Anti-Bilturf cirkel

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Jag skriver ju att efter ungefär 20 minuter så ska blocken försvinna helt. Det är väl ändå rätt sällan scenariot är att någon tar en zon och sedan direkt kommer på bussen och bara åker 10 minuter hem och direkt igen ska ta en zon. Att dessa få ska behöva vänta ~5 minuter för att stävja bilturfarna låter rimligt för mig.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by farbrorP »

Men de behöver inte stävjas. Släpp det nu och turfa järnet. :)

Jag gillar det inte heller och kanske ger en eller annan gliring ibland, men till syvende och sist
är det vad man själv gör eller inte gör som bestämmer var man hamnar i topplistan.
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by tomtebloss »

DIProgan wrote:Jag skriver ju att efter ungefär 20 minuter så ska blocken försvinna helt. Det är väl ändå rätt sällan scenariot är att någon tar en zon och sedan direkt kommer på bussen och bara åker 10 minuter hem och direkt igen ska ta en zon. Att dessa få ska behöva vänta ~5 minuter för att stävja bilturfarna låter rimligt för mig.
Då läste jag lite för fort och ursäktar mig.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Blabert wrote:Om man inte får någon pph för döda zoner hur har det då en inverkan på utgången av tävlingen..?
Jag pratar om de zoner som ändå fortsätter ge någon pph. För inte kommer alla udda zoner ge 0 pph snart eller?
Blabert wrote:Det finns inte en chans att det är mer poängeffektivt att åka bil i tre timmar till någon död stad än att stanna hemma och cykla i tre timmar på hemmaplan.
En +2 zon ger alltså 1400 poäng om du får behålla den hela rundan. Plocka 10 +2 zoner på 2 timmar åkande och 40 minuter bilturfande så har du (170 + 50 + 1400) * 10 = 16200.

Vi försöker jämföra med något som låter rimligt. Vad sägs om 50 zoner á 110 +6. Vi låter personen behålla zonerna ett helt dygn vilket skulle va rätt ovanligt men i gengäld ingen neutral bonus. 50 * (110 + 6 * 24) = 12700
Blabert wrote:Om man är snäll så kanske det är 5-10% som turfar för tävlingsmomentet, är det rimligt att balansera hela spelet efter eliten..? Turf har sedan länge varit inriktat på att tillgodose allas behov på bästa sätt, inte att gynna en liten del av spelarna. Den enda spelargruppen som faktiskt "motarbetas" är just bilturfare...
Varför åker man runt o bilturfar som ett jehu och tar zoner oftare än vart tjugonde minut om man inte aspirerar på att va elit?
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
LoneDog
Posts: 657
Joined: 26 Apr 2012 08:50
Country: Sweden
Location: Short Valley
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by LoneDog »

DIProgan wrote:
Blabert wrote:Om man inte får någon pph för döda zoner hur har det då en inverkan på utgången av tävlingen..?
Jag pratar om de zoner som ändå fortsätter ge någon pph. För inte kommer alla udda zoner ge 0 pph snart eller?
Blabert wrote:Det finns inte en chans att det är mer poängeffektivt att åka bil i tre timmar till någon död stad än att stanna hemma och cykla i tre timmar på hemmaplan.
En +2 zon ger alltså 1400 poäng om du får behålla den hela rundan. Plocka 10 +2 zoner på 2 timmar åkande och 40 minuter bilturfande så har du (170 + 50 + 1400) * 10 = 16200.

Vi försöker jämföra med något som låter rimligt. Vad sägs om 50 zoner á 110 +6. Vi låter personen behålla zonerna ett helt dygn vilket skulle va rätt ovanligt men i gengäld ingen neutral bonus. 50 * (110 + 6 * 24) = 12700
Blabert wrote:Om man är snäll så kanske det är 5-10% som turfar för tävlingsmomentet, är det rimligt att balansera hela spelet efter eliten..? Turf har sedan länge varit inriktat på att tillgodose allas behov på bästa sätt, inte att gynna en liten del av spelarna. Den enda spelargruppen som faktiskt "motarbetas" är just bilturfare...
Varför åker man runt o bilturfar som ett jehu och tar zoner oftare än vart tjugonde minut om man inte aspirerar på att va elit?
l man vara så patetisk att bilturfa "go ahead"! Dom fjollorna varar bara en runda sen slutar dom turfa.

