Västmanland - Förslagstråden

Moderator: Zonemakers

Post Reply
User avatar
popeye
Posts: 79
Joined: 16 Jul 2012 19:30
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by popeye »

Velocipedryttaren wrote:
SunYour wrote:De två zonerna vid BäckbyC känns inte helt säkra att passera, lika lite som flera upplever zonen BäckbyC nu där ungdomsgängen tom måttat sparkar efter ezGenesis. Att lägga dem bland deras hem känns klart olämpligt. Snudd på att BäckbyC behöver flyttas till en plats där ungdomarna inte håller till på kvällar och nätter. Den brutala majomgången med ett snitt på 10 tagningar per dag verkar ha gjort dem oroliga...

Kan tillägga att delar av Bäckby är en av stans oroshärdar sedan länge...
Turfcrew kan aldrig stå för vår säkerhet, det är i slutändan ens eget omdöme som avgör. Man hamnar i olustiga situationer ibland när man turfar kvällar och nätter, förra sommaren var inte Whitoutzone, Tessinzone och IndianaZone mina favoriter. Väster har jag aldrig tagit på kvällen/natten och skulle säkert välja bort en del zoner runt Bäckbycentrum. Att dela med sig om vad som händer ger var och en bättre möjlighet att välja var man vill turfa olika tider på dygnet.
Glömde ju att du kan alltid kontakta Skuggvergens medborgargarde om du känner dig otrygg på Bäckby :lol:
Jag har tagit Bäckby (på dagtid) och håller med Velocipedryttaren, det är upp till var och en att välja vilka zoner man skall ta på nätterna, man kan inte flytta zoner för att någon "måste" ta "farliga" zoner på fel tid på dygnet.
Image
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 372
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Westeras »

Visst är det så att man ansvarar för sin egen säkerhet.
Jag kan bara säga att jag kommer undvika Bäckby C på kvällstid. Skulle ta den i fredags strax före 19 på kvällen men blev bortmotad från torget där zonen ligger.

Finns en till därute som även den undviks om man ser gäng där
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Sv: Västerås - Förslagstråden

Post by SunYour »

Lite oschysst att tycka att man kan ta dem på dagtid när man är kvällsturfare. "funkar för mig" hjälper ju inte andra.

Turfzoner ska ligga på bra platser i första hand, 24/7, och de nya zonerna är varken bra eller 24/7. Det är ju ingen slump att det inte kommer nya zoner i tex Rinkeby/Tensta

Skickat från min lur via Tapatalk 2
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Västerås - Förslagstråden

Post by Blabert »

Det geografiskt läget på en zon har inte så mycket med hur säker den är, isf är väl hälften av zonerna i Stockholms innerstad potentiellt livsfarliga också.. Helt ärligt är det nog betydligt större risk att man skadar sig fysiskt genom att ramla av cykeln eller bli påkörd än att man skulle råka få stryk, oavsett vart man befinner sig. Zonerna finns, ingen som tvingar någon att ta dom... Som flera säger, känner man sig osäker tar man en annan väg :-)

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
Image
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Isengrim »

Finns det nån som råkat illa ut för att man är i "fel" område? Visst, man kanske undviker en del områden när dom kastar sten men det händer inte speciellt ofta och inte dygnet runt ens då. Annars är det bara att köra på. Jag kör i Norra Botkyrka och det skall vara ett av Sveriges sämre tillhåll och aldrig har jag känt mig rädd där när jag turfat.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by StarDust »

Det här har jag tänkt på och jag tycker att det skulle vara en form av segregering att inte ha zoner på sådana ställen. Tänk om Turf kan förena världen *tittar med ögonen upp i himlen*.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Jimo »

Ur ett samhällsperspektiv behöver "sådana ställen" att fler "vanliga människor" rör sig i området och på något vis interagerar med människorna där. Att flytta en zon från ett torg som är stökigt kvällstid är bara att kapitulera och spela störande personer i händerna. Våld, hot, trakasserier osv ska polisanmälas!
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Skuggvarg »

Westeras wrote:Visst är det så att man ansvarar för sin egen säkerhet.
Jag kan bara säga att jag kommer undvika Bäckby C på kvällstid. Skulle ta den i fredags strax före 19 på kvällen men blev bortmotad från torget där zonen ligger.

Finns en till därute som även den undviks om man ser gäng där
Bortmotad hur? Ingen kan hindra någon annan att befinna sig på en allmän plats. Om folk beter sig störigt kan man larma dit polisen och säga att de hindrar folk att komma fram till torget. De ska inte tro att de får göra hur de vill, men jag förstår att det inte lockar att gå in i diskussion med dem (och det behöver man inte heller, men larma polisen går ju bra).
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 372
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Westeras »

Nu börjar vi komma allt längre från trådens ursprungliga ämne. Kanske skulle behöva diskutera det någon annanstans.
Skuggvarg wrote:Bortmotad hur? Ingen kan hindra någon annan att befinna sig på en allmän plats. Om folk beter sig störigt kan man larma dit polisen och säga att de hindrar folk att komma fram till torget. De ska inte tro att de får göra hur de vill, men jag förstår att det inte lockar att gå in i diskussion med dem (och det behöver man inte heller, men larma polisen går ju bra).
Jag tar inte en diskussion med ett gäng snorungar som beter sig hotfullt bara för att ta en zon. Att kalla på polis är bara slöseri med tid och resurser. De har nog annat att göra ändå därute.

vill de se sig integrerade i samhället får de börja uppföra sig som folk
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Skuggvarg »

Westeras wrote:Nu börjar vi komma allt längre från trådens ursprungliga ämne. Kanske skulle behöva diskutera det någon annanstans.
Skuggvarg wrote:Bortmotad hur? Ingen kan hindra någon annan att befinna sig på en allmän plats. Om folk beter sig störigt kan man larma dit polisen och säga att de hindrar folk att komma fram till torget. De ska inte tro att de får göra hur de vill, men jag förstår att det inte lockar att gå in i diskussion med dem (och det behöver man inte heller, men larma polisen går ju bra).
Jag tar inte en diskussion med ett gäng snorungar som beter sig hotfullt bara för att ta en zon. Att kalla på polis är bara slöseri med tid och resurser. De har nog annat att göra ändå därute.

vill de se sig integrerade i samhället får de börja uppföra sig som folk
Jag ser det som en rent moralisk fråga: Så länge folk beter sig som skit så måste polisen få veta det och få en möjlighet att göra något åt det. Om de sedan inte gör det så sker det väl förhoppningsvis på goda grunder, men om man inte ens ringer dem har de inte fått veta att det är stök på gång och då kan stöket fortsätta (och då kanske polisen mycket väl KOMMER att få något annat att göra pga fortsatt stök) och det blir bara fel.

Självklart måste de bete sig som folk men om de inte gör det måste någon annan göra något åt det, annars ger man dem bara rätt att fortsätta bete sig svinigt...eller hur? Som sagt, vi ska inte göra någon stor diskussion av just denna problematik, men jag vidhåller ändå att när folk beter sig fel måste någon göra något åt det. Att säga att det är slöseri med tid och pengar att uppmärksamma ordningsmakten är detsamma som att godta det felaktiga beteendet.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
Post Reply

Return to “Västmanland”