Arjeplog

Moderator: Zonemakers

User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Arjeplog

Post by Zontjuven »

Nu har jag väntat sen i Juni med dessa zoner och jag kan säga att det skall till med bra mycket aktivitet i Arjeplog för att det skall bli fler...

Själv är jag riktigt nöjd med Angrytrail :-)
Fd världsmästare i TURF
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Arjeplog

Post by R@W »

Tack för de två nya zonerna! Dags att börja argumentera för fler zoner igen då så kanske vi får några fler till sommaren :)

1.) Det är ett mycket litet antal som turfar i Norrbotten, jag kan omöjligt vinna en omgång från Arjeplog även om antalet zoner skulle öka drastiskt.
2.) Avståndet till närmaste zon i Arvidsjaur är nästan 90 kilometer bort. Avståndet till nästa zon från denna ort är mellan 100-150 kilometer.
3.) Denna geografiska isolering gör det mycket svårt att ”gästturfa”.

De två ny zonerna var inte helt dumma, zonen på Kyrkogården vid tornet passar bra och zonen längst bort på skidspåret är ju en extra zon i alla fall. Kan dock påminna om att zonen som ligger längst bort på skidspåret endast kan nås med längdskidor den största delen av året, att gå efter spåren är inte särskilt populärt. Den går med andra ord inte att nå med cykel under majoriteten av året och även sommartid är den inte lätt att inkludera i en ”runda” om nu kan kalla att ta fem zoner det.

Läggs det nya zoner hoppas jag att de läggs där flest människor passerar, alltså efter Kyrkholmen eller vid medborgarhuset. Att sprida zonerna till nya geografiska områden eller allra bäst; att sprida dem så att de bildar en slinga med spångarna som passerar syd om Arjeplog skulle även vara mycket välkommet.

Har även lagt in ett zonförslag på "AngrierTrail" som ligger ännu längre bort efter ett annat skidspår på motsattan av orten...
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Arjeplog

Post by R@W »

Då hoppas vi på lite mer zoner! Även om antalet zoner skulle dubblas kommer vi inte att vinna några omgångar med tio zoner och tio mil till de närmaste zonerna i Arvidsjaur.

Borde dessutom finnas några zoner som kan tas från skoter, turskidor eller varför inte ridande på en ren i Arjeplogs kommun ;)
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Arjeplog

Post by Byggaren »

Ser att det är två turfare åtminstonde nu i Arjeplog. Så nån zon till ska ni väll få. Angående zoner utanför Arjeplog får ni gärna hjälpa till med att rita in zoner på en karta som ni postar här. För det är jättesvårt för mig som inte känner till så många lämpliga platser då upplösningen på googles kartor är för låg utanför orten.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Arjeplog

Post by Byggaren »

Så, kände för att skämma bort er, 7 nya zoner att bolla med :)
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Tusen tack!

Post by R@W »

Tusen tack för de nya zonerna! Samtliga var bra placerade; en del av dem var lite svåra att ta; kan ha varit GPS krångel; rapporterar av om några av zonerna behöver justeras lite senare.

Verkligen kul med sju nya zoner; enda kritiken skulle vara att några av zonerna ligger lite väl tät inpå varandra; blir det fler zoner tror jag det är bättre att bygga utåt så att själva området man måste röra sig över utökas. Att lägga zoner utanför själva tätorten skulle som sagt var också vara uppskattat; finns en lång rad turiststationer; skidbackar och mindre samhällen som Laisvall, Jutis , Mellanström Slagnäs och Jäkkvik. Bor själv ca fyra mil nord väst om Arjeplog så kan endast turfa under arbetsdagar vid raster.

Vilket verktyg brukar du använda för att markerar förslag på zoner? Google maps och spara skärmdumpar? Ska kolla runt lite och försöka ta lite bilder på där zoner skulle vara lämpliga. Annan fråga; finns det några turfposters i PDF format tillgängliga?
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Arjeplog

Post by Byggaren »

Varsågoda :)
Jag la zoner nära varandra centralt för tanken från min sida är att på detta sätt kommer ni uppleva att ni får zoner i nya jungfruliga områden senare.
Angående förslag så är det bästa nog skärmdumpar i appen där ni lämnar zonförslag. (Behöver alltså inte skicka förslagen i appen, för det kan ni bara göra 3 gånger per omgång), två dumpar per zon, 1 inzoomad, och 1 på avstånd så man ser var det är. Lämna motiverande text och gärna bilder från platsen om ni har möjlighet/orkar.
Annars så kan ni skapa en google karta och markera zonen som en punkt.
Andra har även laddat in skärmdumpar (eller nåt) av googles karta i paint, och ritat in gränserna.

För olika turfposters titta i den första posten i den här tråden: http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=6&t=171

Felanmäl zoner i felanmälningstråden.

Turfa på nu ;)
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Arjeplog

Post by R@W »

Zonen Strömmen
Strömmenupload.jpg
Strömmenupload.jpg (178.26 KiB) Viewed 6238 times
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Arjeplog

Post by R@W »

Zonförslag Jutis, har försökt att visa med skärmdump men Googles kartmaterialm över området är för lågupplöst
Jutis Upload.jpg
Jutis Upload.jpg (223.87 KiB) Viewed 6238 times
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Arjeplog

Post by R@W »

Zonen PlowPier den 13:e maj
Plowpier1.jpg
Plowpier1.jpg (130.75 KiB) Viewed 6238 times
Post Reply

Return to “Norrbotten”