[REQ] Seriespel

User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by SunYour »

Ja, det är lite charmigt när man inte vet om det krävs 70k eller 400k för att ta sig upp en division :-)

Alla sporter med serier har ju även nån form av cupsystem också parallellt. Det vore kul att se nån sån variant där spelare möter varandra i personliga vendettor seedade efter divisionstillhörighet :-D
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: [REQ] Seriespel

Post by Isengrim »

Antalet upp och ner är väl inte det som behöver ändras som jag ser det utan mer antalet som faktiskt stannar kvar, sen att det kan skilja så mycket mellan olika parallellserier vad som krävs för upp och stanna kvar det kommer man ju ifrån om man kör enkelserie i dom 4 högsta med säg 24 spelare, då är det så många spelare att man i de lägre kan hänga kvar även om man åker bort en vecka eller att man inte har sportlov och kan turfa järnet som dom andra i ens serie.
NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: [REQ] Seriespel

Post by NewBrigdeKing »

Ok, breddar man antalet spelare i varje serie från 12 till 24 blir det "fler som stannar kvar", men också fler som flyttas upp/ned då jag tycker fortsatt samma ANDEL (50/50) känns rimlig så länge spelare som sagt presterar så olika över tid som de faktiskt gör (och lär fortsätta med). Jag tycker t.ex. inte att man ska kunna åka bort en hel vecka (ganska stor andel av omgången) utan att riskera nedflyttning om man inte ökar aktiviteten de övriga tre veckorna.

Titta lite på poängen Isengrim. I Div 1 ser det i nuläget ut att krävas >60.000p för uppflyttning medan <30.000p ger nedflyttning. Jämför med Turfettan där man med 60.000p skulle placera sig högt även på denna högre nivå = uppflyttning känns motiverad, medan man med 30.000p faktiskt överträffas av en majoritet av alla Div 2-spelare, klart man ska flyttas ner om man inte Turfar flitigare än så.
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Re: [REQ] Seriespel

Post by bubblan »

Uppdateringen har stannat igen.
Image
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: [REQ] Seriespel

Post by Isengrim »

En titt i serierna så här några dar innan omgångsslut visar på att parallellserierna inte fungerar.

Jag själv ligger på 5:e plats in min division, med marginal till nedflyttning. I alla parallellserier hade jag åkt ut och även den som ligger före mig, samtidigt så hade ingen från min division legat på uppflyttning i de andra och en som har 30% mer poäng än ettan i min ligger inte på uppflyttningsplats.

Tittar vi på divisonerna under så blir de än mer absurt. bazinga i 3-1 ligger på nedflyttningsplats, hade han varit placerad i 3-3 hade han legat på uppflyttningsplats. Även den bakom bazinga hade klarat sig i alla andra 3or. Jimo ligger sist i 3-2 med 12k och cral klarar sig kvar i 3-3 med 2k mindre.

Även i 4orna är det absurt, jester i 4-9 är markerad blå för nedflyttning fast han har mer än dubbelt så mycket poäng som Optimus i 4-15 som är grönmarkerad för uppflyttning.
NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: [REQ] Seriespel

Post by NewBrigdeKing »

Jag håller med Isengrim om att det vore bra att slå ihop parallellserier, 12 spelare per serie är för lite i främst de lägre divisionerna där stora skevheter nu har uppstått. Istället för 8 serier á 12 spelare i Div 3 skulle man kunna ha 4x24.

Ett alternativ, eller komplement, vore att alla upp/nedflyttningsplatser inte baseras på placering, utan några på poäng. I nuläget kanske bara de åtta segrarna i div3 flyttas upp, plus de därutöver åtta bästa sett till poängen. Slår man ihop serier så t.ex. div 3 består av 4 serier á 24st spelare kan det bli de två bästa i varje på placering och de därutöver 16 med bästa poängen som flyttas upp.
User avatar
Rickshaw
Posts: 51
Joined: 07 Oct 2012 23:43
Country: Sweden
Location: Solberga, Stockholm, Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by Rickshaw »

Man kan mycket väl behålla befintlig seriestruktur, men vid uppflyttning och nedflyttning görs en "seedning" så att man sprider dom bästa (och sämsta) från föregående omgång i olika serier inom samma division. Kan även tänka mig "kvalplats" så att t ex den som ligger närmast uppflyttning i Div 2 jämförs med den som ligger närmast nedflyttning i Div 1, skulle Div 2-spelaren då ha högre poäng så tar han Div 1-spelarens plats.
Rickshaw the guard of Prästaparken
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: [REQ] Seriespel

Post by Jimo »

Grundproblemet är att turfarna har ojämna omgångar samt att en del bjuder upp till kamp medan andra lägger sig platt. Vi spånar på olika utjämningssystem. Div4 är den nya gärdsgården och nu i början blir det "absurd cirkus". Det kommer bli bättre om några omgångar när de serierna är fulla.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: [REQ] Seriespel

Post by Isengrim »

Med ett större antal i varje serie och inga parallellserier så löser man problemet. Även om det är kaos i fyran för att det är nya gärdsgårdsserien så visar det jag skrev ovan att det inte funkar speciellt bra i de ovanför heller och ett utjämningssystem är ett sätt att lösa nått som är trasigt med gaffatejp istället för att laga det.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: [REQ] Seriespel

Post by Velocipedryttaren »

Det är alla parallellserie som gör det skoj. Skevheten kommer alltid att finnas då spelarnas poäng skiftar rätt mycket från omgång till omgång, det gör också att taktik kommer med in i ekvationen. Vill jag vinna eller ska jag gå för att bli två för att jag tror att jag hamnar i en lättare serie, men man vet aldrig hur en serie utvecklar sig när omgången väl startat.
Nu har man samtidigt chansen att ta sig upp till eliten på ett halv år som ny spelare, det gör att seriespelet skiljer sig rejält mot ranken som bara stiger långsamt med tiden man spelar.
Denna omgången har jag tagit så mycket poäng att jag stannar i min division, det verkar räcka med 45" vilket är rätt lugnt men hade det behövts 100" så hade jag kört ihop det.
Post Reply

Return to “Tredje Part”