Klasser efter transportmedel?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Klasser efter transportmedel?

Post by bubblan »

Det hade varit intressant att veta vilket transportmedel turfare huvudsakligen använder. Man skulle då kunna ha olika klasser så promenixare jämför sig med andra promenerare, cyklare med cyklare, joggare med joggare, bilturfare med sina gelikar osv.

Antingen kunde man själv få placera sig i sin klass, eller kunde det automatiskt räknas fram med hjälp att avstånd och tid mellan zontagningar.

Frågor i anslutning till det. Hur många procent använder cykel? På sommar och på vinter? Är vissa transportmedel vanligare i vissa områden (större stads centrum, dito förort, mindre stad, ännu mindre ort)?
Image
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Klasser efter transportmedel?

Post by TBIT »

Detta skulle väl i så fall vara ytterligare en dimension i seriespelet?
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Re: Klasser efter transportmedel?

Post by bubblan »

Detta är tydligen ett lite känsligt ämne, har jag förstått. Har nyligen börjat turfa, och ska säga att jag inte har några problem med några sätt att ta sig fram. Jag bryr mig t ex inte om bilturfning, det är upp till dem.

Vad jag mest är intresserad av är fördelningen mellan gåturfare och cyklister. Och kan känna att som gåturfare skulle det vara trevligt med en "klass" där man slapp jämföras med cyklisterna! :)
Image
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Klasser efter transportmedel?

Post by Dacop »

Största hindret är nog att väldigt få håller sig till ett transportmedel - många kombinerar promender med cykelrundor och en del motoriserat turfande till exempel.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Klasser efter transportmedel?

Post by tomtebloss »

Trixet är väl även om man främst använder en sak så tar man nog zoner lite då och då med andra färdmedel. Tex bussen/tåget till jobbet och tar några zoner gåendes. Fast man främst cyklar hemma. Ska man placera sig själv i en klass efter varje gång man är ute så kanske man glömmer ändra eller väljer fel eller så kanske det kommer fuskas en hel del.

Huvudsakligen använder nog de flesta cykel skulle jag säga. Även om bil och springa används också. Inte många jag hört om som använder moppe/motorcykel vad jag hört om.

Huvudsakligen används nog färdmedel efter var man bor/jobbar och hur tätt zonerna ligger. Tätast så tar man promenader oftare och cyklar man kan man nog täcka större oråden. Bil kan man åka till andra städer och rensa. Antingen parkera och gå eller åka runt och ta zoner. Också om man pendlar med bil i tjänst så tas zoner till och från arbetet.
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Klasser efter transportmedel?

Post by affanicaffan »

Tillagt som förslag för Warded; att kunna välja färdmedel för sessions! http://forum.turfgame.com/viewtopic.php ... 460#p30568
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
Vindicator
Posts: 95
Joined: 08 Feb 2013 16:02
Country: Sweden

Re: Klasser efter transportmedel?

Post by Vindicator »

Håller med Dacop och tomtebloss. Väldigt få håller sig nog 100% till ett enda transportmedel, ibland till och med under en turfrunda.
Jag brukar t.ex. gå 90% av turftiden, men en av de zoner jag tog idag ligger 2 mil bort, mitt i ingenstans. Den hade inte gått att nå helt till fots från min bostad, även om jag fick gå i en halvtimme eller så från där jag parkerade. Och ibland är jag på väg någonstans med bilen och har ändå vägarna förbi en zon, så då skulle det kännas dumt att inte passa på att ta den bara för att jag har med mig bilen.

Dessutom tycker jag att det blir krångligt var gränsen ska gå, i så fall. Hur blir det om man tar bilen till en annan stad och sedan går i den? Eller får skjuts av någon till en plats och sedan inleder en turfsession på ett par minuter, där man tar en enda zon, innan man avslutar den och återvänder till bilen. Eller bussar/tåg?

Om det ska vara några regler av den här typen så borde de i alla fall hållas helt utanför det officiella Turf, för det krånglar bara till allting. och mer krångel = färre nya spelare.
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Klasser efter transportmedel?

Post by Toubkal »

Jag tycker det är upp till var och en. Tävlingsmomentet kan ju ändå aldrig bli "rättvist" eftersom en unkis med 100% fritid kanske hinner gåturfa lika många tp som någon med heltidsjobb och småbarn hinner med sin moppe på en tiondel av tiden. Många turfar ju eftersom det är ett suveränt sätt att komma ut och löpträna/träningscykla även vid minusgrader och motvind. Då blir ju motorturf meningslöst. Efter ett tag har man rätt bra koll på vilka som går/springer/cyklar 95% av tiden och vilka som använder hjälpmotor ofta, och sen jämför man sig med de som gör som man själv och har ungefär samma förutsättningar.
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Klasser efter transportmedel?

Post by Jimo »

Bubblan: Du hittar snart en turfkompis för personliga bataljer och zonuppgörelser. Man får turfa hur man vill och merparten ser det som ett sätt att motivera till motion även om det är tillåtet att ta zonen med motorfordon eller varför inte en helikopter. Jag förstår din tanke men förslaget känns poänglöst.
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Re: Klasser efter transportmedel?

Post by bubblan »

Ja, ni har förstås rätt att många använder olika transportsätt och det blir gränsdragningsproblem.

Men för dem som vet att de inte använder cykel och bil och vill kunna jämföra sig med gelikar, så har jag skapat ett team i lagturfen som heter "Vi som gåturfar". Där är alla varsomhelst välkomna som antingen promenerar eller joggar. Det är tillåtet att förflytta sig längre sträckor med annat färdmedel, men själva turfandet ska inte ske med cykel eller bil. Det går också bra att vara med under vintersäsongen och gå ur när cykeln kommer fram på våren!

http://turf.kng.se/lagturf/index.php

Logga in med Google, välj team och klicka på "Request membership".
Image
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”