Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
Snusmumriken
Posts: 290
Joined: 20 Aug 2012 20:38
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Snusmumriken »

@ christoffe9
Heja din pappa :-)
youthless
Posts: 38
Joined: 24 Jun 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Sv: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by youthless »

christoffe9 wrote:Har läst igenom hela tråden och märker att en aspekt är glömd
VARFÖR någon t.ex. bilturfar

Min far är 74 och hade väldigt högt blodtryck så läkaren beordrade honom att motionera.
Precis som mig ogillar han motion för motionens skull, så jag fick honom att turfa.
Problemet han har är att det finns bara två zoner som är väldigt inaktiva i hans närområde.
Dessutom ligger de så nära att promenaden blir för kort.
Först tog han bilen till områden med fler zoner och gick runt och tog dom.
Men då tillkom ett annat problem, ena benet svullnade upp p.g.a. vad läkaren trodde på för mycket motion plötsligt.
Så nu beordrades att ta det lugnare, men inte sluta helt.

Hans lösning är att bilturfa, han får ju trots allt gå någon km varje gång.
Resultatet efter två månader är att blodtrycket är mycket bättre.
Han har dessutom gått ner några kilo, vilket läkaren också gillar.
Han sitter inte bara hemma och ugglar utan tycker det är riktigt kul
så kul att han hoppas kunna ta cykeln och turfa i sommar.

Summan är att turf har fått honom att må MYCKET bättre, trots att han mest bilturfar.

Så innan ni klankar på någons val av fortskaffningsmedel mellan zonerna, ta reda på varför personen gjort detta val.
Det kan vara så att det finns medicinska skäl till bil/moppeturf.


För övrigt så välkomnar jag alla bilturfare hit till Hedemora, kom så ofta ni bara vill,
men räkna med att jag kommer gå och ta tillbaka zonerna så fort jag bara kan

Det är de röda zonerna som är roliga, och så länge som dom är röda så bryr jag mig inte om hur dom blev röda.
Det är ju såklart bra för din far men det är en rätt kass jämförelse då den stora majoriteten knappast bilturfar för liknande syndrom om vi inte fått en hel drös med människor mellan 20-50 med en hemsk sjukbild :)

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
User avatar
KPD
Posts: 72
Joined: 14 Jan 2013 13:37
Country: Sweden
Location: Lund
Contact:

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by KPD »

Något som jag uppskattar med turf är att alla kan vara med efter förmåga. När jag bodde i Stockholm, promenerade jag mycket, men i Lund har jag haft svårare att motivera mig själv. Reningsverksdammarna kan inte riktigt jämföras med Riddarfjärden, och det är sällan långt till något. Tack vare turf har jag promenerat mer, och jag har också sett mer av andra platser.

Jag går till fots, när jag turfar, men jag kan ta tåget till en annan ort ibland, för att turfa där. I Lund har jag någon gång åkt buss i en riktning, för att turfa längre bort och få litet variation. Om jag hade bil, skulle jag inte genera mig för att göra utfärder till avlägsna platser, som nu skulle ta för lång tid att besöka. Såväl Kullahalvön som Ale stenar står på önskelistan.

Förra omgången kom jag på 13:e plats. För att vara en medelålders, överviktig man, som kämpar för att hålla BMI under 30 och tar zonerna till fots, är jag nöjd. För mig är det inget problem, att flera av medtävlarna kommer som virvelvindar på sina cyklar. Skulle det vara ett problem för dem, att jag förflyttar mig långsamt, kan jag bara beklaga det, men det går att cykla förbi.

Det sista jag skulle vilja ha är regler om hur man bör förflytta sig. Det skulle skapa misstänksamhet och irritation. Dessutom vore det ändå omöjligt att övervaka, om man inte ska lägga ned resurser på kontroll av medelhastighet.

Turf kommer aldrig att kunna bli helt rättvist, eftersom förutsättningarna är så olika. Däremot kan turf ge något för många människor med olika förutsättningar. Här kan vi mötas och ha trevligt på ett sätt som normalt inte är möjligt. Jag hoppas att det får förbli så.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by StarDust »

Gåturfa dig till en 13:e plats är minsann en prestation i sig! Stort grattis och fortsätt kämpa.
Självklart ska Turf inte ha restriktioner på hur man tar sig fram. Det är som du säger inte ett helt rättvist spel men vi våra vägar möts ibland ute i världen, på cykel, till fots, med bil eller moped. Alla har sina preferenser och så ska det vara.
Än en gång, grattis till gåturfande in i topp 20!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
KPD
Posts: 72
Joined: 14 Jan 2013 13:37
Country: Sweden
Location: Lund
Contact:

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by KPD »

Tack så mycket! Tyvärr kommer jag nog inte att ha riktigt lika mycket tid framöver, men visst har jag blivit turfberoende.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
User avatar
kryddan
Posts: 37
Joined: 19 Apr 2013 19:06
Country: Sweden
Location: Trollhättan

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by kryddan »

Jag själv har turfat på ett par olika sätt. Promenerat, joggat, cyklat och tagit bilen.
jogga och cykla är det som ger mig mest gällande kondition, vilket för mig är positivt :)

