Ljud "Zon Locked"

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Ljud "Zon Locked"

Post by Lillklippan »

När man kommer till en låst zon och turfar med mobilen i fickan så får man idag bara "Taking zon" och sedan händer det inget förrän man kontrollerar telefonen och ser att zonen är låst.
Skulle vara bra om man istället kunde få medelandet typ "Zon Locked". Ännu bättre även om man fick vete i hur många minuter till också. Men det sista är överkurs.
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Ljud "Zon Locked"

Post by mortuus »

har varit uppe sedan evigheter om att få det, bara vänta och hoppas.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Ljud "Zon Locked"

Post by UrbanGeeks »

Med tanke på att funderingar om nya features dyker upp nu och då, vore det inte bra att samla alla dessa på ett ställe, och skulle inte dessa kunna leva i Issue trackern?
Idag finns det en kategori "Issue Tracker Issues and Feature Requests" där, men det kanske bara är för feature requests gällande själva issue trackern?

Genom att folk kan kommentera och klicka i "I think this is an important issue (check if applicable)" så kan man ha koll på hur populära olika feature requests är, och det borde kunna fungera som underlag för turfutvecklarna när dom bestämmer vad som ska implementeras i framtida versioner.

Fördelen jag ser med att samla det i issue trackern är att det på detta sätt blir mer strukturerat och lättare för turfutvecklarna att se vad användarna tycker är viktigt, än att hålla sig uppdaterad via alla inlägg forumtrådar. Även för nya turfare så skulle det vara lättare att hitta feature requests som man kommit på, men som tagits upp förut av andra.
Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Re: Ljud "Zon Locked"

Post by Lillklippan »

Anledningen att jag inte la in detta i issues är att den verkar vara död. Jag har lagt in flera saker där och endast en av dessa har lyfts till confirmed eller något liknande. Alla de andra ligger där utan att någon har tagit någon notis eller änns förkastat dem. Det verkar som många saker bara skvalpar omkring där i flera veckor och t.o.m. månader utan att någon verkar änns en gång ändra status på dem för att indikera att någon läs dem.
Så därför känns det mer motiverat att skriva det här. Eftersom det åtminstone finns folk här som kommenterar och tycker till i forumet.

Opinion fungerar bättre än ett svart hål som ingen tycks läsa. ;)

Däremot har jag missat att detta tagits upp tidigare.
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Ljud "Zon Locked"

Post by tomtebloss »

Det finns ju en sökmotor på forumet som kan nyttjas om man undrar om saker tagit upp tidigare.

De som gör spelet (endast några få) har inte tid att sitta och läsa igenom hela forumet tyvärr. Därför ville de ha en överskådlig bild av vad som önskas. Därför togs issuetrackern fram. Sen är del väl få idéer av allt som önskas som faktiskt blir till verklighet. Även om jag tror att du skulle vilja få något gensvar på issue som läggs. Att de avslås eller liknande. Fast idéer kan ju ligga och gnaga rätt länge och som plötsligt blir sanna om spelet tar en ny vändning på utvecklarfronten.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ljud "Zon Locked"

Post by Byggaren »

Forumet är ju bra mycket mer lättöverskådligt än issues tyvärr...
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Ljud "Zon Locked"

Post by tomtebloss »

Det tycker nog inte dev...
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Ljud "Zon Locked"

Post by UrbanGeeks »

Det vore kul att veta om dev tycker om ideen att ha alla feature requests under en speciell rubrik i issue trackern är något som funkar för dem. Spelar ju inte någon roll hur mycket bra förslag vi tar fram om dom inte når hela vägen fram till dev.

Om man skapade en ren "Feature Requests"-kategori i issuetrackern, utan att ha denna sammanblandad med issue tracker-buggar, så tror jag att det skulle bli väldigt översiktligt och lätt att hitta saker, trots att man inte har någon sökfunktion där.

Diskussionen kan ju fortgå i forumen, för det är dom ju anpassade för. Men när folk känner att vettiga feature requests dyker upp och kanske även förfinats via lite forum-diskussion, så lägger man in dessa i issue trackern.

