Anti-Bilturf cirkel

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Byggaren »

Rymdkeppsturfning +1
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by GuteLappen »

Thunell wrote:Skulle ju va riktigt häftigt om nån kom o blockade mig med rymdskepp! Men det är ju bara vad jag tycker...
Det hände mig förra omgången ;)
Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Lillklippan »

DIProgan

Ta detta med turf som i simningens medly. Man kan använda vilket sim sätt man vill i medly men förnärvarande är crawl det snabbaste.

Ibland går det snabbare att ta en zon med bil om man har en såda i närheten. Ibland (oftast med cykel i en större stad) och ibland måste man simma eller gå en bit för att kunna ta en zon.

Jag har via chaten fått gliringar om att jag borde cykla för att ta en zon när jag har använt bilen till minna föräldrar och på kvällen på vägen hem kanske tar en liten omväg för att ta någon zon. Det tar jag på mig dessa gliringar och ibland får jag till och med lite dåligt samvete om jag är för nära hemmet och först borde kört hem och parkerat bilen för att därefter ta cykeln för att ta zonen men har varit för trött för att angagerat mig i så mycket.

Jag tror som jag skrev tidigare inte att bilturfaran borde vara ditt största bekymmer utan det borde vara de som turfat 24/7. Jag kommer inte att fördömma dem att de inte har ett liv utanför turf men det är de som irriterar mig mest eftersom man inte hinner hem förre zonerna man nyss tog åter är tagna och detta även mitt i natten.

Jag kan bara gratulera dig om du är i en ort med mindre konkurrens om zoner än det stora städerna som t.ex. jag är i Västerås. Har jag en zon som ligger central (ca 5 km från centrum) mer än en dag så ser jag det som en jackpot. Eftersom konkurrensen är så hård här att zoner normalt byter ägare flera gånger om dagen och ibland flera gånger i timmen om man tittar på zonerna i centrum. Så Bil Turf är ett litet problem och de centrala zonerna tar du inte med bil därför att du t.o.m. tar dessa snabbare med att gå och kanske t.o.m. krypandes efter några turf öl om ingen annan hinner före dig.
Ge upp nu detta om Anti-Bil turf. Om det är ett problem för dig så är det nog ett lokalt problem på din ort och inte i de större orterna där förnärvarande de flesta turfarna finns.
Jag har tittat på en ort "Köping" som jag tror är likande i storlek som din och även där går det fortare att turfa runt till zonerna med cykel. Så om du gå Turfar så skall du nog se dessa som de största konkurrenterna.
User avatar
LoneDog
Posts: 657
Joined: 26 Apr 2012 08:50
Country: Sweden
Location: Short Valley
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by LoneDog »

DIProgan wrote:
LoneDog wrote:Tycker hela den här tråden låter som diprogan aint got what it takes och gnäller på det enda han kan gnälla på.

Mycket riktigt har jag inte what it takes för jag har ju ingen bil ;)

Skämt o sido, jag gåturfar så jag kommer aldrig ha med toppstriden att göra tills jag eventuellt byter till andra färdmedel men jag är ändå intresserad av att slippa överdrivna bilister och att balansera spelet med konstruktiva idéer.

Kan annars säga att om jag får min ansökan accepterad till "Vi som gåturfar" gruppen så blir jag ny ledare där. Har du what it takes för att vinna den gruppen?
Hah att gå turfa när jag lagt så mycket pengar på min cykel no way. Sen är det inte effektivt poäng mässigt i göteborg och jag tjänar mer på att cykla mina 7mil i göteborg än att gå 5km.

Om du vill ha mer "lika villkor" som du föreskriver så gör du nog bäst i att programmera ett eget turf där man bara får gå :grin:

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Wallen »

Att ha olika klasser för olika sätt att turfa känns som omöjligt då jag inte vet någon som endast turfar på ett sätt. Blir det klassindelning i framtiden så blir det snarare i serier så att samma zoner kan användas av både serie 1 och serie 2 utan att man blockar varandra men där är vi inte än och det finns även där några fallgropar som behöver lösas då systemet inte är byggt för det och att det på de flesta håll finns för få turfare för dylik indelning.

Vad gäller trådens ursprungstanke med Ant-bilturfcirkel (vi har rätt tålig mod med tanke på hur långt från ämnet denna tråden stundtals är) så kommer det inte hända då alla transportsätt är tillåtna och om det vore önskvärt med dylik implementation så anser jag att det skulle nedprioriteras kraftigt då det finns så mycket andra delar i turf som skulle vara utvecklande för turf som borde göras före innan man börjar utveckla för att begränsa turfandet. En anti-bilturfcirkel skulle dessutom inte ha mycket effekt då det är mellan få zoner man är snabbare med bil än med cykel om man skall hålla sig inom 20 min mellan zoner och plocka alla zoner på vägen. Så även om jag förstår frustrationen och tanken så ser jag inte att det skulle tillföra något annat än bortkastad utvecklingstid för något som kan strula rätt mycket och har tveksam funktion.

