Västerbotten - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

Locked
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by affanicaffan »

bUs wrote:Tog den nya Elfalley idag utan problem så den verkar funka bra nu! Formen får också ett OK från min sida ;) Lite extra känsligt detta eftersom det är min hemmazon (tagen 408 ggr) :)

Tack för den tid du lägger ner på att göra Turf bättre SunYour!
Håller med, SunYour gör ett fantastiskt jobb, och 408 gånger: Wow... firade min hundrade tagning av theoryzone idag, har en bit kvar till västerbottens mästare alltså ;)
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by SunYour »

Då var det dags... känner efter lite påtryckningar att det är dags att svara upp lite bättre på senaste tidens zonrapporter. Självklart ska de svaras på i möjligaste mån. Jag förstår att berörda känner sig negligerade. Inte bra, inte bra...!
Även om vissa förändringar nu är noterade sedan länge och redan blivit vardagsmat, får vi det på pränt ivf...
bUs wrote: Umeesplanaden: Borde göras bredare så zonen går in en bit på husen som omger zonens sidor. har många gånger haft problem med att GPS:en håller sig just i huskanten även om jag står mitt i zonen. Förmodligen pga att husen är relativt höga och blockar GPS-signalen. Väldigt frustrerande när man ska ta några snabba zoner i centrum och så får man cirkla runt i zonen i ett par minuter innan man får ok positionering!
knegge wrote: Håller med bUs om de zoner med höga hus runtom, mer regel än udantag att man kommer fram mitt i zonen och får ta fram mobilen för att inse att den tycker man är på taken och lubbar omkring :P
Gillar inte när zoner glider in över hus. Då är det bättre att flytta dem till annan plats istället om möjligt. Är det inte möjligt, så är det nog tyvärr något man får leva med om den skall vara kvar.
I det här fallet fanns möjligheten att bredda zonen något så man har en längre sträcka på sig att lyckas ta den, vilket kan vara till fördel den gången GPSen visar korrekt i alla fall!

