[REQ] Seriespel

User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by Marrrs »

knegge wrote:Ja, den detekterar ju olika nivåer av sannolik rundstart. Den väljer ut spelaren med högst poäng i Eliten och kollar API för denne. De två som triggar rundstart idag är om API säger att spelaren har 0 poäng, den andra är om det som är lagrat i databasen är 10ggr högre än det API säger. Har inte loggat vilken nivå som triggat tidigare men har lagt till det nu så man får veta om det går att göra något.
Är inte kriteriet "söndag runt lunch" ganska sannolikt för en rundstart? :-)
8-)
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by knegge »

Då det inte är helt uppenbart vilken söndag runt månadsskiftet som det gäller så försökte jag skippa hela det resonemanget. Det borde gå (som nu) att känna av detta utan att veta vilka magiska datum (som man manuellt måste lägga in) som det gäller, förutsatt att informationen man får är korrekt och alltid fungerar som den ska (nej).
T.ex borde en spelare inte rimligtvis kunna ha lägre poäng i framtiden, men för att ha hängslen och livrem så tolkar jag det som att en spelare rimligtvis inte borde kunna förlora 90% av sina poäng över en timma (:
Jag misstänker iaf att det är "0 poäng enligt API" som triggar felaktigt och att den kanske inte behöver blockera uppdateringen. Har ändrat så att om den känner av "0 poäng enligt API" så hoppa den bara över uppdateringen, men är det högre nivå så blockeras den.
Image
coolacrille
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2012 02:03
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by coolacrille »

Så länge du läser här i tråden knegge så är det ju inga jätteproblem med hur det fungerar nu :) Det finns alltid en nörd som rapporterar. Ska erkänna att jag inte hade tagit dagens lunchturf om det inte vore för att jag installerade serieturfswidgeten(ord?).

Hellre att det haltar lite än att det brakar ihop helt. Man får ju ha förståelse för att slika projekt inte är 100% optimerade.
Marrrs wrote: Är inte kriteriet "söndag runt lunch" ganska sannolikt för en rundstart? :-)
Jo, men det är alltid bättre med ett system som är självgående. Och det spelar ju absolut noll roll om det är lite delay på serien i starten av omgången eftersom tabellen ändå är en tombola de första dagarna :)
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by Marrrs »

coolacrille wrote:...Jo, men det är alltid bättre med ett system som är självgående. Och det spelar ju absolut noll roll om det är lite delay på serien i starten av omgången eftersom tabellen ändå är en tombola de första dagarna :)
knegge wrote:Då det inte är helt uppenbart vilken söndag runt månadsskiftet som det gäller så försökte jag skippa hela det resonemanget...
Jovisst, och jag menade inte att det skulle följa fasta datum. Bara att ha veckodag och tid som extra kriterium att väga in innan systemet gör tvärnit. Det känns som ett enkelt tillägg för att iaf närma sig målet "självgående". Mig stör det inte så mycket att uppdateringen stannar ibland, men jag förstår ju att du knegge inte vill tvingas gå in och peta vid slumpmässiga tillfällen.

En donationslänk för seriesystemet vore också på plats så vi fans kan visa uppskattning, och inte bara tjata om hur tacksamma och nöjda vi är. 8-)
8-)
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by knegge »

Har satt Jimo som hög nog admin att få köra uppdateringen och ta bort blockeringen så.. det är väl löst tills vidare (:
Men det är ju en variant faktiskt, att öka känsligheten för uppdateraren under söndagen runt lunch, men ha den relativt okänslig restrerande dagar. Jag tycker inte om tanken att bara ha den aktiverad på söndagar då det inte ska haverera bara för att datumet på servern går fel eller nått.

Donation har jag inte ens tänkt på, så jag skapade en paypal-knapp så får vi väl se vad som händer :P
Image
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: [REQ] Seriespel

Post by Jimo »

Det viktigaste i denna balansgång är att den verkligen fryser sig vid omgångsstarten, annars blir det kaos och gissningslek. Att frysningen slår till felaktigt ibland kan vi leva med om det inte blir varje dag. Jag trodde de senaste dagarnas stopp berodde på andra, svårare fel.
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by knegge »

Jo, det ligger nått i det. Nog för att den sparar poänglista innan varje uppdatering, så blir det ju mycket mer tidsödande om det inte klaffar 100% vid rundstarten.
Som det är just nu så verkar det ju vara externa problem som får den att trigga, så det är förhoppningsvis något som upphör framöver.

Tack för donationen, Marrrs (:
Image
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: [REQ] Seriespel

Post by Jimo »

Knegge: Ok. Jag hade fått för mig att resultatlistan sparades i samband med "triggningen". Det sker alltså varje timme. Då blir det inget kaos...kanske lite merarbete bara :)
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Re: [REQ] Seriespel

Post by bubblan »

Jag tycker det verkar onödigt krångligt att låta systemet gissa sig fram till när det är omgångsstart utifrån när poängen nollställs osv.

Jag förstår att ni inte vill ha manuella rutiner, men det behövs ju inte. När omgångarna startar framgår av hemsidan.

http://turfgame.com/info/rounds

Det är bara att cURLa denna sida en gång i månaden och spara vilket datum nästa omgångsstart sker.
Image
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by knegge »

Polla hemsidor är ett ofog, finns det inte via API så får det vara. Fullt genomförbart dock.
Men dessutom har det ju redan failat en gång med tidzoner så det är ju inte skottsäkert ändå.

Man borde önska den funktionen i API't.
Image
Post Reply

Return to “Tredje Part”