Cykelfix

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Cykelfix

Post by SunYour »

farbrorP wrote: Jo, en mektipshörna hade nog inte varit fel.
Här har vi den! :-) Livar upp den igen...
farbrorP wrote:Mmm, märkte liten tendens till det igår också faktiskt även om det inte snöat då.
Bakväxeln ville inte röra på sig. Det släppte efter någon minuts cykling men antagligen
finns det lite fukt i växelvajerns hölje längst bak och det ville frysa lite när cykeln stått
stilla ute en stund. Det brukar fungera bra att blåsa ur höljena med tryckluft och se till
att få bort eventuellt vatten därifrån och från vajrarna. När det är torrt brukar jag spraya
in tunn teflonolja. Det räcker för det mesta.

Problemet är ofta större ju längre vajerhöljena är. Det värsta är om höljet
ligger i en böj nere under vevlagerhylsan. (ofta på 7-8 växlade med navväxel)
Då kan det samlas regn eller kondensvatten där och vajern fryser fast, som ett brev
på posten. ;) Samma lösning som tidigare. Tyvärr är den inte på något
sätt permanent, i synnerhet inte här på fuktiga och milda västkusten. Det är bara
att göra om det igen när det inträffar. Jag har t o m hört om folk som sprutat in
glykol i höljena för att det inte ska frysa.
För min del är det uppe vid själva växelreglaget som det felar.
Jag har sånt reglage, för bakväxeln, och ursäkta mitt begränsade ordförråd vad gäller cykelkomponenter, som man kan växla ner flera hack grenom att trycka in reglaget flera snäpp, men där man bara kan växla upp ett hack i taget.
När jag trycker in reglaget så möts tummen inte av något som helst motstånd alls, utan reglaget är nästan helt slappt. Ja det fjädrar tillbaka som det ska. Att växla upp går bra dock. Efter lite lirkande så det komma att fungera igen dock.
Funkade utmärkt på vägen till jobbet, då cykeln står inomhus...
Är det något inne i växelreglaget på styret som kan behöva lite smörj?
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Cykelfix

Post by farbrorP »

Jo, det skulle det kunna vara. Antagligen är det ju någon av de där små bitarna (jag vet inte heller vad det heter) som påverkas av fjädrar i reglaget, som kärvar, eller någon fjäder som börjar bli
dålig. Jag har en cykel där det händer ibland, men det brukar bli bättre med lite smörjning.
Kanske kan det hjälpa att spruta in något djävulsutdriv.... jag menar vattenutdrivande
smörjmedel?
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Cykelfix

Post by SunYour »

Jag får prova imorgon helt enkelt...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Cykelfix

Post by SunYour »

Dags att liva upp denna tråden igen, på förekommen anledning...
Och morgondagen då jag ska prova har tydligen inte dykt upp ännu....... men strular, det gör det fortfarande när kvicksilvret sjunker en god bit under nollstrecket, så även mekaniken till den främre växelföraren..
farbrorP wrote:Fy fasen så otäckt. Ja, det gäller att lyssna och känna på cykeln när man hojar så
man märker om någonting händer. Ett tips, skaffa dig ett par "långsamma snabbkopplingar"
till dina hjul (inte däck alltså ;) ). Då skruvar du fast dem med insexnyckel i stället för att klämma fast dem med hävarm. Det gör att åtminstone folk utan verktyg tvingas låta bli dina hjul.

Det finns också med en specialnyckel, men den är nog inte så jättemycket säkrare eftersom man
brukar kunna vrida loss muttern med en polygrip i alla fall. Ser emellertid ut så här.

http://www.duells.se/katalog/Catalogue. ... 923&t=Info

Nu hjälpte jag till att kapa tråden, men hellre det än att någon skadar sig i onödan.
Hehe, ja, hjulet såklart :-)
Min första tanke när jag köpte hojen var att byta ut dessa snabbkopplingar på en gång. Det är ju inte otänkbart att det är frågan om ett misslyckat stöldförsök heller, för det är inte enbart att snurra loss och ta dän. Brukar kunna va lite bök med att få bort framdäcket som tur är...

Edit: Citatet är hämtat från Grymma Turfögonblick där jag skrev om att jag upptäckte i en zon med grymtanknytning att mitt framhjul satt helt löst...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
pewpewarn
Posts: 7
Joined: 15 Mar 2013 15:26
Country: Sweden
Location: Göteborg

Re: Cykelfix

Post by pewpewarn »

bleh jag tror styrlagren är påväg att checka ur på min cykel, när man trycker till på frambromsen och trycker cykeln fram och bak fram vickar framgaffeln och man ser hur gaffeln rör sig i ramen, har försökt att skruva löst styrstammen och anlägga lagren ett par ggr men tycks inte fungera, får se vad ett par nya lager kommer kosta mig, överväger att kanske investera i en ny cykel, kollade på crescent bjarke och blev lite sugen på en sådan!
Image
ImageImageImageImage
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Cykelfix

Post by farbrorP »

Om du nödvändigtvis måste ha en Crescent så spana på en Njord i stället. Då får du hydrauliska bromsar vilket jag tycker är en stor fördel gentemot mekaniska. Annars finns det ju andra märken som inte är så övervärderade. :)
User avatar
pewpewarn
Posts: 7
Joined: 15 Mar 2013 15:26
Country: Sweden
Location: Göteborg

Re: Cykelfix

Post by pewpewarn »

hmm har just upptäckt ngt lite underligt med min cykels bromsok, skruven som man justerar framokets högra(inre) bromsbelägg med tycks inte vara fastsatt helt lodrätt mot plattan som i sin tur ligger emot belägget, När jag skruvar ur skruven på framoket helt lutar bromsbelägget åt vänster, skruvar jag in skruven ett halvt varv lutar det åt höger, och så håller de på att luta lite lätt åt en riktning hela tiden medan ja skruvar in skruven, så de tycks aldrig ligga helt platt emot oket. Har samma sak på bakoket, fast inte i samma omfattning.

Skall det vara såhär eller?
Image
ImageImageImageImage
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Cykelfix

Post by farbrorP »

Först, som sagt, hydrauliska skivbromsar har en del fördelar gentemot mekaniska. Man behöver bl a inte justera dem. ;)

För att kanske rota lite i ditt problem då. På en del bromsar sitter det små magneter som ska hålla belägget ifrån skivan. Kan det ha med någonting sånt att göra?
User avatar
pewpewarn
Posts: 7
Joined: 15 Mar 2013 15:26
Country: Sweden
Location: Göteborg

Re: Cykelfix

Post by pewpewarn »

jag ska knäppa ett par bilder så ska du få se, på mina bromsok tycks det finnas en magnet som håller belägget på plats.

edit: här är en bild:
Image


Skruven till vänster tycks inte sitta helt lodrätt emot den svarta plattan som tycks ha en magnet i sig, resultatet blir att den svarta plattan "wobblar" när man skruvar runt den och belägget lutar alltid lite lätt åt ngn riktning.

Tycks även som att bromsskivan gått emot oket på ett ställe då brombelägget inte satt helt platt utan lutade åt vänster vilket gjorde att skivan trycktes in i oket på ena sidan :/
Image
ImageImageImageImage
Post Reply

Return to “Allmänt”