Ta bilen till annan stad med cykel go for it!

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Anti-Bilturf cirkel

Post by Blabert »

@DIProgan:

De zoner som du talar om, alltså de zoner som du får behålla en hel runda, kommer vara 0 pph. Om vi leker med tanken att man får 200 i tp för en sådan zon blir totalpoängen i ditt exempel 2000p. Den summan skapar man ihop väldigt enkelt i princip vilken stad som helst på en timme om man använda cykel.



Tapatalked from my Xperia Z
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Anti-Bilturf cirkel

Post by Blabert »

farbrorP wrote:Men de behöver inte stävjas. Släpp det nu och turfa järnet. :)

Jag gillar det inte heller och kanske ger en eller annan gliring ibland, men till syvende och sist
är det vad man själv gör eller inte gör som bestämmer var man hamnar i topplistan.
Min åsikt precis!

Tapatalked from my Xperia Z
Image
HappyF
Zonemaker
Posts: 290
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by HappyF »

DIProgan wrote: En +2 zon ger alltså 1400 poäng om du får behålla den hela rundan. Plocka 10 +2 zoner på 2 timmar åkande och 40 minuter bilturfande så har du (170 + 50 + 1400) * 10 = 16200.

Vi försöker jämföra med något som låter rimligt. Vad sägs om 50 zoner á 110 +6. Vi låter personen behålla zonerna ett helt dygn vilket skulle va rätt ovanligt men i gengäld ingen neutral bonus. 50 * (110 + 6 * 24) = 12700
Jag tycker inte att det är en relevant jämförelse. Förutsätter du att man bara turfar en dag på hela omgången? Ja visst, om man bil-turfar första dagen så får man 4000 poängs försprång. Men, och det är här din jämförelse haltar, så kan man inte fortsätta ta nya neutrala zoner, som man får behålla hela rundan, många fler gånger. Det finns inget ställe där det finns så många "döda" områden inom en radie på en timmes bilkörning att man kan hålla på med det hela rundan.

Även om det skulle finnas så många områden så man kan fortsätta att ta zoner som man får behålla hela rundan, så blir ju snittpoängen 700 poäng för hela rundan. Då blir det i snitt (170 + 50 + 700) * 10 = 9200 poäng.

Kan vi inte stänga den här diskussionen om bilturfare en gång för alla? Målet måste vara att göra Turf roligare för fler, t.ex. stadskamper, fler medaljer mm. Det är faktiskt bara ett fåtal som har möjlighet och intresse av att vinna hela omgången. Fokusera på det istället för att lägga tid på att hitta på regler för att förhindra de få (min gissning) bilturfare som finns.
Fidde
Posts: 105
Joined: 31 Oct 2011 20:20
Country: Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Fidde »

Ärligt talat tycker jag att bilturfare brukar få tillräckligt med skit i chatten, och om vi nu ska jämföra med sporter och fokusera på tävlingsmomentet, är det inte ganska vanligt att tex tävlingscyklister åker bil eller liknande till tävlingarna ? för inte cyklar dom runt på bakgården iaf...

min poäng är hur som att som så många andra kan man sucka lite över bilturfare ibland men att förhindra det ser jag inte som någon lösning, spelet ska vara kul för alla, och inte bara de som vill tävla.

//Fidde
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Fidde wrote:min poäng är hur som att som så många andra kan man sucka lite över bilturfare ibland men att förhindra det ser jag inte som någon lösning, spelet ska vara kul för alla, och inte bara de som vill tävla.

//Fidde
Upprepar varför skulle man behöva dra runt som ett jehu med bilen och ta flera zoner med bilen inom 20 minuter om man inte vill tävla. För det var så förslaget såg ut.
Running the third-party project https://turfbridge.com
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”