Hur minska dataanvändningen?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by TBIT »

affanicaffan wrote:
LeiLar wrote:Visst är det väldigt snyggt med satellitbilderna men snyggt är inte alltid bra. Min yngste son har en synnedsättning och ovanpå detta en perceptionsstörning. Så han har väldigt svårt att tolka dessa tjusiga bilder. Han har det betydligt lättare (men helt lätt blir det aldrig för honom) att tolka t.ex. OSM-kartor. Så för honom vore det mycket bättre om man kunde välja att använda OSM-kartor. Om han kunde koppla bort satellitbilderna så skulle det dessutom belasta hans ekonomi mindre. Och nej, PRO-läget funkar inte så bra för honom.
Välkommen till turf och forumet!
Tyvärr så är inte detta något som prioriteras av Turf-crew, MEN det finns sätt att komma runt detta, t.ex. att lägga in zonernas placering i google-maps egen app, eller Locus eller någon annan karttjänst. Tyvärr så försvinner ju möjligheten att se blockerade zoner eller andra spelare, men om du är intresserad av detta så hjälper jag dig gärna! Skriv här eller i PM så ska jag se vad jag kan göra, dessutom är vi nästan grannar (Stolt Ålidhemsbo) ;) 8-)
Och för detta ändamål kan man använda http://turf.urbangeeks.org/ (OBS! Varken jag eller TurfDev som gjort den sidan!)
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by affanicaffan »

TBIT wrote: Och för detta ändamål kan man använda http://turf.urbangeeks.org/ (OBS! Varken jag eller TurfDev som gjort den sidan!)
Märkligt, jag hade lagt in den länken i mitt inlägg men jag måste ha råkat radera den :shock: Precis som TBIT säger, det är precis den sidan man ska använda, rita en polygon som täcker in Umeås zoner, och sedan tryck på "Create KML-file". Så perfekt att det är närmast skrattretande! :D
UrbanGeeks är det som ska ha all beröm för denna sida ;)
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
LiberateTuteme
Posts: 5
Joined: 10 Jan 2014 14:10
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by LiberateTuteme »

Hej! Vet inte riktigt vilket som är bäst, posta en ny tråd eller posta i en som senaste posten är ca ett år gammal ;S
Men men, jag är ju ny på detta men har märkt att Turf drar en del data... I början körde jag ju bara vanlig kartvy men nu mest pro-mode OCH stänger av gps mellan zonerna, ibland stänger jag även av programmet men det är ju lite trisst :/
Roligast hade ju absolut varit att kunna köra med vanlig kartvy och ha live på hela tiden.
Sist jag tog lite zoner här i min stad drog det väl ca 15Mb
På mitt mobilabb har jag 1Gb gratis surf och för 2Gb får jag betala 150:-/månad till... känns inte direkt värt det kan jag tycka :/
Ska bli intressant att se framöver hur mycket det drar när jag kör med program/gps minimalt :/
Sedan vet jag inte vad det är som drar mest mobildata men om det hjälper hade det inte kunnat vara en ide att ha valmöjlighet hur stort område man ska se i spelet, visst det är kul och ger känsla att se att andra är ute osv men det är ju oftast inget jag är superintresserad av (utanför min stad)
Och om jag måste välja på 150:-/månad och möjligheten att se andra turfare i regioner jag inte bryr mig om är valet lätt för mig ;(
:: User: LiberateTuteme :: Mobile: Sony Xperia V :: Location: Västervik :: Färdsätt: Gå/Springa/Cykla :: Image ::
ImageImageImageImage
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Dacop »

LiberateTuteme wrote:Hej! Vet inte riktigt vilket som är bäst, posta en ny tråd eller posta i en som senaste posten är ca ett år gammal ;S
Men men, jag är ju ny på detta men har märkt att Turf drar en del data... I början körde jag ju bara vanlig kartvy men nu mest pro-mode OCH stänger av gps mellan zonerna, ibland stänger jag även av programmet men det är ju lite trisst :/
Roligast hade ju absolut varit att kunna köra med vanlig kartvy och ha live på hela tiden.
Sist jag tog lite zoner här i min stad drog det väl ca 15Mb
På mitt mobilabb har jag 1Gb gratis surf och för 2Gb får jag betala 150:-/månad till... känns inte direkt värt det kan jag tycka :/
Ska bli intressant att se framöver hur mycket det drar när jag kör med program/gps minimalt :/
Sedan vet jag inte vad det är som drar mest mobildata men om det hjälper hade det inte kunnat vara en ide att ha valmöjlighet hur stort område man ska se i spelet, visst det är kul och ger känsla att se att andra är ute osv men det är ju oftast inget jag är superintresserad av (utanför min stad)
Och om jag måste välja på 150:-/månad och möjligheten att se andra turfare i regioner jag inte bryr mig om är valet lätt för mig ;(
Kartan är onekligen den största förbrukaren av datatrafik så Promode gör stor skillnad. Att stänga av GPS mellan zonerna gör verkligen försumbar skillnad vad gäller datatrafik men försämrar i min mening spelkänslan desto mer, både för dig och andra.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
LiberateTuteme
Posts: 5
Joined: 10 Jan 2014 14:10
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by LiberateTuteme »

