Medaljer

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Medaljer

Post by Velocipedryttaren »

Marrrs wrote:
Velocipedryttaren wrote:Regionmedalj kunde vara skoj. Brons när man tagit alla zoner i sin hemma region, silvermedalj när man har alla unika zoner i tre regioner och guldmedalj när man har lyckats med att ha alla unika zoner i fem regioner.
När det tillkommer zoner, skulle man bli av med medaljen då? Tänk om fem år, om det är kanske tre eller fem gånger fler zoner. Det känns inte som särskilt framtidssäkra medaljer så sett.
Hur svår en medalj är att ta förändras hela tiden för dom flesta medaljer, samma sak för en regionsmedalj. Självklart ska man inte bli av med medaljen när det kommer nya zoner, lika framtidsäker som alla andra medaljer.
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Medaljer

Post by Marrrs »

Velocipedryttaren wrote:Hur svår en medalj är att ta förändras hela tiden för dom flesta medaljer, samma sak för en regionsmedalj. Självklart ska man inte bli av med medaljen när det kommer nya zoner, lika framtidsäker som alla andra medaljer.
Ok, men vilka andra medaljer kräver den dubbla arbetsinsatsen när zontätheten med tiden fördubblats? Jag menar för en nytillkommen turfare då.
8-)
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Medaljer

Post by embeoo »

Velocipedryttaren wrote:Självklart ska man inte bli av med medaljen när det kommer nya zoner, lika framtidsäker som alla andra medaljer.
Utom expandatorserien då.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Medaljer

Post by Isengrim »

Marrrs wrote:
Velocipedryttaren wrote:Hur svår en medalj är att ta förändras hela tiden för dom flesta medaljer, samma sak för en regionsmedalj. Självklart ska man inte bli av med medaljen när det kommer nya zoner, lika framtidsäker som alla andra medaljer.
Ok, men vilka andra medaljer kräver den dubbla arbetsinsatsen när zontätheten med tiden fördubblats? Jag menar för en nytillkommen turfare då.

Blir det verkligen dubbla arbetsinsatsen om zontätheten fördubblas? Det jag sett på det knappa år är att det sällan blir nya områden som får en utan det handlar om fler zoner i befintliga områden, det blir sällan mycket mer tidsåtgång utan bara mer plats för fler turfare?
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Medaljer

Post by Marrrs »

Isengrim wrote:
Marrrs wrote:
Velocipedryttaren wrote:Hur svår en medalj är att ta förändras hela tiden för dom flesta medaljer, samma sak för en regionsmedalj. Självklart ska man inte bli av med medaljen när det kommer nya zoner, lika framtidsäker som alla andra medaljer.
Ok, men vilka andra medaljer kräver den dubbla arbetsinsatsen när zontätheten med tiden fördubblats? Jag menar för en nytillkommen turfare då.
Blir det verkligen dubbla arbetsinsatsen om zontätheten fördubblas? Det jag sett på det knappa år är att det sällan blir nya områden som får en utan det handlar om fler zoner i befintliga områden, det blir sällan mycket mer tidsåtgång utan bara mer plats för fler turfare?
Du har definitivt en poäng där, men det beror väl på var man turfar. Där jag bor expanderar fortfarande området när det kommer nya zoner. Zonantalet vore nog ett bättre ordval än zontätheten inser jag.
8-)
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Medaljer

Post by Isengrim »

Marrrs wrote:
Isengrim wrote:
Marrrs wrote: Ok, men vilka andra medaljer kräver den dubbla arbetsinsatsen när zontätheten med tiden fördubblats? Jag menar för en nytillkommen turfare då.
Blir det verkligen dubbla arbetsinsatsen om zontätheten fördubblas? Det jag sett på det knappa år är att det sällan blir nya områden som får en utan det handlar om fler zoner i befintliga områden, det blir sällan mycket mer tidsåtgång utan bara mer plats för fler turfare?
Du har definitivt en poäng där, men det beror väl på var man turfar. Där jag bor expanderar fortfarande området när det kommer nya zoner. Zonantalet vore nog ett bättre ordval än zontätheten inser jag.
Naturligtvis blir det en del nya områden som tas i bruk men så stort extra jobb blir det sällan och många zoner tar man bara en gång för den unikas och givetvis kommer det blir fler att ta för medaljen om 3 år jämfört med nu men samtidigt med fler turfare kommer det oxå vara svårare att ta neutralizer då så medaljers värde förändras även om en del har fasta värden.

