Anonym zonutläggare?

Moderator: Zonemakers

Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Anonym zonutläggare?

Post by Vintentina »

Nu har det snart gått en månad, och periodens zonutläggare, vem det nu är, har inte ens sagt "Hej".

Vore trevligt med en kort presentation, lite tankar kring hur du väljer ut nya zoner, lite frågor till oss om hur vi ser på saken osv.

Personligen är jag INTE nöjd med att via en spelare fått besked om att du, vem du nu är, läser forumet och att vi är lata om vi inte rapporterar till issueswebben.

Själv känner jag mig allt annat än lat, men är det så att det är den vägen man ska gå vill jag gärna ha en instruktion i hur man gör en issue på en zon som inte finns än? Var söker man upp de föreslagna zonerna, så att man kan rösta för dem eller påpeka att de är mer viktiga eller mindre viktiga än andra?

Kanske är jag lat som inte hittar den infon själv, men jag har fått för mig att just föreslagna men ännu inte godkända zoner inte går att göra issues på?
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 372
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Anonym zonutläggare?

Post by Westeras »

Du kan inte göra en anmälan (issue) på en zon som inte finns. Vad vill du uppnå med det?
Är det så att du vill kunna lägga zonförslag via issuewebben?
User avatar
Jojje
Posts: 694
Joined: 10 Aug 2010 11:45
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Anonym zonutläggare?

Post by Jojje »

Hej
Bara en zon till
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Anonym zonutläggare?

Post by Maqqan »

Nu är det dags att klargöra detta lite, börjar spåra ur lite väl mycket.
Anna H wrote:läser forumet och att vi är lata om vi inte rapporterar till issueswebben.
Lathet är ett ord jag använde när jag försökte förklara att Jojje inte ville bli med i vår facebookgrupp eftersom facebook inte är en officiell kanal för Turf, till detta har vi forumet och issue-webben. Jojje har aldrig uttryckt att vi skulle vara lata, detta är något jag skrev på facebook när jag försökte förklara och om du AnnaH tog illa upp så är det JAG som ska be om ursäkt.

Sen måste jag även hålla med Jojje till viss del om att Facebook ibland används lite väl mycket. Jag kan anse att många av de diskussioner och informationen som kommer på facebook skulle kunna hållas på forumet istället, alla har inte facebook.

Sen har jag även fått erfara att en del zonmakare väljer att arbeta mer anonymt så länge de gör sitt jobb. Så jag får ber om återigen om ursäkt för mitt klumpiga uttalande på facebook.
Anna H wrote: Själv känner jag mig allt annat än lat, men är det så att det är den vägen man ska gå vill jag gärna ha en instruktion i hur man gör en issue på en zon som inte finns än? Var söker man upp de föreslagna zonerna, så att man kan rösta för dem eller påpeka att de är mer viktiga eller mindre viktiga än andra?

Kanske är jag lat som inte hittar den infon själv, men jag har fått för mig att just föreslagna men ännu inte godkända zoner inte går att göra issues på?
Detta får du gärna förklara lite utförligare, diskussioner om icke existerande zoner är ju något vi gör i forumtrådar? Vi "vanliga användare" kan ju inte bestämma/rösta vilka zoner som ska komma till, det är upp till zonmakaren, om du har synpunkter på det så ska det nog inte tas med Jojje utan högre upp i stegen. Det vi kan göra är att skriva motiveringar om varför vi vill prioritera olika områden.

Issue-webben används ju mycket riktigt till att framföra synpunkter på existerande zoner, sen kan ju andra användare uttrycka sin synpunkter på detta med (diskutera), se anmälan på Hagaslussen som exempel: http://issues.turfgame.com/view/1529
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Anonym zonutläggare?

Post by Blabert »

Zonmakare åtnjuter valmöjligheten att vara anonym, detta pga att vissa turfare har svårt att förstå gränserna mellan vad som är TURF och privatliv.

Som turfare kan/ska man, utan inbördes rangordning, göra så här:

1. Föreslå zoner via appen
2. Föreslå zoner via forumet med hjälp av kartbilder (förslagen kan lättast motiveras och diskuteras på detta sätt)
3. Göra felanmälan på issues.turfgame.com

Zonmakarens uppgifter är att:

1. Ta hand om felanmälningar på issues.turfgame.com
2. LÄSA forumet.

Det finns inget krav på zonmakarna att vara aktiv på Facebook eller andra sociala medier. De officiella kanalerna är de som gäller, nämligen forumet och issuewebben.

Hoppas det klargjorde ett och annat :-)

Skickat från min Z1 via Tapatalk
Image
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Anonym zonutläggare?

Post by embeoo »

(Blabert hann emellan ;) )

Jag är zonmakare, men inte direkt berörd i den här diskussionen. Vad som är sagt är att dessa kan vara anonyma i sin roll om de så önskar, både vad anser turfnick och verklig person. Att det sedan i praktiken är svårt att hålla på utan att det läcker ut på ett eller annat sätt är en sak, men det innebär inte att den informationen kan användas till direktkontakt, kräva presentation osv.

Zonmakaren lägger zonerna, på valfria grunder. Hen kan välja att titta på förslag lagda i appen eller på forumet, eller ta upp en diskussion om dessa. Turfare kan välja att presentera förslag på valfritt sätt och kanal i hopp om att uppmärksamma eftersatta områden eller perfekta platser, men kan däremot inte kräva feedback, diskussion, implementation eller utfästelser om tid när något ska göras.