Edit:
Jämförde karta och street view fram och tillbaka och upptäckte att zonen kunde breddas
bUs wrote: Magasingatan: Samma problem som Umeesplanaden. Höga hus omger zonen och GPS:en fastnar just i utkanten av zonen. Flera turfare jag pratat med har haft problem med denna zon. Förslag på lösning är att antingen utvidga zonen i sydvästlig riktning mot parkeringen eller utvidga zonen så den täcker lite av husen som omger den.
Tidigare dissat denna zon som redigerbar...
Edit:
...men kikat lite närmre på drive-in-möjligheterna, och gjorde nu bedömningen att zonen går att utvidgas... dock ut över farbar väg med bil... står till och med en bil inne på området jag nu expanderat till. Hoppas (och tror) dock att detta inte utnyttjas av dem som inte bor i kvarteret.
Förenklade även zonen lite.
bUs wrote: Umestation: Zonen ligger mitt i ett buskage som inte går att gå genom. Dessutom är zonen onödigt liten till att börja med. Den går oftast att ta från den södra sidan den del av zonen som faktiskt går att stå i är kanske 10-15% av zonens yta. Förslag är att zonen utvidgas antingen i nord, syd eller västlig riktning, dvs över perrongen (nord), cykelparkeringen (syd) eller tågstationen (väst). Den kan utvidgas ganska mycket söderut utan att den går att ta med bil eftersom det är en hög skarp trottoarkant som går längst vägen.
Denna justerades ju rätt rejält då den nästan flyttades helt...
Förbipasserande resenärer har dessutom chans till tågturf :)
bUs wrote: UmeMall: Zonen ligger till stor del under ett tak och omges av byggnader vilket gör det svårt att få korrekt GPS-positionering. Det är samma problem som med Umeesplanaden och Magasingatan att GPS:en låser sig just i utkanten av zonen. Förslag på lösning är att utvidga zonen en bit över byggnaderna.
Ligger kvar tills vidare...
bUs wrote: MilkyWay: Zonen skulle kunna utvidgas i nordlig och västlig riktning så att den ska bli lättare att ta från cykelbanan.
Denna ändrades ju lite tidigare...
Edit:
...men fick återigen ny shape för att markera var man bör hålla sig för att äntra zonen
bUs wrote: MatrixZone: Helt klart olämplig placering av denna zon! För att ta sig in i zonen måste man gå in på en extremt snårig och igenväxt tomt och pga den frodiga växtligheten är det dessutom svårt att få en vettig GPS-positionering. [...] Knegge har ju skrivit om denna zon tidigare också och skrev något om att det är en djup grop någonstans mitt i zonen. [...] Förslag på lösning är att flytta zonen över vägen eller hitta en helt ny placering.
Denna zon tänkte jag skulle vara lite av mullekaraktär, men eftersom allt från farliga hål till GPS-problem åberopats, så får det väl bli en flytt till andra sidan gatan där ni får stå och glo på flygplan och förbipasserande vägar istället då innan ni tar vägen förbi blomsterhandlaren :-)
Nytt namn: AirPåPlats
bUs wrote: Google maps-länk med zonerna utmarkerade: http://goo.gl/maps/C8amN
Vill inte dissa en sådan fin kartservice, men zonmakarverktyget i sig gör att det räcker med möjligheten att klippa ut in zonnamnet
chefen wrote: Skulle vilja passa på att också nämna Advisehouse, som lider av samma gps-problematik som Umeesplanaden, Umestation och Magasinsgatan, dvs gps-täckningen är mycket dålig pga höga hus.
Skruvade lite på AdviseHouse, men blev tvungen att rucka lite på TreeGarden då de redan ligger på gränsen till att vara för nära varandra...
knegge wrote: Är lite osäker på om man ska blamma iväg några fler förslag innan dessa är åtgärdade ?
Du får lätta ditt hjärta precis när du vill :-)
knegge wrote: QvarnBrinken: den borde vara antingen uppe på gräsplätten eller ända ner till älven, det är typ 40% chans att man kan ta den från cykelbanan vid älven.
Denna har vi ju ruckat på tidigare, så istället för att man kan ta den från båda sidorna, så blir det väl förmodligen bara möjligt att ta den från brink side nu framöver istället.
Kompensation för dem som gillade att ta den ovanifrån kommer vid rusningstrafik...
knegge wrote: UmeBroFäste: ej plogad cykelbana där på vintern, den som går i en båge under bron är gång/cykelbana och den kan mycket väl sträckas längre söderut så den inte blir en plums-zon på vintern.
Mycket synpunkter på denna... än en gång skruvat på den lite till
knegge wrote: BoleRoadZone: har inte tagit den på senare, men den största av stigarna är den som går just till väster om zonen, i nord/sydlig riktning.
Den var jag snäll som avmullifierade... kan hända att den åker in i snåret igen framåt vårkanten ;-)
knegge wrote: Residzone: är inte helt övertygad om att landshövdingen uppskattar cyklande på dennes privata gräsmatta. Lämplig placering hade kunnat vara direkt norr om huset och till cykelbanan, typ.
Flyttad helt några meter ned till vattnet istället och omdöpt till Kajplatsen. Ser ut att vara en betydligt finare plats att vistas på.
knegge wrote: Fågelstigen: hoppar ofta över den när jag åker förbi med jobbkläderna, för mycket plumsande för min smak. Vägen man ser intill är avgränsad med körfält till vänster och cykelbana till höger i bild, med höjdskillnad och trottoarkanter. Direkt till norr är en busshållplats och vägen upp dit är även den gång/cykel.
Låg lite väl omotiverat strax utanför cykelbanan. Nu ligger den bättre till.

Hoppas jag fick med alla förslag nu som jag inte tog mig tid med tidigare under långledigheten...


Edit:
Glömde trots allt ett par zoner...
affanicaffan wrote:Och för att vara lite petig så borde Gamliazone heta Gammliazone (två "m") och ProfyrZone borde hete PorfyrZone :)
Gamliazone heter numera Gammlia och är uppskuffad till vattnet (isen) inne på området istället för på gräset...
Felstavningen ska vara åtgärdad också... genom att döpta om till CarlsChurch... :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by SunYour »

bUs wrote:Tog den nya Elfalley idag utan problem så den verkar funka bra nu! Formen får också ett OK från min sida ;) Lite extra känsligt detta eftersom det är min hemmazon (tagen 408 ggr) :)
Kämpa på, jag är snart uppe i 800 på min favvozon :)
Bara att vänja sig med den trekantiga formen nu istället då, hoppas gubben ställer sig på rätt sida zongränsen även i fortsättingen!
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by affanicaffan »

Så nu kan man alltså tågturfa vid UmeStation, och Båtturfa vid Treegarden :) Sånt gillas!

