Västmanland - Förslagstråden

Moderator: Zonemakers

User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by SunYour »

Hoppas på ett svenskt namn, gärna lite mer specifikt... Området intill heter väl Fågelvik, och det är mest vass man har i blickfånget :-)
En efterlängtad zon vilket som!
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
playstreetking
Posts: 11
Joined: 17 Apr 2014 21:01
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by playstreetking »

Hej!

Jag tycker att det är bra att Västerås blir större, så som det blivit på senare tid med zoner på Björnön, vid Anundshög och längst ut på Skälby.
Jag vill föreslå en utvidgning/utökning av antal zoner vid områdena Johannisberg, Ekbacken och Enhagen (senare också Barkarö och koloniområdet Gränsta, men börjar med Johannisberg/Ekbacken/Enhagen)

Bifogar en kartbild hur jag tänkt mig. På den är det enbart enkla fyrkanter inritade.
Jag har också lagt alla förslag i appen under vintern, så där finns det lite tydligare hur zonerna kan utformas.
Bilden blev lite otydligt angående att se numreringen, men hoppas att det går att förstå hur jag tänkt.

Förslagsvis sker utbyggnad i flera etapper, först Johannisberg med zonförslagen 1, 2 och 3. Dessa skulle ge en bra vända som knyter ihop befintliga zonerna PowerMeeting, ByTheLake, WestCamp, Önstensborg och AirShowZone.
Där blir det 500 meter eller mer mellan zonerna fågelvägen.

En vidare utbyggnad, etapp 2/3 kan ske senare om det blir fler som börjar att ta denna första etapp 1-vända. Den utbyggnaden skulle i så fall kunna ske av bostadsområdena Ekbacken och Enhagen (ett tidigare sommarstugeområden som idag är ändrat till året-runt-boende). Där är förslagen lagda så gott det gick med ca 400 meter eller mer mellan dem fågelvägen. Cyklar man blir det oftast längre pga vatten och hur vägarna går.

1. Jobergsekarna - ligger mittemellan PowerMeeting och ByTheLake. En vacker allé med gamla ekar kantar cykelbanan.

2. JobergHundBad - efter en för mig okänd stig ligger en öppen plats och en liten strand med en skylt om att det är en hundbadplats.

3. SlutetPåRakan - där grusvägen övergår till det motionsspår som leder till Önstensborg. Grusvägen har en bom ute vid stora vägen.

4. Oakhillzone - mellan Vattustigen och Ekbacksvägen går en stig längs vattnet till en plats med vacker utsikt över Mälaren och in mot Västerås.

5. xxx - glömt vad jag skrev för namnförslag i appen. Ligger bra mellan zonförslag 4 och 6, men möjlig att ta med bil. Men hela närområdet är båtuppläggningsplats, så var man än lägger förslag i närheten kommer den att gå att ta med bil.

6. Tryffelzone - namn efter närmaste väg. Ligger fågelvägen nära förslag nr 5, men cyklar man är det i alla fall över 500 meter. Mitt zonförslag ligger så att zonen även kan tas med båt.

7. Enhagsudde - här går en väg in från Fjällskivlingsvägen, men en bom sätter stopp för direkt bilturf.

8. Sheeptickzone - namn efter närmaste väg, Fjällskivlingsvägen.

9. SouthSeaClose - Minns inte vad jag fick namnet ifrån, "Close" betyder i alla fall återvändsgränd när man är i England och det är just i en sån som denna zon ligger.

10. Enhagenbuss - från busshållplatsen går en liten kort cykelbana ut till stora vägen och på den cykelbanan har jag lagt mitt förslag.

11. FullerHoleOne - namnet anknyter till på zonen längre norrut vid klubbhuset (FullerZone). Är placerad i en skogsdunge med en öppen yta mitt i, mitt emot Fullerö GKs hål nr 1.

Har för mig att jag också tänkte på ett förslag längs med Cronstedtsvägen, men minns inte om jag la det och i så fall var :)

Har även tankar om var man kan placera fler zoner i Barkarö (sydväst om golfbanan) och i och på väg till Gränsta koloniområde (nordväst om golfbanan), men det får komma så småningom.

