Anti-Bilturf cirkel
Re: Anti-Bilturf cirkel
Jag skriver ju att efter ungefär 20 minuter så ska blocken försvinna helt. Det är väl ändå rätt sällan scenariot är att någon tar en zon och sedan direkt kommer på bussen och bara åker 10 minuter hem och direkt igen ska ta en zon. Att dessa få ska behöva vänta ~5 minuter för att stävja bilturfarna låter rimligt för mig.
Running the third-party project https://turfbridge.com
Re: Anti-Bilturf cirkel
Men de behöver inte stävjas. Släpp det nu och turfa järnet.
Jag gillar det inte heller och kanske ger en eller annan gliring ibland, men till syvende och sist
är det vad man själv gör eller inte gör som bestämmer var man hamnar i topplistan.
Jag gillar det inte heller och kanske ger en eller annan gliring ibland, men till syvende och sist
är det vad man själv gör eller inte gör som bestämmer var man hamnar i topplistan.
-
- Posts: 1277
- Joined: 17 Aug 2010 17:00
- Country: Sweden
- Contact:
Re: Anti-Bilturf cirkel
Då läste jag lite för fort och ursäktar mig.DIProgan wrote:Jag skriver ju att efter ungefär 20 minuter så ska blocken försvinna helt. Det är väl ändå rätt sällan scenariot är att någon tar en zon och sedan direkt kommer på bussen och bara åker 10 minuter hem och direkt igen ska ta en zon. Att dessa få ska behöva vänta ~5 minuter för att stävja bilturfarna låter rimligt för mig.
Re: Anti-Bilturf cirkel
Jag pratar om de zoner som ändå fortsätter ge någon pph. För inte kommer alla udda zoner ge 0 pph snart eller?Blabert wrote:Om man inte får någon pph för döda zoner hur har det då en inverkan på utgången av tävlingen..?
En +2 zon ger alltså 1400 poäng om du får behålla den hela rundan. Plocka 10 +2 zoner på 2 timmar åkande och 40 minuter bilturfande så har du (170 + 50 + 1400) * 10 = 16200.Blabert wrote:Det finns inte en chans att det är mer poängeffektivt att åka bil i tre timmar till någon död stad än att stanna hemma och cykla i tre timmar på hemmaplan.
Vi försöker jämföra med något som låter rimligt. Vad sägs om 50 zoner á 110 +6. Vi låter personen behålla zonerna ett helt dygn vilket skulle va rätt ovanligt men i gengäld ingen neutral bonus. 50 * (110 + 6 * 24) = 12700
Varför åker man runt o bilturfar som ett jehu och tar zoner oftare än vart tjugonde minut om man inte aspirerar på att va elit?Blabert wrote:Om man är snäll så kanske det är 5-10% som turfar för tävlingsmomentet, är det rimligt att balansera hela spelet efter eliten..? Turf har sedan länge varit inriktat på att tillgodose allas behov på bästa sätt, inte att gynna en liten del av spelarna. Den enda spelargruppen som faktiskt "motarbetas" är just bilturfare...
Running the third-party project https://turfbridge.com
Re: Anti-Bilturf cirkel
l man vara så patetisk att bilturfa "go ahead"! Dom fjollorna varar bara en runda sen slutar dom turfa.DIProgan wrote:Jag pratar om de zoner som ändå fortsätter ge någon pph. För inte kommer alla udda zoner ge 0 pph snart eller?Blabert wrote:Om man inte får någon pph för döda zoner hur har det då en inverkan på utgången av tävlingen..?
En +2 zon ger alltså 1400 poäng om du får behålla den hela rundan. Plocka 10 +2 zoner på 2 timmar åkande och 40 minuter bilturfande så har du (170 + 50 + 1400) * 10 = 16200.Blabert wrote:Det finns inte en chans att det är mer poängeffektivt att åka bil i tre timmar till någon död stad än att stanna hemma och cykla i tre timmar på hemmaplan.
Vi försöker jämföra med något som låter rimligt. Vad sägs om 50 zoner á 110 +6. Vi låter personen behålla zonerna ett helt dygn vilket skulle va rätt ovanligt men i gengäld ingen neutral bonus. 50 * (110 + 6 * 24) = 12700
Varför åker man runt o bilturfar som ett jehu och tar zoner oftare än vart tjugonde minut om man inte aspirerar på att va elit?Blabert wrote:Om man är snäll så kanske det är 5-10% som turfar för tävlingsmomentet, är det rimligt att balansera hela spelet efter eliten..? Turf har sedan länge varit inriktat på att tillgodose allas behov på bästa sätt, inte att gynna en liten del av spelarna. Den enda spelargruppen som faktiskt "motarbetas" är just bilturfare...
