Anti-Bilturf cirkel

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

För egen del hör inte bilar till upplevelsen annat än att ta sig till nya städer osv. Om ledningen föredrar att bilar ska vara en större del än så kanske detta kan vara ett sätt att göra uppdelningen mellan de olika turfarna möjlig:

När en ny zon tas så skapas en cirkel inom vilket det är ok att ta vidare zoner. Denna cirkel utvidgas med en lämplig hastighet som cyklar kan tänkas röra sig som mest med ett stopp inräknat. Om inga zoner tas på ~20 minuter så öppnas alla zoner igen för att låta en åka till en ny plats via bil eller annat.

Det går även att göra en långsammare cirkel för att låta gångturfare tävla mot varandra.

Tankar: Kanske rör sig vissa cyklister på en raka så snabbt att det knappt blir något hinder för en bil när rutten är krokig. Skillnaden mellan en gångtrafikant och övriga känns mycket lättare att mäta.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
Dusty
Posts: 119
Joined: 30 Aug 2011 15:22
Country: Sweden
Location: Storuman

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Dusty »

Kanske det är lättast att bara acceptera att det kommer finnas dom som kör motorfordon för att ta zoner. Så småningom så övergår irritationen till att inte bry sig, de bidrar ju iallafall till att aktiviteten ökar och zonerna blir plockade. Oftast så slutar de turfa eller så övergår dom så småningom till cykel.

Men jag förstår frustrationen, varit där också ! :)
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Isengrim »

Det där med att de slutar eller går över till cykel är väl en gammal myt från nån bilturfare, efter drygt ett års turfande finns en del av dom kvar och kör på samma sätt, visst nån har slutat men samtidigt kommer nya.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Man kan också tänka sig ett system där zonskaparna manuellt fyller i hur lång tid det bör ta mellan kringliggande zoner och på så sätt skapa ett rutnät av när varje zon bör va tagbar men det är en hel del jobb givetvis både i fråga om programmering och tidsuppskattning.

Jag tror inte heller bilturfingen försvinner av sig själv.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by mortuus »

Så länge man kan behålla sina zoner i döda regioner och bilturfa så lär det stanna, är heller inte förtjust i dom som satt det i system varje månad hålla på så.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Byggaren »

Personligen ser jag inga problem med bilturfande. Vill man (eller kvinna) inte ha motion, slösa pengar osv så får man (eller kvinna) väll göra det. Turfande i städer innebär oftast att det det tar betydligt längre tid att köra bil än att cykla. Att sätta en tidsbegränsning slår alltså hårdare mot dom som cyklar.

I turf är det fritt fram att välja transportmedel. Det är en av grundpelarna som jag hoppas att dev håller fast vid.
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by LeiLar »

Byggaren wrote:Personligen ser jag inga problem med bilturfande. Vill man (eller kvinna) inte ha motion, slösa pengar osv så får man (eller kvinna) väll göra det. Turfande i städer innebär oftast att det det tar betydligt längre tid att köra bil än att cykla. Att sätta en tidsbegränsning slår alltså hårdare mot dom som cyklar.

I turf är det fritt fram att välja transportmedel. Det är en av grundpelarna som jag hoppas att dev håller fast vid.
Håller med fullständigt!
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
User avatar
Cee
Posts: 178
Joined: 05 Sep 2010 16:20
Country: Sweden
Location: Göteborg

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Cee »

Jag tror inte att bilturfande är något större problem. Nästan alla zoner ligger placerade så att det är ganska bökigt att ta dem från en bil, det tar i många fal säkert längre tid att ta bilen än att cykla.

Detta kommer ju även ställa till ett problem om du inte tar alla zoner ut med vägen. Jag har en zon precis där jag bor som jag tar när jag cyklar till jobbet, passerar flera på vägen men det är bara en på slutet som jag tar för att den ligger bra till. Med hastigheten jag håller så hade den antagligen inte varit ta-bar för mig sedan.

Det är bättre att hålla spelet så öppet och enkelt som möjligt. Lägger man energi på att motverka ovanliga specialfall med konstiga undantag och regler så slår det antagligen bara tillbaka mot medelanvändaren i slutändan ändå.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Isengrim »

För de flesta är säkert inte bilturfande ett problem, det innebär inte att det är så överallt. Sen är ju frågan vad man skall se som ett problem oxå.

Det där med pengaaspekten som en del tar upp, det är ju inte alls säkert att bilföraren betalar sin egen bensin, så det argumentet faller platt.

Sen är frågan om spelet vinner på att vi tillåter det eller om det förlorar på det. Jag tror vi förlorar spelare på att folk tröttnar på vissa som kör sina rundor och nu pratar vi inte om några avlägsna zoner utan tex närförort i Sthlm och beslutar sig för att Turf inte är något för dom eftersom det är ok.

Jag hävdar fortfarande att det rimmar illa med sloganen "Outdoor Addiction" och tror det kommer ställa till problem för Turf att hitta sponsorer. Jag vet iaf att jag valt att inte stödja Turf ekonomiskt så länge det är ok med bilturf, trots den glädje spelet gett mig.
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Marrrs »

Cee wrote:Det är bättre att hålla spelet så öppet och enkelt som möjligt. Lägger man energi på att motverka ovanliga specialfall med konstiga undantag och regler så slår det antagligen bara tillbaka mot medelanvändaren i slutändan ändå.
Instämmer, eller "+1" som det verkar stavas nuförtiden. 8-)
8-)
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”