Allt gott!
// playstreetking, Västerås.
Attachments
Zonförslag Västerås - Johannisberg-Enhagen-Ekbacken.png
Zonförslag Västerås - Johannisberg-Enhagen-Ekbacken.png (402.84 KiB) Viewed 2903 times
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by SunYour »

Fina förslag! Kryddar man med en zon mellan AirShowZone och (3) blir det ju en tänkbar returväg om man åker söderut längs vattnet, om man inte vill åka hela vägen runt till barkarö/golfbanan (fullerzone) förstås


Det är väl båtupplag hela vägen mellan de två zonerna om jag inte missminner mig.
Ekbacken/Enhagen (4-10) borde få åtm en varsin zon eller två, precis som Örtagården som syns längst ner till vänster på kartan, även det ett stort relativt nybyggt villaområde...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
playstreetking
Posts: 11
Joined: 17 Apr 2014 21:01
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by playstreetking »

SunYour wrote:Fina förslag! Kryddar man med en zon mellan AirShowZone och (3) blir det ju en tänkbar returväg om man åker söderut längs vattnet, om man inte vill åka hela vägen runt till barkarö/golfbanan (fullerzone) förstås


Det är väl båtupplag hela vägen mellan de två zonerna om jag inte missminner mig.
Ekbacken/Enhagen (4-10) borde få åtm en varsin zon eller två, precis som Örtagården som syns längst ner till vänster på kartan, även det ett stort relativt nybyggt villaområde...
Tack! Ja, jag tänkte lite på en zon till - mellan Önstensborg och AirShowZone går det bra att cykla på motionsspåret. (Man behöver inte hela vägen tillbaka till (3)). En snirklig sträcka på ca 1 km, så där kan man en zon efter halva sträckan.
Jag lägger ett förslag i appen där när nästa omgång startar får vi se om den kan komma med vid utbyggnad.
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 372
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Westeras »

Några förslag till att täta upp det på öster precis som på Bäckby + några försök i Hökåsen. Men har lite dålig koll därute
https://mapsengine.google.com/map/edit? ... tAxc1Y4VXs



17 Maj 2013 så gjorde jag någon liknande karta där det också finns förslag som kan likna denna karta.
Bara begrunda och plocka från dessa ;)
Westeras wrote:
Här är ett gäng förslag på en karta
http://goo.gl/maps/DOY3N


Här är några förslag från tidigare i tråden
Skuggvarg wrote:Tre äldre förslag, nu med något utökad förklarande text, samt bättre kartbilder:

1. Murderhill
http://kartor.eniro.se/m/nTD3s
Här börjar den i östlig riktning så kallade "Mördarbacken", som inte har ett dugg med mord att göra, förutom att det är rena rama konditionsmordet att ta sig upp för backen. Anses namnet olämpligt? Zonen kan tas när man precis kommit nerför backen, eller innan man ska ta sig upp för den, eller när man står i den intilliggande stentrappan.

2. LidlZone
http://kartor.eniro.se/m/nTDy6
LidlZone, cykelvägen bredvid parkeringen kändes som en lämplig placering. Hade helst velat ha zonen precis vid butikens entré men det var väldiga problem att fixa en zon där och det kändes också vanskligt att locka ut folk kors och tvärs på parkeringen och riskera att någon blir påkörd av en bil, så denna plats var mer lämplig men ändå i den direkta närheten.

3. GameZone
http://kartor.eniro.se/m/nTDB4
GameZone. Samma position som tidigare, men då var det föreslagna namnet VaesZone, syftande på spelföreningen VÄS (Västerås Äventyrssällskap). Det lite mer neutrala namnet GameZone möjliggör direkt koppling till föreningen ("speciell plats", åtminstone för alla som gillar spel i olika former och är medvetna om föreningens existens), samtidigt som zonens namn inte är någon direkt reklam för föreningen och dess namn.

4. LargeMeadow
http://kartor.eniro.se/m/nTDx2
LargeMeadow (Storängen). Naturskönt område som passar bra som en "mellanlandning" mellan Regementzone och den mer avlägsna Rowanzone (lite tomt mellan dessa två tidigare). Zonen tas med lätthet från cykelbanan, men den täcker även in det intilliggande övergångsstället och trottoaren, vilket dock inte syns på kartan.

5. MeadowChurch
http://kartor.eniro.se/m/nTh0t
MeadowChurch (skulle egentligen hetat FoldMeadowChurch men namnet blev för långt), relativt lugnt område längs med den relativt stressiga och hetsiga Björnövägen. En bra placering för en zon, då det är ett fint område och det finns flera passager här så det kan bli en bra "genomfartszon".