Ta bilen till annan stad med cykel go for it!
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
Re: Sv: Anti-Bilturf cirkel
@DIProgan:
De zoner som du talar om, alltså de zoner som du får behålla en hel runda, kommer vara 0 pph. Om vi leker med tanken att man får 200 i tp för en sådan zon blir totalpoängen i ditt exempel 2000p. Den summan skapar man ihop väldigt enkelt i princip vilken stad som helst på en timme om man använda cykel.
Tapatalked from my Xperia Z
De zoner som du talar om, alltså de zoner som du får behålla en hel runda, kommer vara 0 pph. Om vi leker med tanken att man får 200 i tp för en sådan zon blir totalpoängen i ditt exempel 2000p. Den summan skapar man ihop väldigt enkelt i princip vilken stad som helst på en timme om man använda cykel.
Tapatalked from my Xperia Z
Re: Sv: Anti-Bilturf cirkel
Min åsikt precis!farbrorP wrote:Men de behöver inte stävjas. Släpp det nu och turfa järnet.
Jag gillar det inte heller och kanske ger en eller annan gliring ibland, men till syvende och sist
är det vad man själv gör eller inte gör som bestämmer var man hamnar i topplistan.
Tapatalked from my Xperia Z
Re: Anti-Bilturf cirkel
Jag tycker inte att det är en relevant jämförelse. Förutsätter du att man bara turfar en dag på hela omgången? Ja visst, om man bil-turfar första dagen så får man 4000 poängs försprång. Men, och det är här din jämförelse haltar, så kan man inte fortsätta ta nya neutrala zoner, som man får behålla hela rundan, många fler gånger. Det finns inget ställe där det finns så många "döda" områden inom en radie på en timmes bilkörning att man kan hålla på med det hela rundan.DIProgan wrote: En +2 zon ger alltså 1400 poäng om du får behålla den hela rundan. Plocka 10 +2 zoner på 2 timmar åkande och 40 minuter bilturfande så har du (170 + 50 + 1400) * 10 = 16200.
Vi försöker jämföra med något som låter rimligt. Vad sägs om 50 zoner á 110 +6. Vi låter personen behålla zonerna ett helt dygn vilket skulle va rätt ovanligt men i gengäld ingen neutral bonus. 50 * (110 + 6 * 24) = 12700
Även om det skulle finnas så många områden så man kan fortsätta att ta zoner som man får behålla hela rundan, så blir ju snittpoängen 700 poäng för hela rundan. Då blir det i snitt (170 + 50 + 700) * 10 = 9200 poäng.
Kan vi inte stänga den här diskussionen om bilturfare en gång för alla? Målet måste vara att göra Turf roligare för fler, t.ex. stadskamper, fler medaljer mm. Det är faktiskt bara ett fåtal som har möjlighet och intresse av att vinna hela omgången. Fokusera på det istället för att lägga tid på att hitta på regler för att förhindra de få (min gissning) bilturfare som finns.
Re: Anti-Bilturf cirkel
Ärligt talat tycker jag att bilturfare brukar få tillräckligt med skit i chatten, och om vi nu ska jämföra med sporter och fokusera på tävlingsmomentet, är det inte ganska vanligt att tex tävlingscyklister åker bil eller liknande till tävlingarna ? för inte cyklar dom runt på bakgården iaf...
min poäng är hur som att som så många andra kan man sucka lite över bilturfare ibland men att förhindra det ser jag inte som någon lösning, spelet ska vara kul för alla, och inte bara de som vill tävla.
//Fidde
min poäng är hur som att som så många andra kan man sucka lite över bilturfare ibland men att förhindra det ser jag inte som någon lösning, spelet ska vara kul för alla, och inte bara de som vill tävla.
//Fidde
Re: Anti-Bilturf cirkel
Upprepar varför skulle man behöva dra runt som ett jehu med bilen och ta flera zoner med bilen inom 20 minuter om man inte vill tävla. För det var så förslaget såg ut.Fidde wrote:min poäng är hur som att som så många andra kan man sucka lite över bilturfare ibland men att förhindra det ser jag inte som någon lösning, spelet ska vara kul för alla, och inte bara de som vill tävla.
//Fidde
Running the third-party project https://turfbridge.com