Nytt system för zonmakarnas ansvarsområden i Sverige

Moderator: Zonemakers

Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Nytt system för zonmakarnas ansvarsområden i Sverige

Post by Wallen »

Tror inte det skulle bli bättre av att hålla koll på 4 regioner samtidigt. Alla zm är olika på gott och ont men att införa något nytt som zm verktygen ej tillhandahåller just nu tror jag inte på utan det känns bättre att vi testar det vi nu kör först innan vi utvärderar som sagt efter 6 månader dvs ytterligare en period. Åsikten kommer däremot givetvis tas med vid kommande utvärdering.
Vindicator
Posts: 95
Joined: 08 Feb 2013 16:02
Country: Sweden

Re: Nytt system för zonmakarnas ansvarsområden i Sverige

Post by Vindicator »

Okej. Jag har inte koll på hur zonmakarverktygen fungerar, utan utgick från att alla zonmakare kunde ändra alla zoner, och att reglerna (att de är ansvariga för en viss region, att de inte får ändra i sin egen region m.m.) inte begränsades tekniskt av verktygen, utan bara var regler som de blev tillsagda att följa.

Men med det här systemet (om det är tekniskt genomförbart) skulle de ju dessutom få en viss koll på en region redan månaderna innan de själva blir huvudansvariga för den, för jag antar att ett annat problem med det nuvarande 3-månaderssystemet är att det är svårt för dem att sätta sig in i en region som de aldrig har arbetat med tidigare, när de plötsligt skiftar ansvar helt från en dag till en annan.
I många av regionerna ser det i alla fall ut att ha varit väldigt liten zonmakaraktivitet under hela mars månad, och i vissa även i april. Då blir det ju lite som gamla riksdagsval här i Sverige, när mandatperioden bara var tre år, och det första året av det gick åt till att sätta sig in i arbetet, det sista 1½ året till att kampanja inför nästa val, och en kort period någonstans i mitten var den enda effektiva tiden.

Men ni gör som sagt som ni vill. :) Jag tycker bara att det är synd att inte utvärdera det nya systemet under tiden som det körs, ifall det trots allt går att förbättra det, för även nu efter två månader borde man ju kunna göra någon slags bedömning av hur det fungerar.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Nytt system för zonmakarnas ansvarsområden i Sverige

Post by Blabert »

Vindicator, tack för dina förslag och din input!

Jag kan förstå att man kan tycka att aktiviteten är olika hos olika zonmakare, helt enkelt för att den är det. Vissa småpillar ut nån zon här och där var och varannan dag, andra kraftsamlar och bjuder istället på ett zonregn mer sällan. Vissa zonmakare är väldigt aktiva på forumet, andra läser men skriver inte så mycket.

Även om de flesta regionerna i Sverige nu är relativt välutbyggda finns det fortfarande skillnader och olika behov. Att vissa regioner fått ett fåtal zoner och vissa en större mängd har ofta med detta att göra. Jag kan förstå att det kan ses som orättvist men i slutändan jämnar det ut sig.

En av de största anledningarna till den ändring som testas just nu är ju att olika zonmakare ska få sätta sin prägel på flera regioner. Jag vill inte kunna titta på en stad och kunna säga att den här staden har zonmakare X byggt.. Målet är att med nya zoner och modifikationer av gamla skapa en mer enhetlig zonkarta över hela landet.

Att vara två zonmakare på samma region är inget jag riktigt tror på, helt ärligt. Man vill kunna känna sig fri att bygga som man vill, utan att ta hänsyn till andras planer i samma region. Du behöver inte vara rädd för att det slösas bort en månad i att lära sig en ny region heller, tack vare mängder åsikter från er turfare här på forumet och på Facebook bildar man sig väldigt snabbt en uppfattning om var det kan tänkas behövas nya zoner.

Till sist, en större utvärdering av detta system kommer mot slutet av den andra tremånadersperioden. Jag kommer även ta in zonmakarnas åsikter i halvtid, alltså om en månad ungefär.

Skickat från min Z1 via Tapatalk
Image
Vindicator
Posts: 95
Joined: 08 Feb 2013 16:02
Country: Sweden

Re: Nytt system för zonmakarnas ansvarsområden i Sverige

Post by Vindicator »

Ok, tack för klargörandet. :) Nu verkar det mycket mer logiskt varför ni gör som ni gör, med en zonmakare per region.
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Nytt system för zonmakarnas ansvarsområden i Sverige

Post by Marrrs »

Blabert wrote:...Vissa småpillar ut nån zon här och där var och varannan dag, andra kraftsamlar och bjuder istället på ett zonregn mer sällan...
I regionen där jag bor har vi väntat på att endera av scenariona skall inträffa, men nu ser vi fram emot nästa kvartal istället. Sedan 1 mars har vi i Enköping fått två zoner (jättefina, tack). Antalet nya lokala turfare samma period räknar jag till 15, vilket är mer än vad som tillkom under hela 2013.

Med det sagt tycker jag att det nya systemet verkar jättebra, då man vet att det regelbundet kommer in någon med förhoppningsvis nya pigga ögon som ser förändringar i aktiviteten.
8-)
acachberga
Posts: 102
Joined: 31 Mar 2014 12:57
Country: Sweden

Re: Nytt system för zonmakarnas ansvarsområden i Sverige

Post by acachberga »

Rent subjektivt tror jag att Örebro är platsen att bo på/turfa i. När jag kollar på kartan ser det ut som ett slagregn drabbat stan med omgivningar. Känns som rena powertrails. Upp på cykeln/på med joggingskorna och så iväg! Allt ser ut som om det låg på olika pärlband. Så vill vi ha det på andra håll.
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Nytt system för zonmakarnas ansvarsområden i Sverige

Post by embeoo »

Tråkigt att du är missnöjd Marrrs; ingen ursäkt men en bakgrund är att man får två län att sätta sig in i, både geografiskt och turfmässigt, på den begränsade resttid man har. Jag kollade statistiken tidigt, Enköping var näst mest motiverat för påfyllning i regionen, men samtidigt är det ju så att i större/mer utbyggda orter blir inte zonbrist ett lika akut problem som i mindre. Och tyvärr är det ju så att de som skriker högst, hur gärna man än skulle vilja motsatsen, ofta blir hanterade först. Att faktiskt löpande studera aktiviteten i alla orter i två regioner är svårt att hinna med.

Nu ska jag lägga massor av bonanzazoner, kanske hinner jag titta till er också. Annars blir det som sagt antagligen bättre snart.
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Nytt system för zonmakarnas ansvarsområden i Sverige

Post by Marrrs »

embeoo wrote:Tråkigt att du är missnöjd Marrrs...
Inte alls, det är bara längtan efter nya mål som är stor. Jag har full förståelse för att ni zonläggare inte kan tillgodose allas önskningar. Därför gillar jag det nya systemet med roterade ansvarsområden, som jag tror är bra för alla.
8-)
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Nytt system för zonmakarnas ansvarsområden i Sverige

Post by SunYour »

Marrrs, fyra gula.... Var håller du hus? :-)

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Nytt system för zonmakarnas ansvarsområden i Sverige

Post by Marrrs »

SunYour wrote:Marrrs, fyra gula.... Var håller du hus? :-)
Så fort jag hostat klart skall jag ut och dominera igen. :mrgreen: Är det du som är ZM i Uppsala from nu? Hursomhelst, till den det berör, hjärtligt tack för de nya zonerna.
8-)
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”