Seriespel-takes

NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: Seriespel-takes

Post by NewBrigdeKing »

Eliten / 500.000p - menar du medaljörerna då eller "Eliten" i seriesystemet? Det är bara i den absoluta toppen som 500k behövs, i Eliten klarar man sig ofta kvar med 200k. Att man inte skulle ha en chans på detta i Västerås tror jag inte alls på. Däremot kan jag tänka mig att man behöver lägga ner mer Turf-tid än i t.ex. Örebro, Karlstad, Kalmar och Malmö som du nämner. Jag tror som sagt inte att det är 100% rättvist och Västerås är säkert inte den poängmässigt absolut bästa staden, men om den är 5e bästa eller 10e i landet av 100 städer och 1000 byar är det väl fortfarande ganska bra? Kan man hänga med Eliten i genom att enbart plocka zoner i Hallstahammar, Surahammar, Enköping, Arboga, Kolsva, Strängnäs, Mariefred, osv, osv (ett gäng orter kring Västerås) ? Eller kanske i Nybro?
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Seriespel-takes

Post by SunYour »

Avsåg chansen till medalj.
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: Seriespel-takes

Post by NewBrigdeKing »

Hur mycket tid (på cykelsadeln) uppskattar du att man behöver lägga på Turf för att få ihop 500.000p i Västerås? Och hur mycket tror du att det skiljer mot t.ex. Kalmar eller annan stad som du rankar som bättre? Om vi räknar på en 5 veckors-omgång alltså 100k/vecka eller ca: 14k/dag.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Seriespel-takes

Post by SunYour »

Den frågan har jag också ställt mig, men det är ju rätt svårt att svara på... allt hänger ju på om man får natt-pph eller inte i den här stan...
Just nu är det oftast ingen ute på småtimmarna, men i somras och höstas var det nån ute nästan dygnet runt...

En riktigt bra kväll kan 4 timmar turf ge 20k med nattpph, 50% pph, 50% tp ungefär.
Är andra ute, minskar det radikalt...
Dagtid är snittpoänen per zon aldrig ens nära 100p..

Räknar man dock med att få ca 100p per zon under dagtid (80-90 är mer korrekt), så blir det ju 140z som behövs för att få ihop 14k. Du bör vara ute sent på kvällen för att ha god chans att behålla en vettig natt-pph. Zoner man tar på väg hem från jobbet är allt som oftast helt borta bara några timmar senare.

500k betyder ju då 5000z i runda slängar om man håller sig till dagtidsturf, och med 500 meter i snitt mellan zonerna och en snitthastighet på 15 km/h inkl paus (dvs god fart) så hinner man med 30z i timmen.

Det blir 167 timmar för att få ihop 5000z.
Fördelar man det då på 35 dagar så blir det knappt 5 timmar om dagen varje dag exklusive alla turer till och från första/sista zon och alla förberedelser inför och förmodad dusch efteråt.

5000z på 35 dagar ger ju knappt 150 zoner om dagen.

Lyckligtvis kan man sänka den siffran genom att utnyttja nattpph, men det är nog inte många som kan och orkar spendera 5 timmar varje natt i fem veckor för att få ihop 500k och kanske inte ens få medalj för den vansinnesbedriften :-)

Mycket möjligt jag gjorde nån felberäkning nånstans... och se det ffa inte som nåt sätt att försöka påvisa eller bivisa nånting speciellt egentligen. Se det mer som lek med siffror... :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Seriespel-takes

Post by Isengrim »

Först säger du att man kan sänka tiden med nattpph sen skriver du att man måste köra 5h varje natt. Enligt vad du själv skrivit så handlar det ju om 3 nattimmar och då blir det ändå 1k mer än beräknade 14k. Tar man sen i beaktande att det finns helger att köra på så handlar det om ännu mindre nattkör.
NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: Seriespel-takes

Post by NewBrigdeKing »

Jag tycker faktiskt de där poängen per turf-tid är ganska lika vad man får här i Nybro och Kalmar. När jag kört längre rundor inne i Kalmar har jag noterat att det vid tar 3-4h ungefär (som bäst vid effektiv turfning) att få ihop 10.000p, sen klättrar det upp mot 15k, +/- några tusen beroende på hur mycket PPH man hinner få innan zonerna är röda igen. Jag tror inte man kan få så mycket som 20k av 4h turf i Kalmar, men att köra kvällstid/natt som krävs hos er för att få det får väl anses lite mer krävande också, sämre sömn osv.

Dagtidsturf uppskattar du lite grovt att det krävs knappt 5h/dag för 500k, jämna och bra siffror som då motsvarar 100.000p om man kör 1h/dag, 200k för 2h/dag, osv. Känns inte heller särskilt olikt vad jag själv ungefär får ihop och lägger ner, troligen lägger jag ner mer tid för färre poäng, men då gå- och spring-turfar jag en del, hoppar över zoner för att övriga Nybro-bor ska få nöjet att äga någonting, samt kör en del poängfattiga längre cykelrundor. Det är möjligt/troligt att om jag bara turfade mer poäng-effektivt så skulle jag nog kunna få ihop mer än "100k per 1h/dag", vilket då ligger i linje med min uppskattning att mindre orter ger mer poäng än Västerås om man inte turfar så mycket.