Spelet utvecklas och med det kraven. Samtidigt är det bra med morötter av olika slag, att när man blivit varm i kläderna ha sådana utmaningar att jaga alla i sin region, samtidigt som med 50% är möjligt för nya att ha rimliga mål att nå medaljen. Att en del kanske i framtiden har den fast dom bara har 35% av zonerna är saker man får ta. Det är ju som att jämföra vad som krävdes för ett guld i början och vad som krävs idag för att ens vara i närheten, det är ju ingen som kräver att de medaljerna skall tas bort för någon.

Sen har vi alltid olika regioner och platsers olika förutsättningar, det blir aldrig helt rättvist precis som du redan vet, även om du har alla zonerna i Enköping har du iaf ingen krona på din gubbe.
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Medaljer

Post by Marrrs »

Isengrim wrote:..... även om du har alla zonerna i Enköping har du iaf ingen krona på din gubbe.
Åjo, det händer alltsom oftast, senast några timmar under gårdagen. 8-) Nu får du det nästan att låta som att jag är ute efter att hitta orättvisor i spelet, så är det inte, jag är högst bekväm med att hitta mina egna mål.
För att återgå till ämnet tycker jag att regionsmedaljen som idé är ok men jag är tänker mig att det kan bli lite väl skevt över tiden. Skulle det bli en sån medalj i spelet grinar inte jag för det, jag är helt för fler medaljer.
8-)
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Medaljer

Post by Isengrim »

Trodde det var bättre fart på Uppsalaturfarna, mitt fel :D

Det mesta ändras ju med tiden och jag tycker en sådan medalj med %satser fyller en lucka. Unikmedaljerna som finns idag blir det väldigt långt mellan när man kommit en bit på vägen och jaga de där sista i en region för det när det är enklare att åka till ett ställe man inte varit med många zoner för att få bra utdelning på de unika. Samtidigt som det inte blir stopp på medaljen bara för att man lyckats med guld i en region. De som reser och turfar har hela tiden en utmaning i den regionen dom åker till. Samtidigt som det kan vara bra med ett krav på minimum-antal zoner i region för att den skall finnas där.

Många av de medaljer som finns idag är ju endera tim/dagsbaserade/få dagar (dark ninja, neutralizer, stamina, revisitor) eller så är dom kontinuerliga, (unika, totalt antal) men en som kräver mycket i en region, vilken som helst, finns egentligen inte, samtidigt som den har ett slut. Samtidigt som den kommer ta tid för att nå guld, så är den inte så svår för att nån nybörjare skall nå ett brons. Skulle det i framtiden bli extremt många zoner i regioner, tja, 25% för järn? Jag ser iaf att den fyller en lucka och att den passar alla typer av turfare, vare sig man går, cyklar eller som jag ser det fuskar.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Medaljer

Post by Velocipedryttaren »

Härlig diskussion om region medalj :-)
När jag läst och funderat lite mer vill jag nog se två medaljer, Taken region och Region King.
Taken region, ska visa hur många regioner man tagit och kan på första regionen växa med hur många zoner man tar i sin hem region. (25%,50%,75%,100%) Järn, brons, silver och guld. Guld med en siffra i som visar hur många regioner man tagit. Man förlorar aldrig vad man tagit så lite orättvis mot dom som kommer in senare i spelet men det får man leva med ;-)
Regon King, blir en dynamisk medalj som man förlorar när det kommer nya zoner. Den skulle gärna visas med en silver (vit) krona på gubben och varför inte 2sec kortare TO. Sätter lite press på zonläggarna också ;-)
Eftersom man kan komma att ha Region King länge tycker jag 2sec kortare takeovertime räcker.
Last edited by Velocipedryttaren on 22 Jun 2013 21:48, edited 1 time in total.
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Medaljer

Post by tomtebloss »

Snurrigt inlägg Velocipedryttaren. Du får nog läsa igenom och editera en del. Tror det ska stå zoner på en del ställen där det står andra ord just nu.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”