[REQ] Seriespel

jimarild (som gäst)

Re: [REQ] Seriespel

Post by jimarild (som gäst) »

Gällande division3 så fylls serierna upp successivt från intresselistan (dock bara i samband med ny omgång). Naturligtvis flyttas inte fler ned än upp. Nu under april kommer fyra stycken från div3 flyttas upp och bara de sista i div2 flyttas ned. Normalläget är enligt färgmarkeringarna.

Någon form av kval kan komma att införas framöver för att, som du påpekar, jämna ut serierna i samma division (framförallt i de lägre divisionerna där serierna är flera). Hur det ska se ut behöver en bred diskussion. Som jag sagt tidigare är det nära på omöjligt att förutse vilka som tänker ge järnet en omgång och vilka som softar rejält. När en spelare kommer upp i divisionerna förutsätter jag att man vill försvara sin plats och turfar mer. Det kommer alltså bli jämnare serier med tiden.
christoffe9
Posts: 46
Joined: 14 Jan 2013 12:48
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by christoffe9 »

jimarild (som gäst) wrote:Gällande division3 så fylls serierna upp successivt från intresselistan (dock bara i samband med ny omgång). Naturligtvis flyttas inte fler ned än upp. Nu under april kommer fyra stycken från div3 flyttas upp och bara de sista i div2 flyttas ned. Normalläget är enligt färgmarkeringarna..
Tack! det var det här jag ville veta
Precis sådant här som måste sägas innan omgången är slut och borde nog stå på sidan också.
Står det inte där finns det risk alternativa tolkningar med medföljande tjafs.
I de flesta sporterna innebär nedflyttning verkligen nedflyttning, om en plats blir ledig frågas inte de nedflyttade lagen utan det lag som står på tur från lägre division.

Nu går jag över till att bli en pain in the ass istället
och det är inte för att vara taskig, utan för att jag vet att tjafs uppstår även när allt är glasklart

Normalläget kommer sällan uppfyllas eftersom det endast uppstår vid max antal fulla serier i varje division.
Nästa normalläge är alltså först vid 192 spelare och samtliga div3 serier är fyllda.
Innan dess finns det faktiskt väldigt många situationer och ifrågasättande som kan generera onödigt tjafs.
Jag hatar tjafs (om inte det har framgått) så jag tar några exempel på frågeställningar som kan uppstå
Lika bra att ta det nu

Idag består div3 av två serier med 6 spelare, alla övriga består av 12
Om två får gå upp från en serie med 6 spelare, borde det då inte vara fyra som går upp från en med 12?

Om div 3 hade bestått av 3 serier så hade 6 spelare gått upp, men bara 4 kan komma sist i tvåan
Vilka blir de återstående två att åka ur?

Om div 3 består av fler serier med olika antal spelare i varje.
Om två går upp från en med 12 spelare, ska verkligen två gå upp från en med 8?

etc etc,


Det jag vill ha sagt är att vi nu är så många som deltar i seriespelet så att regler behövs
tjafs kommer det bli ändå
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: [REQ] Seriespel

Post by Jimo »

Kan vara på sin plats att uppdatera wikin och även ha med en FAQ där. Eller passar det sig inte på en wikisida? Vi borde informera om att wikin finns på seriesidan.
christoffe9
Posts: 46
Joined: 14 Jan 2013 12:48
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by christoffe9 »

Det viktiga är att informationen finns någonstans, bara så att du kan hänvisa dit när någon känner sig förfördelad
Finns det på pränt och dom inte vet om det, är det deras problem
Om det inte finns på pränt så blir det dig dom blir förbannade på när du, enligt den drabbade, tar godtyckliga beslut.
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by knegge »

Har länkat wikin från seriesidan, antar att det är lämpligt ställe att rada upp regler och sådant på ?
Image
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: [REQ] Seriespel

Post by Jimo »

Har uppdaterat Wikisidan så den är aktuell. Ska förbättra textkvaliten vid tillfälle. Hojta till om ni märker något som är otydligt eller öppet för tolkning.
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: [REQ] Seriespel

Post by embeoo »

Antar att du kommer prioritera att fylla upp resten av division 3 med sex spelare per serie, innan någon fylls upp till tolv? Vet inte om det spelar så stor roll att det måste nämnas.
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: [REQ] Seriespel

Post by embeoo »

Knegge:
Skulle bli glad om du kunde få in en datering någonstans i foten. Lämnar ofta fönstret öppet, och undrar sedan hur länge sedan det var när jag jämför med uppdaterade siffror.

En större feature request vore om senaste/alla färdigspelade rundor automatiskt kunde sparas och nås från sidan eller wikin. En enkel kopia av htmlen borde funka. Alltid kul att kolla var folk kom ifrån månaden efter.

Jag brukar bläddra förbi de rosa sidorna, men brukar man ha *ettan och division 1 parallellt? Föreslår att vi i stället har Division 2, 3 och 4 för klarhet.

Och ser det inte snyggare ut om divisionen inte förkortas och numret skrivs ut; Division Två-2 ?
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: [REQ] Seriespel

Post by Jimo »

Inom fotbollen återfinns Allsvenskan (jmf Eliten), Superettan (jmf Turfettan), Div 1 Norra (jmf Div 1-1) osv. Det är även vanligt att bara skriva Div för division men det är naturligtvis en smaksak.

Att löpande spara slutresultatet efter varje runda känns egentligen som en självklarhet. Är det lätt ordnat Knegge?
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by Marrrs »

Idé: Man kanske bara kan ha en ev markör/pil som visar om spelaren gått upp eller ned från senaste omgången. Alternativt att man har vit, grön eller röd siffra, för att spara utrymme.
8-)
Post Reply

Return to “Tredje Part”