Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Moderator: Zonemakers

NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by NewBrigdeKing »

I Nybro där jag bor finns två (av 32) zoner placerade inne på Kyrkogårdar där cykling är förbjuden. Själv kan jag erkänna att jag oftast cyklat in och tagit dem ändå, fast lugnt och försiktigt, och bara när det sett öde ut. Ibland när det varit "några stycken" eller fler personer där har jag klivit av och promenerat igenom med cyklen.

Vid 2-3 tillfällen, fördelat på säkert över 100 tagningar under några år, har personer påpekat att cykling var förbjuden. Otydliga skyltar utanför påpekar också detta. Jag har upplevt förbudet som lite onödigt & överdrivet om kyrkogården är öde och man trampar lugnt, men samtidigt vill jag uppträda juste och med respekt. Bara av att vara träningsklädd ger lite fel intryck och känsla, även när jag klivit av och promenerar in med cykeln.

Senast när jag promenerade in stötte jag på någon ansvarig från kyrkan och vi pratade lite. De hade märkt av ökad cykeltrafik in på kyrkogården på sistone av träningsklädda personer varav någon tydligen även cyklat fort. Detta uppskattades inte alls. Jag förklarade orsaken, att det låg en zon i ett motions-GPS-spel där inne, men att spelet inte gick på tid så det fanns ingen anledning att cykla fort, cykla är dock det vanligaste men självklart kan och bör man kliva av och promenera in i detta fall.

Frågan är dock om zoner ska placeras ut baseras på "hur de KAN/bör tas" eller hur de FAKTISKT tas? OM det är så att andra Nybro-turfare cyklar igenom kyrkogården utan att visa lämplig respekt så hjälper det inte om man "kan" ta zonen på ett lämpligare sätt. Jag skäms som Turfare.

Jag lovade henne att be att dessa två zoner flyttas till precis utanför där cykling är okej, lämnade issues på dessa och nya zonförslag, men fick "avslag". Jag tycker tyvärr att Turf agerar ansvarslöst och respektlöst om zoner placeras ut där cykeltrafik är olämplig och sen bara viftar man bort kritik med att man "KAN" ta dem på annat sätt än att cykla. Visst är det så, och själv har jag helt slutat ta dessa två zoner, men det hjälper ju inte särskilt mycket. Jag tycker att större hänsyn bör tas till att alla Turfare faktiskt inte gör "som man borde". Turf är (väl?) i första hand ett motions-spel och motionärer bör INTE ledas in på kyrkogårdar. Särskilt inte när cykling är vanligaste transportsättet.

Summerat kan man säga att jag tycker att zoner bör placeras där "Turfare" av alla olika/vanliga slag är välkomna och med hänsyn & respekt för omgivningen. Är man inte så noga med detta utan hänvisar till "personligt ansvar" riskerar Turf att få dåligt rykte när det "personliga ansvaret" faktiskt inte alltid tas av samtliga enskilda Turfare. Jag inser att det är en balansgång mellan personligt ansvar och hur mycket ansvar som rimligtvis kan läggas på Turf-ledningen & zonutläggare, men i detta fall tycker jag faktiskt att man bör väga över till att avstå ifrån att placera zoner där cykling är förbjuden och motionsrundor olämpliga. I alla fall inom städer där Turf genererar "vardaglig trafik". Att kyrkor är "speciella byggnader/platser" som man kanske vill ha zoner vid tycker jag inte räcker som argument för att ha zoner INNE PÅ kyrkogården. Precis utanför täcker nästan samma Turf-behov, men utan att störa andra.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by StarDust »

Turf ärett spel av ett nytt slag där man vistas på offentlig plats. Detta innebär att den enskilde individen måste respektera lagar och förordningar som finns. Du gör ungefär som jag, respekterar kyrkogården så gott det går och cyklar sakta. Mycket klokt. Men att flytta på zonen för att alla inte respekterar trafikregler är inte lösningen. Diskutera istället med vårdslösa turfare att man kan ta det varligt.

Personligen om jag låg död i kyrkogården så skulle jag vilja att folk går för i istället för att man har en fin parkliknande miljö som ingen besöker. Men det är jag (som död).

Vad händer då om vi skulle flytta zonen? Ja, till att börja med är inte turf en motionapp, det är ett spel. Man kan ta sig fram hur man än vill och om alla ska kunna ta zoner så ska de bli bilvänliga också. Jag bilturfar ibland men bryter aldrig lagar när jag gör det, värsta jag gjort är väl att inte betala p-avgiften när jag skulle springa till zonen 100 m bort.

Gör alla zoner så alla kan ta dem eller övertala folk att följa trafikregler? Jag väljer det senare.

Slutligen vill jag dra en likhet: Ingen biltillverkare ska väl stämmas för att bilen kör snabbt, det är ju föraren som kör.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Changrila »

Måste säga att jag faktiskt håller med dig. Sedan förstår jag att det kan vara svårt för zonläggarna att alla gånger veta om zonförslag ligger på ställen där man får cykla eller inte MEN då skulle de ju kunna visa hänsyn och flytta zonen några meter om det kommer in en issue.
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by mortuus »

Konstigt detta, alltså är det förbjudet att cykla där på banan där man går eller? i malmö är det inte vad jag vet förbjudet jag kan förstå om det är förbud mot mopeder och motorcyklar men cykla borde ju vara ok, men jag tycker ändå varför inte bara flytta zonen istället så slipper man tjafsa om att dom som inte sköter sig ska göra.. vissa kommer inte bry sig..

