Statistik - vad vill du veta?

morgam
Donator
Posts: 267
Joined: 13 Dec 2011 11:50
Country: Sweden

Re: Statistik - vad vill du veta?

Post by morgam »

Jag upptäckte efter bonanzan att det antal unika turfare jag har på min TvT lista inte stämmer med det antal som står i info under mitt nick på warded. Jag antar att differensen är de unika turfare jag tog under bonanzan men inte har tagit i verkliga turflivet. Lite tråkigt är det att inte ha koll på vilka det är. Fråga är dessutom om de kommer dyka upp på TvT listan när jag tar från denna turfare nästa gång, eller är de för evigt uteslutna från listan (men medräknad som unik)?
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Re: Statistik - vad vill du veta?

Post by bubblan »

Hur beräknas Points gained och Points lost i TvT?

Det verkar inte vara tp utan någon beräkning av pph?? Kollar man på sådana där det bara tagits en enda zon mellan varandra så varierar points gained mellan allt från 5 och runt 1000...

Har det alltså att göra med hur länge efter en takeover jag får behålla denna zon för Points gained? Och points lost är hur länge den som snodde zonen kunde behålla den?

Borde inte tp även läggas in i points beräkningen?

Det blir ganska skevt. Jag "förlorar" betydligt fler poäng än vad jag tar! Det beror säkert på att jag sällan eller aldrig tar zoner sent på kvällar, så jag får behålla dem kortare tid än de som snor mina zoner på kvällen... ;)
Image
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Re: Statistik - vad vill du veta?

Post by bubblan »

Konstighet/bugg i Round history för aktuell omgång

Det finns där en kolumn Expected points at round finish, som enbart tar hänsyn till senaste pph (enligt uppgift kl 03.00) men inte alls vilken snitt-tp som man tagit tidigare under omgången. Det blir totalskevt som alla förstår. Expected points ett par veckor fram har naturligtvis noll korrelation med en ögonblicksbild av pph senaste natt.

Kolumnen borde beräknas som en linjär extrapolering av hittills tagna poäng, fram till omgångens slut, och om man så vill med en liten pph-faktor på marginalen.

En anmärkning som förstås inte förtar wardeds förträfflighet på det stora hela. Helt suverän statistik! :)
Image
Vindicator
Posts: 95
Joined: 08 Feb 2013 16:02
Country: Sweden

Re: Statistik - vad vill du veta?

Post by Vindicator »

Finns det fortfarande planer på att ta med revisits i sessions, som ni diskuterade i början av januari?
För de syns väl inte där i nuläget? Eller i alla fall gjorde de inte det senast jag själv återbesökte en zon (men det är i och för sig ett tag sedan eftersom de flesta av zonerna häromkring blir tagna varje dag).
User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 527
Joined: 04 Aug 2010 14:51

Re: Statistik - vad vill du veta?

Post by eddyueue »

morgam wrote:Jag upptäckte efter bonanzan att det antal unika turfare jag har på min TvT lista inte stämmer med det antal som står i info under mitt nick på warded. Jag antar att differensen är de unika turfare jag tog under bonanzan men inte har tagit i verkliga turflivet. Lite tråkigt är det att inte ha koll på vilka det är. Fråga är dessutom om de kommer dyka upp på TvT listan när jag tar från denna turfare nästa gång, eller är de för evigt uteslutna från listan (men medräknad som unik)?
Detta är åtgärdat. Båda sidorna räknar nu inte med zoner tagna/förlorade under evenemang, så som bonanzor.
bubblan wrote:Hur beräknas Points gained och Points lost i TvT?
Points gained är antalet poäng som genererats av pph när du tagit en zon av en spelare. Points lost är det motsatta - dvs hur många poäng du "blev av" med, poäng som annars varit dina.

bubblan wrote:Borde inte tp även läggas in i points beräkningen?
Det tycker inte jag, då dessa inte påverkar turfaren som tar/blir av med en zon. Alla får samma tp.

Att ha en negativ diff betyder att man inte är lika snabb att ta tillbaka zoner från den turfaren som tagit ens zoner.
bubblan wrote:Konstighet/bugg i Round history för aktuell omgång

Kolumnen borde beräknas som en linjär extrapolering av hittills tagna poäng, fram till omgångens slut, och om man så vill med en liten pph-faktor på marginalen.
Mottager gärna en formel för detta!
Vindicator wrote:Finns det fortfarande planer på att ta med revisits i sessions, som ni diskuterade i början av januari?
För de syns väl inte där i nuläget?
Ja, de ska givetvis komma med i framtiden. I dagsläget är det bara "startsidan" som räknar med revisits, detta vid texten " 0 revisits the last 5 days".
User avatar
kaninmage
Zonemaker
Posts: 216
Joined: 30 Jun 2012 11:11
Country: Sweden
Location: Malmoe

Re: Statistik - vad vill du veta?

Post by kaninmage »

I "Round History"-listan (http://warded.se/turf/round.php) hade jag gärna sett respektive spelares hemregion som kolumn (gärna sorterbar), både för den pågående rundan och historiskt (kanske svår data att få fram eftersom "regiondropdownen" försvinner på sidorna för de historiska omgångarna?).

