Västerbotten - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by affanicaffan »

Byggaren wrote:Ja varför inte, ser ut att vara en fin grillplats där, då kan man i all stillhet ta zonen medans man mumsar på grillkorven :) flyttad enligt förslaget.
Välkommen som zonläggare förresten!
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by Byggaren »

affanicaffan wrote:
Byggaren wrote:Ja varför inte, ser ut att vara en fin grillplats där, då kan man i all stillhet ta zonen medans man mumsar på grillkorven :) flyttad enligt förslaget.
Välkommen som zonläggare förresten!
Tack :)
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by bUs »

Skulle vilja be om en flytt av zonen UmeCamp. Zonen har nyligen gjorts om något, förmodligen för att ge den en helt fyrkantig form istället för den avrundade formen den hade tidigare. Ett problem är dock att zonen till 90% är på volleybollplanen som ligger mitt i campingen. Detta utgör ett problem vid zontagning eftersom det nu i sommartider spelas en del volleyboll där samt att det är mycket ungar som ränner runt. Det blir lite av samma problematik som diskuterats tidigare ang lekplatser. Föreslår att zonen flyttas några meter åt sidan för att åtgärda problemet. Vill också nämna att campingen är bommad för biltrafik så endast betalande campinggäster kan köra bil in på området vilket innebär att zoner inom campingen generellt sätt ej kan bilturfas.

Image
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by Byggaren »

Mjo, man vill ju inte stå och o se fånig ut brevid beachvollyn.
Flyttade zonen en bit söderut, till en till synes lämplig gräsmatta med gc-väg igenom.
Hojta till igen om det inte blev förträfligt. :)
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by bUs »

Ser vid en första anblick nice ut! Tack för swift action :-)
Scorpion
Posts: 26
Joined: 22 Oct 2012 19:43
Country: Sweden

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by Scorpion »

Scorpion wrote:Jag anser att zonen Storhälla i Storuman behöver flyttas.

Den blå linjen visar var det går ett staket. Zonen ligger vid en fotbollsplan som ligger innanför ett staket med grindar. Sommartid finns en liten grind som man kan gå in genom, men hela vintern är det stängt och låst och för att ta sig dit måste man klättra över staketet, och det uppskattar nog inte de som äger det. Jag föreslår att den flyttas ut dit jag ritat en grön markering.

Image

Nedre bilden visar ett foto av platsen jag tog idag på min turfrunda. En hand visar att de inte vill att man ska gå in där.

Image
Jag felanmälde zonen Storhälla i Storuman i mars och fick den flyttad, så den ligger bättre till nu, men efter att ha testat den ett par månader har jag konstaterat att den inte blev riktigt bra ändå.

Två gånger av tre går det bra att ta zonen men ibland så vägrar gps:en att tycka att man är inne i zonen. Även när man går hela vägen fram till staketet så tycker gps:en att jag står där jag ritat en grön prick på bilden nedan.
Ibland har jag hållit på 5-10 minuter för att ta zonen, och vid ett tillfälle gav jag upp och cyklade vidare utan att ha fått zonen. Jag har hört mig för lite och det är fler som har haft problem att ta zonen.

Det verkar vara något som stör eller skymmer gps:en ibland.

Mitt förslag är att sträcka ut zonen enligt den gröna linjen så att man alltid kan ta den.

Det gula strecket på bilden visar var staketet går. Grinden in är visst låst ibland på sommaren också.


Image
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by Byggaren »

Ja det låter onekligen retligt. Min reservation mot ev åtgärd bygger dock på att vissa zoner ska vara lite knepiga att ta. Tom vara inlåsta stora delar av året. Detta ger en liten extra krydda i turfandet när det då och då finns zoner som är en utmaning att ta, eller bara kan tas ibland.

Visserligen har min förregångare redan justerat den för att förenkla tagningen. Men jag funderar på om det inte är lika bra att flytta in den igen. ? Att göra den till en svårtåtkommlig zon igen ?
Kanske det finns en passage norrifrån? Är området privat eller så är det en annan femma.
Har ni fler knepiga zoner så kan den här kanske få bli enkel dock.

