Starten på ny runda

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Starten på ny runda

Post by Drassen »

Hej!
Fick lite tid över till att skriva ett inlägg. Att vi som kodar turf gör det på vår fritid osv. vet ni redan. Samt ni förstår de begränsningar som detta innebär. (och att supporters är en mkt viktig komponent)

Så till saken:)

Omgångsstarter är något som har gått både väldigt bra och väldigt dåligt genom tiderna...mestadels dåligt om man eftersträvar perfektion.
Utifrån kan det lätt ses som att det alltid varit samma problem/samma bugg osv. Men så är inte fallet. Bland annat har turf genomgått enorma backend-förändringar genom åren för att klara det dagliga trycket. Exempel på detta är att stora delar av serverarkitekturen gjorts om i nya programspråk för att bli bättre, nya arkitekturer för lastbalansering, osv. Stora förändringar kort sagt.

Men varför strul just vid omgångsstart?
Om man inte ska gräva sig ned i tekniska detaljer som förändrats genom åren, så har det två förklaringar:
1. Omgångsstart sker relativt sällan jämfört med allt annat i turf. Detta gör att vi får färre tillfällen att upptäcka felen. De interna processer som sker i samband med omstart går dock hyfsat bra att testa i stage-miljö.

2. Tung belastning. Omgångsstart är skoj och lite speciellt, vilket gör att många vill vara med ute och ta zoner just då. Detta är något som vi eftersträvat medvetet men leder även till ett problem/möjlighet. Denna belastning har alltid varit den tyngsta benchmark som systemet kunnat uppbåda och visat både på vad systemet för tillfället klarat av, samt vilka begränsningar som funnits.
Denna belastning har visat sig vara mkt svår att simulera på ett helt korrekt sätt, men att förbättra denna typ av simulering är vad vi jobbar på just nu.


Så kort sagt:
-Omgångsstarter HAR fungerat felfritt vid enstaka tillfällen.
-Problem har uppstått och problem har lösts.
-Det är inte samma problem varje månad, även om det kan verka så för användare.
-Att skapa en uppehållstimme innan omgångsstart skulle förmodligen inte löst många av de problem vi stött på och lagat.
-Att lägga omgångsstart vid annan tidpunkt är inte aktuellt om vi ska kunna vara tillgängliga för akut felsökning.


Hoppas att detta ger lite annat ljus på situationen, vårt mål är alltid att det ska fungera felfritt.
Mvh

(Denna vecka gjordes senaste uppdateringarna på serversidan, vilket gav en hel del förbättringar som vi hoppas ska kunna avhjälpa. Ni märker det bla på att takeover-väntetider kapats med upp till 30 sekunder. Vi hoppas även att hinna få till en bättre testrigg innan nästa omgångsskifte, håll tummarna.)
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
HappyF
Zonemaker
Posts: 290
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: Starten på ny runda

Post by HappyF »

Drassen wrote:Hej!
Fick lite tid över till att skriva ett inlägg. ...
Vill bara tacka för allt ni gör för Turf och oss (ibland lite gnälliga :D) turfare. Utan er hade det inte funnits Turf och då hade livet varit mycket tråkigare. Jag kan bara tala för mig själv, men tror att många andra turfare instämmer, att utan Turf hade jag inte varit ute och cyklat så mycket som jag gör, inte träffat de många trevliga turfare jag gjort och inte fått de nya vänner jag har nu.

Stort tack till alla er som bidrar till Turf.
MasterJoDa
Posts: 77
Joined: 27 Sep 2013 13:49
Country: Sweden

Re: Starten på ny runda

Post by MasterJoDa »

Jag kan bara instämma i lovorden för er bakom Turf
Image
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Starten på ny runda

Post by LeiLar »

Ja, det ni gör för oss turfare, alla ni devare, zonläggare och andra är helt makalöst! Respekt!! Jag kan inte annat än att buga djupt och tacka!
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Starten på ny runda

Post by Vintentina »

Fråga: Är ytterligare serveruppgraderingar något ni känner skulle hjälpa? Dvs sponsring. Skjuta till lite pengar är ju något vem som helst kan hjälpa till med oavsett programmeringsbakgrund eller inte ;-)

Vad gäller fel och flaskhalsar är det ju ibland så att det som ser ut att vara en flaskhals ibland kan vara den broms som behövs för att inte hela fordonet ska fara rakt ut i skogen. Att utveckla ett realtidssystem är ju inte så enkelt :geek:
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Starten på ny runda

Post by Vintentina »

Man kan ju konstatera att rundstarten gick smidigt de här gången, så vad ni än gjort gjorde ni det bra. Bara ekrarna på mitt bakhjul som gick åt h...e
Wittemyr
Posts: 35
Joined: 18 Sep 2012 11:36
Country: Sweden

Re: Sv: Starten på ny runda

Post by Wittemyr »

Ja, nu får vi skicka lite ros till utvecklarna. Det är lätt att vi öser på med ris när vi frustrerade står och väntar på zoner och glömmer vilket jobb de lägger ner.

Men du Anna får se till att få ordning på dina enhetstester, fixa alla buggar med framförallt stresstesta riggen innan nästa omgångsstart 8-)

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Sv: Starten på ny runda

Post by LeiLar »

Wittemyr wrote:Ja, nu får vi skicka lite ros till utvecklarna. Det är lätt att vi öser på med ris när vi frustrerade står och väntar på zoner och glömmer vilket jobb de lägger ner.
Håller med! Stort tack!! Ett kanonjobb gör ni.
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
User avatar
bocklingen
Posts: 346
Joined: 27 Apr 2014 07:20
Country: Sweden
Location: Rasbokil Örkulla

Re: Starten på ny runda

Post by bocklingen »

Japp - all heder åt er! Och dessutom hinner ni med att vara trevliga och svara på våra frågor under tiden... :)


Skickat från min iPhone 4S via Tapatalk
Join: 2014-04-26 09:25:32
Special goals: 1. Icosaregion star 2. Get all unique z in Katrineholm :)

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Post Reply

Return to “Allmänt”