Men de finns ju faktiskt de som inte är 100% fysiskt friska. Skall de då inte få lov att bilturfa? De kanske inte kan ta sig fram till fots eller med cykel av diverse olika orsaker. Skall de sitta inne bara för att det inte är ok att bilturfa ? Deras enda möjlighet kanske är just bilen. Vore trist om det inte skulle vara tillåtet för dessa individer. Låt de som vill turfa använda det färdmedel som passar dem bäst :)

/Kryddan
coolacrille
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2012 02:03
Country: Sweden

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by coolacrille »

kryddan wrote:Jag själv har turfat på ett par olika sätt. Promenerat, joggat, cyklat och tagit bilen.
jogga och cykla är det som ger mig mest gällande kondition, vilket för mig är positivt :)

Men de finns ju faktiskt de som inte är 100% fysiskt friska. Skall de då inte få lov att bilturfa? De kanske inte kan ta sig fram till fots eller med cykel av diverse olika orsaker. Skall de sitta inne bara för att det inte är ok att bilturfa ? Deras enda möjlighet kanske är just bilen. Vore trist om det inte skulle vara tillåtet för dessa individer. Låt de som vill turfa använda det färdmedel som passar dem bäst :)

/Kryddan
Folk får givetvis turfa som de vill.... Men när man sätter i system att ta bilen till andra orter som inte har så mycket aktivitet, så gror frustrationen i en. 10 zoner á 185TO fyra dagar i veckan blir rätt mycket poäng.
User avatar
kryddan
Posts: 37
Joined: 19 Apr 2013 19:06
Country: Sweden
Location: Trollhättan

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by kryddan »

coolacrille wrote:
kryddan wrote:Jag själv har turfat på ett par olika sätt. Promenerat, joggat, cyklat och tagit bilen.
jogga och cykla är det som ger mig mest gällande kondition, vilket för mig är positivt :)

Men de finns ju faktiskt de som inte är 100% fysiskt friska. Skall de då inte få lov att bilturfa? De kanske inte kan ta sig fram till fots eller med cykel av diverse olika orsaker. Skall de sitta inne bara för att det inte är ok att bilturfa ? Deras enda möjlighet kanske är just bilen. Vore trist om det inte skulle vara tillåtet för dessa individer. Låt de som vill turfa använda det färdmedel som passar dem bäst :)

/Kryddan
Folk får givetvis turfa som de vill.... Men när man sätter i system att ta bilen till andra orter som inte har så mycket aktivitet, så gror frustrationen i en. 10 zoner á 185TO fyra dagar i veckan blir rätt mycket poäng.
Ja då kan ja förstå att frustrationen ökar. Det är väl inte så roligt mot de andra som försöker kämpa sig uppåt i listan. Det kan ju generera en hel del poäng om man gör så. Jag har svårt att förstå hur det kan vara försvarbart. Det blir ju rätt dyrt i bensin i längden.
coolacrille
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2012 02:03
Country: Sweden

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by coolacrille »

kryddan wrote:
coolacrille wrote:
kryddan wrote:Jag själv har turfat på ett par olika sätt. Promenerat, joggat, cyklat och tagit bilen.
jogga och cykla är det som ger mig mest gällande kondition, vilket för mig är positivt :)

Men de finns ju faktiskt de som inte är 100% fysiskt friska. Skall de då inte få lov att bilturfa? De kanske inte kan ta sig fram till fots eller med cykel av diverse olika orsaker. Skall de sitta inne bara för att det inte är ok att bilturfa ? Deras enda möjlighet kanske är just bilen. Vore trist om det inte skulle vara tillåtet för dessa individer. Låt de som vill turfa använda det färdmedel som passar dem bäst :)

/Kryddan
Folk får givetvis turfa som de vill.... Men när man sätter i system att ta bilen till andra orter som inte har så mycket aktivitet, så gror frustrationen i en. 10 zoner á 185TO fyra dagar i veckan blir rätt mycket poäng.
Ja då kan ja förstå att frustrationen ökar. Det är väl inte så roligt mot de andra som försöker kämpa sig uppåt i listan. Det kan ju generera en hel del poäng om man gör så. Jag har svårt att förstå hur det kan vara försvarbart. Det blir ju rätt dyrt i bensin i längden.
Jag ser enbart till användares "turfliv". Att börja rota i privatlivet blir nog lite dumt :) Men ja, den frustrationen finns. Om än inte så ofta.
User avatar
Cee
Posts: 178
Joined: 05 Sep 2010 16:20
Country: Sweden
Location: Göteborg

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Cee »

Jag är förvisso ingen hardcore-spelare som slåss i toppen varesig i Sverige eller i mitt område, men jag känner ändå att om någon vill lägga stora pengar på att fara omkring med bilen när jag tävlar relativt gratis så är det mer deras förlust än min.

Förstår ju de som är mer seriösa när någon jeppe har tagit hela Blekinge, Karlmar och halva södra Småland från bilen under en helg. Dock så kan ju knappast en sådan eventuell vinst kännas lika bra som en som varit mer fysik. Guldet är ju alltid värt mest, men för min del så är min egna prestation en större vinst i slutändan.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”