Angående den "nya" Kajplatsen så kommer detta att ändra mångas rutter då det är en ganska kraftig uppförsbacke från älven till närmaste kvarter (dvs från Treegarden till AdviseHouse). Därmed kommer åtminstone jag åka direkt från Kajplatsen till Treegarden, istället för att fortsätta bort mot WestChurch som förut var närmast. Inget positivt/ negativt med detta, bara ett tomt konstaterande.

Däremot har jag reagerat på att det finns ett stort hål mitt på "Öst på stan" dvs runtomkring korsningen pilgatan/kungsgatan.

Tyvärr så blev ju detta hål ännu större då du flyttar ned residzone till älven. Därför vädjar jag att när Umeå förtjänar en ny zon, överväg att lägga den i detta hål, jag har letat mig förtvivlad efter en lämplig zonplacering, men tvingats ge upp. Kanske att ett proffs som du är bättre på att hitta lämpliga placeringar, eller att någon har lagt in ett förslag i appen.

I övrigt så varnar Jaktfalk som har mycket bra lokalkännedom att zonen TomtensOmväg väldigt snart kommer bli avstängd, och att den därför måste flyttas helt från skogsvägen. Han föreslår att man lägger en zon lite längre österut istället, och länkar ihop den med utfarten till tomtebovägen / infarten till kolonilottsstugorna. Jag har lagt in hans zonförslag "SantasFarm" i denna karta, med föreslagna nya zoner i Umeå! Dock inget annat som verkar direkt akut, (isåfall hålet på öst på stan om man måste välja) östra Umeå är ganska zontätt, men också med ganska hög aktivitet.
God natt på dig :)
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&m ... e22f2d0247


Edit: dessutom är det ett stort hål alldeles västerut om gamla E4:an, väster om DunkerZone dvs: http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&m ... a66873f9b1
Last edited by affanicaffan on 10 Jan 2013 16:26, edited 1 time in total.
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by affanicaffan »

SunYour wrote:
Edit:
Glömde trots allt ett par zoner...
affanicaffan wrote:Och för att vara lite petig så borde Gamliazone heta Gammliazone (två "m") och ProfyrZone borde hete PorfyrZone :)
Gamliazone heter numera Gammlia och är uppskuffad till vattnet (isen) inne på området istället för på gräset...
Felstavningen ska vara åtgärdad också... genom att döpta om till CarlsChurch... :-)
tackar tackar, Gammlia har jag inte hunnit inspektera, men CarlsChurch verkar lysande, den gamla zonen låg i en brant nedförsbacke, nu ligger den i en.... lite mindre brant backe ;)
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Sv: Västerbotten - Felanmälan

Post by bUs »

SunYour, like a baws!!! B-) och du var tvungen att bräcka mig... Antar att det är Sunyourzone som är din mest besökta?

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Sv: Västerbotten - Felanmälan

Post by bUs »

Och håller förresten med affan om att det skulle behövas en/ett par nya zoner öst på stan men kan inte heller komma på någon given placering trots vad som känns som flera timmars stirrande på kartan...

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
User avatar
chefen
Posts: 16
Joined: 01 Oct 2012 21:45
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by chefen »

Kul att det händer grejor!

Jag rappar mig att poäntera några zoner som behöver handpåläggning:

Residzone, igen...

Den nya placeringen blev inte bra. Det har tidigare från andra kommit förslag på att den borde ligga på framsidan av huset, där jag också här ritar in den placeringen i gult. Lila är alltså den gamla, och rött den nuvarande. Hoppas detta kan genomföras.
Framsidan huset är betydligt mera icke-konstigt att svänga in på, finns en plakett med turistinformation som gör ytan ganska offentlig.
resid.jpg
resid.jpg (101.4 KiB) Viewed 2680 times
User avatar
chefen
Posts: 16
Joined: 01 Oct 2012 21:45
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by chefen »

Och här är brofästet igen, med självförklarande jpg:
brofastet.jpg
brofastet.jpg (71.98 KiB) Viewed 2677 times
User avatar
chefen
Posts: 16
Joined: 01 Oct 2012 21:45
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by chefen »

Åsså Klädnypan.
Eftersom det verkar ha infunnit sig ett konsensus kring det dumma i att ignorera cykelbanor som befinner sig alldeles i närheten så:
klädnypan.jpg
klädnypan.jpg (71.06 KiB) Viewed 2675 times
Med tanke på att zonen just öster om denna, SunBayLane är "korrekt" så borde även klädnypan få bli det?
Locked

Return to “Västerbotten”