Och något uttalande om att förbjuda bilturf lär vi heller inte se för var drar man gränsen? Det är ok att åka mellan städerna med cykel bak på bilen men stannar du vid en rastplats med zon nära så får du inte gå och ta den utan skall då ta ned cykeln (för man få ju inte gå och ta den som man gör idag) och ta zonen och då får man inte ta bara den zonen eller var går gränsen för hur många zoner man måste ta för att det skall vara ok för att ta bilen parkera och ta en/några zoner? Får man t.ex. passa på att ta zonen vid köpcentret när man ändå råkar passera när man shoppar med familjen? Det skulle bli ett väldigt luddigt uttalande utan någon styrka och förmodligen bara initiera än mer käbbel om bilturfning än vad som är fallet idag och dit vill iaf inte jag gå.

Mao tanken är i någon mening god men det hjälper förmodligen inte turf att utvecklas om vi skall lägga energi på förbud.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Lillklippan wrote:Jag tror som jag skrev tidigare inte att bilturfaran borde vara ditt största bekymmer utan det borde vara de som turfat 24/7.
Tid är något vi alla har lika mycket av per dygn. Att jobba hårt ger sina fördelar man kan t.ex. utveckla det perfekta turf-fordonet med pengarna från det ;) ...men generellt så är det rätt och riktigt i min värld att den som lägger ner mer tid ska vinna mer. Det är ett val personen gör. Elitidrottare blir man inte utan att lägga ner massiva mängder tid på det osv. osv. I sportens värld löser man nivå- och tidskillnader via divisioner och vi har ju seriespel i turf också nu så det är förslagsvis där de med mindre tid kan tävla mer rättvist.
Lillklippan wrote:Om det är ett problem för dig så är det nog ett lokalt problem på din ort och inte i de större orterna där förnärvarande de flesta turfarna finns.
Sverige är ett avlångt land. Det finns många orter att besöka där zonerna är utspridda. Även större orter har vanligtvis zoner som ligger avsides som folk inte vill ta men jag håller med om att det är ett mindre problem ju större staden och aktiviteten där är. De flesta turfarna må finnas i storstäder men ska småstadsturfing gå o dö helt för det? Nej det är inte ett lokalt problem för bara min stad. Majoriteten av städerna jag besökt skulle gjorts snabbast med bil men ännu bättre med cykel+bil. Man kan såklart ta bort alla städer/zoner som inte är kompakta eller har många utövare så Turf bara blir ett storstadsfenomen. Då hade bilproblemet lösts på bekostnad av det roliga och att förlora flertalet användare. Inte ett alternativ.

Några kartor:
Uddevalla: http://www.fotothing.com/photos/a0e/a0e ... ab_1e9.jpg
Stenungsund: http://www.fotothing.com/photos/472/472 ... bd_1e9.jpg
Borås: http://www.fotothing.com/photos/2b6/2b6 ... 87_1e9.jpg
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Jag vet inte hur många gånger jag måste nämna att första delen av rundan går bäst till att plocka pph man får behålla därav bil. Cirkeln är inte för att dela in perfekt mellan transportsätt utan på ett ungefär så att det blir jobbigt om man väljer fel sort. Bil inom stad i det här fallet. Kanske kommer längre svar senare.
Running the third-party project https://turfbridge.com
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by StarDust »

Det handlar alltså inte om bilturfande utan om lata turfare. Hade dina såkallade bilturfare inte tagit zonerna utanför cirkeln så haee de förblivit neutrala. Mina cykelrundor brukar ligga på mellan 2-5 mil, på den sträckan tar man rätt många zoner och lätt alla i de dtäder du visar. Vill nån turfa med bil i dessa, låt dem, men klaga inte på dem utan latmaskarna som inte tar längre cykelturer.

Sent from my GT-I9295
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Lillklippan »

Håller med StarDust! +1

Dit problem att döma av de exempel du lagt upp är inte bilturfandet utan avsaknaden att andra tar zoner. Om det var fler aktiva i din närhet så hade du nog även fler zoner och en förtätning. Så se i detta fall bilturfarna som dina vänner eftersom det ger dig möjligheten att åter ta zonen. Så är det i de större och aktiva städerna. Jag vet att Sverige skiftar ganska mycket men de flest ställarna måg bra av fler zoner och det får man med mer aktiva på platsen.
Jämför din omgivning med hur det var i Köping som nog är en ort som överensstämmer med din och som jag själv känner till. Läs i Zon tråden för Västmanland hur de gick tillväga genom fler aktiva för att få fler zoner och en förtätning så att nu man kan ta fler zoner och poäng.

Vi kanske skulle ändra titeln på denna tråd till "Anti-Soff liggar cirkeln" för att indikera att det är nog det som minst rör Turf att ta zoner och därefter bara leva på pph. ;)
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Isengrim »

StarDust wrote:Det handlar alltså inte om bilturfande utan om lata turfare. Hade dina såkallade bilturfare inte tagit zonerna utanför cirkeln så haee de förblivit neutrala. Mina cykelrundor brukar ligga på mellan 2-5 mil, på den sträckan tar man rätt många zoner och lätt alla i de dtäder du visar. Vill nån turfa med bil i dessa, låt dem, men klaga inte på dem utan latmaskarna som inte tar längre cykelturer.

Sent from my GT-I9295
Folk tar ju inte dom där turerna när det finns bilturfare. Visste man att man hade chans att få behålla dom ett tag så hade folk gjort det, nu med bilturfare så skippar man det.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”