Får prova mig fram, jag måste iaf ligga under 1Gb per månad ;(
Visserligen kan jag tycka det är snålt av leverantörerna 2014 men det är väl en annan diskussion.
Ska se om jag kan hitta nån app eller hur jag kan logga mer detaljerat.
:: User: LiberateTuteme :: Mobile: Sony Xperia V :: Location: Västervik :: Färdsätt: Gå/Springa/Cykla :: Image ::
ImageImageImageImage
Vindicator
Posts: 95
Joined: 08 Feb 2013 16:02
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Vindicator »

LiberateTuteme wrote:Får prova mig fram, jag måste iaf ligga under 1Gb per månad ;(
Visserligen kan jag tycka det är snålt av leverantörerna 2014 men det är väl en annan diskussion.
Ska se om jag kan hitta nån app eller hur jag kan logga mer detaljerat.
Jag är inte säker på om GPS:en drar någon datatrafik alls.. när jag var på Kanarieöarna så kunde jag använda den, trots att jag hade inaktiverat dataanvändning. Så jag använde den för att leta geocachar genom att kolla upp dem på hotellet innan och sedan använda en väldigt utzoomad karta därifrån, som jag inte uppdaterade. Det fungerar ju visserligen inte i Turf eftersom själva appen måste vara aktiv där (och förbrukar data) för att man ska kunna ta över zoner, se andra spelare m.m., men det är som sagt inte säkert att GPS:en påverkar dataanvändningen över huvud taget.

Om du kör i samma stad hela tiden, så öppna Turf innan du åker hemifrån och zooma ett par gånger fram och tillbaka för de områden du ska turfa i så att kartan sparas med lite olika inzoomningar, och försök sedan hålla dig i ett så utzoomat läge som möjligt när du turfar runt (med appen igång, men skärmen kan vara avstängd), utan att zooma eller flytta runt en massa på kartan. I så fall förbrukas det mycket mindre data.
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by LeiLar »

Som tidigare sagts: använd UrbanGeeks sida - http://turf.urbangeeks.org/ - den är verkligen toppen och sparar mycket datatrafik om du använder data från UrbanGeek i Locus navigationsapp. Rekommenderas (igen)!
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by DIProgan »

LeiLar wrote:Som tidigare sagts: använd UrbanGeeks sida - http://turf.urbangeeks.org/ - den är verkligen toppen och sparar mycket datatrafik om du använder data från UrbanGeek i Locus navigationsapp. Rekommenderas (igen)!
Vilka kartor används i Locus för att det ska bli uthärdligt? Kartorna jag hittat är rena skämten. Kan använda google maps som en tredje app med cachade kartor men hellre än att växla mellan 3 olika appar betalar jag lite för data och bara kör Turf.
Running the third-party project https://turfbridge.com
LiberateTuteme
Posts: 5
Joined: 10 Jan 2014 14:10
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by LiberateTuteme »

Som tidigare sagts: använd UrbanGeeks sida - http://turf.urbangeeks.org/ - den är verkligen toppen och sparar mycket datatrafik om du använder data från UrbanGeek i Locus navigationsapp. Rekommenderas (igen)!
Låter ju intressant men för min del kan jag alla zoner i min stad nu och jag kör för tillfället iaf bara här så jag behöver inte köra med karta, men säkert bra om man behöver det, lite drygt o fippla med olika prg dock :/
Jag antar att den skickar och tar emot data från nån server om andra användares positioner, actions, zoner osv det kanske är jättelite men... nånting drar ju iaf lite data även i pro-mode
Tror jag hade gillat ett alternativ om hur stort område man skulle ha som aktivt.
Jag menar jag behöver ju inte veta vad 20st gör i Göteborg eller 30 i Stockholm...
:: User: LiberateTuteme :: Mobile: Sony Xperia V :: Location: Västervik :: Färdsätt: Gå/Springa/Cykla :: Image ::
ImageImageImageImage
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by LeiLar »

DIProgan wrote: Vilka kartor används i Locus för att det ska bli uthärdligt? Kartorna jag hittat är rena skämten.
Vilka kartor använder du? Själv hämtar jag härifrån - http://www.openandromaps.org/en/downloads/europe - och de duger åt mig.
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”