Hårda ord, men så är läget. Verktyg så hela communityn kan se förslag, och rösta upp/ner finns uppenbarligen inte. Det har diskuterats, men inget som är prioriterat i dagsläget. Förslag är alltså just förslag och inte öppna för att lägga issues på förrän de blir zoner.

Jag har valt att vara öppen med var jag är zonmakare, för att jag tycker det är enklare så, och de tror jag gäller de flesta men en del är aktivare på sociala media än andra. Zonförslag välkomnar jag över alla publika kanaler, men naturligtvis inte som pm till mitt nick eller någon form till mitt vaniljnamn. Det ska inte finnas någon tveksamhet i om någon får specialbehandling, och dessutom kan det behöva bli en ny zonmakare på kort varsel, då kan inte informationen ligga i den tidigares privata inkorgar.

Allt detta är mina ord och tolkning av läget, zonmakarrollen är inte så hårt reglerad (de mesta gäller just hur zonerna ska läggas) så kanske någon annan i crew har något tillägg eller annan vinkling.
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Anonym zonutläggare?

Post by Vintentina »

Maqqan wrote: Detta får du gärna förklara lite utförligare, diskussioner om icke existerande zoner är ju något vi gör i forumtrådar? Vi "vanliga användare" kan ju inte bestämma/rösta vilka zoner som ska komma till, det är upp till zonmakaren, om du har synpunkter på det så ska det nog inte tas med Jojje utan högre upp i stegen. Det vi kan göra är att skriva motiveringar om varför vi vill prioritera olika områden.
Stämmer, VI diskuterar, men den här perioden har vi inte fått nån som helst respons på det vi skriver, då känns det rätt meningslöst. Enligt min åsikt bör aktuell zonläggare vara med i dessa diskussioner. huruvida hen är anonym eller inte är ointressant, bara hen är öppen med att hen uttalar sig i egenskap av regionens aktuella zonläggare.

Det Blabert skriver är jag fullt medveten om. Det var därför jag var förundrad över påpekandet från Maqqan (som jag uppfattade var vår anonyma zonläggares ord) att allt ska anmälas på Issueswebben.

Personligen tycker jag att Byggaren kan få ha en kurs i hur man är en bra zonläggare. Själv håller jag nog käften nu till nästa byte, för att sitta och diskutera här med endast ett löfte om att hen läser totalt meningslöst, lite som att försöka laga lampor om man är blind.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Anonym zonutläggare?

Post by Blabert »

Anna H wrote:
Stämmer, VI diskuterar, men den här perioden har vi inte fått nån som helst respons på det vi skriver, då känns det rätt meningslöst. Enligt min åsikt bör aktuell zonläggare vara med i dessa diskussioner. huruvida hen är anonym eller inte är ointressant, bara hen är öppen med att hen uttalar sig i egenskap av regionens aktuella zonläggare.
Ser inget självändamål med att zonmakaren måste delta i era diskussioner, finns det bra idéer till zoner i dessa diskussioner så plockar zonmakaren med sig det. Vad är det lite mer specifikt som ska diskuteras tycker du?

Anna H wrote: Personligen tycker jag att Byggaren kan få ha en kurs i hur man är en bra zonläggare. Själv håller jag nog käften nu till nästa byte, för att sitta och diskutera här med endast ett löfte om att hen läser totalt meningslöst, lite som att försöka laga lampor om man är blind.
Just här har du en av anledningarna till att vissa inom Turf Crew vill hålla sig anonyma. Jättekul att du gillade Byggaren, men att (indirekt) visa ett så tydligt missnöje med hans efterträdare, utan någon egentlig anledning är inte ok.

Värmlands nuvarande zonmakare sköter sitt jobb alldeles utmärkt, hen uppfyller de krav som ställs och som jag informerade om i min förra post. Att försöka komma ihåg att hålla en god stämning och att gärna ha all information klar för sig, innan man börjar kritisera, är att föredra här på forumet. Tack :-)


Skickat från min Z1 via Tapatalk
Image
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Sv: Anonym zonutläggare?

Post by Vintentina »

Blabert wrote: Värmlands nuvarande zonmakare sköter sitt jobb alldeles utmärkt, hen uppfyller de krav som ställs och som jag informerade om i min förra post. Att försöka komma ihåg att hålla en god stämning och att gärna ha all information klar för sig, innan man börjar kritisera, är att föredra här på forumet. Tack :-)
Problemet var ju just att det inte fanns någon information.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Anonym zonutläggare?

Post by Blabert »

Anna H wrote:
Blabert wrote: Värmlands nuvarande zonmakare sköter sitt jobb alldeles utmärkt, hen uppfyller de krav som ställs och som jag informerade om i min förra post. Att försöka komma ihåg att hålla en god stämning och att gärna ha all information klar för sig, innan man börjar kritisera, är att föredra här på forumet. Tack :-)
Problemet var ju just att det inte fanns någon information.
Forumet och wikin är full med all möjlig information och hittar man inte det man söker efter svarar vi med glädje på alla frågor man kan tänkas ha :-)
Image
Post Reply

Return to “Värmland”