Hade alltså tyckt det var intressant/kul att se vilka placeringar respektive region har, och med en sorterbar kolumn hade man enkelt sett att t.ex. Kalmar idag har positionerna 1, 5, 57 och 79 i top-100 globalt. =)

/Kaninmage
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Re: Statistik - vad vill du veta?

Post by bubblan »

bubblan wrote:Konstighet/bugg i Round history för aktuell omgång

Det finns där en kolumn Expected points at round finish, som enbart tar hänsyn till senaste pph (enligt uppgift kl 03.00) men inte alls vilken snitt-tp som man tagit tidigare under omgången. Det blir totalskevt som alla förstår. Expected points ett par veckor fram har naturligtvis noll korrelation med en ögonblicksbild av pph senaste natt.

Kolumnen borde beräknas som en linjär extrapolering av hittills tagna poäng, fram till omgångens slut, och om man så vill med en liten pph-faktor på marginalen.

En anmärkning som förstås inte förtar wardeds förträfflighet på det stora hela. Helt suverän statistik! :)
eddyueue efterlyste formel för detta.

Typ

Expected points at round finish = Poäng idag / (Antal dagar hittills i omgången / Totalt antal dagar i omgången) + pph-faktor

Ex: mitt i omgången så förväntas man skrapa ihop dubbelt så många poäng till slut.

pph-faktor = (pph senaste natt - 50) * antal dagar som återstår i omgången

pphfaktorn kan alltså inverka både positivt och negativt på "expected points at round finish" beroende på om man ligger över eller under ett värde på (vet inte vad som kan vara ett bra snitt) i detta exempel på 50.
Image
pobe
Posts: 59
Joined: 24 Jul 2012 21:39
Country: Sweden

Re: Statistik - vad vill du veta?

Post by pobe »

http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=3353

Statistikinformation som jag verkligen skulle uppskatta att få i Warded är TP/km och TP/h. Detta då per session, helst på översiktssidan http://www.warded.se/turf/users.php. All information finns så det borde vara en smal sak. Skulle vara kul att enkelt kunna se vilka sessioner som är effektiva.
Mobil: Samsung Galaxy S6 (Active)
Stad: Stockholm (Västerort)
Färdsätt: Cykel (Cross Cressent Zapto, MTB Scott 930 )
User avatar
Rickshaw
Posts: 51
Joined: 07 Oct 2012 23:43
Country: Sweden
Location: Solberga, Stockholm, Sweden

Re: Statistik - vad vill du veta?

Post by Rickshaw »

På den personliga statistiken i appen finns bl a "turf distance". Den säger väl egentligen inte så mycket, eftersom jag antar att den räknas ut genom att lägga ihop sträckorna mellan tagna zoner oavsett om man verkligen turfat eller inte. T ex om jag tar en zon hemma på morgonen och sedan åker till jobbet och tar nästa zon där så får jag den sträckan medräknad (antar jag) även fast det bara har varit en vanlig icke-turf-förflyttning, men det råkar ligga zoner i bägge ändar. I min statistik står det att jag har en "turf distance" på ca 22000 km och det är ca dubbelt så långt som jag kört bil under samma period. Jag förstår att det är svårt för appen "veta" vilka förflyttningar som är turf-relaterade och att det knappast kan beräknas på något annat sätt, därför ifrågasätter jag om just den statistiken verkligen är meningsfull :?:. F ö är det en alldeles lysande statistik som sammanställs och ett otroligt bra arbete som görs med alla siffror :). Kanske detta forum dock bara berör statistiken på warded.se och det jag tar upp hör till ett annan forum för själva appen ?
Rickshaw the guard of Prästaparken
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Statistik - vad vill du veta?

Post by Blabert »

Ulrik_H wrote:På den personliga statistiken i appen finns bl a "turf distance". Den säger väl egentligen inte så mycket, eftersom jag antar att den räknas ut genom att lägga ihop sträckorna mellan tagna zoner oavsett om man verkligen turfat eller inte. T ex om jag tar en zon hemma på morgonen och sedan åker till jobbet och tar nästa zon där så får jag den sträckan medräknad (antar jag) även fast det bara har varit en vanlig icke-turf-förflyttning, men det råkar ligga zoner i bägge ändar. I min statistik står det att jag har en "turf distance" på ca 22000 km och det är ca dubbelt så långt som jag kört bil under samma period. Jag förstår att det är svårt för appen "veta" vilka förflyttningar som är turf-relaterade och att det knappast kan beräknas på något annat sätt, därför ifrågasätter jag om just den statistiken verkligen är meningsfull :?:. F ö är det en alldeles lysande statistik som sammanställs och ett otroligt bra arbete som görs med alla siffror :). Kanske detta forum dock bara berör statistiken på warded.se och det jag tar upp hör till ett annan forum för själva appen ?
Allt resande mellan två zoner är ju utan tvekan turfande, även om du råkar gå till jobbet en sväng också.. :-)

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
Image
Post Reply

Return to “Tredje Part”