[REQ] Seriespel

NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: [REQ] Seriespel

Post by NewBrigdeKing »

Presterar inte fotbollslag mer jämnt över tiden jämfört med vad Turfare gör? Om Turfares insatser varierar kraftigare från månad till månad är det helt riktigt och rimligt upplagt som det är nu med större andel upp/nerflyttningsplatser och färre som stannar kvar.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: [REQ] Seriespel

Post by DIProgan »

Det jag ser som störst skillnad är väl att man delar upp divisioner pga. geografiska begränsningar i vanliga sporter och några sådana finns nödvändigtvis inte i Turf även om det hade kunnat ordnas divisioner beroende på plats här med. Känner viss tveksamhet för varför det ska vara uppdelat annars. Blir ibland mycket ojämna divisioner men det är väl lite som Turf i allmänhet :P
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: [REQ] Seriespel

Post by Isengrim »

När bara 50% av spelarna stannar kvar känns det väl udda, det blir aldrig att man etablerar sig på en viss nivå utan det är ju 50% möjlighet att du åker upp eller ner och just det att åker du upp eller ner och sen viceversa eller nån annan från din gamla serie följer dig så är chansen att man hamnar i samma serie inte speciellt stor.
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Re: [REQ] Seriespel

Post by bubblan »

När läggs decemberresultaten ut?
Image
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by knegge »

Resultaten från December är ute nu. Vi var lite för snabba så det uppstod ett problem med sista poänglistan. Så resultaten är baserade på poängen vid 10:55, inte 11:55 som tidigare. Algoritmerna för flyttningen använde data från 11:55 så det ska inte ha uppstått några orättvisor.
Image
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by Marrrs »

Isengrim wrote:När bara 50% av spelarna stannar kvar känns det väl udda, det blir aldrig att man etablerar sig på en viss nivå utan det är ju 50% möjlighet att du åker upp eller ner och just det att åker du upp eller ner och sen viceversa eller nån annan från din gamla serie följer dig så är chansen att man hamnar i samma serie inte speciellt stor.
Jag tycker att det är roligt med olika motståndare olika omgångar. Det är min egen aktivitet som avgör om jag åker upp eller ner så det där med "50% möjlighet" känner jag inte riktigt igen. Mest har mitt mål varit att ligga kvar i div 1 och nu ska jag tillbaka dit har jag tänkt. Olika månader har det varit olika svårt att nå mitt mål, men seriespelet har definitivt gjort att jag med glädje turfat mer.

Kort sagt: För mig gör det inget att Turfs seriespel skiljer sig från andra sporters, särskilt om det gör turfande roligare.
8-)
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: [REQ] Seriespel

Post by Velocipedryttaren »

Marrrs wrote:
Isengrim wrote:När bara 50% av spelarna stannar kvar känns det väl udda, det blir aldrig att man etablerar sig på en viss nivå utan det är ju 50% möjlighet att du åker upp eller ner och just det att åker du upp eller ner och sen viceversa eller nån annan från din gamla serie följer dig så är chansen att man hamnar i samma serie inte speciellt stor.
Jag tycker att det är roligt med olika motståndare olika omgångar. Det är min egen aktivitet som avgör om jag åker upp eller ner så det där med "50% möjlighet" känner jag inte riktigt igen. Mest har mitt mål varit att ligga kvar i div 1 och nu ska jag tillbaka dit har jag tänkt. Olika månader har det varit olika svårt att nå mitt mål, men seriespelet har definitivt gjort att jag med glädje turfat mer.

Kort sagt: För mig gör det inget att Turfs seriespel skiljer sig från andra sporters, särskilt om det gör turfande roligare.
Kan nog hålla med dig. Turf behöver inte kopiera andra sporters seriesystem rak upp och ner, här behöver man inte bygga om någon anläggning för flera miljoner för att man går upp en division som i fotboll och hockey tex. Det gör att vi kan ha en större rörlighet som dom stora arena sporterna bara kan se på med avundsjuka.
När div4 är full skulle jag dock hellre se 16lag i varje division än att det byggs vidare med div5.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: [REQ] Seriespel

Post by Isengrim »

Det handlar ju inte om att kopiera, då skulle vi ju ha regionsindelade lägre divisioner. Det handlar mer om vad som är en rätt optimal mängd i en serie i förhållande till upp och nedflyttningar.
NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: [REQ] Seriespel

Post by NewBrigdeKing »

Jag tycker nog andelen upp/nedflyttningar ÄR optimal nu, trots att jag håller med dig om att 50% är en stor andel. För det är väl också bara ~50% som presterar någorlunda jämnt månad efter månad, medan många andra varierar sitt turfande ganska mycket, vissa månader kör man extra flitigt och andra omgångar går turf på sparlåga. Titta lite på poängen, det krävs redan idag klart mer för att gå upp till serien ovanför, än vad som krävs för de som redan är där att stanna kvar. Viss tröghet ska det förstås vara mellan serierna, men jag tycker seriesystemet skulle bli sämre om man t.ex. minskade till att bara segraren flyttas upp och de två sista flyttas ner. Då skulle det bli ännu tuffare kubbning om uppflyttningsplatserna medan man kan slöa ganska mycket och ändå stanna kvar.
NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: [REQ] Seriespel

Post by NewBrigdeKing »

Annars håller jag med dig om att det är en nackdel att man inte får någon tydlig känsla av att ha "etablerat sig" i en viss division och känner igen sina med/motspelare, utan det är ett himla flyttande upp & ner hela tiden. Men detta tycker jag man får ta när folk inte turfar jämnare än vad de gör, då behövs trots allt stor andel upp/nedflyttning.
Post Reply

Return to “Tredje Part”