[REQ] Seriespel

HappyF
Zonemaker
Posts: 290
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: [REQ] Seriespel

Post by HappyF »

Jimo wrote:Heja Storuman som har en representant i Turfettan! :-)

Jag har lite tankar om juniomgången jag gärna vill ha feedback på av er som deltager.
Jag skulle helst vilja tömma intressegruppen nu till juniomgången så att alla som vill är med i någon serie. Till juniomgången är det nu tjugo intresseanmälda. Tre strykningar görs (två röda och troligen en avhoppare). Tolv kan fylla upp 3-7 och 3-8. Då blir det ändå fem spelare kvar som har visat på att de faktiskt turfar. Dessa skulle kunna slumpas in i div3 serierna med följden att tre serier i div3 får en färre spelare. Ett annat alternativ är att övertala avhopparen att vara kvar och sen fylla 3-1 till 3-6 till nio spelare och låta 3-7 och 3-8 vara tomma en omgång till.

Ja, ni förstår "problemet". Vad tycker ni är en bra lösning?
En avhoppare som övertalas att vara kvar, är det inte samma som att det inte är någon spelare alls? Hen kommer väl inte att anstränga sig för att ta poäng? Mitt förslag är att fylla 3-1 till 3-6 med så måmga spelare som möjligt, dvs en av dessa kommer att ha åtta spelare, övriga nio.
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by Marrrs »

Min åsikt är att att grupp 3-7 och 3-8 skall tas i bruk snarast så växlingen av spelare mellan div 2 och 3 kan komma igång på rätt sätt. Om inte de grundläggande upp/ned-flyttningarna fungerar på ett förutsägbart vis blir det ju bara förvirring av allt. Bestäm också hur stora grupperna i trean skall vara i slutändan så att det är överskådligt för alla.

Jag vill också säga stort tack till er som drog igång seriespelet, det tillför verkligen en ny dimension till turfandet och personlig målsättning i spelet.
8-)
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: [REQ] Seriespel

Post by Jimo »

Det är max 12 spelare i varje serie, oavsett division. Alltså även i div3.

Som jag nämnt tidigare kommer det framöver delas ut prestationsutmärkelser (jmf medaljer i apen). Dessa kommer troligen bara listas på webben och vara i stil med "Ett sammanhängande år i Eliten" och "Avancerade fyra omgångar på rad".

Jag funderar på om 32 spelare verkligen ska åka ur div3 (när alla serierna till slut är fulla). Känns som det finns många alternativ och att det är viktigt att ett beslut är taget innan den situationen uppstår. Som det är nu åker ingen ur trean.
coolacrille
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2012 02:03
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by coolacrille »

Går det att se när man gick med i seriespelet? Har lika bra minne som en vandrande pinne...
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: [REQ] Seriespel

Post by GuteLappen »

Någonting som jag reagerat på är uppdelningen i sub-divisioner för 1, 2 och 3:

Det känns snedvridet att spelare i samma division; T.ex. 2-x kan gå upp till division 1-x med lägre poäng än andra i division 2-x, bara för att dessa har haft turen att hamna i en sub-division som inte är så aktiv.
Borde det inte vara en enda division 1, 2 och 3, utan sub-divisioner. Den enda skillnaden blir väl att det blir stora divisioner, rättvist och fler spelare som flyttas upp och ned.
Har man antalet spelare jämt delbart med 12 och multiplicerar uppflyttande platser med 2 och nedflyttande platser med 4 så blir del väl samma, förutom att det blir mer rättvist. *
Idag är det väl bara Turfettan och Eliten som är rättvist.

* räkneexempel är för nuvarande division 2.

Vill passa på att tacka Er som gjort och gör det möjligt att vi kan spela seriespel, ger som sagt en helt ny dimension åt spelet. Jag har Turfat mycket mer sedan jag gick i seriespelt.
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: [REQ] Seriespel

Post by Jimo »

Vi började med ett upplägg som du beskriver. Går du tillbaka i den här tråden kan du läsa resonemangen fram till där vi är idag. Kortfattat kom vi fram till att många divisioner skulle göra vägen från botten till toppen lång (kanske uppåt ett år) och att ha stora divisioner skulle leda till en stor mittenmassa som inte hade turftid nog att avancera men tillräcklig ambition för att inte åka ned. Det skulle upplevas som trist.

Tids nog kommer serierna att bli mer jämna då de som verkligen vill till Eliten och Turfettan kommer att komma dit och de med lägre turfaktivitet kommer hitta andra mål som att att hålla sig kvar i en viss division/serie. Tänk på att det inte var länge sen vi införde det här upplägget.

Pobe och Bullmannen har troligen drivit upp sina poäng denna omgång på grund av kampen mellan Västerås och Stockholm och inte haft en personlig kamp i seriespelet.
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Re: [REQ] Seriespel

Post by bubblan »

Glöm inte att spara resultaten för varje omgång. En enkel dump av html-sidan räcker, och länkar till denna för respektive omgång!
Image
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: [REQ] Seriespel

Post by Jimo »

@Knegge
Fixar du arkiveringen av majomgången INNAN jag (eller du) möblerar om?
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by knegge »

Jimo wrote:@Knegge
Fixar du arkiveringen av majomgången INNAN jag (eller du) möblerar om?
sparat från 12:15 idag, så det borde vara rätt.
kör hårt!
Image
johan

Re: [REQ] Seriespel

Post by johan »

Hej

Hittar inte hur man går med. Hur gör man och vad finns sidan?

/J
Post Reply

Return to “Tredje Part”