6. SeaViewZone
http://kartor.eniro.se/m/nThre
SeaViewZone (tidigare inlämnad under namnet SeaZone), här är det naturskönt och man kan får en fantastisk utsikt. Bästa stället att titta på fina solnedgångar! Lugnt område, uppmanar heller inte till bilturfning.
Velocipedryttaren wrote:Några zoner till på öster där många turfare bor skulle inte vara fel.
Hällkistan på Bjurhovda skulle vara en bra plats och knyta ihop zonerna och locka fler till dom längst ute på öster. https://maps.google.se/maps/ms?msid=200 ... bca3&msa=0
Grytahögen är också en trevlig historisk plats man kan lägga en zon på, samtidigt blir det en träffpunkt för alla fårskallar under ett par sommar månader när fåren betar där. Blir att ställa cykeln och hoppa över elstängslet då :D https://maps.google.se/maps/ms?msid=200 ... 788c&msa=0
Binda ihop Brandthovda med Talltorp behövs också så man får bort långa tråkiga transport sträckor utan zoner. Järnåldersgatan finns det en cykeltunnel under som man kan lägga en zon vid. https://maps.google.se/maps/ms?msid=200 ... 2,0.003449

playstreetking
Posts: 11
Joined: 17 Apr 2014 21:01
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by playstreetking »

Västerås borde utvidgas åt alla håll och "fånga in" satellitorterna. Därför har jag nu gjort ett förslag på hur det skulle kunna se ut om man lade några zoner mellan Västerås (Rönnby) och Skultuna som ligger ca 1 mil norr om Rönnby.
Från Rönnby och ända ut till Skultuna finns en cykelbana som är idealisk att placera ett antal zoner på.

Här är länk till zonförslagen:
https://mapsengine.google.com/map/edit? ... RFncQjsifk

Jag har lagt mina förslag med 1 km mellan varje zon. Justerat lite för att de inte ska komma
för nära någon av avtagsvägarna från Skultunavägen. Det blev ganska bra, för alla zoner utom en gäller att om någon skulle komma med bil och vilja ta zonerna är det en promenad på 100 meter som gäller.
Om det finns någon policy eller riktlinje som zonläggarna följer och som säger att det på sådana här sträckor bör vara 800 meter, eller 1200 meter, mellan varje zon så kan jag gärna fixa till ett sådant förslag istället för detta (som har 1000 meter mellan varje zon)
Det enda avståndet som i mitt förslag är kortare än 1 km är det som ligger längst norrut (typ 600 meter), men där tänkte jag att man är framme i Skultuna och att det är OK med lite kortare.

Namnen jag föreslagit på zonerna är till största delen tagna från den gård som ligger närmast.
Ingen av zonförslagen är lagda i appen.

Man skulle kunna tänka sig ett antal avstickare från cykelbanan. T.ex. ytterligare en zon vid Åkesta/Vagnmuseet/Observatoriet, en nere vid Forsby gård/Svartån och en nedanför Skultuna kyrka. Men skulle denna zonsträckning kunna bli verklighet kommer nog andra att lägga bra sådana förslag i appen.
Även själva samhället Skultuna torde ha plats för ett tiotal zoner till, men det kommer säkert många förslag om vi blir några stycken som börjar cykla denna sträckning.

Lämplig storlek på zonerna tror jag är 10-12 meter breda och 30-40 meter långa.

mvh
// playstreetking
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by StarDust »

Alla zonförslag är välkomna, det finns ett minimiavstånd mellan zoner som zonbyggare tillämpar och ju fler förslag det finns desto bättre en zonbyggare kan se att det finns intresse i det området. Namnet på zonen kommer som tvåa, ger det ett namn som kan beskriva platsen eller har någon lokal anknytning så används det om zonbyggaren fattar det, inte alltid lätt för utbölingar att veta.

Mitt förslag är alltså att verkligen kämpa på med att slänga ut de där zonförslagen varje månad, de gör nytta!

Tanken är att man ska stanna ett tag i zonen innan man fortsätter till nästa så väldigt avlånga zoner blir det inte tal om. Det är dessutom av andra skäl inte lämpligt att göra zoner i de måtten.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
lukka
Posts: 2
Joined: 07 May 2014 20:02
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by lukka »

tycker jag saknar zoner norr om gryta, finns en cykelväg till sopstation och ett spår som är bra för de som springer/går.. sen är det inga zoner i Gäddeholm vilket är synd då jag fått en som bor där att börja spela
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 372
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Westeras »

Tog några av de nya på öster idag, ser alldeles utmärkt ut. Kan dock tänka mig att det kommer in en issue på PinecroftPath. Men det överlåter jag till andra för den funkade för mig.

En 10-12 till runt Hamre/Viksäng så blir det lika zontätt som på Bäckby vore perfekt. Speciellt utåt björnön utmed Mälaren :mrgreen:
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by SunYour »

Nån som har koll på om den gamla banvallen mellan Tillberga och Skultuna är cykelbar? Vore ju kul med zoner längs med den isf som komplement till Playstreetkings zoner till Skultuna :-D

kanske inte världens största variation att hojja på, men ändå...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Post Reply

Return to “Västmanland”