Anti-Bilturf cirkel

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Anti-Bilturf cirkel

Post by Blabert »

DIProgan wrote:Ja i så fall så får de ju låta mig tävla i en Formel 1 bil på Stockholm Maraton annars blir jag ju diskriminerad. *ta sig för pannan*
Stockholm maraton är en löptävling. Turf är ett mobilspel där användaren själv bestämmer färdsätt. Viss skillnad, inte sant? Men visst, låt oss förbjuda folk att turfa och ha kul på sina egna villkor...

Tapatalked from my Xperia Z
Image
Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Lillklippan »

DIProgan wrote:Ja i så fall så får de ju låta mig tävla i en Formel 1 bil på Stockholm Maraton annars blir jag ju diskriminerad. *ta sig för pannan*
Min vän med permobil får han Turfa enlig ditt sett att se på det eller var drar man gränsen?
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Ja men då vet jag att bilar premieras och intresset för att låta andra varianter tävla är noll. Permobil lär ha sina begränsningar i batteri och terräng gissar jag men i vissa städer kanske det är orättvist jag vet inte.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Dacop »

DIProgan wrote:Ja men då vet jag att bilar premieras och intresset för att låta andra varianter tävla är noll. Permobil lär ha sina begränsningar i batteri och terräng gissar jag men i vissa städer kanske det är orättvist jag vet inte.
Merparten av alla zoner placeras så man måste lämna bilen men en cyklist måste sällan lämna sitt fordon för att ta en zon så det argumentet fungerar inte. Vem eller vilka man tävlar mot kan man lätt välja i tredjepartslagturfen.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Byggaren »

DIProgan wrote:Ja men då vet jag att bilar premieras och intresset för att låta andra varianter tävla är noll. Permobil lär ha sina begränsningar i batteri och terräng gissar jag men i vissa städer kanske det är orättvist jag vet inte.
Jag vill påpeka att friheten att använda vafritt transportmedel även gör att rörelsehindrade kan hitta sätt att turfa utan att känna sig så särskilt annorlunda. Dessutom ska merparten av alla zoner i tätort numera ligga inom GC-väg. Vilket ytterligare underlättar. Att alla har ungefär samma vilkor att turfa tillför en viktig dimension i spelet där vem som helst verkligen kan delta på sina villkor. En fin egenskap i turf värd att bevaka. Visst det är klart ska du kämpa om topplaceringar så är en schyst hojj och bra med ork och tid nödvändigt. Men för sig själv, jaga medaljer, unika zoner, skalper mm räcker tex en permobil eller en bil gott.

Därför sluta fokusera så mycket på att detta är en tävling i strikt bemärkelse. Låt var och en ha kul o turfa på sina vilkor.

Och för att svara tydligt: bilar premieras INTE.
HappyF
Zonemaker
Posts: 290
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by HappyF »

DIProgan wrote:Ja i så fall så får de ju låta mig tävla i en Formel 1 bil på Stockholm Maraton annars blir jag ju diskriminerad. *ta sig för pannan*
Ja men nu är ju Stockholm Maraton en löp-tävling och Turf är en tävling (eller ett spel) i att ta zoner och samla poäng. Lite som geocaching eller ingress. Det är väl inget krav på att du måste cykla till en gömma eller en portal?

I så fall tycker jag att elitidrottare som har tid och möjlighet att träna inte ska få ställa upp i Göteborgsvarvet för då blir jag som inte är en duktig löpare diskriminerad. :D
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Isengrim »

Det stora grejen är väl ändå "Outdoor addiction" svårt att få ihop det med att köra bil på gågatan vid Aspuddens tbana för att ta zonen där.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Jag är tävlingsmänniska så jag kommer alltid vara intresserad av de perfekta förhållandena, av hur man förbättrar och balanserar m.m. Jag är inte primärt intresserad av att ta mig till de vackraste platserna även om jag givetvis gärna tar det som bonus om jag får. Inget ont om de som gillar naturupplevelser och att småtävla med grannen i största allmänhet men när man är som jag vill man att de som styr skutan har fokus på tävlingsmomentet så det inte blir tråkiga situationer för de som vill tävla hårt. Så kan vi sluta försöka avleda fokus från tävlandet när det är det som är intressant för en del av oss?

Den perfekta Turfomgången görs genom att i början ta zoner som man får behålla för pph. En liten +2 zon är värd 1400 poäng om man får behålla den i 29½ dagar. Så man åker runt och plockar udda städer, platser i ingenstans och zoner i utkanten på större städer med mera. Detta görs bäst med bil. Vart tiden lider fokuserar man allt mer på take poäng där kombinationen cykel och bil blir bäst. Vid längre avstånd så tar man bilen, många zoner på kort avstånd så cyklar man. En inte helt enkel avvägning givetvis och bilen funkar förmodat bättre i städer som inte är fullproppade med zoner men alla städer ser inte ut som Trollhättan, Göteborg eller Stockholm. Att bilen är en given del i att vinna omgången som helhet det tycker jag står klart oavsett om någon gjort något i närheten av en perfekt runda ännu.

Även om helt döda zoner inte kommer ge pph i framtiden så är det ändå den bästa formulan för att vinna att i omgångens början plocka de avsides zonerna via bil. Om bil är hur ni tänker er Turf så borde det göras mer framträdande. Klasser för olika sätt att turfa hade som sagt varit trevligt och denna trådstart var ett förslag på hur det skulle kunna ske, bra eller dåligt.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Blabert »

Om man inte får någon pph för döda zoner hur har det då en inverkan på utgången av tävlingen..? Det finns inte en chans att det är mer poängeffektivt att åka bil i tre timmar till någon död stad än att stanna hemma och cykla i tre timmar på hemmaplan.

Om man är snäll så kanske det är 5-10% som turfar för tävlingsmomentet, är det rimligt att balansera hela spelet efter eliten..? Turf har sedan länge varit inriktat på att tillgodose allas behov på bästa sätt, inte att gynna en liten del av spelarna. Den enda spelargruppen som faktiskt "motarbetas" är just bilturfare...

Tapatalked from my Xperia Z
Image
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by tomtebloss »

I inledningsposten så skrev DIProgan en del förslag på åtgärder. Fina idéer men som tyvärr inte skulle fungera med de som pendlar med tåg eller buss. De skulle bara kunna ta zoner hemma. Sen kommer de inte kunna ta fler zoner. Antagligen på lunchen eller när de ska hem, dock så kan de bara ta zoner vid jobbet eller skolan då och inte hemma. För jag antar att det är så du menar? Så att stävja bilåkare på det sättet får tyvärr bakslag på spelare i stort.

Det är väl en hel del som vunnit bara genom att cykla också. Slagit en del rekord och så. Givetvis har också en del som vunnit eller ligger i toppen använt bil. Säger inte emot där. Är det okej att ta cykeln på tåg eller buss till andra städer föresten? Eller för den delen, ta flyg och hyra en cykel i en annan stad?

Om det skulle dras åt i tyglarna så är det väl inte mer med det. Alla får ju rätta sig i det. Det blir snävare spelplan helt enkelt. Borde också åtgärda en del problem med för många turfare på samma ställe automatiskt.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”