Sen är turf visst en motionsapp till viss del, man ska ju röra på sig mellan zoner vad kallar du det då Stardust :roll:
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by StarDust »

Jo viss motion får man :)
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by NewBrigdeKing »

Startdust.
Jag förstår det som att du också cyklar (lugnt) där cykling är förbjuden samt struntar i P-avgift vid korta stopp. Både du & jag är alltså bevis på att "små brott" faktiskt BEGÅS när det upplevs vara opraktiskt och mindre viktigt att följa reglerna. Att du sen verkar argumentera för att det är var och ens eget ansvar att FÖLJA reglerna känns faktiskt motsägelsefullt.

Du skriver också att du väljer alternativet att "övertala folk att följa trafikregler". Även om jag tycker det känns ganska oklart vilka regler du egentligen anser att man bör följa, och vilka som är okej att bryta, så kan jag för min del säga att jag INTE vill ha på mitt ansvar att (försöka) övertala andra Turfare att inte cykla till kyrkogårszonerna. Det känns ganska opraktiskt att det först placeras ut zoner på kyrkogårdarna som LOCKAR Turfare dit och sen ska jag/vem? "bevaka" och försöka övertala befintliga och de ständigt NYA turfare som dyker upp att inte cykla dit?

Jag vill ha zonutläggarnas hjälp här och flytta zonerna lite (eller plocka bort dem), men har alltså fått avslag och lyfter därför denna diskussion för att kanske FÅ FRAM en policy mot zoner där cykling / motionsrundor är olämpliga som nu tydligen saknas. Jo, jag är väl medveten om att det finns massor av zoner på kyrkogårdar runt om i landet/världen, dock bara här i Nybro jag själv sett "cykling förbjuden-skyltar", men trodde kanske inte man var så starkt FÖR zoner på enligt mig olämpliga ställen att jag skulle få avslag när jag nu brydde mig om att göra issues.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Blabert »

Litet snabbt inlägg från mig också då, även om detta diskuterats tidigare...

En policy finns redan när det gäller kyrkogårdar, gravplatser och liknande. Den lyder som så att det ska ej finnas zoner i minneslundar, ej heller zoner som inte kan tas från gångarna på kyrkogårdarna - man ska alltså inte tvingas till att gå på gräs (gravar).

I övrigt gäller allmäna regler, eventuellt specifika för platsen. Råder cykelförbud, som det gör på många kyrkogårdar, så leder man cykeln. Som andra har varit inne på gäller eget ansvar, inte bara på kyrkogårdar, utan i alla situationer när man turfar.

Angående dåligt rykte, så har jag svårt att se hur det i det långa loppet skulle spilla över på Turf. Det är i första hand alltid personen som är på plats som lär få eventuellt ovett, att skylla sitt eget dåliga beteende på att man ska ta en zon är precis som Stardust var inne på att skylla på Volvo när man får fortkörningsböter.



Skickat från min Z1 via Tapatalk
Image
NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by NewBrigdeKing »

Hon som var ansvarig för kyrkan tyckte det var "idiotiskt" att lägga zoner just inne på kyrkogården och undrade vem som var ansvarig för zonplaceringen. Så irritationen riktas alltså inte bara mot individer som cyklar på kyrkogårdar utan även mot spelet mer allmänt och dess ansvariga zonutläggare.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by StarDust »

NewBrigdeKing wrote:Startdust.
Jag förstår det som att du också cyklar (lugnt) där cykling är förbjuden samt struntar i P-avgift vid korta stopp. Både du & jag är alltså bevis på att "små brott" faktiskt BEGÅS när det upplevs vara opraktiskt och mindre viktigt att följa reglerna. Att du sen verkar argumentera för att det är var och ens eget ansvar att FÖLJA reglerna känns faktiskt motsägelsefullt.

Du skriver också att du väljer alternativet att "övertala folk att följa trafikregler". Även om jag tycker det känns ganska oklart vilka regler du egentligen anser att man bör följa, och vilka som är okej att bryta...
Regler bryter vi hela tiden i vardagen, en zontagning där jag cyklar varsamt genom en tom kyrkogård anser jag inte störa någon. Jag hoppar av cykeln om jag ser att någon komma mötandes eller om jag ser någon i närheten av min rutt.
Sådant är ofarligt och knappast vårdslöst tycker jag, lika ofarligt som att gå mot rött om man har fri sikt på 100 m åt båda hållen.

Tycker du jag är ansvarslös så bör du ha eloge för att vara en sån mönstermedborgare men du säger själv att du begår sådana "brott".

Att konstant ha zoner på cykelstråk tycker jag blir oerhört tråkigt efter ett tag, och som blabert säger så är det vackert i kyrkogårdar och tråkigt om det skulle vara förbjudet att beträda dessa men det är det ju inte så varför inte njuta av dessa i turfrundan :)
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by mortuus »

Seriöst kan ni inte bara flytta en satans zon ? det är ju uppenbart inte önskvärt att ha den där, sätt den i början innan man kommer in istället, bara för att ni vill ha zoner på kyrkogårdar ger er väl inte rätt att lägga dom där? jag håller med absolut om att Turf kan få dåligt rykte vill ni det eller?`och vad säger devs om detta..
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”