Svara gärna på mina funderingar, och jag vill nog få in synpunkter från fler turfare innan jag gör något med denna zon.
Scorpion
Posts: 26
Joined: 22 Oct 2012 19:43
Country: Sweden

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by Scorpion »

Det finns ingen fler passage in innanför staketet på Storhälla. Staketet går runt hela området. Hittar ingen info om det är privat eller om det är kommunen som äger stället.

Angående svåråtkomliga zoner så har vi CloseToHeaven som ligger uppe på ett litet berg. Det tar ca 45 minuter att klättra upp där för mig. Det är rätt brant stigning bitvis. Under vintern är den neutral hela tiden, det behövs i princip helikopter för att ta den då. :D

StoneCaves ligger längs en väg som inte plogas på vintern.

De två nya KärlekenUnder och Kärleksstigen ligger ju också på en stig som man inte gärna går och pulsar i snön för på vintern.

Även Kärleksbron men den ligger så pass nära vägen att man säkert kan offra sig och pulsa lite ibland.

Sen har vi ju Badsjön som inte går ta vår och höst då isen är svag, och som man måste simma till på sommaren.

HemTillGården plogas det inte heller till på vintern.

TreasureÖn får man pulsa i snö på vintern och vada på sommaren. Det är nu i början av sommaren den är lättsam att ta (kanske en månad till). Just nu kan man gå på sjöbotten tills de fyllt upp dammen.

VeryOldBridge plogas det inte heller till, och den nya StoneView ligger längs samma väg och blir onåbar i vinter.



Sen har vi ett par ställen där det sitter vägbommar, men det gör ju inget när man cyklar, men det försvårar för bilturfare. :lol:
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by Byggaren »

Scorpion wrote:Det finns ingen fler passage in innanför staketet på Storhälla. Staketet går runt hela området. Hittar ingen info om det är privat eller om det är kommunen som äger stället.

Angående svåråtkomliga zoner så har vi CloseToHeaven som ligger uppe på ett litet berg. Det tar ca 45 minuter att klättra upp där för mig. Det är rätt brant stigning bitvis. Under vintern är den neutral hela tiden, det behövs i princip helikopter för att ta den då. :D

StoneCaves ligger längs en väg som inte plogas på vintern.

De två nya KärlekenUnder och Kärleksstigen ligger ju också på en stig som man inte gärna går och pulsar i snön för på vintern.

Även Kärleksbron men den ligger så pass nära vägen att man säkert kan offra sig och pulsa lite ibland.

Sen har vi ju Badsjön som inte går ta vår och höst då isen är svag, och som man måste simma till på sommaren.

HemTillGården plogas det inte heller till på vintern.

TreasureÖn får man pulsa i snö på vintern och vada på sommaren. Det är nu i början av sommaren den är lättsam att ta (kanske en månad till). Just nu kan man gå på sjöbotten tills de fyllt upp dammen.

VeryOldBridge plogas det inte heller till, och den nya StoneView ligger längs samma väg och blir onåbar i vinter.



Sen har vi ett par ställen där det sitter vägbommar, men det gör ju inget när man cyklar, men det försvårar för bilturfare. :lol:
Ja väl rutet måste jag säga:)
Ni verkar då har nog med "kämparzoner" så jag förstorade zonen lite, drog ner den över den lilla infarten, (nu är den en bilzon...) och lite närmare den där långa parkeringen eller vad det är längs Blåvägen. :)

Stämmer det att bilden med skylten bara är några dagar gammal ??, så mycket snö kvar där när det är sommar i söder...
Scorpion
Posts: 26
Joined: 22 Oct 2012 19:43
Country: Sweden

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by Scorpion »

Byggaren wrote: Ni verkar då har nog med "kämparzoner" så jag förstorade zonen lite, drog ner den över den lilla infarten, (nu är den en bilzon...) och lite närmare den där långa parkeringen eller vad det är längs Blåvägen. :)
Tack för det! :D
Byggaren wrote:Stämmer det att bilden med skylten bara är några dagar gammal ??, så mycket snö kvar där när det är sommar i söder...
Japp, vi turfar med ren och släde här. :lol:

Eller jag tog bilden innan jag begärde flytt av zonen första gången, så den är tagen i mitten av mars.
Locked

Return to “Västerbotten”