Skulle vara kul att höra vad dev har för inställning till det, för som sagt var, så länge dev inte ser dom så blir det bara snack...
Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Re: Ljud "Zon Locked"

Post by Lillklippan »

Det jag menar för det första är att i issues är det inga diskussioner om för ändringar eller förbättringar mellan turgfare så att man kan vidareutveckla en ide.

För det andra. När ingen tycks moderera att ärenden åtminstone har läst och prioriterats i issus så har man missat hela spåret med issus och issus kommer att dö så småningom.
För att issus skall kunna fortleva med relevans så måste man i varje fall moderera ärenden inom snar framtid med prioritering och markering att ärendet eskalerats till att någon gått vidare med det (åtminstone läst) ärendet eller att man redan från början förkastat det med en lämplig kommentar varför. Jag har jobbat skälv inom IT sidan i dessa typer av ärende system. Om det skall finnas så måste man ta hand om detta annars kommer alla användare att tröttna på att inget händer och man kommer sitta i samma situation som förut eller värre.
Så om inte issus skall vara en fluga som dör ut så måste man ta hand om det på något sätt annars har man lagt ner ett arbete för att skapa issus för ingen ting.
Jag vet inte t.ex. hur många ärenden med "QR-code outdated" som ligger just nu i systemet och alla verkat ligga i olika nivåer. Att döma på att de första har legat sedan Feb i år och fått "confirmd" i Maj och de ligger fortfarande i detta status så funderar man om det är fixat eller ej. När inget händer så loggar nästa en nytt ärende o.s.v. och man får bara fler och fler ärenden att hålla reda på i ett system. Efter ett tag tröttnar man på att man inte får respons och man återgår att skriva om det i forumet för där börjar man att få med sig en opinion så att det till slut inte går att ignorera.

Om man skall ha en nytta av ett ärende hantering system så måste man vårda det!
Om man inte är beredd att vårda och moderera det på något sätt så är det inte värt att än införa det.
Då har man bara slängt ut tid och pengar (för t.ex. server kraft) på något som man kan lägga pengar och tid någon annanstans t.ex. att utveckla applikationen eller läsa alla idéer i forumet i ostrukturerad form. Man har alltså inte vunnit något.

Ursäkta att jag är så rak på detta men jag har jobbat ganska mycket och sätt en hel del liknande uppbyggda system. Efter en tid som man eftersatt dem så kan man inte bringa reda i dem utan det är enklare att börja på ny kula med nya system. Men man har ett större jobb än tidigare att få någon att börja använda det nya systemet eftersom man relaterar hanteringe till hur det var i det gamla och ingen vill därför skriva i det nya. Man har alltså skapat en situation med en sämre utgångspunkt än vad man hade från börja.
______________________________________________________________________________________

Ja om det nu finns önskemål om att det som jag önskade att det istället kom upp en komentar "Zon Locked" istället för "Taking Zon" när man kommer fram till en låst zon så hoppas jag att man fixar det i nästa uppdatering eller i framtiden. Jag har vilket fall som helst markerat mitt önskemål här om det och hoppas att andra har liknade önskemål.
Och orsaken att jag inte ännu skrivit det i issus kan ni se här ovan och de erfarenheter jag som "användare" har av denna issus databas och hur den sköts.
______________________________________________________________________________________

Sedan förstår jag att allt sköts på ideellt basis men då skall man nog hålla det på just den nivån och inte införa något man inte tar hand om för då har man verkligen skjutit sig i foten. ;)
Det är som sagt var bra att strukturera upp saker men det i sig löser inget om man inte då tar hand om det. Det är som att köpa värsta löparskona och sedan ändå löpa barfota. Vad har man då vunnit med det?
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Ljud "Zon Locked"

Post by TBIT »

Utvecklarna vill att fel och problem läggs in i issuewebben, medan önskemål och förbättringsförslag ska lämnas via forumet.

Undantaget är önskemål och förbättringar av själva issuewebben, eftersom det är jag som sköter den.
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
Post Reply

Return to “Förslag”