Mer än 1h/dag går inte att köra här i Nybro med effektiv poängplockning. Motsvarande siffra i Kalmar bedömer jag till 6-7h, så lång tid tar det att ta hela stan, sen är man beroende av att andra är ute och rensar och poäng-effektiviteten sjunker brant när man får trampa hit och dit i stan för att plocka enstaka zoner här & där som blivit röda igen. Har försökt köra heldagar några gånger men det funkar inte. Själv bor jag ju inte där och kan inte ta några timmars paus i väntan på att andra ska rensa och fortsätta sen, utan får ge upp och åka hem. Som Kalmarbor däremot kan man nog köra effektivt lite mer än 6-7h/dag om man delar upp det på morgon+kväll. I Västerås däremot utgår jag ifrån att det går att köra heldagar, det är faktiskt en fördel ni har på elitnivå, främst aktuellt i spurter sista dagarna kanske.

Jag tycker inte man ska förvänta sig medalj/500k om man inte är beredd att lägga 5h/dag i en månad. Helt rättvist tror jag som sagt inte det är, men på ett ungefär. Största skillnaden handlar nog inte om totalpoängen utan förskjutningen från att TP ger mest på mindre aktiva orter till att ni får fokusera desto mer på PPH. Det blir mer ett "herren på täppan-spel" för er, där äga väger tyngre än att ta, jämfört med andra orter. DET kan jag snarare tycka är nackdelen med Västerås, än påståendet att ni skulle få mindre poäng. Jag gillar inte heller kväll/natt och skulle helt klart irritera mig på att det ger så klart mer poäng än dagsrundor om jag bodde där.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Seriespel-takes

Post by SunYour »

I Västerås är det frågan om att vara ute länge och ta många takes, inte att äga i första hand, eftersom man bara kan vara någorlunda säker på att göra det under några timmar på natten.

5 timmar om dagen i 35 dagar är ju en ren utopi, eftersom det kanske är enstaka dag per vecka som man kan ha turen att få köra ostört på det viset.
Mer normalt är ju att man blir sönderblockad och får ta sämre vägar eller åka flera km till nästa zonområde, eller bara vänta en halvtimme på att det ska släppa och hoppas att inte allt för många sitter och inväntar på samma lucka.

Normalkörningen här i stan är ju att plocka smulor, får man köra sina uttnkta vändor i fred är det ren bonus, i alla fall för oss som har ett dagjobb med "normala" arbetstider.

5 timmar om dagen är alltså väääldigt optimerat till att ingen stör ens planer. Räknar man in all tid runtomkring och dötid pga block, är siffran kanske det dubbla. Att köra på natten är ju ingen option direkt för de flesta.

Eftersom vi har en massa pensionärer som är ute och dammsuger av efter oss som kör till och från jobbet och på lunchen, så blir det oftast inte mer än en halvtimme vi får behålla zonerna.

Det finns mao på tok för många parametrar som gör det väldigt svårt att göra en korrekt bedömning.
Min känsla från min marsrunda förra året då jag fick ihop runt 400k och exakt 3000z var att jag lade betydligt mer än 5 timmar om dagen i snitt.
Jag hade då en snittpoäng per zon på 134 men innebar väldigt selektiv planerad körning.
Jag hade även väldigt svårt att hitta någon session som hade 30z/timmen eller mer, snarare runt 20-25. Dock är det zontätare idag än för ett år sedan, såklart.

Åter igen, rätt omöjligt att göra någon rättvis jämförelse, men kul att bolla med siffror :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Seriespel-takes

Post by SunYour »

Nej Isengrim det stämmer väl inte, 5 timmar varje dag i 35 dagar, dagtid, var väl utopiexemplet uträknat ifrån.
Och att köra på helger är att be om att bli sönderblockad. Brukar hålla mig till andra sysslor då när alla andra är ute...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Seriespel-takes

Post by Blabert »

Även om det är kul när trådar spårar ur i diskussioner om tp/zonantal osv kan vi väl hålla oss till ämnet lite mer..? Efter att jag gjort mitt inlägg i debatten förstås ;-)

Min erfarenhet av att turfa i Stockholms innerstad kontra Falun är att en runda på en timme genererar mellan 30-80% poäng mer i Falun än i Stockholm. Jag har rundor I Falun med dryga 30z på en timme uppåt 7000 i totalpoäng, i Stockholm kommer man ytterst sällan över 3000 och jag har rundor som ligger bara aningens över 2000 poäng. Man hinner även med fler zoner i Falun, då trafiksituationen och zonplaceringen varierar kraftigt mellan städerna. Det enda sättet att jämna ut oddsen för Stockholmaren är att hoppas på natt-pph, inget vidare läge.

I korthet är poängen per tagen zon självklart högre i den mindre staden, fördelen i en storstad är att zonerna aldrig tar slut. Orättvist på alla håll och kanter men ändå så välbalanserat som det kan vara med dagens poängsystem.

Skickat från LG G2
Image
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Seriespel-takes

Post by SunYour »

Jo, och de som vill få mer poäng för mindre mängd ansträngning åker till grannstäderna för att hamstra :-)
Visst, man får ihop mer om man turfar den tiden man annars åker bil, men å andra sidan kan man ju inte hålla på och turfa hela tiden heller, man måste vila också.
2 timmar turf i andra städer ger mer än 2 timmar turf hemma. Man får mer poäng på takes, och förmodligen fler poäng på pph också, eftersom man får behålla dem längre i regel.

Sällan det natturfas i andra städer...

Dags ändra rubriken på tråden, bara... :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Post Reply

Return to “Tredje Part”