste inte att du var "facebook-ansvarig" och att hela crew var så stort som upp till 30 pers. Hade varit kul om sådant stod under era Nick här på forumet. Precis som det står exempelvis: donator

Men klister får bli vad vi först önskar oss i varje fall.
Återigen, sorry.

edit - stavfel

Haha :D Ja, ett ställe missade du ;) Bra att du tänkte på det! (det konstaterades i somras att det finns tjejer som turfar, haha :))

Bra bra! Arias får säga vad som är enklast :)

Ja, under de flesta zonbyggares namn står det att de är det. Men jag tycker det är rätt skönt att vara lite anonym ;)
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Turfs historia - från dag 1 till oändligheten och vidare

Post by SaLa »

Andra posten uppdaterad :)
wanwa
Posts: 486
Joined: 08 Oct 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Turfs historia - från dag 1 till oändligheten och vidare

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 14:11, edited 1 time in total.
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Turfs historia - från dag 1 till oändligheten och vidare

Post by GuteLappen »

Jättekul läsning och initiativ :)
Ett förslag; skapa en engelsk tråd med sammanställningen, eftersom Turf nu är international.
wanwa
Posts: 486
Joined: 08 Oct 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Turfs historia - från dag 1 till oändligheten och vidare

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 14:11, edited 2 times in total.
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Turf's historia - från dag 1 till oändligheten och vidar

Post by Zontjuven »

Zontjuven wrote:
tomtebloss wrote:Första tagningen av respektive medalj. Införandet av medaljer. Snabbaste tiden på vissa medaljer.
Första tagningen av Eager Weasel: Zontjuven 2011-12-13 kl 14.39. Samma dag som den kom ut.
Bump!
Fd världsmästare i TURF
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Turfs historia - från dag 1 till oändligheten och vidare

Post by SaLa »

GuteLappen wrote:Jättekul läsning och initiativ :)
Ett förslag; skapa en engelsk tråd med sammanställningen, eftersom Turf nu är international.
Ja det vore trevligt! Får se när tiden finns :)

Övrigt:
Fler datum tillagda :)
Post Reply

Return to “Allmänt”